Archief - Correct typen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

VinceFeet

Legacy Member
Timmos zei:
Ik denk er ook aan om eens een toetsenbord QWERTY aan te schaffen. Niet dat het zoveel rapper typt (enkel op school staan er qwerty's) voor mij, maar infeite als gans de wereld het doet en ge moet later eens naar het buitenland,... enfin ja :p

qwerty staat stoerder, 1337'er :unsure:

Oja ik heb dactylo gedaan in het 4de (of 3de, ik weet het niet precies meer) leerjaar. Wel content dat ik dat heb gedaan :)

Kan iemand mij vertellen waarom een QWERTY zo veel beter is om te programmeren? De haakjes (, ), { en } moet ge altijd met een SHIFT oproepen. Da's toch onhandiger?

Ik kan perfect QWERTY (counter-strike :unsure: ) en AZERTY... en dat allemaal blindelings. :cool:

Heb ooit van die domme lessen genomen maar je leert het dan wel meteen op de juiste manier. Met tien vingers typen is volgens mij ook een pak minder 'vermoeiend' dan met twee (of minder dan tien) vingers.

Gentille

Legacy Member
Ik kan perfect en correct blindelings typen. De ene keer al wat vlugger dan de andere keer :p

SilentSpring

Legacy Member
Time^- zei:
Niet echt, ik tik hoofdzakelijk met mijn 3 lange vingers (ring, wijs en midden dus:p), shift is met de pink voor hoofdlettters en sommige leestekens en dat gaat perfect snel en blindelings. Da's allemaal een kwestie van gewoonte. Als ge 5 jaar lang elke dag met twee vingers zit te typen zult ge daarmee ook letterlijk over uw toetsen flitsen.

².
Ik gebruik ook enkel ring-, wijs- en middenvinger.
Vroeger in't 1ste en 2de middelbaar ook nog dactylo gehad, da's retesaai.
met dat qsdf en jklm systeemke.

Ik kan zo niet typen, 'k vind de letters niet zo snel.
Dit typek ook op m'n eigen manier, en gaat alleszins rap genoeg.
Alsek wil typ ik blind met de voornoemde 3 vingers, da's gewoon ervaring.

Maar ik ben dus blij da'k van die dactylo af ben met hun stomme regels.

_DKsissor_

Legacy Member
de manier die ze u aanleren in typlessen is wel de meest efficiente:). Als ge moeite doet. Kheb zo leren typen en zit toch boven de snelheid van het gemiddelde. Vroeger ik ook altijd met twee vingers aan het typen en dat gaat ook goed maar ge zijt wel trager dan iemand die een normaal niveau op de 'ordinaire' manier weet te halen. Maar sneltypen is ook weer niet het einde van de wereld.

[EZ]

Legacy Member
VinceFeet zei:
Ik kan perfect QWERTY (counter-strike :unsure: ) en AZERTY... en dat allemaal blindelings. :cool:
. . .
²
Man, da was ff zoeke eer da'k mijn m, ! en _ wist staan :p

[LRRP]

Legacy Member
kheb da op school geleerd, kan blind met 10 vingers en redelijk snel typen, zonder fouten :p

VinceFeet

Legacy Member
[EZ];8626122 zei:
²
Man, da was ff zoeke eer da'k mijn m, ! en _ wist staan :p

Ik kan nu wel niet alle leestekens in QWERTY hoor, maar de voornaamste (.,?! etc.) wel. Haakjes enzo moet ik wel altijd even zoeken in QWERTY.

Godzilla*Akira

Legacy Member
ik type meestal gewoon met 10 vingers, zoals geleerd in dactylo. Was toen nog niet echt een gamer, dus was het wel goed om alles blindelings te weten staan. Als ik rook, zoals nu type ik enkel met 7 vingers, 5 linkerhand en 1-2 rechterhand.

Heb nu ook qwerty, maar staat wel als azerty. dus gewoon de symbolen enzo moet ik wel even zoeken, die moest ik geregelt ook wel zoeken op azerty tobo.

Spikey Bunny

Legacy Member
Man man man maakt het nu feitelijk uit met hoeveel vingers je typt,
nee toch zolang je u maar verstaanbaar kan maken he op de pc.
Alst wa langer duurd dan is dat ook maar zo.

Ik typ veeeeel fouten, maar who care ... I don't :p

J-Style

Legacy Member
Ik typ op de dactylografisch verantwoorde manier.:p
Ben echt blij dat ik vroeger dactylo gevolgd heb.

Ben trouwens sinds een klein jaar een QWERTY-typer.

EternalSilence

Legacy Member
eXtreme zei:
Hallo,




Ik typ, zoals velen, grotendeels met 2 - 4 vingers, dus niet met allemaal zoals het je wordt aangeleerd op school (ik heb het nooit gehad!).

Ik kan wel blindelings typen maar dus niet mooi met mijn wijsvingers op "f" en "j"...


Iemand een deftige site/andere bron waar je hier theorie over kan vinden? Welke vinger je voor welke letter moet gebruiken, wat het snelste is...

Heb al wat gezocht op i-net maar daar spreken ze over cursussen van weken (haha) of zijn het gewoon typ-spelletjes waar je dus de theorie niet krijgt!



mvg

ik heb ooit een typ cursus gedaan int 6de leerjaar (waar is den tijd :love: )
en heb zo mijn 'typ diploma gehaald', of ge daar iets mee zijt
nu heb ik na die lessen van een jaar, een jaar later een pc gekregen
en daan begon ik met 2 vingers typen, omdat ik het afgeleerd was.
maar goed..

ik leg mijn handen niet op mijn toetsenbord.. typ lijk met vier vingers.
kan wel met mijn 2 handen typen, duurt alleen te lang

Ingis

Legacy Member
ik typ ook in blindeling met 10 vingers zoals het geleerd is in de dactylo lessen. blij dat ik die gevolgd heb, hoewel ik er veel op gevloekt heb.

Het azerty is trouwens speciaal ontworpen om so onefficient mogelijk te zijn. Is speciaal anders gemaakt, omdat men vroeger op typmachines niet te rap moch gaan of da spel blokkeerde. Die hele oude dan, met die "hamerkes". Anders vlogen die elkaar klem. Daarom dat deze dan ontwikkeld is, zodat men kunstmatig trager typt.

tgc_9012

Legacy Member
Ik heb vroeger dactylo gevolgd, maar ik vond da zo vervelend om met al uw vingers te typen :s
Nu typ ik met wijs -en middelvingers.

EternalSilence

Legacy Member
tis blindelings btw dat ik typ

kan ook vlot qwerty typen
mede dankzij CS .. voor wa een game al nie goe kan zijn :)

marcel

Legacy Member
ik vraag mij eigenlijk af waarvoor ge het nodig hebt?
op de meeste jobs kunnen ze met moeite typen, enkel als ze brieven dicteren moet ge min of meer snel kunnen typen. ik heb dat 1 keer als job moeten doen, dien typ zei gewoon zijn brieven op, alleen pauze als ik efkes ni kon volgen, en dan nog maar 2 seconden of zo. maar daarna wel de rest van de dag om het deftig uit te typen. (alle, da was dan een uur of 2 :p) ge moet dus vooral steno kennen, hoofdletters, leestekens, allemaal niet nodig om snel te typen...


en wa stignis zegt kan wel kloppen, ik heb als ik klein was nog met typmachines "gespeeld", en als ge twee toppen gelijk indrukte, bleven die hamerkes al steken. dus ik kan wel inbeelden dat ze da typen wel wa trager willen maken :p

eXtreme

Legacy Member
in ouwbollige bedrijven, waar ook wel eens big money zit, zouden ze daar nog al eens op durven zien... ik kan ook heel snel typen met 2 vingers... maar ziet er allessinds toch een pak klunziger en minder elegant uit als de écht correcte wijze :)

marcel

Legacy Member
bedrijven waar big money zit, kunnen het zich niet meer permiteren oubollig te zijn ;)

de mens die mij dicteerde, was dat wel :p

da waren 2 verkopers, ik was assistent van dien "oubollige", dienen aan den bureau was assistent van de zoon van de baas. als mijne verkoper mij dicteerde, zat ik daar een uur, al die brieven moesten bijna letterlijk zoals hij het zei, ouwe taal etc... (ik moest ze zelfs uitprinten zodat hij ze kon controleren, en er een handtekening onderzetten, terwijl het eigenlijk mails waren :lol:)
als den andere dicteerde was da "bwa, zet er wa blabla in, zet er nog wa andere blablabla bij, vraagt nog es wa blablabla, en verstuurt da dan direct"

128MB

Legacy Member
Pink gebruik ik nooit, ringvinger voor ^^$-)=:; symbolen en shift enzo. Duim gebruik ik voor spatie.
voor de rest wissel ik gewoon af van vinger om te typen.
Als ik wil typ ik heel snel blindelings maar dan maak ik een fout om de +-10 woorden.
Ik probeer nu wel blindelings te typen om het zelf te leren, maar om te beginnen kijk ik toch even naar men toetsenbord.

bv: om deze reply te typen heb ik 7 keer naar men toetsenbord gekeken :p

Terror Factor

Legacy Member
Ingis zei:
ik typ ook in blindeling met 10 vingers zoals het geleerd is in de dactylo lessen. blij dat ik die gevolgd heb, hoewel ik er veel op gevloekt heb.

Het azerty is trouwens speciaal ontworpen om so onefficient mogelijk te zijn. Is speciaal anders gemaakt, omdat men vroeger op typmachines niet te rap moch gaan of da spel blokkeerde. Die hele oude dan, met die "hamerkes". Anders vlogen die elkaar klem. Daarom dat deze dan ontwikkeld is, zodat men kunstmatig trager typt.

Volgens wiki zit ge fout. Azerty is gewoon geoptimaliseerd vo frans(veel accenten). qwerty was geoptimaliseerd vo oude typmachines. alfabetische volgorde was ni ideaal,omda de hamertjes dan nogal es klem kwame te zitte omda sommige letters die veel gebruikt werde, te dicht op elkaar stonde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/QWERTY

ik heb in de tijd ook dactylo gevolgd, toen veel op gevloekt,ma nu toch wel blij dak da gedaan heb. kdenk da k sneller typ als schrijf, of t zal in ieder geval toch ni veel schele. cijfers en speciale tekens weet ik wel ni meer zo staan,gewoon omda k die ni veel gebruik. letters, punten,komma's,vraagtekens, dubbelpunten en puntkomma's zijn wel geen probleem, gewoon omda ge die nog tamelijk veel gebruikt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan