Archief - geen kater, komt dat nog?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NemesisBE

Legacy Member
ik haat katers :(
zeker als ze 2-3 dagen duren :(
kheb er eigelijk bijna altijd last van, behalve de laatste keer :] toen haddek over een tijdspanne van 8u 10 pinten op (normaal gezien lig ik dan al ergens dood, ik kan er echt ni tegen :p) en nu voelde ik helemaal nix :')

langs den andere kant hebbek ook wel ne maat die NOOIT ne kater heeft en dien is echt vaak volledig weg ze :')

Forze

Legacy Member
1ne keer op het jaar heb ik het eens zitten (toevallig was dat het vorige weekend ;) ).

Een stuk teveel drinken & dan complete blackout ;). Helaas heb ik dan de neiging om mijn bed onder te brokken ;) dus werd ik zondagmiddag wakker tussen de spaghetti & tomatensaus ;).

Schandalig eigenlijk, maar dan weet ik altijd dat ik nog leef ;) & Dan denkte idd altijd da ge niemeer gaat drinken, tot de keer derop da ge weggaat & dan is het weer zuipen geslagen (althans minder in hoeveelheid toch)

deyoeri

Legacy Member
Lord Roel zei:
ik haat katers :(
zeker als ze 2-3 dagen duren :(
kheb er eigelijk bijna altijd last van, behalve de laatste keer :] toen haddek over een tijdspanne van 8u 10 pinten op (normaal gezien lig ik dan al ergens dood, ik kan er echt ni tegen :p) en nu voelde ik helemaal nix :')

langs den andere kant hebbek ook wel ne maat die NOOIT ne kater heeft en dien is echt vaak volledig weg ze :')

Amai, 10 pinten / 8u en dood liggen? Mja, dan kan je er idd niet echt goed tegen zoals je zelf zegt. :p

Beste is nog altijd als je thuiskomt, water drinken, zodat je vocht binnenkrijgt. Meestal heb je dan ook geen koppijn de dag erna, bij mij werkt het, bij mijn maten werkt het. :)

WeeD@Ubernoob

Legacy Member
kheb ook nooit een kater, wel al paar dagen aan eens tuk zat geweest door 1 avond, ik voel me alleen gans moe eigenlijk en kheb dan geen goesting voor ma 1ne klop te doen. ma nooit hoofdpijn fzo :D, en geloof me ik heb al veel gedronken :D

metaphore

Legacy Member
WeeD@Ubernoob zei:
kheb ook nooit een kater, wel al paar dagen aan eens tuk zat geweest door 1 avond, ik voel me alleen gans moe eigenlijk en kheb dan geen goesting voor ma 1ne klop te doen. ma nooit hoofdpijn fzo :D, en geloof me ik heb al veel gedronken :D

das ook een kater.

De ik-ben-moe-laat-me-met-rust kater
das zoals koppijn katers en misselijkheidskaters ook verschillend zijn :p
de ergste katers zijn de combinatie van de 3 :)

ergste kater ooit was bij mij 1fles gin, 2 of 3 pintjes, 1passoa in blik en 1 bacardi breezer :D en nog een paar toeten
volgende dag 15km in de hitte naar huis rijden.

Zo rottig had ik mij echt nog nooit gevoeld.
conclusie: wilt ge eens ne kater hebben, drink veel gin of tequila ofzo... kater verzekerd :s

MaDDie

Legacy Member
Ik heb echt geen last van katers.
Na een avondje zwaar feesten , slaap ik eens goed en volgende morgend is alles weer in orde.
Best leuk

sneax

Legacy Member
als ge jong zijt hebde veel minder last van ne kater, als ge goe kunt kappen en e stuk in uw voeten drinken zonder ne kater dan is dat heel tof eh

enZiiime

Legacy Member
@ 1 van de posts:

Op het einde van een avond water of cola drinken?

Water wel maar geen cola, ge hebt vocht nodig, en in cola zit cafeine, en da breekt ook vocht af.

Dus het beste is nog gewoon fris plat waterke drinke ofz :)


(en wel ni zien dage u kamer onderzeikt :rofl: srry door die post ging ik echt neer)

welp

Legacy Member
rammsein zei:
waarschijnlijk hebt ge al levercirose zonder dat ge het weet en zult ge binnen een paar dagen wel ne kater krijgen :p na een pintje :p

ontopic: Ik ben de naam kwijt van dat systeem dat bij die omzetting van ethanol naar ethanal werkt maar het heeft ook te maken met dit want bij sommige mensen werkt dat systeem heel snel waardoor er heel snel bij die omzetting andere stoffen vrijkomen die het katergevoel geven.Zoals bij de japanners(supersnel zat en katergevoel altijd) en bij sommigen kan dat supertraag werken waardoor die zeeer licht katergevoel tot zelfs niet hebben en die kunnen blijven zuipen.Maar vocht in het lichaam en alcoholabsorberende massa in het lichaam hebben zeker ook invloed.

Er zijn verschillende systemen om ethanol naar ethanal om te zetten.
Ethanal maakt je zat. De ethanol wordt in je lever omgezet, hoe sneller die omzet, hoe sneller je alles in je bloed krijgt hoe zatter. Dat is ook de rede waarom je na het eten van goed vettig eten, minder snel zat bent. Het wordt wel allemaal opgenomen (niet denken dat je het uitpist), maar het is meer gespreid.

Mogelijke systemen in die de levercel kan toepassen: dus omzetten van ethanol naar ethanal.

- via het enzym alcoholdehydrogenase

dit is gewoon enzym en doet dan aantal complexen, normale weg.

- via het enzym catalase

andere weg, dmv waterstofperoxide, aangezien gehalte H2O2 erg laag is in lichaam, neem deze weg maar klein deel van omzetting voor zijn rekening.

- via het MEOS

En dit is de miserie! Het MEOS schiet in werking bij overmatig en langdurig alcoholgebruik. Het maakt ook gebruik van een eiwit bevindt zich in het sER (smooth endoplasmatisch reticulum zoals de meesten waarsch wel nog weten uit de bio les). Bij chronisch alcoholgebruik wordt het MEOS de belangrijkste afbraakweg voor ethanol (meer dan 60%).
Gewoontedrinkers zullen hierdoor in het begin minder snel dronken worden. Dat effect wordt echter teniet gedaan, als de lever beschadigd wordt door overdreven drankmisbruik.

Het grote probleem aan MEOS is dat het niet enkel de alcohol omzet maar ook lichaamseigen stoffen begint af te breken (vitaminen bv, of kunnen ook medicijnen zijn). Medicijnen samen met stevig alcohol gebruik is dus heel gevaarlijk. Het MEOS systeem gaat die medicijnen net afbreken tot nog schadelijkere producten, dus altijd goed bijsluiter lezen. Eens het MEOS in werking is gezet blijft het, ook na stopzetten van gebruik, nog lang in werking.

Nadien wordt de ethanal verder omgezet in azijnzuur.

Maarja, het is dus de ethanal die het allemaal doet, niet de ethanol.
Ethanal zorgt voor vochtverlies. Ge gaat veel moeten pissen, zweten (u bed stinkt de volgende ochtend :p). Het is die dehydratatie dat dus katergevoel en misselijkheid veroorzaakt.

Ethanal kan ook vrije radicalen laten onstaan (door de tussenstappen in omzetting, kan u uitleggen als ge wilt) -> meer kans op kanker.

En AAAH: Ethanal zorgt ook voor een verminderde aanmaak van het mannelijk hormoon testosteron. Straffer nog, zet het om naar vrouwelijke oestrogenen.


Ik kan nog 100 nadelen van ethanal opnoemen, en zeker in combinatie met een geactiveerd meos systeem is het echt een leverdoder. De lever kan veel hebben, maar als je er over gaat... (Levercirrose, alcoholische hepatitisch, leververvetting).

Wat het probleem was met die japanners, ik dacht dat ze een te goed werkend enzym hebben dat de ethanol te snel naar ethanal omzet.

EDIT: Ach ja, dat waggelen over de straat, dat heeft te maken met massadichtheid van het vocht in je evenwichtorgaan. Er zit daar zo een klepje dat signaal geeft als het onder staat dacht ik. Nu, als je alcohol in je bloed en dus ook evenwichtsorgaan zit gaat de massadichtheid van dat vocht dalen (neem nu dat eerst water is 1000 kg/l en dan daalt door concentratie alcohol: 0,800 kg/l). Dan gaat dat klepje lager liggen, en krijg je meer signaal, wat niet overeenstemt met je hersens. -> gevolg, stappen op rechte lijn gaat moeilijker (of niet :p).

CAPS

Legacy Member
Als ik uit ga (ik stoef niet ma ik drink best wel veel) dan mag ik zo zat zijn als iets maar voor ik ga slapen drink ik +- 1/2 liter water. 9/10 keren geen kater :)

welp

Legacy Member
capsy zei:
Als ik uit ga (ik stoef niet ma ik drink best wel heel veel) dan mag ik zo zat zijn als iets maar voor ik ga slapen drink ik +- 1/2 liter water. 9/10 keren geen kater :)

Ja, de beste truck is dus water hé, de uitdroging tegengaan. Door dat uitdrogen hebben de cellen echt nood aan vocht, ook uw hersenen. Drinken gaat dus die uitdroging (en kater) tegen.

Ether

Legacy Member
Mwa, ik merk toch hoe ouder dat ik word, hoe meer last ik er van heb...
Is mss ook omdak nu meer kan drinken als vroeger, maar toch.

Drolsmurf

Legacy Member
Uitstekende post welp O_o

puur uit interesse, hoe komt het dan dat ge begint te lallen en een tragere reactiesnelheid hebt als ge zat zijt? :p

Skizzy

Legacy Member
Buh, gisterenacht te veel Jägermeisters binnengekapt. Half uur in de gang van ons jeugdhuis gelegen en smorgens opstaan zonder koppijn of draaierigheid. Best grappig ^^. (Alleen was men vriendin nie zo blij)

Ether

Legacy Member
metaphore zei:
ergste kater ooit was bij mij 1fles gin, 2 of 3 pintjes, 1passoa in blik en 1 bacardi breezer :D en nog een paar toeten
volgende dag 15km in de hitte naar huis rijden.

Zo rottig had ik mij echt nog nooit gevoeld.
conclusie: wilt ge eens ne kater hebben, drink veel gin of tequila ofzo... kater verzekerd :s


So-Fucking-True

Dit jaar m'n ergste kater ooit gehad, op voorhand wa gin-gini zitten drinken, en dan nog pintjes. Om 4u echt lam in de pan in m'n bed gesukkeld, de dag erna om 15u wassek nog niet nuchter :/ Bovendien moest ik alles wat ik die morgen dronk (veel water dus :p) nauwelijks 5min later weer uitspugen, en da was echt gortig, kwam wat gal enzo mee ook..
Da willek toch nooit meer, da was er zwaar over :s

Hmgrwngd

Legacy Member
Parnakra zei:
Je lever doet er een uur (soms anderhalf uur) over om één pintje bier te verwerken, dus als je zoveel gedronken hebt dat je een kater zou kunnen hebben, zou je wel een dagje wakker mogen blijven.

Allé; commentaar om commentaar te geven.

Je vertelt me dingen die ik al weet. Proficiat .
O nee, nu doe ik het zelf. :ironic:

Hellrabbit

Legacy Member
metaphore zei:
ergste kater ooit was bij mij 1fles gin, 2 of 3 pintjes, 1passoa in blik en 1 bacardi breezer :D en nog een paar toeten
volgende dag 15km in de hitte naar huis rijden.

Zo rottig had ik mij echt nog nooit gevoeld.
conclusie: wilt ge eens ne kater hebben, drink veel gin of tequila ofzo... kater verzekerd :s

ik had er eigenlijk echt nog willen bijzijn toen ge wakker werd :p

lttuvix

Legacy Member
heb eig nog nooit een kater gehad ontdanks de extreemheid, daar is nix raars aan da heeft iets me vochtigheid te maken twerd me uitgelegd in de irish na 3 liter red murphy dus kweet niemeer hoe da ineen zat ma mensen die veel vocht verliezen hadden daar rapper last van

soms wel buikpijn of da ik me mottig voel ma nooit een kater :p

EazY

Legacy Member
vriend van mij moet dikwijls kotsen de dag erna.. vind ik wel wat raar ^^

ergste kater van m'n leven heb ik onlangs gehad.. echt 2-3 dagen slecht van geweest.. en pijnstillers werkten niet :(

weet wel nie meer zo goed wat ik dan allemaal gedronken heb.. 't was allessinds lelijk.

ochja, nog 'n paar tips die mss wel voor de hand liggen:

- niet mengelen.. dodelijk ^^
- vermijd bieren met een hoge gisting, bv. duvel


cheers lads
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan