rammsein zei:
waarschijnlijk hebt ge al levercirose zonder dat ge het weet en zult ge binnen een paar dagen wel ne kater krijgen

na een pintje
ontopic: Ik ben de naam kwijt van dat systeem dat bij die omzetting van ethanol naar ethanal werkt maar het heeft ook te maken met dit want bij sommige mensen werkt dat systeem heel snel waardoor er heel snel bij die omzetting andere stoffen vrijkomen die het katergevoel geven.Zoals bij de japanners(supersnel zat en katergevoel altijd) en bij sommigen kan dat supertraag werken waardoor die zeeer licht katergevoel tot zelfs niet hebben en die kunnen blijven zuipen.Maar vocht in het lichaam en alcoholabsorberende massa in het lichaam hebben zeker ook invloed.
Er zijn verschillende systemen om ethanol naar ethanal om te zetten.
Ethanal maakt je zat. De ethanol wordt in je lever omgezet, hoe sneller die omzet, hoe sneller je alles in je bloed krijgt hoe zatter. Dat is ook de rede waarom je na het eten van goed vettig eten, minder snel zat bent. Het wordt wel allemaal opgenomen (niet denken dat je het uitpist), maar het is meer gespreid.
Mogelijke systemen in die de levercel kan toepassen: dus omzetten van ethanol naar ethanal.
- via het enzym alcoholdehydrogenase
dit is gewoon enzym en doet dan aantal complexen, normale weg.
- via het enzym catalase
andere weg, dmv waterstofperoxide, aangezien gehalte H2O2 erg laag is in lichaam, neem deze weg maar klein deel van omzetting voor zijn rekening.
- via het MEOS
En dit is de miserie! Het MEOS schiet in werking bij overmatig en langdurig alcoholgebruik. Het maakt ook gebruik van een eiwit bevindt zich in het sER (smooth endoplasmatisch reticulum zoals de meesten waarsch wel nog weten uit de bio les). Bij chronisch alcoholgebruik wordt het MEOS de belangrijkste afbraakweg voor ethanol (meer dan 60%).
Gewoontedrinkers zullen hierdoor in het begin minder snel dronken worden. Dat effect wordt echter teniet gedaan, als de lever beschadigd wordt door overdreven drankmisbruik.
Het grote probleem aan MEOS is dat het niet enkel de alcohol omzet maar ook lichaamseigen stoffen begint af te breken (vitaminen bv, of kunnen ook medicijnen zijn). Medicijnen samen met stevig alcohol gebruik is dus heel gevaarlijk. Het MEOS systeem gaat die medicijnen net afbreken tot nog schadelijkere producten, dus altijd goed bijsluiter lezen. Eens het MEOS in werking is gezet blijft het, ook na stopzetten van gebruik, nog lang in werking.
Nadien wordt de ethanal verder omgezet in azijnzuur.
Maarja, het is dus de ethanal die het allemaal doet, niet de ethanol.
Ethanal zorgt voor vochtverlies. Ge gaat veel moeten pissen, zweten (u bed stinkt de volgende ochtend

). Het is die dehydratatie dat dus katergevoel en misselijkheid veroorzaakt.
Ethanal kan ook vrije radicalen laten onstaan (door de tussenstappen in omzetting, kan u uitleggen als ge wilt) -> meer kans op kanker.
En AAAH: Ethanal zorgt ook voor een verminderde aanmaak van het mannelijk hormoon testosteron. Straffer nog, zet het om naar vrouwelijke oestrogenen.
Ik kan nog 100 nadelen van ethanal opnoemen, en zeker in combinatie met een geactiveerd meos systeem is het echt een leverdoder. De lever kan veel hebben, maar als je er over gaat... (Levercirrose, alcoholische hepatitisch, leververvetting).
Wat het probleem was met die japanners, ik dacht dat ze een te goed werkend enzym hebben dat de ethanol te snel naar ethanal omzet.
EDIT: Ach ja, dat waggelen over de straat, dat heeft te maken met massadichtheid van het vocht in je evenwichtorgaan. Er zit daar zo een klepje dat signaal geeft als het onder staat dacht ik. Nu, als je alcohol in je bloed en dus ook evenwichtsorgaan zit gaat de massadichtheid van dat vocht dalen (neem nu dat eerst water is 1000 kg/l en dan daalt door concentratie alcohol: 0,800 kg/l). Dan gaat dat klepje lager liggen, en krijg je meer signaal, wat niet overeenstemt met je hersens. -> gevolg, stappen op rechte lijn gaat moeilijker (of niet

).