Archief - curryworsten = afval?!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Emu

Legacy Member
Voor de TS ja ik denk dat was die man zegt volledig klopt, ik ben er zeker van, zowat mijn hele familie werkte vroeger in voedingindustrie.

Tante => slachterij
Ma => kippenslachterij
Grootvader => kippenboer
Oom => konijnen en varkensboer
Ikzelf => 2 jaar bij bakker gewerkt

Zoals je al zegt is die persoon die het vertelde nu gepensioneerd, hij zal dus zeer waarschijnlijk gewerkt hebben in de jaren 60-70 en toen ging het er INDERDAAD zo aan toe, van hygiëne was toen nog weinig sprake, en zulke dingen gebeurden toen inderdaad (wel niet altijd en bij iedere producent).

Mijn ma heeft zo ook vanalles verteld, en ik ga die wel echt geloven, trouwens heb ik van mijn grootvader ook wel vanalles gehoort, en die mensen zijn mijn familie en die ga ik echt wel geloven.

Vroeger werd er aan hygiëne weinig belang gehecht, en niet alleen bij dieren en vlees maar ook bij alle andere soorten voeding. Pas begin de jaren '80 zijn er echt regels gekomen, en ging de hygiëne er stilltjes aan op vooruit. En op de jaren is het er altijd nog maar strenger op geworden. De laatste echt grote aanpassing in het beleid vond plaats in 1999-2000 met de dioxine-crisis.

Tegenwoordig gebruikt met veel natuurlijke kleurstoffen, als er in voeding natuurlijke kleurstoffen rood aanwezig zijn, kan je er zeker van zijn dat ze afkomstig zijn van deze luis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Karmijn

En ja zo zitten er nog veel andere dingen in uw voedsel dus niet al te vies worden he :)

Wilt je ook weten wat ik bij die bakker op die 2 jaar heb meegemaakt?

- Mieren op de taart, hup mieren araf taart terug in het rek
- Hond die aan slagroom van taart zat te likken, hond weg sjotten, slagroom eraf, nieuwe erop, taart terug in rek
- Deeg op grond laten vallen, terug de rek in.
- Pudding van uw werkblad laten vallen op de grond (en ja dieje was vuil) gewoon terug bij de rest, mengen en ge ziet het niet meer zij hij.
- Handen wassen na de WC was tijdverspilling volgens hem.
- Bakkersvrouw zat puisten uit te pitsen van dochter, werkt daarna lekker verder zonder handen te wassen.
- Hoesten en niezen.... tja ik moet het niet meer vertellen zeker.
- Over veel gebak gaat een soort eieren mengeling, als die eieren bijna op waren gewoon in hetzelfde potje er een paar bij doen... da potje werd mss elke 3-4 maand gewassen, en geloof mij da stonk ENORM.
- De kast waar het brood in moest rusten werd om het jaar proper gemaakt, in de hoeken daarvan zat het echt VOL met spinnenwebben, en waarschijnlijk dus ook de bijhorende spinnen, al heb ik er nooit gezien.

Ik heb ook ooit meer dan 1 jaar hulpkok geweest in een taverne, daar zal ik maar niet over beginnen zeker want daar was het even erg als bij die bakker.

Bij zelfstandigen en eten moet je nog altijd opletten, maar wat je koopt bij grotere/industriële bedrijven dat is wel "vrij" hygiënisch neem het van mij aan. Maar natuurlijk kan er niks 100% clean zijn, en dat is maar goed ook want anders zou ons imuumsysteem er gewoon te slap/laks van worden, en zouden we voor het minste ziek worden.

Anoniem04

Legacy Member
- Mieren op de taart, hup mieren araf taart terug in het rek
- Hond die aan slagroom van taart zat te likken, hond weg sjotten, slagroom eraf, nieuwe erop, taart terug in rek
- Deeg op grond laten vallen, terug de rek in.
- Pudding van uw werkblad laten vallen op de grond (en ja dieje was vuil) gewoon terug bij de rest, mengen en ge ziet het niet meer zij hij.
- Handen wassen na de WC was tijdverspilling volgens hem.
- Bakkersvrouw zat puisten uit te pitsen van dochter, werkt daarna lekker verder zonder handen te wassen.
- Hoesten en niezen.... tja ik moet het niet meer vertellen zeker.
- Over veel gebak gaat een soort eieren mengeling, als die eieren bijna op waren gewoon in hetzelfde potje er een paar bij doen... da potje werd mss elke 3-4 maand gewassen, en geloof mij da stonk ENORM.
- De kast waar het brood in moest rusten werd om het jaar proper gemaakt, in de hoeken daarvan zat het echt VOL met spinnenwebben, en waarschijnlijk dus ook de bijhorende spinnen, al heb ik er nooit gezien.

In wat voor een vuil bakkerij bent gij gaan werken, in die van ons is dat allesbehalve zo.

Cartek

Legacy Member
Emu zei:
Wilt je ook weten wat ik bij die bakker op die 2 jaar heb meegemaakt?

- Mieren op de taart, hup mieren araf taart terug in het rek
- Hond die aan slagroom van taart zat te likken, hond weg sjotten, slagroom eraf, nieuwe erop, taart terug in rek
- Deeg op grond laten vallen, terug de rek in.
- Pudding van uw werkblad laten vallen op de grond (en ja dieje was vuil) gewoon terug bij de rest, mengen en ge ziet het niet meer zij hij.
- Handen wassen na de WC was tijdverspilling volgens hem.
- Bakkersvrouw zat puisten uit te pitsen van dochter, werkt daarna lekker verder zonder handen te wassen.
- Hoesten en niezen.... tja ik moet het niet meer vertellen zeker.
- Over veel gebak gaat een soort eieren mengeling, als die eieren bijna op waren gewoon in hetzelfde potje er een paar bij doen... da potje werd mss elke 3-4 maand gewassen, en geloof mij da stonk ENORM.
- De kast waar het brood in moest rusten werd om het jaar proper gemaakt, in de hoeken daarvan zat het echt VOL met spinnenwebben, en waarschijnlijk dus ook de bijhorende spinnen, al heb ik er nooit gezien.

.


en welke bakker is dat?

SkY

Legacy Member
Alles wat ge koopt om op te eten daar gaat ge niet dood van. Overdaad schaadt.

Stichero

Legacy Member
ik moest ook es werken als hulpkok in een taverne...
op nen dag moesten we zo biefstuk serveren, ma die waren al een maand slecht, da had zelf groen bloed :s
maar ge moest dat dan sterk bakken en keiveel kruiden zodat de klant er niks van merktte (da was trouwens een oud madammeke van 80 jaar)
tzelfde met préparé, da was zo zuur als iets dus moetik er een ei bijdoen en keiveel kruiden...
man man in die taverne gaak toch nooit eten zenne :x

Mosh

Legacy Member
Dat zijn nu wel eerder uitzonderingen ipv regelmaat hoor. Zo een zaken zijn meestal gedoemd om vroeg of laat tegen de lamp te lopen.

Iets waar ze biefstukken van 1 maand oud serveren is zelfs al levensgevaarlijk bij zwakkere personen, kzou die boel reporten bij de inspectie.

$te@LFi$H

Legacy Member
mja kheb lang in horeca vakantie en weekendwerk gedaan,

ik heb 6 jaar hotelschool achter de rug , en wij als studenten waren mij geloof mij vrij , zeer proper mensen ,

ergste wa wij deden was nen foodfight als leerkrachte wegwaren, maar hetgeen we dan naar elkaar smeten ging dan wel in de vuilbak...


swat,
in praktijk heb ik 't één en tander gezien,

het ergste dak meegemaakt heb,

kstond op te dienen en ging in keuken nen croque monsieur bestellen. Hij pakte kaas uit de frigo en er hing schimmel op, neemt een mes en schraapt vervolgens de schimmel eraf en maakt er een overheerlijke croque monsieur van,

kheb dan een opmerking gemaakt , en hij antwoordde toen ja kijk (zoals sommige hier op het forum) kaas bestaat uit schimmel dus das niet zo erg....

bon,

in mijn hotelopleiding zijn wij naar frankrijk geweest enkele malen en tussen de vele bezoeken aan de wijnmakers etc... zijn wij ook gaan kijken hoe ze camembert maken, zowel op de methode traditionelle als op de methode van de fabriek... (ben naam ff kwijt)

ik weet uit welke schimmels kazen bestaan, ik weet ook welke schimmels zich ontwikkelen in een ijskast , das wel net iets anders!

in mijn ogen worden zelfstandige veel te weinig gecontroleerd. Ik mocht daar elke dag ook naar believe eten, het enige dat ik er at ware croque monsieurs (kmaakte da wel zelf klaar so genne schimmel :p) en iets dat in frietvet gebakken was...


khebbem zelfs ooit kip als kalkoen weten verkopen. en een westmalle als een leffe... maar dat is nogniet zo heel erg :)


greetzz

edit: deze zaak is nu gesloten hoor:) (kzit daar voor niks tussen hihi:p)

Arifiene

Legacy Member
Hier kan ik maar 1 ding op zeggen...
Tips aan de voedselinspectie geven => das gratis...

Quilombo

Legacy Member
'k snap nie wat daar zo erg aan is

als nen hond een likje geeft aan iets om op te eten gaat ge da nie merken ze, tzelfde voor iets dat op de grond gevallen is (hangt er natuurlijk vanaf waar ergens op de grond :p)

schimmel afkrabben maakt toch nie uit, schimmel is dan toch weg

als ge door zo'n dingen verontwaardigd wordt ... tja, wat is er eigenlijk beter, alles wegsmijten ofwa. da's dan zoveel beter, die verspilzucht :ironic: waarom iets wegsmijten als er niks mis mee is?

integendeel, ge krijgt dan nét iets meer microben/bacteriën of wat dan ook binnen, maar in zo'n kleine mate dat het zelfs helpt om je weerstand en imuniteitessysteem te verbeteren

Mr zappa

Legacy Member
Dillyracer zei:
In wat voor een vuil bakkerij bent gij gaan werken, in die van ons is dat allesbehalve zo.

ohh doe niet onozel, heb ook 10 jaar gewerkt in horeca en zon zaken gebeuren overal!!!

Is niet omdat jij dat niet doet, dat niemand van het personeel stoten uitsteekt he!

En dat zal je heus niet merken als ze niet willen dat het opvalt, toen ik in een restaurant werkte in Sint martens latem (de meesten onder ons zullen weten dat daar poepjesvolk komt om eens goed met geld te smijten naar eten en drinken, werkte daar een jongen in de keuken die zijn vroegere leraar op bezoek kreeg, kan u verzekeren dat die jongen nog wat anders tussne de gelatine had gedraait ook :D

En dat was in 1, zoniet thet chiqueste restaurant in latem :)

Alleen al handen wassen, hoeveel mensen denk jij dat daadwerkelijk hun handen wassen na toiletbezoek?? Ik zal het u met zekerheid zeggen : DE MINDERHEID!!
Schoon voorbeeld hiervan is dat men ooit een studie heeft gedaan naar welk voedsel in snackbars en cafes meest besmet was met urinesporen...; wel dat zijn de borrelnootjes die je krijgt :) Of dacht je dat ze die wegsmijten na dat persoon x daar met zijn vieze poten in zitten roeren heeft??

Hellrabbit

Legacy Member
Quilombo zei:
schimmel afkrabben maakt toch nie uit, schimmel is dan toch weg

als ge door zo'n dingen verontwaardigd wordt ... tja, wat is er eigenlijk beter, alles wegsmijten ofwa. da's dan zoveel beter, die verspilzucht :ironic: waarom iets wegsmijten als er niks mis mee is?

Als ge genoeg wegsnijdt wel ja, het is immers nie enkel het vruchtlichaam van de schimmel dat zich op/in uw eten bevindt, das enkel het zichtbare deel

Fatalix

Legacy Member
boogje zei:
Uiteindelijk, stél dat het waar is : en wat dan nog? We vreten allemaal vlees,een bil van een kip, een konijn, een hele vis...en nu het er wat gortig uitziet is het plots schandalig?! Curryworsten zullen naar mijn weten niet giftig ofzo zijn, want anders geraakt dat toch niet door de voedselinspectie.


Boogje

Dat is gewoon waar.
Das toch al langer bekend? Al het overschot van vlees etc stoppen ze in curryworsten. En ja, dat zal heus wel door de "inspectie" komen. Tenslotte beter om het nog te gebruiken dat afval dan het weer te dumpen ergens oid.

@cervantes. Yep, ook waar : )

$te@LFi$H

Legacy Member
Quilombo: ik volg u redenering, en voor persoonlijk gebruik ben ik akkoord maar als gij ga eten betaalde kei veel geld (geef da gewoon toe gaan eten is schijte duur) en age dan zo'n dingen meemaakt , dan vindt ik da ni correct...


@ zappa: da van diee leerkracht vinnek nog lache:p aloewel het ook ni zou mogen. ma het feit da gij zegt da minderheid hun handen wast na toiletbezoek. Nah, kheb veel klachten over men werkgevers qua hygiene ma dat deden ze toch hoor...

kheb ook twee manden in rusthuis in groot keuken gewerkt... daar wasten wij ons handen wel 30 keer per dag en das ni overdreven! kheb die gewoonte nu overgenomen en doe het nog steeds thuis, wel funny :p

ik ben geen superkok, maar als ik iets klaarmaak iets met verse ingrediënten en zal ik er voor zorgend at het bereid wordt in hygienische omstandigheden...


bon tot zover het offtopic:p

Emu

Legacy Member
Cartek zei:
en welke bakker is dat?

De bakker waar ik nu over vertelde was er 1 in olmen, ben wel zijn naam vergeten, heb ook nog enkele weken bij een bakker in Mol gewerkt, en daar was het vergelijkbaar met de hygiëne. Heb dan ook nog bij een bakker gewerkt in Tongerlo, die was dan weer een pak properder.

Een vriend van mij heeft ook in verschillende bakkerijen gewerkt, met vergelijkbare ervaringen trouwens, bij sommige van hen. Niet dat ze zo allemaal zijn maar toch een heel deel geloofd mij. En aan het gezicht van de bakkersvrouw, of de hygiëne in de winkel kunde dat natuurlijk niet zien of het bij hun gebeurt of niet...

matthias

Legacy Member
al zou ter stront inzitten
ik vind da lekker
kan mij nu wa schelen van wa ze da maken
zolang dant lekker is e :D

Lon$daLe

Legacy Member
just een doos van 5 stuks mora gaan halen hier int vriespunt ,da gaat er straks vlot naar binne als tv snack :p

stoomboot

Legacy Member
Hmm, stomen... Dus 100° ;)

Eens zien wa er nog van overblijft van bacteriën die via de grond in uw voedsel kome :ironic: En dan wordt het nog eens gestoomd, en daarna nog eens gefrituurd tegen 180° :sleep:

Ik zou meer schrik hebbe van het frituren dan van dat het op de grond heeft gelege. Ge moest maar eens wete hoe schadelijk en kankerverwekkend frituren kan zijn als ge iets te fel frituurt of te oud frietvet etc gebruikt ;)
Allée bon, smakelijk

Achja, 'k denk overigens ni dat er camions rondrijde met een kapbak vol vlees da nog gebruikt moet worde zonder koeling en dergelijke... :niceone:


Mijn oordeel: het ventje wou u gewoon schrik aanjage :p

mcR

Legacy Member
ie heeft mss wat overdreven maar ik kan geloven dat het niet het gezondste is op deze blauwe bol...


...maar wat is er de dag van vandaag NIET kankerverwekkend?!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan