Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JPV

Legacy Member
kimme1975 zei:
Het is mij al opgevallen dat Van Gucht alles zoveel mogelijk probeert te verbloemen.. zijn goed recht uiteraard als hij hiermee gelijk krijgt op termijn..

het is me al opgevallen dat jij vaak slechts 1 kant van de zaak onthoudt. Zijn waarschuwingen vergeet je...

JorisBlack

Legacy Member
JPV zei:
er is weinig reden om te denken dat, vanaf dat er een vaccin ruim beschikbaar zal zijn, er nog een serieus verschil zal zitten tussen de manier van handelen van Zweden en pakweg noorwegen.

"Vanaf dat er een vaccin ruim beschikbaar zal zijn"

Dat is dus nog een grote als. Pas op, ik ben relatief optimistisch dat er een vaccin zal gevonden worden, maar dan is het nog een "wanneer dat er een vaccin ruim beschikbaar zal zijn".


Momenteel zou ik alvast liever in een land als Zweden wonen, waar men niet om de haverklap de maatregelen verandert, maar waar men zegt: dit zijn de maatregelen, en die moeten voor langere tijd vol te houden zijn, want wie weet hoe lang het nog gaat duren...

kimme1975

Legacy Member
JPV zei:
het is me al opgevallen dat jij vaak slechts 1 kant van de zaak onthoudt. Zijn waarschuwingen vergeet je...

Ik zeg toch dat het zijn goed recht is om het op die manier te zeggen als hij daarmee gelijk krijgt.. de bevolking hoop geven. Zijn waarschuwingen zijn volgens mijn mening minder direct dan andere experten, dat is mij dan alweer opgevallen.. nuja is mijn mening.

JPV

Legacy Member
JorisBlack zei:
"Vanaf dat er een vaccin ruim beschikbaar zal zijn"

Dat is dus nog een grote als. Pas op, ik ben relatief optimistisch dat er een vaccin zal gevonden worden, maar dan is het nog een "wanneer dat er een vaccin ruim beschikbaar zal zijn".
nu zit er idd een serieus verschil, in het voordeel van Noorwegen en Denemarken: https://ourworldindata.org/coronavi...~NOR~DNK&pickerMetric=location&pickerSort=asc
JorisBlack zei:
Momenteel zou ik alvast liever in een land als Zweden wonen, waar men niet om de haverklap de maatregelen verandert, maar waar men zegt: dit zijn de maatregelen, en die moeten voor langere tijd vol te houden zijn, want wie weet hoe lang het nog gaat duren...

Ook in Noorwegen en Denemarken werden de maatregelen niet veel vaker dan in Zweden aangepast.

Opnieuw: je kan niet vergelijken met België, omdat België in HEEL grote mate afhangt van buurlanden en véél grotere bevolkingsdichtheid heeft.

JPV

Legacy Member
kimme1975 zei:
Ik zeg toch dat het zijn goed recht is om het op die manier te zeggen als hij daarmee gelijk krijgt.. de bevolking hoop geven. Zijn waarschuwingen zijn volgens mijn mening minder direct dan andere experten, dat is mij dan alweer opgevallen.. nuja is mijn mening.

nee, wat jij zegt is dit: "Van Gucht probeert alles zoveel mogelijk te verbloemen"

dit is fake news.

JPV

Legacy Member
zarathustra zei:
een mening is geen nieuws eh :p

Maar dit is niet enkel deels een mening, er zitten ook facts in. Je kan perfect iemand vinden die het nog méér verbloemd, op objectieve basis (bvb Steven Van Gucht zegt dat hij verwacht dat het binnen 2 weken veel beter zou gaan, kan iemand anders zeghgen dat het volgende week al beter gaat, dan verbloemt hij niet alles zoveel als mogelijk :p)

dee

Legacy Member
knight-rider zei:
Een stukje terug las ik hier dat het reproductie getal terug gedaald zou zijn naar 1,1.
Dit artikel heeft het toch over een ander reproductiegetal??
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200802...DO87OvJ97DYOg_YnsfE6dQQtkpuFRxos-5rKFFSFQCC50
In een reactie op dit artikel op Facebook lees ik dan dit:
"Maar zelfs bij het reproductiegetal is concurrentie. Dat van sciensano is 1,082 terwijl dat van de UHasselt 1,50 is. Welk is nu het juiste getal? Ze zouden het beter op dezelfde manier berekenen want wie moet men nu geloven."

Ze zijn allemaal juist.
Men gebruikt verschillende modellen waardoor die van Sciensano de waarde is van een aantal dagen geleden. Die van UHasselt ligt in de toekomst maar houdt geen rekening met maatregelen waardoor het eerder worst case is.
Koppel daar ook nog eens een betrouwbaarheidsinterval aan van +- 0.1 tot +-0.2.

da_flux

Legacy Member
Balsaus zei:
Zijn vaak vrij uitzonderlijke gevallen. De weinige gevallen komen gewoon in de media, en zo lijkt het alsof het veel voorkomend is.

Vriend van mij heeft het 3 maand geleden gehad en die is -30 en heeft er nog altijd last van en hij is nochtans niet in het nieuws geweest...
En zo zullen er wel nog veel gevallen zijn.

knight-rider zei:
Reactie van iemand op facebook:
"Natuurlijk is dat onzin. Zo’n masker houdt sowieso geen enkel virus tegen. De meeste blauwe maskers hebben zelfs geen CE keurmerk en op de verpakking staat duidelijk vermeld dat het geen virussen tegenhoudt ! Het word hier gebruikt om ons gedrag aan te passen, dit is mind controle ! Bij mijn weten verboden door het EVRM!
Dit is een oorlog tegen de eigen bevolking !
Dit werd trouwens op de Nederlandse televisie vorige week bevestigd door hun RIVM, te tegenhanger van onze GEES!"


Dat er nu nog altijd mensen zijn die niet weten dat je dat mondmasker niet draag om het virus niet te krijgen maar om het zelf minder te verspreiden snap ik toch niet ze.

97935981_2962565130446867_7032044679797407744_n.jpg

puni

Legacy Member
dee zei:
Ze zijn allemaal juist.
Men gebruikt verschillende modellen waardoor die van Sciensano de waarde is van een aantal dagen geleden. Die van UHasselt ligt in de toekomst maar houdt geen rekening met maatregelen waardoor het eerder worst case is.
Koppel daar ook nog eens een betrouwbaarheidsinterval aan van +- 0.1 tot +-0.2.

En het feit dat ze niet allemaal dezelfde basis gebruiken. Sciensano kijkt naar ziekenhuisopnames, sommige R-waarden worden berekend op het aantal besmettingen.

taniaB

Legacy Member
Op straat houden de mensen zich goed aan de regels, maar op sportevenementen (ik laat de details liecer weg) moet ik zeggen dat er weinig mondmaskers gebruikt worden. Alsof het op een intern sportevenement geen zin heeft om mondmaskers te dragen

puni

Legacy Member
da_flux zei:
Dat er nu nog altijd mensen zijn die niet weten dat je dat mondmasker niet draag om het virus niet te krijgen maar om het zelf minder te verspreiden snap ik toch niet ze.

97935981_2962565130446867_7032044679797407744_n.jpg

Maar er zijn nog altijd genoeg officiële instanties die de meerwaarde van mondmaskers (mogelijk terecht) in twijfel trekken, zoals het RIVM in Nederland. Er zijn in (West-)Europa ook weinig landen waar de mondmaskerplicht zo absurd strikt en wijdverspreid is als bij ons.

kimme1975

Legacy Member
JPV zei:
nee, wat jij zegt is dit: "Van Gucht probeert alles zoveel mogelijk te verbloemen"

dit is fake news.

Fake news? Wat is daar fake aan? Dat is trouwens helemaal geen nieuws.. dat is mijn mening erover wat Van Gucht zegt, punt uit.

Loser

Legacy Member
kimme1975 zei:
Fake news? Wat is daar fake aan? Dat is trouwens helemaal geen nieuws.. dat is mijn mening erover wat Van Gucht zegt, punt uit.

Dan zou ik het ook zo kaderen, want dat deed je niet in je eerste post.

JPV

Legacy Member
kimme1975 zei:
Fake news? Wat is daar fake aan? Dat is trouwens helemaal geen nieuws.. dat is mijn mening erover wat Van Gucht zegt, punt uit.
Dat je zegt dat hij alles aan het verbloemen is, terwijl je aangeeft dat hij mogelijks gelijk zal krijgen. dan is het per definitie niet verbloemen.

LSDsmurf

Legacy Member
puni zei:
Maar er zijn nog altijd genoeg officiële instanties die de meerwaarde van mondmaskers (mogelijk terecht) in twijfel trekken, zoals het RIVM in Nederland. Er zijn in (West-)Europa ook weinig landen waar de mondmaskerplicht zo absurd strikt en wijdverspreid is als bij ons.

Soms vraag je je toch af waar we met bezig zijn. Gisteren in een Ardens dorp geweest. Op een populaire wandelplek waren op de parking én in een deel van de bossen mondmaskers verplicht. In het dorpje zelf ook mondmasker verplicht in het centrum (waar dus amper volk liep). Dan voelt het toch wel absurd als je met je mondmasker op voorbij de plaatsen loopt waar je de grootste concentratie aan mensen vindt, namelijk de terrassen van de plaatselijke horeca, waar niemand buiten het personeel een masker draagt.

Balsaus

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Soms vraag je je toch af waar we met bezig zijn. Gisteren in een Ardens dorp geweest. Op een populaire wandelplek waren op de parking én in een deel van de bossen mondmaskers verplicht. In het dorpje zelf ook mondmasker verplicht in het centrum (waar dus amper volk liep). Dan voelt het toch wel absurd als je met je mondmasker op voorbij de plaatsen loopt waar je de grootste concentratie aan mensen vindt, namelijk de terrassen van de plaatselijke horeca, waar niemand buiten het personeel een masker draagt.

In bossen waar je quasi niemand tegenkomt, gewoon niet aandoen, ook al is dat verplicht. Politie gaat zich niet bezig houden met eenzame wandelaars te beboeten in een leeg bos. Indien ze dat wel doen is dat extreem belachelijk en verspilling van manschappen.

Loser

Legacy Member
Balsaus zei:
In bossen waar je quasi niemand tegenkomt, gewoon niet aandoen, ook al is dat verplicht. Politie gaat zich niet bezig houden met eenzame wandelaars te beboeten in een leeg bos. Indien ze dat wel doen is dat extreem belachelijk en verspilling van manschappen.

Rijd jij met opzet altijd 180 's nachts als er niemand op de weg is?
Ze kunnen nu eenmaal niet voor elke situatie en elk uur van de dag nieuwe regels maken. Zeker niet op zo korte tijd. Dus staan daar bordjes dat je ze moet dragen. Draag die dan toch gewoon, in plaats van er een soort puberaal symbool van stoerheid van te moeten maken.

brandon_

Legacy Member
Balsaus zei:
In bossen waar je quasi niemand tegenkomt, gewoon niet aandoen, ook al is dat verplicht.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/08/03/weerwoord-cathy-berx/

"Om het extreme voorbeeld te geven: iemand die alleen, of met zijn gezin, wandelt in een bos op een moment dat er in de wijde omtrek niemand te bespeuren valt, zal niet worden gesanctioneerd. Het zou een hoogst onoordeelkundige inzet zijn van de schaarse handhavingscapaciteit. Helaas is dat nagenoeg niet in rechtsregels te vatten."

puni

Legacy Member
Loser zei:
Rijd jij met opzet altijd 180 's nachts als er niemand op de weg is?

Manke vergelijking. Aan die snelheid brengt ge uzelf in gevaar, ook als ge moederziel alleen op de baan zijt. Door geen masker te dragen als ge moederziel alleen door een bos wandelt ook niet.

Meer zelfs, iemand die aan 180 rijdt, kan ook de occasionele tegenligger van de baan knallen. Iemand zonder masker draagt, gaat nooit op die halve seconde dat hij iemand kruist die persoon besmetten, en zeker niet als er voor de rest niemand meer in de buurt is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan