Archief - Donder en bliksem...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EagleEye

Legacy Member
uitzetten of ni, directe bliksem = kapot :)

Als den elentrik gewoon uitvalt (gebeurt hier bij elk onweer :p) is het wel beste voor uw data dat em uitstaat ja :)

Flipkikker

Legacy Member
Bij mijn tante en nonkel is er nog een bolbliksem door hun huis gegaan, alle elektronische apparatuur kapot, gelukkig was ie niet ontploft :x

Als het onweert haal ik meestal al mijn waardevolle apparatuur uit het stopcontact, zodat het in geval van een nabije inslag niet kapot gaan door de spanningsverschillen (als het op ons huis is ist sowieso kapot, maar alst nabij is kan je het verhelpen hé :))

Overlaatst hadk zo alles uitgetrokken van tv etc, en nog geen minuut later zo'n felle bliksem vlakbij, en daarna begonnen de stopcontacten kortstondig te zoemen :eek:
Was ook wel ff schrikken

switchblade

Legacy Member
ik vraag me zo af eigelijk...
wat als de bliksem inslaat in de zee? zo heel veel volt in dat water, die vissen die daar leven...
zou toch een natuurramp zijn?
+ dan nog eens leidingen die verbonden zijn met de zee die dingen op land kunnen verwoesten...
dus als je dan staat te plassen ofzo, en de bliksem slaat in op de zee... lijkt het me toch niet zo veilig

of slaat bliksem helemaal niet in op zee? :unsure: :$

L'enfant terrible

Legacy Member
Godverdomme zeg om 12.30 zat ek op men xbox te spelen en ineens BOEM ( licht en geluid tesamen ) gans men kamer precies verlicht, ik had echt schrik dat diene ergens dichtbij was ingeslagen, kheb direct alle kabels uitgetrokken enzo :p

nu ist een beetje aant motregenen o_O

sqa weer, alhoewel het wel logisch is als ge er iet van af weet :)

Sephiroth

Legacy Member
lol het onweer hangt hier precies juist boven mijn kop en ik vrolijk verdertypen
daarjuist viel de elektriciteit in heel het kot uit voor 1 seconde, zo alle licht en pc uit, dan weer aanspringen

Sivve

Legacy Member
Ik ben nu een uurtje fzo thuis, heb door al de regen en onweer gefietsd, gezellig is anders :/

amareno

Legacy Member
ier in gent int ondertussen mooi voorbij, khad wel goesting wandelingetje te maken :-D
ik meen me trouwens van m'n lesse fysica te herinnere da een inslag op het huis ni erg hoeft te zijn aangezien de elektriciteit langs de wanden wordt afgevoerd ofzo, wet van blablabla (man waarom was ik ook gebuisd voor da vak).

sink

Legacy Member
hier is't begonnen kort na middernacht, en nu is't al zo goed als voorbij (regio Gent)

anyway, mijne verjaardag was nog maar een paar minuten ingezet, en twas hier al een schitterend klank- en lichtspel :p :woohoo:

amareno

Legacy Member
aha, da fysica ding gevonden op wiki:

Onweersbuien kondigen zich meestal luid en duidelijk aan en ook in de weersverwachting wordt de kans op onweer aangegeven. Bij naderend onweer kunt u het best naar binnen gaan en de ramen gesloten houden. Veilig is ook een afgesloten auto of metalen caravan, omdat deze bij een blikseminslag fungeren als Kooi van Faraday en ook de lading direct wordt afgevoerd

dead_stop

Legacy Member
te dicht bij het raam staan is idd niet zo safe. ik spreek van ondervinding :(

viewer

Legacy Member
switchblade zei:
ik vraag me zo af eigelijk...
wat als de bliksem inslaat in de zee? zo heel veel volt in dat water, die vissen die daar leven...
zou toch een natuurramp zijn?
+ dan nog eens leidingen die verbonden zijn met de zee die dingen op land kunnen verwoesten...
dus als je dan staat te plassen ofzo, en de bliksem slaat in op de zee... lijkt het me toch niet zo veilig

of slaat bliksem helemaal niet in op zee? :unsure: :$

lol, gebeurt constant ... storm boven zee gaat die "stroom" gewoon de zee in. Zo zijn fishsticks uitgevonden, dus we moeten er eigenlijk dankbaar om zijn...

Timmos

Legacy Member
God zit blijkbaar 's nachts naar 9lives te gapen, maar zijn scherm en subwoofer zijn een beetje stuk :lol:

Skoran

Legacy Member
Volgens mij is bliksem in de zee totaal niet erg, dat is zn groot oppervlak dat dat genoeg verspreid wordt denk ik

Dennoman

Legacy Member
Mjah, kijk, als uw huis direct getroffen wordt door de bliksem, gaan sowieso alle elektrische apparaten eraan (doorbranden), omdat de leidingen door zo'n enorme schok (3 miljoen volt dacht ik?) volledig doorbranden.
Mythbusters leerde me (:p) dat alle elektrische apparaten genre tv of computer zeker een bolbliksem zullen veroorzaken indien direct getroffen door de bliksem. Verder mag je ook niet onder de douche staan bij een directe impact, aangezien je dan echt gebarbecued vlees bent (I've seen it happen to a crash test dummy :p) en telefoneren bij een blikseminslag betekent ook de dood.
Er zijn statistieken in Amerika die bewijzen dat het MERENDEEL van alle mensen die sterven door een blikseminslag tijdens het voorval aan het telefoneren waren. Je kunt tijdens een onweer maar beter bidden dat je huis goed geaard is, want dan loopt het zo'n vaart niet.
Trouwens, hebben jullie ook dat verhaal gehoord van een boswachter in de States die in totaal 7 keer door de bliksem getroffen werd, maar nog steeds leefde? Ik weet dat de dodelijkheid van een elektrische schok niets te maken heeft met het aantal volt, dan wel met het aantal ampère (gelijkstroom). Als het aantal volt een bepaald nummer overschrijdt, daalt het aantal ampère opnieuw, waardoor een schok van hogere sterkte minder dodelijk wordt. Herinner me plots dat ik dit eens in het middelbaar had gezien.
Iemand die de theorie kan boosten van deze laatste?

SilentSpring

Legacy Member
hehe, hier heeft het ook ferm huis gehouden.
Zaten paar kanjers van slagen tussen.
Ik zat tv te kijken toenek opeens flitsen zag in de veranda als van nen zaklamp.
Wat later werd het steeds feller omdat het onweer dichter kwam.
Efkens gaan kijken en man, was telkens 3 bliksems zeer kort na elkaar, dan efkes pauze en weer.
Dan maar gaan slapen, eerst wel pc en internetkabel uitgetrokken.
'k lig nog maar goed in m'n bed, ineens zo'n massaal luide knal, vlak boven m'n hoofd:p.

Soit, als't erg onweert trek ik altijd pc + internetkabel uit.
Bij m'n broer z'n pc niet, maar als er iets moest gebeuren hebbek tenminste nog 1 werkende pc.
In de wei hierachter staat zo'n hoogspanningsmast, dus als hij dichtbij inslaat zal't daarop zijn.

Tijdens nen vorig onweer toen het ook zo erg was moet hij ergens in de buurt ingeslagen zijn, ik heb nl. zo'n speciale stekkerblok aan m'n pc liggen, en die maakte een redelijk luid klik geluid, dit gepaard met nen luide donderslag.

In m'n wijk is er ooit eens zo'n bolbliksem bij iemand binnengekomen langs de schoorsteen, heeft een toerke door hun living gedaan en is langs de voordeur naar buiten gegaan.
tv enzo waren kapot meen ik mij te herinneren, maar verder viel de schade relatief mee.

Bose

Legacy Member
Dennoman zei:
Trouwens, hebben jullie ook dat verhaal gehoord van een boswachter in de States die in totaal 7 keer door de bliksem getroffen werd, maar nog steeds leefde? Ik weet dat de dodelijkheid van een elektrische schok niets te maken heeft met het aantal volt, dan wel met het aantal ampère (gelijkstroom). Als het aantal volt een bepaald nummer overschrijdt, daalt het aantal ampère opnieuw, waardoor een schok van hogere sterkte minder dodelijk wordt. Herinner me plots dat ik dit eens in het middelbaar had gezien.
Iemand die de theorie kan boosten van deze laatste?

ik zou eens bellen naar Fox Mulder.

demon326

Legacy Member
hier in limburg heeft het niet geonweerd maar heb wel is de schrik vanmijn leven gehad met deze pc en onweer:p ,het was aan het onweeren en ineens vallen alle 3 de comps zo haf uit niet gereboot maar ook niet uit dan verschiet ge wel ff:)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan