Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Five-seveN

Legacy Member
Mondmaskers verplicht in winkels juich ik toe! Als er 1 ding is wat men moet verplichten dan is het dat wel. Een zeer kleine moeite voor de mens. Niet te vergelijken met bubbels terug verkleinen. Maar wel een zeer effectieve maatregel.

Het aantal idioten dat het niet begrepen heeft en blijft rondlopen zonder mondmasker in een winkel is veel te groot. Gecombineerd met kuddeschapen die geen mondmasker durven opzetten als ze in de minderheid zouden zijn. Het is duidelijk dat in België een “aanbeveling” niet werkt. En aanbevelingen die dienen om anderen te beschermen moeten dus geen aanbevelingen zijn maar wel verplichtingen.

Onlangs voor mij nog een vriendelijke discussie aan de kassa supermarkt, tussen man voor mij en kassierster:
- Man zonder mondmasker: is dat te doen zo een mondmasker de hele dag?
- Kassierster met mondmasker:
Het is om ons en de klanten te beschermen, maar als de klanten het niet dragen heeft het weinig nut
- Man zonder mondmasker: Ja, allez, het heeft sowieso weinig nut. Het virus is er toch, we gaan het niet wegkrijgen! Fijne dag nog hè en bedankt!
- Kassierster: bedankt tot ziens!

Tja van dat soort gesprekken vergaat mijn eetlust. Verplichten die handel. Een kleine moeite.

Anoniem15

Legacy Member
En volgens welke triggers acht jij het nu plots nodig dat dit verplicht wordt? Zijn er tekenen van uitbraken in supermarkten?

bassie82

Legacy Member
Kelderke zei:
En volgens welke triggers acht jij het nu plots nodig dat dit verplicht wordt? Zijn er tekenen van uitbraken in supermarkten?

Zie Duitsland en hoe rap het kan gaan.

Maar grootste trigger is de volledige laksheid van de Vlaming met hoogtepunt het feestje van dit weekend.

LSDsmurf

Legacy Member
Een beslissing om nu mondmaskers te verplichten in winkels zou ik toch erg eigenaardig vinden. De redenering dat het nu drukker begint te worden vind ik ook maar vreemd. De regels betreffende maximum x aantal personen per x m² blijven toch gelden dus als dat op 11 mei als veilig gezien werd wat is dan nu het probleem met amper nog actieve besmettingen in de meeste regio's.

Dan zou het evengoed op de werkvloer in binnenruimtes verplicht moeten worden. Daar zit iedereen veel langer bij elkaar en zijn afstandsregels vaak nog moeilijker. Het grootste risico op dit moment lijken mij lokale hotspots en verboden massaevents, niet ons winkelgedrag.

Deckard

Legacy Member
Op de werkvloer is het ook verplicht als de afstand niet gegarandeerd kan worden.

Anoniem15

Legacy Member
Door nu mondmaskers te verplichten in de winkels gaan we de huidige stijgende trends aan besmettingen, ICU opnames en overlijdens een halt toeroepen. Het is sinds maart en april nog nog zo erg geweest, dus nu invoeren is de enige correcte beslissing.

Tomski

Legacy Member
Ik hoop als brillendrager dat de mondmaskerplicht er niet doorkomt... want dan ben ik helemaal gezien. (en zie ik zelf niks meer)

FlatSix

Legacy Member
Kelderke zei:
Door nu mondmaskers te verplichten in de winkels gaan we de huidige stijgende trends aan besmettingen, ICU opnames en overlijdens een halt toeroepen. Het is sinds maart en april nog nog zo erg geweest, dus nu invoeren is de enige correcte beslissing.

Naast het feit dat het dan al een foute beslissing was dit niet als voorwaarde te stellen bij het versoepelen van de maatregelen.

FlatSix

Legacy Member
bassie82 zei:
Maar grootste trigger is de volledige laksheid van de Vlaming met hoogtepunt het feestje van dit weekend.

Zaterdag gaan eten in het Felixpakhuis, buiten stonden zowat 300 mensen te wachten voor 5 verschillende trouwen. Uiteraard allemaal op een hoop.

bassie82

Legacy Member
FlatSix zei:
Zaterdag gaan eten in het Felixpakhuis, buiten stonden zowat 300 mensen te wachten voor 5 verschillende trouwen. Uiteraard allemaal op een hoop.

Naar Lille geweest (Rijsel dus) vrijdag.
Daar was het iedere winkel binnen met mondmasker. Iedereen deed het dan ook zonder problemen en zonder dat er iemand iets moest vragen.

Op terugweg naar Auchan geweest waar het vol met de vlamingen liep en maar een deel van de mensen een mondmasker droegen.
Waar zit het verschil ;)

Briandeef

Legacy Member
Voor mij geen probleem om een mondmasker te dragen in de winkel. Graag had ik toch duiding gezien waarom dit nu plots zou moeten. Is er uit het contactonderzoek gebleken dat er veel besmettingen gebeuren in winkels? Zijn er eigenlijk statistieken te vinden over dat contactonderzoek? Lijkt me interessant om die eens te zien hoe de meeste besmettingen nu gebeuren.

LSDsmurf

Legacy Member
Deckard zei:
Op de werkvloer is het ook verplicht als de afstand niet gegarandeerd kan worden.

Wordt dat toegepast, buiten op werkplaatsen waar je als onderdeel van de normale workflow dicht bij elkaar moet staan? Ik heb nog niet gehoord van kantoren waar men verplicht mondmaskers moet dragen, ook al komen collega's daar soms heel dicht en moet men voor vergaderingen samenhokken in kleine ruimtes.

Sylverscythe

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Wordt dat toegepast, buiten op werkplaatsen waar je als onderdeel van de normale workflow dicht bij elkaar moet staan? Ik heb nog niet gehoord van kantoren waar men verplicht mondmaskers moet dragen, ook al komen collega's daar soms heel dicht en moet men voor vergaderingen samenhokken in kleine ruimtes.

Bij ons is het per gedeelde bureau maar 1 persoon die aanwezig mag zijn, bij wissel alles ontsmetten. In het labo was er een maximum bezetting, die we nu wat laten varen, maar als men bij hetzelfde toestel moet zijn of samen in kleine ruimte is het met mondmasker.

Hangt ook wat af van de leiding, kan mij inbeelden dat in veel KMO's waar men niet de wil of het budget heeft dat minder wordt toegepast.

JorisBlack

Legacy Member
puni zei:
Zijn die percentages gebaseerd op het aantal bevestigde besmettingen of het aantal vermoede besmettingen? Want dat maakt ook wel een wereld van verschil.

Aantal bevestigde besmettingen. In dat artikel staat dat op al die cijfers een onzekerheid zit he. Zowel op aantal besmettingen (want het zijn er sowieso effectief meer dan het aantal 'bevestigde' gevallen) als op het aantal sterfgevallen (maar daar zou wel ongeveer 90% van de 'vermoedelijke' gevallen ook effectief besmet geweest zijn).

Dus vermoedelijk liggen de echte percentages een beetje lager denk ik dan (maar sowieso nog hoger dan bij de griep).

Briandeef zei:
Voor mij geen probleem om een mondmasker te dragen in de winkel. Graag had ik toch duiding gezien waarom dit nu plots zou moeten. Is er uit het contactonderzoek gebleken dat er veel besmettingen gebeuren in winkels? Zijn er eigenlijk statistieken te vinden over dat contactonderzoek? Lijkt me interessant om die eens te zien hoe de meeste besmettingen nu gebeuren.

Volledig mee eens.
Ik dacht gelezen te hebben dat de meeste mensen besmet werden door ofwel een familielid, ofwel een collega op hun werk.


Trouwens, ik was afgelopen week pralines gaan kopen en dacht: ik zal mijn masker toch maar even aandoen. Had de verkoopster er zelf natuurlijk geen aan :unsure: en die hangt daar heel de dag op een halve meter van die pralines te hijgen...

nestorius

Legacy Member
bassie82 zei:
Naar Lille geweest (Rijsel dus) vrijdag.
Daar was het iedere winkel binnen met mondmasker. Iedereen deed het dan ook zonder problemen en zonder dat er iemand iets moest vragen.

Op terugweg naar Auchan geweest waar het vol met de vlamingen liep en maar een deel van de mensen een mondmasker droegen.
Waar zit het verschil ;)
Al 2 maanden aan een stuk enkel de dichste noodzakelijke winkels bezocht vooer voeding en geneesmiddelen. Al de rest online. En voor de rest gewoon thuis blijven. Waar zit het verschil?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

lammeken

Legacy Member
Ik vind het maar dubbel eigenlijk.
Als het verplicht gaat worden zal ik het wel dragen , maar ik vind de timing toch vrij raar.
Het feit dat virologen zelf er ook niet in geloofden doet hun geloofwaardigheid bij mij toch geen goed.
Volgens mij met het toelaten van die betoging hebben er velen "fuck it " gezegd en dat laat zich zien in onder andere die feesten in Brussel.
Ik heb het er toch moeilijk mee.

bassie82

Legacy Member
nestorius zei:
Al 2 maanden aan een stuk enkel de dichste noodzakelijke winkels bezocht vooer voeding en geneesmiddelen. Al de rest online. En voor de rest gewoon thuis blijven. Waar zit het verschil?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Mijn punt is dat je franse winkels binnen gaat met fransen die er shoppen en iedereen draagt een mondmasker

je gaat een franse winkel binnen met grotendeels vlamingen en een deel van de mensen draagt een mondmasker


Fransen kunnen zich er blijkbaar wel aan houden, Vlamingen denken weer dat het niet geldt voor hen.

kimme1975

Legacy Member
Kelderke zei:
En volgens welke triggers acht jij het nu plots nodig dat dit verplicht wordt? Zijn er tekenen van uitbraken in supermarkten?

Zeer simpel eigenlijk om uit te leggen en te verklaren.. om proberen te voorkomen dat we hier toestanden krijgen zoals in Duitsland bv.. En op voorhand + op tijd klaar zijn moest er een 2e coronagolf aankomen.. want die komt er vrijwel zeker.. Dat zijn zaken die toch beetje bij beetje helpen.

En aanbevelingen werken hier in België inderdaad niet.. dat is ook duidelijk te merken aan die grote samenscholingen en feestjes op pleinen na het sluiten van de horeca. De laksheid onder de mensen wordt gewoonweg te groot.

Daarom verplichten! Lijkt me allemaal voor de hand liggend.

Loser

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Wordt dat toegepast, buiten op werkplaatsen waar je als onderdeel van de normale workflow dicht bij elkaar moet staan? Ik heb nog niet gehoord van kantoren waar men verplicht mondmaskers moet dragen, ook al komen collega's daar soms heel dicht en moet men voor vergaderingen samenhokken in kleine ruimtes.

Dat wordt bij ons toegepast. De bureau's staan ver genoeg uit elkaar, maar waar dat niet kan, is een mondmasker verplicht. Zoals in vergaderruimtes.

Tomski zei:
Ik hoop als brillendrager dat de mondmaskerplicht er niet doorkomt... want dan ben ik helemaal gezien. (en zie ik zelf niks meer)

Da's ook een kwestie van wennen, hoor. In het begin had ik het ook, maar er zijn trucjes (zoals je glazen schoonmaken met zeepsop, of een paperclip/pijpenstoker in het masker stoppen op de neusbrug). Maar als je ze een paar keer aan hebt gehad, leer je het ook wel om het zo of zo te houden, en zo of zo te ademen.

Anoniem15

Legacy Member
Als men nu plots mondmaskers gaat verplichten in de winkels, dan moeten ze verder ook maar geen enkele versoepeling meer toestaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan