Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Loser

Legacy Member
puni zei:
Manke vergelijking. Aan die snelheid brengt ge uzelf in gevaar, ook als ge moederziel alleen op de baan zijt. Door geen masker te dragen als ge moederziel alleen door een bos wandelt ook niet.

Meer zelfs, iemand die aan 180 rijdt, kan ook de occasionele tegenligger van de baan knallen. Iemand zonder masker draagt, gaat nooit op die halve seconde dat hij iemand kruist die persoon besmetten, en zeker niet als er voor de rest niemand meer in de buurt is.

Het is geen vergelijking. Ik vergelijk niks. Hij zegt "In bossen waar je quasi niemand tegenkomt, gewoon niet aandoen, ook al is dat verplicht. Politie gaat zich niet bezig houden met eenzame wandelaars te beboeten". Ik vergelijk te snel rijden niet met mondmaskers. Noch met autogordels of fietshelmen.

Ik zeg alleen dat de reden dat je "quasi niemand tegenkomt" en "de politie zich daar niet bij gaat bezighouden" op veel wijst, behalve verantwoordelijkheidszin. Als ik ga wandelen in een park waar honden aan de leiband moeten en ik ben quasi alleen, kan ik dat ook laten. Maar doordat ik het laat, komen anderen misschien in de problemen. En nee, mondmaskers zijn niet zoals leibanden. Het is geen vergelijking, het is gewoon zeggen dat er nu regels zijn, en meestal zijn het die paar mensen die het "beter weten" dan de regelmakers, die maken dat de rest in de problemen komt. Netjes is het niet. Ik snap niet waarom we moeten doen alsof we half stikkend moeten over de grond kruipen, terwijl we al onze vrijheden moeten afgeven, gewoon omdat we voorlopig nog 3 weken lang een mondmasker moeten opzetten op die 100m waar het niks uitmaakt.

Edit: En je hebt dat wel vaker gezegd, van dat onmogelijk besmetten bij het kruisen. Ben je al veel op drukkere plaatsen in de stad geweest sinds de uitbraak? Want dit weekend nog ging ik naar de winkel, en op het zebrapad kruist me een man die net voor het kruisen recht voor zich uit hoest zonder z'n hand of z'n arm voor zijn mond te houden. "Echt geen kans"?

Diatonico

Legacy Member
puni zei:
Manke vergelijking. Aan die snelheid brengt ge uzelf in gevaar, ook als ge moederziel alleen op de baan zijt. Door geen masker te dragen als ge moederziel alleen door een bos wandelt ook niet.

Meer zelfs, iemand die aan 180 rijdt, kan ook de occasionele tegenligger van de baan knallen. Iemand zonder masker draagt, gaat nooit op die halve seconde dat hij iemand kruist die persoon besmetten, en zeker niet als er voor de rest niemand meer in de buurt is.

Ga wel akkoord dat de vergelijking heel mank is.

Plus: als er tegen 180 per uur plots een andere weggebruiker opduikt, heb je heel weinig tijd om te reageren. Bij het wandelen ligt dat wel anders...

Bovendien: tegen 180kph botsen heeft een hele grote kans op slechte afloop. Bij kruisen heb je kans dat die persoon Corona heeft * kans om effectief te besmetten * kans dat immuunsysteem het virus niet zelfstandig kan bedwingen = heel klein.

puni

Legacy Member
Er zijn inderdaad regels. Er is ook nog zoiets als de geest van de wet en de letter van de wet. Er is ook nog zoiets als het feit dat de huidige regels opgelegd worden met een duidelijk doel, namelijk verspreiding voorkomen, en dat uw masker dragen als ge moederziel alleen door een bos wandelt 'omdat dat moet' daar geen hol toe bijdraagt.

En ik sprak bij dat kruisen duidelijk van plaatsen waar amper iemand is.

JorisBlack

Legacy Member
puni zei:
Manke vergelijking. Aan die snelheid brengt ge uzelf in gevaar, ook als ge moederziel alleen op de baan zijt. Door geen masker te dragen als ge moederziel alleen door een bos wandelt ook niet.

Meer zelfs, iemand die aan 180 rijdt, kan ook de occasionele tegenligger van de baan knallen. Iemand zonder masker draagt, gaat nooit op die halve seconde dat hij iemand kruist die persoon besmetten, en zeker niet als er voor de rest niemand meer in de buurt is.

Ja maar hebt ge dan uw gordel aan of niet?
Is een masker niet gelijk een autogordel dan?




:rofl:

Balsaus

Legacy Member
Loser zei:
Het is geen vergelijking. Ik vergelijk niks. Hij zegt "In bossen waar je quasi niemand tegenkomt, gewoon niet aandoen, ook al is dat verplicht. Politie gaat zich niet bezig houden met eenzame wandelaars te beboeten". Ik vergelijk te snel rijden niet met mondmaskers. Noch met autogordels of fietshelmen.

Ik zeg alleen dat de reden dat je "quasi niemand tegenkomt" en "de politie zich daar niet bij gaat bezighouden" op veel wijst, behalve verantwoordelijkheidszin. Als ik ga wandelen in een park waar honden aan de leiband moeten en ik ben quasi alleen, kan ik dat ook laten. Maar doordat ik het laat, komen anderen misschien in de problemen. En nee, mondmaskers zijn niet zoals leibanden. Het is geen vergelijking, het is gewoon zeggen dat er nu regels zijn, en meestal zijn het die paar mensen die het "beter weten" dan de regelmakers, die maken dat de rest in de problemen komt. Netjes is het niet. Ik snap niet waarom we moeten doen alsof we half stikkend moeten over de grond kruipen, terwijl we al onze vrijheden moeten afgeven, gewoon omdat we voorlopig nog 3 weken lang een mondmasker moeten opzetten op die 100m waar het niks uitmaakt.

Edit: En je hebt dat wel vaker gezegd, van dat onmogelijk besmetten bij het kruisen. Ben je al veel op drukkere plaatsen in de stad geweest sinds de uitbraak? Want dit weekend nog ging ik naar de winkel, en op het zebrapad kruist me een man die net voor het kruisen recht voor zich uit hoest zonder z'n hand of z'n arm voor zijn mond te houden. "Echt geen kans"?

Die mondmasker plicht die ze overal doen is gewoon omdat het te moeilijk ging zijn om dit enkel in te voeren op plaatsen waar het nut heeft. Zou voor niemand meer duidelijk zijn waar het wel of niet moet.
Het is hetzelde dat ze voor de snelheidslimiet het volgende zouden doen: Vanaf nu overal 30 per uur rijden, ook op de autosnelweg. Omdat er niet de mogelijkheid is om in elke straat/buurt een bord te plaatsen met de snelheidslimiet. Een mondmasker dragen in een leeg bos is hetzelfde als 30 per uur rijden op een lege autosnelweg.

sandervdw

Legacy Member
Balsaus zei:
Die mondmasker plicht die ze overal doen is gewoon omdat het te moeilijk ging zijn om dit enkel in te voeren op plaatsen waar het nut heeft.
Het is hetzelde dat ze voor de snelheidslimiet het volgende zouden doen: Vanaf nu overal 30 per uur rijden, ook op de autosnelweg. Omdat er niet de mogelijkheid is om in elke straat een bord te plaatsen met de snelheidslimiet. Een mondmasker dragen in een leeg bos is hetzelfde als 30 per uur rijden op een lege autosnelweg.

Ge bedoelt zoals "rij overal 120 op de autostrade en 70 daarbuiten en 50 in de bebouwde kom en 30 aan scholen"? Want dat is exact hoe de mondmaskerplicht nu ook werkt. Thuis en binnen uw bubbel moet je het niet dragen, daarbuiten wel. Er is niet zoiets als "de toegelaten snelheid is wat ge zelf inschat dat veilig is". Aangezien er geen duidelijke grens is om te bepalen wat een veilig scenario is, en wat niet, is ervoor gekozen om ervan uit te gaan dat overal onveilig is.

zarathustra

Legacy Member
Nederland, Frankrijk, Zwitserland en Tsjechië nu ook waarschijnlijk rood in het Noorse systeem. Het heeft niet lang geduurd dat +/- gans europa groen was

Loser

Legacy Member
Balsaus zei:
Die mondmasker plicht die ze overal doen is gewoon omdat het te moeilijk ging zijn om dit enkel in te voeren op plaatsen waar het nut heeft. Zou voor niemand meer duidelijk zijn waar het wel of niet moet.
Het is hetzelde dat ze voor de snelheidslimiet het volgende zouden doen: Vanaf nu overal 30 per uur rijden, ook op de autosnelweg. Omdat er niet de mogelijkheid is om in elke straat/buurt een bord te plaatsen met de snelheidslimiet. Een mondmasker dragen in een leeg bos is hetzelfde als 30 per uur rijden op een lege autosnelweg.

En dan hou je je aan de regels zoals ze zijn opgesteld. Ook al draag je het dan 100m te lang, gedurende 4 weken. Boehoe.

jack|herrer

Legacy Member
Geen idee als het hier al gestaan heeft, maar dit vind ik wel een zeer interessante en geeft een compleet ander beeld.

116696642_10223349028025088_4415185369456673820_n.jpg


Een interessante analyse van data-analist Yves Van Handenhove, die eindelijk het aantal besmettingen corrigeert in relatie tot het aantal testen. En dan ziet de curve er wel helemaal anders uit!

Van Handenhove: “Uiteraard erger ik me als data analist al enkele maanden aan het feit hoe data in Coronatijden in de media worden geïnterpreteerd. Het gebruik van groeipercentages, bv.

Maar vooral ook: er wordt een dagelijks aantal besmettingen aangegeven, maar dit wordt nooit gecorrigeerd met het aantal tests die er zijn afgenomen.

Ook zijn deze data nauwelijks online terug te vinden.

Sciensano heeft nu wel een interactief dashboard ter beschikking gesteld.

Ik heb daar even snel de data gedownload en het aantal besmettingen gedeeld door het aantal tests die per dag worden afgenomen.

Dan is de 'beruchte' grafiek al een heel ander verhaal.

Ja, er is een toename de jongste weken, maar die is minder drastisch dan wat Sciensano en bijgevolg de media voorstellen.

Deze ligt in overeenkomst met de grafiek van het aantal ziekenhuisopnames.

Uiteraard zou je ook moeten kijken naar: bij wie wordt er een test afgenomen, zijn deze steekproeven doorheen de tijd met elkaar vergelijkbaar?

Maar deze grafiek is al meer waarheidsgetrouw dan de grafiek die enkel een absoluut aantal besmettingen weergeeft en het aantal tests volledig negeert!

Nogmaals: ik wil de pandemie niet ontkennen, maar als data-analist kan ik niet anders dan mijn frustratie even te delen.

PS. dit kwam op mijn FB voorbij.

eS

Legacy Member
jack|herrer zei:
Geen idee als het hier al gestaan heeft, maar dit vind ik wel een zeer interessante en geeft een compleet ander beeld.

116696642_10223349028025088_4415185369456673820_n.jpg




PS. dit kwam op mijn FB voorbij.
Dit is hier al meermaals gepasseerd en weerlegt. Dit is appels met peren vergelijken, aangezien er momenteel veel breder getest wordt dan enkel de personen waarbij er duidelijke symptomen of met zekerheid contact met een drager was.

JorisBlack

Legacy Member
eS zei:
Dit is hier al meermaals gepasseerd en weerlegt. Dit is appels met peren vergelijken, aangezien er momenteel veel breder getest wordt dan enkel de personen waarbij er duidelijke symptomen of met zekerheid contact met een drager was.

Akkoord, maar gewoonweg het aantal vastgestelde besmettingen nu vergelijken met die in maart, dat is ook appels met peren vergelijken. We hadden toen veel meer effectieve besmettingen dan dat er vastgesteld werden...

Pumba93

Legacy Member
JorisBlack zei:
Akkoord, maar gewoonweg het aantal vastgestelde besmettingen nu vergelijken met die in maart, dat is ook appels met peren vergelijken. We hadden toen veel meer effectieve besmettingen dan dat er vastgesteld werden...

Dat is ook waar, maar ik weet ook niet waarom er vergeleken moet worden. De "beter voorkomen dan genezen" mentaliteit wordt soms wat vergeten. We zitten in een stijgende fase, die nu al enkele weken aanhoudt. Is die even erg als in Maart? Verre van natuurlijk. Willen we vermijden dat we zon Curve een tweede keer krijgen? Liefst. Hoe doen we dat? Door ons gedrag aan te passen, indien nodig met regels.

Ons gedrag beïnvloedt die Curve nu eenmaal en pas zodra er weer minder virus rond gaat, kan er weer versoepeld worden om te voorkomen dat er weer zon dynamiek in gang wordt gezet waarmee de ziekenhuizen vol komen te liggen.

Het is net goed dat die maatregelen genomen worden nu het nog niet "te" erg is, maar het is wel nodig aangezien er wel een tekenende negatieve tendens was/is die nu omgebogen wordt

Loser

Legacy Member
JorisBlack zei:
Akkoord, maar gewoonweg het aantal vastgestelde besmettingen nu vergelijken met die in maart, dat is ook appels met peren vergelijken. We hadden toen veel meer effectieve besmettingen dan dat er vastgesteld werden...

Vergelijk dan niet? Maar bedenk gewoon dat wat jij kunt aflezen van zo'n grafiek, iedereen die in de GEES zit ook wel kan aflezen. En dat elke bedenking die jij erbij maakt, iedereen daar ook al lang gemaakt heeft. En toch vinden ze het nodig om alles te verstrengen. Zo goed als wereldwijd, trouwens. Dus wat die grafiek dan precies zou moeten aantonen, weet ik niet goed.

eS

Legacy Member
JorisBlack zei:
Akkoord, maar gewoonweg het aantal vastgestelde besmettingen nu vergelijken met die in maart, dat is ook appels met peren vergelijken. We hadden toen veel meer effectieve besmettingen dan dat er vastgesteld werden...

Dit is inderdaad ook niet correct, maar aangezien de foutmarge in dit geval een meer negatief beeld schets, is het de veiligere optie omdat de publiek opinie nu eenmaal niet met statistiek vertrouwd is.

Als je de curve die jack|herrer hierboven wil gebruiken, dan kun je die pas gebruiken vanaf mei, vanaf dan is de testcapaciteit op een vergelijkbaar peil met juli (zie laatste update sciensano p. 6: https://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/Meest recente update.pdf)

Als je die grafiek bekijkt, dan zie je dat het relatief stabiel blijft tot half juli, en dan opeens weer begint te klimmen (terwijl de testcapaciteit nog werd opgedreven, waardoor de curve nog stijler zou moeten zijn).

Enige conclusie die je daaruit kan trekken is dat het aantal besmettingen de slechte kant op gaat, en dat er strengere maatregelen genomen moeten worden.

eS

Legacy Member
Loser zei:
Vergelijk dan niet? Maar bedenk gewoon dat wat jij kunt aflezen van zo'n grafiek, iedereen die in de GEES zit ook wel kan aflezen. En dat elke bedenking die jij erbij maakt, iedereen daar ook al lang gemaakt heeft. En toch vinden ze het nodig om alles te verstrengen. Zo goed als wereldwijd, trouwens. Dus wat die grafiek dan precies zou moeten aantonen, weet ik niet goed.

lies3.gif


Ofte: er is een reden dat statistiek een buisvak blijft in de meeste richtingen :p

jack|herrer

Legacy Member
Loser zei:
Vergelijk dan niet? Maar bedenk gewoon dat wat jij kunt aflezen van zo'n grafiek, iedereen die in de GEES zit ook wel kan aflezen. En dat elke bedenking die jij erbij maakt, iedereen daar ook al lang gemaakt heeft. En toch vinden ze het nodig om alles te verstrengen. Zo goed als wereldwijd, trouwens. Dus wat die grafiek dan precies zou moeten aantonen, weet ik niet goed.
Op dit moment zegt het niet veel. Maar als binnen 2 maand ongeveer evenveel getest wordt en we zien dan golven ontstaan. Dan zegt het wel iets natuurlijk. Vandaar dat ik deze zeker zo interessant vind dan een grafiek te tonen van aantal gevallen zonder er bij te zeggen hoeveel er getest wordt.

waffel

Legacy Member
Loser zei:
Een beetje een normale reactie kan ook. Iemand geeft 1 mogelijke reden waarom het niet lukt, dat is dan niet meteen een domme reactie.




Dit durf ik ernstig te betwijfelen, aangezien ik er een week voor het verstrengen was. De pijlen met looprichtingen waren er nog niet voor Corona, hoor. Maar een deel van de tafeltjes in de Taco Bell, niet betalen met cash, ‘Disney-rij’ om aan te schuiven, 1,5m en in musea en openbaar vervoer mondmaskers. Overal verplicht handen ontsmetten en vaak verplicht met mandje winkelen. Ook maar een bepaald aantal mensen per keer in de winkel. En controle op het naleven van de regels op restaurant.

Dat zijn maatregelen die de er eigenhandig hebben meegemaakt, en ondertussen stijgen de cijfers ook daar en zijn er ook in Nederland verstrengingen. Dus ik denk niet dat het nu al afgeschaft is.

Ja af en toe waren er lichte maatregelen. In ketens als mcdonalds zag ik dat ze bepaalde zaken respecteerden (niet binnen geweest). Meeste plaatsen hadden een handgel pompje en soms pijltjes op de grond (waar weinig mensen zich aan hielden, ook amper politie. Best veilige stad, dus ik begrijp het wel). In musea was er inderdaad ook een max aantal met reservering. Openbaar vervoer niet genomen, maar zal inderdaad zo geweest zijn.
Maar ik heb dus geshopt, restaurants/bars bezocht, uitgaansbuurten gepasseerd,... Iedereen aan het kussen, groeperen, enz. Ik heb héél weinig mensen met mondmaskers gezien. Geen enkele barman of winkelbediende had eentje aan. Overdag was er ook een soort Gentse feesten daar. Super tof, maar was even wennen na een half jaar die regels hier. Uitgaan vind ik nu wel not-done, maar de rest leek me eigenlijk allemaal best ok. Niet veel oudere mensen gezien, misschien gecommuniceerd naar de oudere mensen om zich niet op publieke plaatsen te begeven? Geen idee.

Gisteren kwam ik dan toe in België terug. Krefel bezocht met vriendin om iets te vragen van airco. Die winkels zijn redelijk groot. Direct een medewerker ons stoppen. Een iemand moet buiten staan sorry. Begrip getoond, want ja ze doen het niet voor hun plezier klanten weigeren. Maar onmiddellijk aangezet. Ik kan/wil zo'n zaken niet alleen beslissen. Gewoonweg absurd dat je in zo'n winkel met je partner niet mag rondkijken.

JorisBlack

Legacy Member
Loser zei:
Vergelijk dan niet? Maar bedenk gewoon dat wat jij kunt aflezen van zo'n grafiek, iedereen die in de GEES zit ook wel kan aflezen. En dat elke bedenking die jij erbij maakt, iedereen daar ook al lang gemaakt heeft. En toch vinden ze het nodig om alles te verstrengen. Zo goed als wereldwijd, trouwens. Dus wat die grafiek dan precies zou moeten aantonen, weet ik niet goed.

Nu viseert ge toch de verkeerde :p
Ik vergelijk helemaal niks, ik heb die grafiek hier niet gepost :p Ik zeg ook gewoon maar dat ge het aantal besmettingen ook niet kunt vergelijken.

eS zei:
lies3.gif


Ofte: er is een reden dat statistiek een buisvak blijft in de meeste richtingen :p

19/20 aan de KUL, maar het is wel al >10 jaar geleden dus waarschijnlijk veel vergeten ondertussen.

eS

Legacy Member
JorisBlack zei:
Nu viseert ge toch de verkeerde
emoji14.png

Ik vergelijk helemaal niks, ik heb die grafiek hier niet gepost
emoji14.png
Ik zeg ook gewoon maar dat ge het aantal besmettingen ook niet kunt vergelijken.



19/20 aan de KUL, maar het is wel al >10 jaar geleden dus waarschijnlijk veel vergeten ondertussen.
Data vergelijken kan zeker mits ze in de juiste context geplaatst wordt. Alleen is dat laatste niet altijd evident en dan krijgt van die facebookprofessoren die 1 grafiekske zonder meer als de absolute waarheid gaan verkondigen.

Cartoon was dan ook meer een algemene opmerking op deze perverse trend en niet specifiek op u bedoelt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan