Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ilgonwe

Legacy Member
Ondertussen weten we ook dat de ziekte niet gewoon een aan/uit knop is waar je de dag nadien ineens vrolijk rond loopt. Een significante minderheid blijft kampen met kortademigheid en andere kwalen. Een slechtere levenskwaliteit dan voorheen is evenzeer onwenselijk.

Wilcao

Legacy Member
ugar zei:
Tussen 2009 en 2013 stierf één Europeaan op de duizend na een besmetting met de griep. Dat is dus een sterftekans van 0,1 procent. Bij corona is dat vijf tot tien keer hoger, in ons land zelfs twaalf. Zelfs als we alleen naar de niet-rusthuisbewoners kijken – wat geen correcte vergelijking is – ligt het risico nog altijd vier keer hoger.

Dus COVID-19 is 5 tot 10 keer dodelijker dan griep
Merci!

Anoniem15

Legacy Member
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/22/liveblog-22-juni/

Van Ranst en Van Gucht willen mondmaskers in winkels verplichten, De Block neemt voorstel mee naar Veiligheidsraad

Echt WTF? Het aantal besmettingen, opnames en overlijdens lag nog nooit zo laag, en nu gaan we plots mensen gaan verplichten om met zo een mondmasker rond te lopen in de winkel. Tijdens de zwaarste weken van de lockdown en de epidemie was het allemaal niet nodig, maar nu plots wel. Wat een zever is dit toch allemaal.

nestorius

Legacy Member
Deckard zei:
Big deal. Ik draag het al twee maanden als ik naar de supermarkt ga.
Het inderdaad weinig big deal maar hun geloofwaardigheid blijft toch wel dalen door zo'n zaken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

jack|herrer

Legacy Member
Kelderke zei:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/22/liveblog-22-juni/



Echt WTF? Het aantal besmettingen, opnames en overlijdens lag nog nooit zo laag, en nu gaan we plots mensen gaan verplichten om met zo een mondmasker rond te lopen in de winkel. Tijdens de zwaarste weken van de lockdown en de epidemie was het allemaal niet nodig, maar nu plots wel. Wat een zever is dit toch allemaal.
Dat zou een mooi bewijs zijn dat ze ons regelmatig vanalles hebben wijs gemaakt wanneer het hen uit kwam.

kimme1975

Legacy Member
Een logisch gevolg van de enorme laksheid van een deel van de Belgische bevolking.. het "gezond verstand" helpt niet bij velen, vandaar het nu willen verplichten van mondmaskers..

Trouwens een kleine moeite om dat te dragen vind ik --> op het werk, openbare plaatsen, winkels, het openbare vervoer enzovoorts.. Is het niet voor uw eigen, doe het dan voor de ander vind ik.. ;-) --> sociaal engagement.

Anoniem15

Legacy Member
Ik vind het een teken van angsthazerij en onderdrukking.

Ik vraag me wel af naar aanleiding van welke dramatische cijfers dit nu verplicht wordt. Of zouden al die aangekochte en verdeelde mondmaskers nu eindelijk moeten renderen?

Deckard

Legacy Member
Met een beetje gezond verstand had je dat zelf altijd al op in de supermarkt de voorbije maanden als je zag hoeveel volk er kwam en hoe laks sommigen met afstandsregels omspringen. Men was meer bezig met een voorraad wc-papier in te slagen voor de komende eeuw dan even de moeite te doen van een mondmasker op te zetten.

En inderdaad: dit had vroeger moeten verplicht worden. Maar bon zoals ik zeg: ik heb het al twee maanden op in de winkel. Dus een oprechte vraag: is dat nu echt zo een grote moeite?

knight-rider

Legacy Member
Nesjamag zei:
Ik volg al tijdje het nieuws niet meer, maar wordt nu door experts en overheden erkend dat het virus zich via lucht verplaatst en niet enkel hoesten/niezen?
Ik weet wel dat mondmaskers nu op veel plekken verplicht zijn, maar van een erkenning dat het virus zich via lucht kan verplaatsen heb ik nog niet gehoord.
Mondmaskers op veel plaatsen verplicht?
Op het openbaar vervoer en op het werk als de nodige veilugheidsafstand niet gehouden kan worden. Dat is bij mijn weten nog altijd alles.

schumi2003

Legacy Member
Zelfs in het begin, corona lockdown feestjes, tijdens de stiekeme drinks, en erna heb ik vele hun (gezond) verstand niet zien gebruiken.

Ik maak me er niet meer kwaad in want het helpt toch niet, het frustreert mij enkel nog.

dee

Legacy Member
JorisBlack zei:
Dit is ook best interessant: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200622_04997736
Vooral:
[IG]https://i.imgur.com/sz2qFII.png[/IMG]
en
[IG]https://i.imgur.com/8gQ9wwQ.png[/IMG]
Uiteraard wel wat onzekerheid op alle cijfers (zowel aantal doden als aantal besmettingen).

Zie je ook aan het aantal sterftes waar het zwaartepunt ligt.
64% (6200) van het aantal doden komt uit WZC.
90% van het aantal overlijdens in ziekenhuizen waren +64. Wat ik met de leeftijdsverdeling op IZ schat op een extra 1200 doden 70+ (waar die cijfers beginnen te stijgen in de tabel).

De overheid en de experten vonden het niet nodig om de focus op WZC te leggen want:
Niet genoeg reagentia voor testen waardoor enkele besmette personen en heel aantal andere kon aansteken die als ratten in de val zaten.
Niet genoeg mondmaskers en beschermend materiaal waardoor besmetting meer waarschijnlijk werd.
Personeel in WZC niet genoeg opgeleid om de juiste procedures volgden.
Niet genoeg animo in het algemeen want de lockdown van WZC was onfeilbaar

Van Langenhoven heeft ooit tegen Van Ranst gezegd dat de pandemie door hen mee is veroorzaakt maar als je naar de cijfers gaat hij nog gelijk hebben ook.
Zelfs nu is men nog altijd bezig met de fucking winkelgewoontes!
Het stopt gewoon niet. Er waren heel wat mensen niet gelukkig met dat de overheid zo snel de maatregelen afbouwde en dat is precies een strijdpunt geworden.


Ps: zaterdag gaan (speciaalzaak) winkelen in Nederland. Goedkoper, meer keus, veel rustiger, geen wachtrijen, minder maniakale maatregelen en toch voel (en was) ik mij veel veiliger dan in België.

puni

Legacy Member
ugar zei:
Tussen 2009 en 2013 stierf één Europeaan op de duizend na een besmetting met de griep. Dat is dus een sterftekans van 0,1 procent. Bij corona is dat vijf tot tien keer hoger, in ons land zelfs twaalf. Zelfs als we alleen naar de niet-rusthuisbewoners kijken – wat geen correcte vergelijking is – ligt het risico nog altijd vier keer hoger.

Dus COVID-19 is 5 tot 10 keer dodelijker dan griep

Zijn die percentages gebaseerd op het aantal bevestigde besmettingen of het aantal vermoede besmettingen? Want dat maakt ook wel een wereld van verschil.

Nineshots

Legacy Member
Kelderke zei:
Ik vind het een teken van angsthazerij en onderdrukking.

Onderdrukking? Het is een simpel mondmaskertje...
Voel je je dan ook onderdrukt dat je niet zomaar in je blootje mag rondlopen waar je wilt?

Timothy555

Legacy Member
Ik heb het altijd gezegd: indien mondmasker verplicht draag ik er eentje, maar anders niet. De wet volgen, zoiets.

Als ze het morgen verplichten in winkels zal ik er eentje dragen. Op het vliegtuig binnen 2 weken ook want daar moet het. Ander openbaar vervoer gebruik ik niet.

Cerv.Be

Legacy Member
kimme1975 zei:
Een logisch gevolg van de enorme laksheid van een deel van de Belgische bevolking.. het "gezond verstand" helpt niet bij velen, vandaar het nu willen verplichten van mondmaskers..

Trouwens een kleine moeite om dat te dragen vind ik --> op het werk, openbare plaatsen, winkels, het openbare vervoer enzovoorts.. Is het niet voor uw eigen, doe het dan voor de ander vind ik.. ;-) --> sociaal engagement.
Het helpt ook niet veel dat winkels ook alsmaar minder moeite insteken. Hier al geen ontsmette karren meer, je moet het zelf doen aan de ingang. Meeste mensen lopen dat gewoon voorbij. Broden niet meer al op voorhand in zakken gestoken. Enzoverder.

Dus zo'n zaken verplichten is enigste oplossing imo.

gumball4000

Legacy Member
Kelderke zei:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/22/liveblog-22-juni/



Echt WTF? Het aantal besmettingen, opnames en overlijdens lag nog nooit zo laag, en nu gaan we plots mensen gaan verplichten om met zo een mondmasker rond te lopen in de winkel. Tijdens de zwaarste weken van de lockdown en de epidemie was het allemaal niet nodig, maar nu plots wel. Wat een zever is dit toch allemaal.

Het dragen van een mondmasker is hier niet meer dan symbolisch. De bevolking, die minstens 1x week inkopen doet, laten voelen van "mannekes opletten, het is nog niet gedaan"..en dan nog meer naar de jongere doelgroep (de mensen die het de laatste weken nogal laks hebben aangepakt) toe.
En hoe dan ook, het kan geen kwaad om er eentje te dragen. Doe het nu zelf ook niet, maar zou gemakkelijker zijn als iedereen het deed. Op dit moment worden mensen in het openbaar als angsthazen bekeken (of dat gevoel heb ik toch).

Nuja...je moet ze dan nog wel correct dragen. Hoe vaak ik mensen het mondmasker gewoon over de mond zie dragen ipv mond + neus. Dat ik soms echt goesting heb het mondkapje in hun plaats tegoei te zetten :p

Anoniem15

Legacy Member
Het enige probleem dat ik er mee heb is dat men het nu gaat verplicht maken, op het moment dat alle andere maatregelen versoepeld worden en er eigenlijk amper slachtoffers bijkomen. Had men dit verplicht van in het begin geen enkel probleem. Ik heb het gevoel dat er gewoon iets niet klopt, of dat er iets meer achter zit.

In het begin van de epidemie was een mondmasker zogezegd niet nodig, het was volgens sommigen zelfs gevaarlijk. In die periode was het ook zeer moeilijk om aan mondmaskers te raken, zeker de betere. We hadden toen ook heel die sage van die verkeerd bestelde mondmaskers uit China. En net in die periode dat er dagelijks honderden besmettingen en doden bijkwamen en de ziekenhuizen bijna op ontploffen stonden was het niet nodig om eentje te dragen. Zelfs Van Gucht gaf toen toe er geen te dragen in de supermarkt, en Van Ranst werd zelfs zonder gespot op de bus.

Nu we drie maand verder zijn, en ondertussen iedereen wel al een mondmaskers zal gekregen hebben, al dan niet via de (lokale) overheid, en we tegelijk in de fase zitten dat er bijna niemand nog dodelijk besmet raakt gaan we die mondmaskers plots gaan verplichten.

Komaan, hier is toch niets aan wat geen steek houdt?

Vile

Legacy Member
Een falende overheid met weinig duidelijke communicatie is de oorzaak dat meer en meer mensen er hun voeten aan beginnen te vegen + er is eek gebrek aan controle. Veel horeca zaken vegen hun voeten aan social distancing maatregelen, terwijl sommigen het dan uitstekend doen.

Spiros

Legacy Member
Vind het ook maar bizar als men nu terug mondmaskers zou gaan verplichten.

Ook begrijp ik niet goed waarom men nu echt alles op alles wilt zetten om alle mogelijke besmettingen te voorkomen.
Ziekenhuizen zijn niet meer overbelast en het grootste deel van de risicopatiënten neemt ondertussen de nodige maatregelen om niet besmet geraakt te worden. Diegene dat dat niet doen.. tja.. Darwinated?
Op korte termijn gaat er zeker geen vaccin zijn dus als men aan een tempo van 100 besmettingen per dag de maatschappij wilt laten voortleven, dan gaan we nog lang bezig zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan