JPV
Legacy Member
het probleem dat ik ermee heb is dat hij eigenlijk geen data-analyst van beroep is, maar eerder van "hobby", net zoals ik (zijn beroep heeft er wel iets mee te maken, maar is niet de kern van wat hij doet). Data-analists mag hij dan wel zijn, maar dat is zelfs iemand die enkel kan optellen. Zoals je zegt is de analyse zelf die hij maakt niet compleet (net zoals ik niet, maar ik heb dan ook geen pretentie om me data-analist te noemen)the_fox zei:En dat is net het grote probleem met die grafiekskes. Ik kan die niet serieus nemen, en die mens zijn rol als data-analist ook niet.
Idereen kan raw data nemen en dit in een grafiek dumpen en de wereld insturen. De job van data-analist houdt net in dat je meerdere bronnen raadpleegt (cijfers maar dus ook de context errond) en op basis daarvan analyses maakt om bepaalde trends te identificeren. Daarom dat de conclusie van 2 data analisten met de zelfde raw data maar andere kennis ook compleet kan verschillen...
De bedoeling van m'n cijfers was eigenlijk vooral om de grootste flaters die hier in het begin door nesjamag en kimme etc gepost werden, tegen te houden. Mijn cijfers zijn vérre van perfect zoals je zelf zegt, en kunnen niet gebruikt worden om verregaande conclusies te trekken. Wat ik erbij schrijf zijn gewoon mijn eigen vaststellingen die niet zoveel meer waarde hebben dan meningen van om het even wie hierthe_fox zei:En ik kan ook geen correcte conclusies trekken, maar ik pretendeer dan ook niet dat ik het kan. Omdat ik goed genoeg weet dat ik niet alle informatie heb om de data te analyseren.
Dit is ook geen kritiek naar JPV ofzo met zijn updates met gespreide gemiddelden; want uiteindelijk consolideert en bewerkt hij enkel en laat het aan anderen om er hun eigen conclusies uit te trekken.
. Ik wil vooral maken dat dezelfde cijfers elke dag of elke paar dagen (de rest van de week ben ik op verlof) beschikbaar zijn en op dezelfde manier gemeten worden, zo is het zoals je zegt het best voor mensen om zelf hun eigen conclusies te trekken.
btw: Na een twitter conversatie tussen mij & Philippe De Backer over de cijfers die hij gebruikte, heeft Sciensano wel de rapportering wat aangepast, zodat die consistenter (maar imho minder bruikbaar) werd. Een 2e aanpassing zou er nog binnenkort komen (cijfers van aantal test per provincie).

