Archief - Donder en bliksem...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rubmifer

Legacy Member
onweerders :love:
onweer van 2-3 dagen geleden hier was heerlijk, met nen handdoek buiten staan en genieten van het schauwspel, geeft echt wel ne kick eigenlijk :)

no_way2go

Legacy Member
amareno zei:
ier in gent int ondertussen mooi voorbij, khad wel goesting wandelingetje te maken :-D
ik meen me trouwens van m'n lesse fysica te herinnere da een inslag op het huis ni erg hoeft te zijn aangezien de elektriciteit langs de wanden wordt afgevoerd ofzo, wet van blablabla (man waarom was ik ook gebuisd voor da vak).

Wet en kooi van Faraday :)

Over dat op blote voeten lopen: zeker niet doen aangezien de impact van een blikseminslag in een straal van tientallen meters te voelen is :P

NoControl

Legacy Member
Onweer is prachtig, zolang de bliksem niet op uw huis valt.
Is ook tof om te horen dat mensen hun toestellen uittrekken om dan de kabel vlak bij het stopcontact te leggen.
Als ge weet dat een bliksem geen probleem heeft om ettelijke centimeters te 'springen', heeft dat geen nut als em in den elektriek invalt.
Leidingen gaan uit de muur en alles die dicht bij de stopcontacten staat is toast.
Zelfs het uittrekken van de zekeringen helpt niks in zo een geval.
Zeker de benen samen indien ge buiten zit alst bliksemnt (das de reden waarom paarden en koeien soms dood aangetroffen worden na een donderstorm: spanningsverschil tussen de benen is groot genoeg om dodelijk te zijn).

En inderdaad, de bliksem zal niet altijd op het hoogste punt invallen.
Zowel vanaf de wolken als beneden starten er op voorhand zoiets als 'voor bliksems'. Die starten vanaf verschillende punten en de twee punten die elkaar het snelste vinden zal gebruikt worden om de hoofdlading te geleiden.
Mijn leraar vroeger had een foto van zo een voor bliksem. Was een klein wit lijntje die startte vanaf een paaltje. Vree raar om te zien.

MorGo7h

Legacy Member
switchblade zei:
best opmerkelijk dat iedereen die onweer heeft, toch nog op dit forum zit :D
hier ook onweer btw, west-vlaanderen =]

oja, hebben de mensen met een CRT dat ook om de zoveel tijd dat het net is alsof je een inkomend sms of oproep krijgt op je gsm? je weet wel, die lijnen die zo kort flikkeren?
voor de storm had ik dit nog niet :s

Das uw gsm die wss naar een nieuwe zendmast zoekt.

GaMe®

Legacy Member
Ik trek mij ook nooit iets aan van een onweer. Ik ga wel eens kijken naar het spectakel aan het raam.
Maar ik doe nooit de moeite om ne kabel uit te trekken. Mijn ouders ook niet.
Ik woon hier nu al 19 jaar en nog nooit iets bebeurt.
Ik zit trouwens met mijn voeten tussen de bedrading van kabels, en net langs een kattekop :p
Dus moest het eens inslaan zal ik het wel voelen. :D

Ik wil ook eens dat iedereen dit filmpje ziet.
De bliksem slaat in op een boom, de boom was zijknat, waardoor dit alles uitzet en de boom letterlijk ontploft.
Honderden stukken hout vliegen in het rond en stukken vliegen door de muren van de huizen.
Echt insane.

Sk8erMatty

Legacy Member
ik was ook wel serieus geschrokken van da onweer 3 dagen geleden ze :o
ik vlug alles gaan uittrekken van stekkers en dus niet vlakbij het stopcontact laten liggen natuurlijk ... waar we vroeger woonde (aant jaar geleden) is den bliksem keer ferm ingeslaan .. tv, hifi, garage, .... kapot en in ons logeerkamer was heel da stopcontact gewoon kapot gesprongen en kwam iets uit ?? (mijn ma vertelde mij da)
dus sinsdien heb'k altijd schrik bij onweerders .. ma 't blijft wel sjiek om naar te kijken :)

Gentille

Legacy Member
Hier is het opnieuw aan het donderen. Lichte regen en gedonder in de verte

[MJ]

Legacy Member
no_way2go zei:
Wet en kooi van Faraday :)


Idd, maar een huis is geen kooi van Faraday, tenzij uw huis gebouwd is uit geleidend materiaal :p

Een auto is soortement kooi van Faraday.

Op Top Gear heeft Hammond dat s getest met een VW Golf. Werkt perfect, maar wel uw handen weghouden van alle metalen oppervlakken in de auto. De electronica begon zowat raar te doen, maar achteraf marcheerde alles terug perfect

kil911ler

Legacy Member
Strontweer.... zon, spetterregen, donker, donder, zware regen, zon, donker en nu spetterregen tot lichte regen.

Ik haat weer -_-

Wover

Legacy Member
Derjuist hier een zalige regenvlaag en een paar donders, maar voor de rest niet veel :)

Nu ist weer straalblauwe hemel :p

SMa

Legacy Member
Dennoman zei:
Also @ Doom Dragon: piske staan doen heeft niets te maken met elektrische schok krijgen. De urinestraal is namelijk geen constante "lijn" (gaat in druppels), en dus kan de elektriciteit zich niet voortbewegen naar uw "Glockenspiel", omdat de geleiding telkens onderbroken wordt.
dan heb jij een vreemde pisstraal :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan