Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bigbuddha

Legacy Member
Weet iemand eigenlijk de reden waarom er in de mainstream media pertinent geweigerd wordt om de verhouding besmetting/testen te vermelden?

JorisBlack

Legacy Member
Loser zei:
En opnieuw wordt er zoals in het begin van de crisis vergeleken met andere landen. Terwijl geografische en demografische spreiding, het feit dat ze in Zweden niet op skivakantie hoeven te gaan en waarschijnlijk ook het klimaat, een grote rol spelen. Opnieuw gaan we doen alsof dat allemaal niet meetelt en zeggen "zij doen het nu beter, dus wij hadden het beter zo gedaan".

Ja, op dat ene vlak is het moeilijker, omdat we opnieuw moeten verstrengen. De tactiek die Zweden heeft gebruikt, was hier echter onmogelijk, want zowel Nederland als het VK zijn er vanaf moeten stappen. En dan nog was het dodental + de oversterfte in Zweden toch ook meer dan aanzienlijk te noemen in de eerste golf. Maar ook in Zweden veranderen de maatregelen en is er onzekerheid.

Daarom dat ik in mijn post zeg: Uiteraard wel rekening houden met bevolkingsdichtheid enz.


En ik heb het niet over het verleden ("wij hadden het beter zo gedaan"), dat is te laat, maar wel over wat we nu gaan doen de komende maanden.
Alles is beter dan het paniekvoetbal dat er nu wordt gespeeld (burgemeesters in gemeenten met 0 gevallen die een algemene mondmaskerplicht mogen invoeren enz.).

Mijn punt is vooral dat de bevolking het niet gaat volhouden of gewoon niet meer gaat luisteren als men plotsklaps verregaande nieuwe maatregelen neemt.
Met als voorbeeld Israël ( https://www.france24.com/en/20200719-thousands-in-israel-protest-government-s-coronavirus-response ), en Argentinië (bron is een Argentijnse collega, blijkbaar zijn ze daar extreem vroeg begonnen met de lockdown, en zijn de mensen het volledig beu).

JPV

Legacy Member
JorisBlack zei:
We waren allemaal (voor een groot stuk dankzij de media) overtuigd van hoe dom Zweden het aangepakt heeft.
Maar de redenering ginder was: dit gaat lang duren, dus we moeten duurzame maatregelen nemen, m.a.w. iets dat onze bevolking voor langere tijd kan volhouden.

Achteraf gezien lijkt me dat een vrij belangrijke mentaliteit. Want nu zie je bij ons dat er plots opnieuw strengere maatregelen zijn, en dat komt voor veel mensen toch veel harder aan dan in maart...
En volgens de data van Google is er nog altijd een daling van het aantal besmettingen in Zweden? (i.t.t. hier en in de meeste buurlanden). Uiteraard wel rekening houden met bevolkingsdichtheid enz.


We gaan in België op termijn toch ook beter maatregelen nemen die duurzaam zijn, en die niet continu moeten veranderen, want van die onzekerheid worden mensen na een tijd compleet gek...

Zoals al zo vaak gezegd: als je Zweden wil vergelijken, doe je dat met de buurlanden (vooral ivm bevolkingsdichtheid, maar ook qua mentaliteit etc). En daar komt Zweden al quasi altijd héél slecht uit.

Aan Zweden's situatie is niks duurzaam, ze hebben geen opvallende grotere immuniteit opgebouwd ivm de buurlanden en gezien de betere behandelingsmethodes ziet het er niet naar uit dat andere landen met het aantal doden en ernstig zieken nog hen zullen benaderen.

De economische situatie van Zweden is ook niet betekenisvol beter. De OESO geeft Zweden min 7% tot min 8% GDP, Noorwegen -6% tot -8%

https://data.oecd.org/gdp/real-gdp-forecast.htm

puni

Legacy Member
Loser zei:
Zo'n post is nog al eens langsgekomen. Als ik het me goed herinner, ook van jou? Dus niet de hele bevolking ketenen, maar vooral richten op risicopatiënten. Dan is de vraag: wie zijn risicopatiënten?
- 50+-ers (want niet alleen bejaarden, de officiële grens is 40, waarop het risico aanzienlijk stijgt)
- plus alle mensen met zwaar overgewicht
- plus alle mensen met aandoeningen van de luchtwegen (oa astma)
- plus verzwakt immuniteitssysteem (kankerbehandeling, immuniteitsaandoeningen)
- plus diabetici
- plus mensen met hartaandoeningen

Als je die allemaal optelt, en dan daarbij nog eens iedereen die in de zorg werkt of op een andere manier in bejaardentehuizen of verzorgingstehuizen, dan kom je al aan een héél groot stuk van de bevolking, toch.



Dat ze niet in de problemen komen, is grotendeels dankzij hun contact tracing. En een aanklacht tegen die van ons.
Maar dat er geen mondmaskerplicht is, is fout. Die is er wel, op openbaar vervoer. Net als die post hier over Eindhoven gisteren, wordt dat wel verkeerd voorgesteld. Er zijn een hele hoop maatregelen daar. Alleen niet de avondklok en de mondmaskerplicht overal.

Ze zegt letterlijk dat hier dringend meer onderzoek naar nodig is om te kijken wie de effectieve risicopatiënten zijn.

Soit, als ge gans uw lijst optelt, is het toch een serieus mirakel dat uw ziekenhuisopnames en -bezetting eigenlijk amper omhoog gaat. Of het moest zijn dat niet iedereen die gij labelt als risicopatiënt ook effectief risicopatiënt is. :)

Sylverscythe

Legacy Member
Bigbuddha zei:
Weet iemand eigenlijk de reden waarom er in de mainstream media pertinent geweigerd wordt om de verhouding besmetting/testen te vermelden?

Ik heb gisteren voor de eerste keer sinds lang het laatavondnieuws van de VRT gezien en die verhouding werd gegeven om de vergelijking te maken met maart.

Funky22

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Ik heb gisteren voor de eerste keer sinds lang het laatavondnieuws van de VRT gezien en die verhouding werd gegeven om de vergelijking te maken met maart.
Best triest om die 2 cijfers te zien, maart 20.4% positief% nu 2.4% positief...
lijkt wel een test van de overheid: Hoe het volk onder de duim te krijgen met onzin opgelegde regeltjes om te kijken als onze onderdanen wel slaafs alles volgen.
We staan erbij en trappen erin, in Nl lachen ze zich ook een bult met onze masker hysterie.

Loser

Legacy Member
puni zei:
Ze zegt letterlijk dat hier dringend meer onderzoek naar nodig is om te kijken wie de effectieve risicopatiënten zijn.

Soit, als ge gans uw lijst optelt, is het toch een serieus mirakel dat uw ziekenhuisopnames en -bezetting eigenlijk amper omhoog gaat. Of het moest zijn dat niet iedereen die gij labelt als risicopatiënt ook effectief risicopatiënt is. :)

Ik zeg niks.
- Sciensano: https://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/COVID-19_fact_sheet_ENG.pdf
- WHO: https://www.who.int/docs/default-so...ation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19.pdf
- RIVM: https://www.rivm.nl/en/novel-coronavirus-covid-19/risk-groups
- NHS: https://www.nhs.uk/conditions/coron...er-risk/whos-at-higher-risk-from-coronavirus/

Dan heb ik er nog een paar af gelaten, zoals nierziektes en leverziektes. Dat zijn dus allemaal risicopatiënten. En ga je echt het punt proberen te maken dat de ziekte wel niet zooo erg zal zijn, want het aantal ziekenhuisopnames stijgt niet zo erg? Nog altijd, nadat we al van maart in lockdown zijn, en nu een heropflakkering zien, wat wij in ons leven nog nooit hebben meegemaakt met een ziekte?

Bigbuddha

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Ik heb gisteren voor de eerste keer sinds lang het laatavondnieuws van de VRT gezien en die verhouding werd gegeven om de vergelijking te maken met maart.

Net teruggekeken. Frappant hoe Van Gught die vergelijking eigenlijk helemaal minimaliseert en meteen van onderwerp veranderd.

JorisBlack

Legacy Member
https://www.uzleuven.be/nl/nieuws/9...testen-coronavaccin-van-janssen-pharmaceutica

Ze zoeken nog mensen in de leeftijdscategorie van 65-75 jaar :p

JPV zei:
Zoals al zo vaak gezegd: als je Zweden wil vergelijken, doe je dat met de buurlanden (vooral ivm bevolkingsdichtheid, maar ook qua mentaliteit etc). En daar komt Zweden al quasi altijd héél slecht uit.

Aan Zweden's situatie is niks duurzaam, ze hebben geen opvallende grotere immuniteit opgebouwd ivm de buurlanden en gezien de betere behandelingsmethodes ziet het er niet naar uit dat andere landen met het aantal doden en ernstig zieken nog hen zullen benaderen.

De economische situatie van Zweden is ook niet betekenisvol beter. De OESO geeft Zweden min 7% tot min 8% GDP, Noorwegen -6% tot -8%

https://data.oecd.org/gdp/real-gdp-forecast.htm

Alleen dat de crisis nog lang niet voorbij is. Als we nog een jaar of 2 langer in deze situatie zitten zullen we dat nog eens bekijken allemaal...

Pumba93

Legacy Member
Bigbuddha zei:
Weet iemand eigenlijk de reden waarom er in de mainstream media pertinent geweigerd wordt om de verhouding besmetting/testen te vermelden?

"Pertinent geweigerd" lijkt me sterk uitgedrukt, ik denk dat 'gekozen wordt om enkel de ruwe cijfers te geven' de lading beter dekt. Ik denk dat er meerdere redenen zijn:

  • De ratrace om de eerste te zijn (de ruwe aantallen liggen hapklaar om in een voorgemaakt sjabloon te knippen/plakken. Voor de testcijfers moet je verder kijken, waardoor een concurrent als eerste kan posten)
  • De interpretatie van ruwe cijfers is voor de modale burger eenvoudiger dan percentages interpreteren
  • Percentages kunnen ook een verkeerd beeld geven. Een laag percentage op veel tests (door bvb. toenemende vrijwillige tests na reizen) tegenover een hoog percentage op weinig tests (door bv een brandhaard die geblust moet worden) is een totaal ander gegeven. Het lage percentage op een groot aantal tests kan zo problematischer zijn omdat je geen cluster kan ontwaren
  • De reden van een stijging in de tests kan soms ook alarmerend zijn (bvb. meer verdachte gevallen)

Er wordt nu vooral veel meer getest, en anders getest. Daarom is de situatie van vandaag moeilijk te vergelijken met die van Maart (we zitten nu vroeger in de golf dan bij de Lockdown). Een soort van verhouding van het aantal tests (mensen met ziekteklachten bij de dokter, reizigers, voetballers...) en de labelling van de gegevens met symptomatisch of asymptomatisch zou wellicht een verbetering zijn in de data. Dat terzijde wil ik niet weten hoeveel mensen Sciensano in dienst had om aan datamanagement te doen in Maart en hoe hard die sindsdien al werkten voor de dagelijkse rapportjes voor media en burger. Ik hoop dat ze daar toch wat volk extra hebben aangenomen om de dagelijkse analyses te programmeren en de rapporten te schrijven.

puni

Legacy Member
Loser zei:
Ik zeg niks.
- Sciensano: https://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/COVID-19_fact_sheet_ENG.pdf
- WHO: https://www.who.int/docs/default-so...ation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19.pdf
- RIVM: https://www.rivm.nl/en/novel-coronavirus-covid-19/risk-groups
- NHS: https://www.nhs.uk/conditions/coron...er-risk/whos-at-higher-risk-from-coronavirus/

Dan heb ik er nog een paar af gelaten, zoals nierziektes en leverziektes. Dat zijn dus allemaal risicopatiënten. En ga je echt het punt proberen te maken dat de ziekte wel niet zooo erg zal zijn, want het aantal ziekenhuisopnames stijgt niet zo erg? Nog altijd, nadat we al van maart in lockdown zijn, en nu een heropflakkering zien, wat wij in ons leven nog nooit hebben meegemaakt met een ziekte?

Neen. Ik probeer het punt te maken dat de resistentie onder de bevolking ondertussen misschien al een pak hoger ligt dan algemeen wordt aangenomen, waardoor er veel minder mensen zwaar ziek worden en uw hospitalisaties dus beperkt blijven. En dat dat wel degelijk iets is waar dringend naar gekeken mag worden.

Funky22

Legacy Member
Pumba93 zei:
"Pertinent geweigerd" lijkt me sterk uitgedrukt, ik denk dat 'gekozen wordt om enkel de ruwe cijfers te geven' de lading beter dekt.
Dagelijks verkondigen: De besmettingen zijn gestegen staat mooier dan onderstaande, benieuwd achter de reden om zo weinig het vergelijk in % besmettingen te laten zien van maart en nu op oa het nieuws.

alziqxklz10.jpg

JPV

Legacy Member
JorisBlack zei:
Alleen dat de crisis nog lang niet voorbij is. Als we nog een jaar of 2 langer in deze situatie zitten zullen we dat nog eens bekijken allemaal...

er is weinig reden om te denken dat, vanaf dat er een vaccin ruim beschikbaar zal zijn, er nog een serieus verschil zal zitten tussen de manier van handelen van Zweden en pakweg noorwegen.

sandervdw

Legacy Member
Funky22 zei:
Dagelijks verkondigen: De besmettingen zijn gestegen staat mooier dan onderstaande, benieuwd achter de reden om zo weinig het vergelijk in % besmettingen te laten zien van maart en nu op oa het nieuws:

alziqxklz10.jpg

Er heeft niemand iets te winnen met de epidemie te overdrijven. Het zegt overigens ook niet zo veel, in Maart werden enkel mensen met symptomen getest, ondertussen iedereen die in de buurt is geweest van iemand met symptomen.

hazerd

Legacy Member
Interview met Anders Tegnell over de aanpak van Zweden:
https://www.youtube.com/watch?v=xh9wso6bEAc

- In terms of migrants, travel and urban areas Sweden is more similar to the Netherlands and the UK than Norway or Finland
- Lockdown may have made a difference, but closing schools and people being out of work is also bad for public health
- Numbers of new infections arriving at the same time seems to make a big difference, so Stockholm half-term travellers to the Alps a big factor for Stockholm epidemic
- Eradication is not an option, ‘we have to learn to live with this disease’
- Evidence for masks still very weak, and they may yet be counterproductive. With all the trends going sharply down, it would make no sense to introduce them now
- Additional immunity such as T cells playing a substantial role in slowing spread – ‘what we see right now is a rapid fall in the number of cases, and of course some kind of immunity has to be involved in that as nothing else has changed.’
- Sweden will be better placed than other countries to limit further waves and outbreaks because of higher immunity
- IFR of Covid-19 in final account will be 0.1% to 0.5% - “and that is not radically different to what we see with the yearly flu”
- Judge me in a year, he says.

JPV

Legacy Member
Pumba93 zei:
"Pertinent geweigerd" lijkt me sterk uitgedrukt, ik denk dat 'gekozen wordt om enkel de ruwe cijfers te geven' de lading beter dekt. Ik denk dat er meerdere redenen zijn:

  • De ratrace om de eerste te zijn (de ruwe aantallen liggen hapklaar om in een voorgemaakt sjabloon te knippen/plakken. Voor de testcijfers moet je verder kijken, waardoor een concurrent als eerste kan posten)
  • De interpretatie van ruwe cijfers is voor de modale burger eenvoudiger dan percentages interpreteren
  • Percentages kunnen ook een verkeerd beeld geven. Een laag percentage op veel tests (door bvb. toenemende vrijwillige tests na reizen) tegenover een hoog percentage op weinig tests (door bv een brandhaard die geblust moet worden) is een totaal ander gegeven. Het lage percentage op een groot aantal tests kan zo problematischer zijn omdat je geen cluster kan ontwaren
  • De reden van een stijging in de tests kan soms ook alarmerend zijn (bvb. meer verdachte gevallen)

Er wordt nu vooral veel meer getest, en anders getest. Daarom is de situatie van vandaag moeilijk te vergelijken met die van Maart (we zitten nu vroeger in de golf dan bij de Lockdown). Een soort van verhouding van het aantal tests (mensen met ziekteklachten bij de dokter, reizigers, voetballers...) en de labelling van de gegevens met symptomatisch of asymptomatisch zou wellicht een verbetering zijn in de data. Dat terzijde wil ik niet weten hoeveel mensen Sciensano in dienst had om aan datamanagement te doen in Maart en hoe hard die sindsdien al werkten voor de dagelijkse rapportjes voor media en burger. Ik hoop dat ze daar toch wat volk extra hebben aangenomen om de dagelijkse analyses te programmeren en de rapporten te schrijven.

de ruwe xls kost me welgeteld 3 knip en plak werken om mijn cijfers van hierboven te geven en dan heb ik er nauwelijks tijd in gestoken, zoveel moeite is dat nu ook niet.

De reden waarom ze het niet geven is omdat het een nietszeggend cijfer is. In maart werd bewust enkel de mogelijks zwaar coronazieke mensen getest, nu al lang niet meer. Beide cijfers vergelijken heeft dus geen enkel nut. Het aantal besmettingen, het aantal zieken en de evolutie van die cijfers zijn véél betere cijfers om te vergelijken.

kimme1975

Legacy Member
Bigbuddha zei:
Net teruggekeken. Frappant hoe Van Gught die vergelijking eigenlijk helemaal minimaliseert en meteen van onderwerp veranderd.

Het is mij al opgevallen dat Van Gucht alles zoveel mogelijk probeert te verbloemen.. zijn goed recht uiteraard als hij hiermee gelijk krijgt op termijn..

JPV

Legacy Member
Funky22 zei:
Best triest om die 2 cijfers te zien, maart 20.4% positief% nu 2.4% positief...
lijkt wel een test van de overheid: Hoe het volk onder de duim te krijgen met onzin opgelegde regeltjes om te kijken als onze onderdanen wel slaafs alles volgen.
We staan erbij en trappen erin, in Nl lachen ze zich ook een bult met onze masker hysterie.

zorg er aub eerst voor dat je iets van de cijfers kent. Op 16 maart werd quasi enkel getest in ziekenhuizen en werden mensen die enkel symptomen, maar niet in aanmerking voor opname kwamen, nauwelijks getest. Logisch dat het percentage dus zo hoog was, men had gewoon te weinig testcapaciteit.

Pas in april werd er ruimer (qua criteria) en telkens steeds ruimer (ook qua aantal) getest.

Sylverscythe

Legacy Member
Bigbuddha zei:
Net teruggekeken. Frappant hoe Van Gught die vergelijking eigenlijk helemaal minimaliseert en meteen van onderwerp veranderd.
kimme1975 zei:
Het is mij al opgevallen dat Van Gucht alles zoveel mogelijk probeert te verbloemen.. zijn goed recht uiteraard als hij hiermee gelijk krijgt op termijn..

Dus de ene zegt dat hij de vergelijking minimaliseert dat er een veel lager % besmette mensen/geteste mensen zijn, de andere vind dat hij altijd alles verbloemt. Dat is toch het omgekeerde?

Het verbaast mij toch altijd hoe iedereen verborgen agenda's ziet, maar daarvoor wel een hoop details van tafel veegt (zie JPV).

Pumba93

Legacy Member
Funky22 zei:
Best triest om die 2 cijfers te zien, maart 20.4% positief% nu 2.4% positief...
lijkt wel een test van de overheid: Hoe het volk onder de duim te krijgen met onzin opgelegde regeltjes om te kijken als onze onderdanen wel slaafs alles volgen.
We staan erbij en trappen erin, in Nl lachen ze zich ook een bult met onze masker hysterie.

Dat is dus het kromtrekken van een percentuele vergelijking.
- We zijn vroeger, dat is goed, want dat wil zeggen dat er dingen te vermijden zijn
- Er wordt veel meer getest, ook mensen die helemaal niet ziek zijn maar een attest nodig hebben om uit quarantaine te gaan.
- Nu zijn de tests een onderschatting met naar schatting een factor 3 (er zijn 3 keer zoveel besmettingen dan er gemeten worden), in maart was dat factor 30
- Als je op het huidig testaantal 20 % positief had, dan zaten we met een érg groot probleem. We moeten hopen dat dat soort percentages met de huidige testcapaciteit niet gehaald worden. Dat gaat lukken, maar daarom wordt er zo vroeg, streng ingegrepen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan