Archief - Donder en bliksem...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Skoran

Legacy Member
"According to the Guinness Book of World Records, Sullivan bas the
dubious distinction of being the most lightning-struck person ever
recorded. Between 1942 and his death in 1983, Roy Sullivan was struck
by lightning seven times. The first lightning strike shot through
Sullivan's leg and knocked his big toenail off. In 1969, a second
strike burned off his eyebrows and knocked him unconscious. Another
strike just a year later, left his shoulder seared. In 1972 his hair
was set on fire and Roy had to dump a bucket of water over his head to
cool off. In 1973, another bolt ripped through his hat and hit him on
the head, set his hair on fire again, threw him out of his truck and
knocked his left shoe off. A sixth strike in 1976 left him with an
injured ankle. The last lightning bolt to hit Roy Sullivan sent him to
the hospital with chest and stomach burns in 1977."

Bosvos

Legacy Member
paar dagen geleden was het hier serieus bezig :D lekker luid en lekker veel bliksemschichten gelijk in de film :D
heb 3 kwartier op het terras gezeten om te kijken :D

spijtig da'k al een snotvalling heb of ik zou tijdens elke bui een mooie wandeling gaan maken :D

Gentille

Legacy Member
Gisterenavond heeft het hier toch ook aardig onweer gemaakt. Wel een mooi schouwspel aan de horizon met al die bliksems.

?therapy?

Legacy Member
Ja hier ook spijtig genoeg. Is ingeslagen in de bliksemafleider tegenover ons huis. Den deze lag vredig te slapen :unsure: kwas snel wakker :wtf:

spray-bunny

Legacy Member
Ik trek mij allemaal niks aan van de bliksem. Gewoon verder tvkijken, pc'en...
Er staan hier toch hoge bomen rond ons huis. En als de bliksem inslaat, is dat voor de verzekering e.:)

Darks

Legacy Member
Ik vind het eigenlijk maar ambetant. Tijdens de zomer ben ik meer bezig met PC/TV/etc ontpluggen en terug insteken dan wat anders. Onweer kan wel goed doen als het zo echt benauwd is, en dan zo'n douche.

Als het vies aan het onweren is voel ik mij toch ook niet op mijn gemak. Zeker niet op mijn kamer hier onder het dak, als ge dan iedere dag op het nieuws een huis ziet met heel het dak in brand door een blikseminslag... ikes

EternalSilence

Legacy Member
enige positieve aan dat onweer hier in westvlaanderen was dat het flink afkoelde, en de grond ook eens wat water kreeg (al dan niet teveel)

wij zelf trekken alle stopcontacten van alle soorten apparaten uit, als het onweert.
soms is het dan ook een nacht zonder tv.
miss dom.. maar als de bliksem inslaat moeten we gene nieuwe tv, stereoketen, pc, koffieapparaat,... kopen.
beter voorkomen dan genezen

en hier ook vertelt mijn moeder dat je niet op je blote voeten mag lopen en niet naar het wc mag gaan.
als de bliksem inslaat staat alles in u huis voor een fractie van een seconde onder hoge spanning, als gij dan een plaske doe in u wc pot .. njah .. da gaat pijn doet aan uw pietje :D

kwa wateroverlast hier, niets van gemerkt, wel een beetje verder aande straat dat het niet allemaal weg kon spoelen, der is eens beton van een firma in de leidingen gelopen en da water kan nu nie meer weg :sop:
en bij de gebuur is heel zijne opricht onder gelopen.
en de onze nie, vind ik raar, want da ligt gewoon tegen elkaar met een omheining ertss :x


nuja ... ben blij dat er een beke wind is vandaag, want gisterennacht echt slapeloze nacht gehad
onweer, te warm in onze kamer, en door het onweer nog eens een koe die heel het onweer lang stond te loeien (ze was drachtig)

Thales

Legacy Member
toen ik zon jaar of 12 was, was er eens een grote storm met bliksem en dergerlijke. en ik zat binnen in de living met familie. en opeens zag ik een brandende lamp boven de tv. nu toen ik da zei vond iedereen da raar enzo, ma men broer had het ook gezien.
nu toen we de tv wouden aandoen bleek die kapot te zijn

>P>Barney

Legacy Member
spray-bunny zei:
Ik trek mij allemaal niks aan van de bliksem. Gewoon verder tvkijken, pc'en...
Er staan hier toch hoge bomen rond ons huis. En als de bliksem inslaat, is dat voor de verzekering e.:)

Dat speelt helemaal geen rol, de bliksem wordt niet speciaal aangetrokken door hoge dingen. Hij slaat in waar hij wil.
Je mag nog dicht bij een zendmast wonen, de bliksem kan toch nog inslaan in je huis.

Hmgrwngd

Legacy Member
>P>Barney zei:
Dat speelt helemaal geen rol, de bliksem wordt niet speciaal aangetrokken door hoge dingen. Hij slaat in waar hij wil.
Je mag nog dicht bij een zendmast wonen, de bliksem kan toch nog inslaan in je huis.
Daarmee dat zowat iedereen waarschuwt om nooit onder bomen te gaan staan; omdat de bliksem een eigen wil heeft en inslaat waar ie wil.

Een bliksem zoekt toch naar de kortste weg? En de kortste weg is toch waar de aarde het hoogste punt bereikt? :)

pamperke

Legacy Member
>P>Barney zei:
Dat speelt helemaal geen rol, de bliksem wordt niet speciaal aangetrokken door hoge dingen. Hij slaat in waar hij wil.
Je mag nog dicht bij een zendmast wonen, de bliksem kan toch nog inslaan in je huis.
Daarmee dat als ge in een grote open vlakte loopt en het begint te bliksemen dat ge best gewoon gaat liggen zeker?

Jayvie

Legacy Member
Waarschijnlijk mogen we van de zomer nog veel onweer verwachten, alst echt de warmste zomer ooit gaat worden...

PJDK

Legacy Member
De kans dat hem inslaat op een hoger voorwerp is gewoon iets groter, maar wil niet zeggen dat bliksem per difinitie inslaat op de hoogste bomen enzo. paar jaar geleden is de bliksem hier int straat ingeslaan op een huis. tis mss een goede 100 meter van hier, en tis het laagste huis uit de buurt. beetje verder staat een gsm mast enzo,... om maar voorbeeldje te geven

viewer

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Daarmee dat zowat iedereen waarschuwt om nooit onder bomen te gaan staan; omdat de bliksem een eigen wil heeft en inslaat waar ie wil.

Een bliksem zoekt toch naar de kortste weg? En de kortste weg is toch waar de aarde het hoogste punt bereikt? :)

kdenk dat da eerder te maken zal hebben met het "puntvormige" van een boom?

Grayfox

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Daarmee dat zowat iedereen waarschuwt om nooit onder bomen te gaan staan; omdat de bliksem een eigen wil heeft en inslaat waar ie wil.

Een bliksem zoekt toch naar de kortste weg? En de kortste weg is toch waar de aarde het hoogste punt bereikt? :)
De korste weg zou een rechte lijn zijn.. nog niveel rechte bliksems gezien :p

Bliksem zoekt de makkelijkste weg (minst weerstand, beste geleider, het is dan ook electriciteit), is niet persé altijd het hoogste punt. Bijvoorbeeld in ons dorp is er al bliksem ingeslaan op een huis vlak naast de kerk. Hoe ga je dat dan uitleggen?

killgore

Legacy Member
Dennoman zei:
Mjah, kijk, als uw huis direct getroffen wordt door de bliksem, gaan sowieso alle elektrische apparaten eraan (doorbranden), omdat de leidingen door zo'n enorme schok (3 miljoen volt dacht ik?) volledig doorbranden.
Mythbusters leerde me (:p) dat alle elektrische apparaten genre tv of computer zeker een bolbliksem zullen veroorzaken indien direct getroffen door de bliksem. Verder mag je ook niet onder de douche staan bij een directe impact, aangezien je dan echt gebarbecued vlees bent (I've seen it happen to a crash test dummy :p) en telefoneren bij een blikseminslag betekent ook de dood.
Er zijn statistieken in Amerika die bewijzen dat het MERENDEEL van alle mensen die sterven door een blikseminslag tijdens het voorval aan het telefoneren waren. Je kunt tijdens een onweer maar beter bidden dat je huis goed geaard is, want dan loopt het zo'n vaart niet.
Trouwens, hebben jullie ook dat verhaal gehoord van een boswachter in de States die in totaal 7 keer door de bliksem getroffen werd, maar nog steeds leefde? Ik weet dat de dodelijkheid van een elektrische schok niets te maken heeft met het aantal volt, dan wel met het aantal ampère (gelijkstroom). Als het aantal volt een bepaald nummer overschrijdt, daalt het aantal ampère opnieuw, waardoor een schok van hogere sterkte minder dodelijk wordt. Herinner me plots dat ik dit eens in het middelbaar had gezien.
Iemand die de theorie kan boosten van deze laatste?

ik bne hier gestopt met lezen:

Getroffen door bliksem is relatief he. Het hangt allemaal sterk af van wat voor geleiders er rond jou zitten en waar juist jij getroffen wordt. analogum: neem jij een elektrische kabel vast met 1 hand (en laten we even stellen dat je niet ge-aard bent) dan ga je hoogtens die hand na de knoppe helpen. Als je die kabel met 2 handen vastpakt ben je wrsch dood omdat elektriciteit door je hart zal gaan.

Ook als er genoeg andere goede geleiders rond die kerel zaten zullen die wel merendeel van stroom afleiden.

Phoen!x

Legacy Member
Ik wist niet dat er zoveel mensen bliksem zo serieus nemen. Akkoord het is dodelijk, maar ik trek hier niets uit van stekkers ofzo en nog nooit last gehad van inslagen. Zelfs van niemand die ik ken.

Dennoman

Legacy Member
Also @ Doom Dragon: piske staan doen heeft niets te maken met elektrische schok krijgen. De urinestraal is namelijk geen constante "lijn" (gaat in druppels), en dus kan de elektriciteit zich niet voortbewegen naar uw "Glockenspiel", omdat de geleiding telkens onderbroken wordt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan