Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

the_fox

Legacy Member
phate_13 zei:
sandervdw zei:
Ja, er is een grote wijziging in manier van testen. Namelijk de contact tracing.
Eerste golf werd je enkel getest met zware symptomen, ondertussen iedereen die bij iemand in de buurt geweest is die besmet is.
Ik bedoel niet ten opzichte van de eerste golf, dat is verschil is enorm. Ik bedoel sinds bv. een maand terug. :)
==>
sandervdw zei:
Ja, er is een grote wijziging in manier van testen. Namelijk de contact tracing.
Eerste golf werd je enkel getest met zware symptomen, ondertussen iedereen die bij iemand in de buurt geweest is die besmet is.

Sinds begin 2e golf meer besmettingen, dus meer mensen getest dit in contact geweest zijn met bevestigd besmette personen door contact tracing + mensen die zich preventief laten testen uit schrik.
Ook is manier van contact tracing gewijzigd (o.a. verplichte registratie enzo) sinds begin 2e golf; wat dus een wijziging is sinds uw maand geleden.

LSDsmurf

Legacy Member
JorisBlack zei:
Voor mensen die weigerachtig staan tegenover zich te laten vaccineren met een potentieel toekomstig vaccin:
https://www.theverge.com/2020/8/4/2...e-steps-process-clinical-trials-speed-moderna

m.a.w. ze gaan echt geen stappen overslaan

Zonder al te veel de anti-vaxx toer op te gaan, over de mogelijke langetermijneffecten is er bij dit vaccin geen zekerheid als men dat in no-time massaal begint uit te rollen. Die data is er gewoon niet.

De farmagiganten willen geen aansprakelijkheid voor eventuele neveneffecten die pas jaren later duidelijk zouden kunnen worden en gezien de rush op deze vaccins lijkt ze dat ook te krijgen. AstraZeneca, Pfizer, Sanofi en J&J maken daar allemaal een punt van.

“This is a unique situation where we as a company simply cannot take the risk if in ... four years the vaccine is showing side effects,” Ruud Dobber, a member of Astra’s senior executive team, told Reuters.

“In the contracts we have in place, we are asking for indemnification. For most countries it is acceptable to take that risk on their shoulders because it is in their national interest,” he said, adding that Astra and regulators were making safety and tolerability a top priority.

EU officials told Reuters this week product liability was among contentious points in European efforts to secure supply deals for potential COVID-19 vaccines from Pfizer, Sanofi and Johnson & Johnson.

https://www.reuters.com/article/us-...bility-claims-in-most-countries-idUSKCN24V2EN

phate_13

Legacy Member
the_fox zei:
==>


Sinds begin 2e golf meer besmettingen, dus meer mensen getest dit in contact geweest zijn met bevestigd besmette personen door contact tracing + mensen die zich preventief laten testen uit schrik.
Ook is manier van contact tracing gewijzigd (o.a. verplichte registratie enzo) sinds begin 2e golf; wat dus een wijziging is sinds uw maand geleden.

Maar dit is toch geen grondige wijziging lijkt me? Die verplichte registratie, gelijk in cafés ed. zei men laatst toch van dat men dit nog niet echt gebruikte? Staat nog wat in zijn kinderschoenen.

Meer mensen die getest worden contact tracing, is overigens letterlijk meer mensen testen omdat er meer positieve testen zijn. En als er zich nu meer mensen preventief laten testen uit schrik, is dat ook pas een effect dat gekomen is na de stijging, anders valt dit toch niet te verklaren?

the_fox

Legacy Member
phate_13 zei:
Maar dit is toch geen grondige wijziging lijkt me? Die verplichte registratie, gelijk in cafés ed. zei men laatst toch van dat men dit nog niet echt gebruikte? Staat nog wat in zijn kinderschoenen.

Meer mensen die getest worden contact tracing, is overigens letterlijk meer mensen testen omdat er meer positieve testen zijn. En als er zich nu meer mensen preventief laten testen uit schrik, is dat ook pas een effect dat gekomen is na de stijging, anders valt dit toch niet te verklaren?

Nu zijt ge uzelf aan het tegenspreken hé.
Je was nu aan het vergelijken met een maand geleden. In die periode is alles gebeurd wat je nu zegt dat geen verklaring is...

De methode is veranderd door de wijziging aan de contact-tracing procedure.
De context (en eigenlijk ook methode) is geshift door begin 2e golf.

Dus als er meer mensen getest worden in het kader van contact-tracing + preventief uit schrik, is dit wel degelijk een grondige wijziging in manier van testen.

phate_13

Legacy Member
the_fox zei:
Nu zijt ge uzelf aan het tegenspreken hé.
Je was nu aan het vergelijken met een maand geleden. In die periode is alles gebeurd wat je nu zegt dat geen verklaring is...

De methode is veranderd door de wijziging aan de contact-tracing procedure.
De context (en eigenlijk ook methode) is geshift door begin 2e golf.

Dus als er meer mensen getest worden in het kader van contact-tracing + preventief uit schrik, is dit wel degelijk een grondige wijziging in manier van testen.

Dus als de methode is : We testen iedereen die in contact geweest is met iemand die positief test. En dit worden meer personen, dan is de methode gewijzigd? :crazy:

JelleCa

Legacy Member
Heeft Berx nu een hele persconferentie gegeven om basically te zeggen dat de fitnesscentra terug opengaan? Net zoals op alle niveau's geldt dus daar ook "wie het hardste roept, wordt naar geluisterd".

the_fox

Legacy Member
phate_13 zei:
Dus als de methode is : We testen iedereen die in contact geweest is met iemand die positief test. En dit worden meer personen is de methode gewijzigd? :crazy:

Als er in de periode tussen golf 1 en 2 misschien 5% van de testen in die context gebeuren en nu 25% (fictieve cijfers!), dan is er statistisch gezien een wijziging in context en dus ook methodologie; ja.

phate_13

Legacy Member
the_fox zei:
Als er in de periode tussen golf 1 en 2 misschien 5% van de testen in die context gebeuren en nu 25% (fictieve cijfers!), dan is er statistisch gezien een wijziging in context en dus ook methodologie; ja.

Daar kan ik volledig inkomen. (Buiten de semantiek, naar mijn mening is dan de methodiek niet gewijzigd, maar goed. Ik snap wat je wilt zeggen. :) ) Het is dit wat ik al een paar keer vroeg, is hier enige indicatie voor?

Daarnaast, dit staat ook volledig los van het aantal tests. Indien bv. jouw fictieve cijfers kloppen, dan zou het kunnen dat men een verdubbeling vindt in het absolute cijfers qua besmettingen, terwijl men tegelijkertijd misschien zelfs maar de helft test, als men vooral hier op focust en minder algemeen test.

puni

Legacy Member
JelleCa zei:
Heeft Berx nu een hele persconferentie gegeven om basically te zeggen dat de fitnesscentra terug opengaan? Net zoals op alle niveau's geldt dus daar ook "wie het hardste roept, wordt naar geluisterd".

Ik denk niet dat dat veel te maken heeft met wie het hardste roept, eerder dat die sluiting echt overbodig was en dat dat niet de plaatsen zijn waar zich (veel) besmettingen voordoen.

Kennaah

Legacy Member
JelleCa zei:
Heeft Berx nu een hele persconferentie gegeven om basically te zeggen dat de fitnesscentra terug opengaan? Net zoals op alle niveau's geldt dus daar ook "wie het hardste roept, wordt naar geluisterd".

Bassicly

Natuurlijk ook om te melden dat de moeilijkste week uit haar carriere is.

Pieterjan94

Legacy Member
KnightOfCydonia zei:
Misschien onszelf ook eens meer rekenschap geven dat dit eigenlijk een relatief onschadelijk virus is in vergelijking met de échte pandemieën in het verleden of andere virussen op deze planeet waar je écht bang zou hebben bij een pandemie (cfr. ebola), en dat we nu een zeer zware prijs aan het betalen zijn voor het redden van in de meeste gevallen slechts een zeer beperkt aantal levensjaren.
De prijs voor die levensjaren moet wat mij betreft niet nul zijn, maar kan ook niet tot in het oneindige opgedreven worden, zeker niet wanneer men nu rekent op een vooruitzicht op een vaccin waar er eigenlijk als je pessimistisch bent géén garantie op slagen is: https://www.demorgen.be/tech-wetens...-een-mirakeloplossing-voor-covid-19~b81a6e42/

't Is niet omdat het ivm andere virussen minder schadelijk lijkt, dat het daarom te relativeren valt. Ik denk dat het aantal doden eerder beperkt is ten dele door de betere behandeling/inschatting die we hebben dankzij vooruitgang in technologie en wetenschap.
Er is meer dan sterven vs niet sterven hé. Genoeg mensen die COVID hebben gehad en (tijdelijk) werkongeschikt zijn. Hersenschade door te weinig zuurstof, verlies van smaak- en geurzin, (permanente) problemen bij fysieke inspanningen à la het oplopen van een trap,...

Ik vind het echt een verkeerd om aan te nemen dat we deze maatregelen treffen gewoon om de "oudjes die nog maar een paar jaar hebben" te redden van een vroegtijdige dood. Het virus is echt veel schadelijker dan dat. Ik begrijp echt niet dat je zoiets na 4maanden nog altijd kan denken.

Sylverscythe

Legacy Member
Pieterjan94 zei:
't Is niet omdat het ivm andere virussen minder schadelijk lijkt, dat het daarom te relativeren valt. Ik denk dat het aantal doden eerder beperkt is ten dele door de betere behandeling/inschatting die we hebben dankzij vooruitgang in technologie en wetenschap.
Er is meer dan sterven vs niet sterven hé. Genoeg mensen die COVID hebben gehad en (tijdelijk) werkongeschikt zijn. Hersenschade door te weinig zuurstof, verlies van smaak- en geurzin, (permanente) problemen bij fysieke inspanningen à la het oplopen van een trap,...

Ik vind het echt een verkeerd om aan te nemen dat we deze maatregelen treffen gewoon om de "oudjes die nog maar een paar jaar hebben" te redden van een vroegtijdige dood. Het virus is echt veel schadelijker dan dat. Ik begrijp echt niet dat je zoiets na 4maanden nog altijd kan denken.

Het is een beetje een (vals) argument dat vanuit verschillende "kritische" hoeken altijd wordt aangehaald, alsof we ons allemaal teveel zorgen maken voor die paar 80'ers die een paar maand vroeger sterven. Alsof, crue gezegd, de halve wereld lockdownmaatregelen voor die categorie zou nemen.

ilgonwe

Legacy Member
Kennaah zei:
Natuurlijk ook om te melden dat de moeilijkste week uit haar carriere is.
Voetballers mogen ook niet meer feest vieren. Vooral een erg laconieke "we krijgen elke paar dagen een coronatest" is een slag in het gezicht van mensen die allerlei regels krijgen en zij mogen alles.
In één ruk heeft ze de hete aardappel van wedstrijden in Antwerpen ook verschoven naar Ben Weyts. Die wedstrijden zullen dan wss doorgaan en zij trekt haar handen ervan af "want ik heb er niks over te zeggen". Terwijl ze voordien zei dat ze alle bevoegdheden had en volledig in haar recht stond (ook juridisch) :D

Voor de horeca die geen klanten meer ziet en alle afgelaste evenementen had ze ook een boodschap "Kop op, het is moeilijk voor iedereen he, de voetbal kan zich meer permitteren. Ik voel met u mee maar ik doe niks".

Avondland

Legacy Member
Geen contactpersonen met meer dan 10 personen en een uitzondering maken voor profvoetbal is hypocriet. Als profvoetballers een uitzondering mogen zijn zet je de deur open voor iedereen om de kantjes ervan af te lopen.

Loser

Legacy Member
Avondland zei:
Geen contactpersonen met meer dan 10 personen en een uitzondering maken voor profvoetbal is hypocriet. Als profvoetballers een uitzondering mogen zijn zet je de deur open voor iedereen om de kantjes ervan af te lopen.

Profvoetballers mogen wel meer wat wij ook niet mogen, en dat zet toch geen deuren open? Ik vind het ook problematisch, maar om heel andere redenen. "Hypocriet"... het is gewoon een uitzonderingsmaatregel. Dat heeft toch niks te maken met hypocriet. Trouwens, profvoetballers, dat telt niet als sociaal contact.

puni zei:
Ik denk niet dat dat veel te maken heeft met wie het hardste roept, eerder dat die sluiting echt overbodig was en dat dat niet de plaatsen zijn waar zich (veel) besmettingen voordoen.

Nochtans al meermaals gelezen dat één van de fitnesscentra in Antwerpen waarschijnlijk één van de haarden was die hier de tweede golf mee in gang heeft gezet.

https://www.tijd.be/dossiers/coronavirus/hoe-de-epidemie-ontspoorde-in-antwerpen/10242577.html
De sporen leiden naar familiefeesten, maar ook naar een fitnesszaak. Opvallend veel asymptomatische jongeren testen positief. ‘Het lijkt alsof daar telkens een virusbom is ontploft’, zegt een arts.

kay-gell

Legacy Member
Loser zei:
Nochtans al meermaals gelezen dat één van de fitnesscentra in Antwerpen waarschijnlijk één van de haarden was die hier de tweede golf mee in gang heeft gezet.

https://www.tijd.be/dossiers/coronavirus/hoe-de-epidemie-ontspoorde-in-antwerpen/10242577.html

Ja vind 't ook een beetje gek om te zeggen: ja we gaan dat opendoen want de mensen gaan naar andere provincies en daardoor is het drukker op andere plaatsen.
Dat geldt dan ook voor alle andere zaken ook de horeca.

dee

Legacy Member
De situatie in Antwerpen was zeer specifiek en bij bepaalde bevolkingsgroepen.
Iedereen in de rand (en verder) mee in bad trekken was belachelijk en daar zal vanuit de gemeente veel weerstand zijn geweest.

puni

Legacy Member
Loser zei:
Profvoetballers mogen wel meer wat wij ook niet mogen, en dat zet toch geen deuren open? Ik vind het ook problematisch, maar om heel andere redenen. "Hypocriet"... het is gewoon een uitzonderingsmaatregel. Dat heeft toch niks te maken met hypocriet. Trouwens, profvoetballers, dat telt niet als sociaal contact.



Nochtans al meermaals gelezen dat één van de fitnesscentra in Antwerpen waarschijnlijk één van de haarden was die hier de tweede golf mee in gang heeft gezet.

https://www.tijd.be/dossiers/coronavirus/hoe-de-epidemie-ontspoorde-in-antwerpen/10242577.html

Een fitnesszaak, ja. Ge sluit ook niet alle cafés als er eentje de regels niet naleeft.

jack|herrer

Legacy Member
We hebben niks geleerd uit de eerste golf. De 2de golf begint "te vertragen" in Antwerpen, nog niet eens te zakken en we gaan al weer direct versoepelen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan