Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gumball4000

Legacy Member
bassie82 zei:
R waarde in duitsland is gestegen naar 2.88.

Blijkbaar loopt het toch niet zo goed meer.

Hopelijk sluiten ze de grenzen van Duitsland snel voor particulieren en maken ze niet dezelfde fout als gedurende de krokusvakantie..
Als ze nu niets ondernemen is de EU helemaal fucked up bezig..

Japser

Legacy Member
Lezen jullie de artikels wel?
Het komt vooral doordat er een heel vlees verwerkend bedrijf besmet is. Dat cijfer zakt wel weer gelijk ne pudding in elkaar binnen enkele dagen.

gumball4000

Legacy Member
Japser zei:
Lezen jullie de artikels wel?
Het komt vooral doordat er een heel vlees verwerkend bedrijf besmet is. Dat cijfer zakt wel weer gelijk ne pudding in elkaar binnen enkele dagen.

Ja, maar dat verandert niks aan de zaak? Er zijn meer besmettingen. Of het nu gespreid is of geconcentreerd. De kans dat er extra besmettingen zijn is even reëel :)

Japser

Legacy Member
Heel dat bedrijf zit nu thuis. Dus die besmetten niemand meer. Die mensen hebben wss zelf bijna niemand besmet.

Dus die ene super verspreider die 1000 mensen heeft besmet trekt nu even dat getal hoog omhoog.

puni

Legacy Member
gumball4000 zei:
Ja, maar dat verandert niks aan de zaak? Er zijn meer besmettingen. Of het nu gespreid is of geconcentreerd. De kans dat er extra besmettingen zijn is even reëel :)

Dat verandert alles: Lokale uitbraak van besmettingen is veel gemakkelijker te controleren en in te dijken (zoals hier ook gebeurt) dan een verspreiding in heel het land. De kans dat er extra besmettingen zijn is dus kleiner want het gaat maar om een uitbraak waarbij uw tracing veel vlotter kan verlopen.

Tonerider

Legacy Member
kan wel zijn, maar het toont toch dat het risico op snelle explosie niet weg is. 1 man in een bedrijf zorgt voor een shutdown van het bedrijf. Stel dat diezelfde man pinten was gaan pakken in een discotheek en het zou al heel wat moeilijker in te dijken zijn.
Stel dat zijn collega`s of hijzelf de dag voor de shutdown familie of vrienden hebben bezocht en het spel kan weer op de wagen zitten.

Het is een bewijs dat besmettingen nog heel snel kunnen gaan.

puni

Legacy Member
Tonerider zei:
kan wel zijn, maar het toont toch dat het risico op snelle explosie niet weg is. 1 man in een bedrijf zorgt voor een shutdown van het bedrijf. Stel dat diezelfde man pinten was gaan pakken in een discotheek en het zou al heel wat moeilijker in te dijken zijn.
Stel dat zijn collega`s of hijzelf de dag voor de shutdown familie of vrienden hebben bezocht en het spel kan weer op de wagen zitten.

Het is een bewijs dat besmettingen nog heel snel kunnen gaan.

Het gaat daar ook wel om een redelijk uitzonderlijke situatie, een combinatie van een bedrijf dat het blijkbaar echt niet nauw nam met de voorzorgsmaatregelen en een hoop werkkrachten uit het Oostblok die in groepen samen in kleine ruimtes leven.

Tonerider

Legacy Member
puni zei:
Het gaat daar ook wel om een redelijk uitzonderlijke situatie, een combinatie van een bedrijf dat het blijkbaar echt niet nauw nam met de voorzorgsmaatregelen en een hoop werkkrachten uit het Oostblok die in groepen samen in kleine ruimtes leven.

dat is wel extreem, inderdaad,

JPV

Legacy Member
gumball4000 zei:
Hopelijk sluiten ze de grenzen van Duitsland snel voor particulieren en maken ze niet dezelfde fout als gedurende de krokusvakantie..
Als ze nu niets ondernemen is de EU helemaal fucked up bezig..

typisch 9lives: Duitsland IS er mee bezig, maar als ze de grenzen niet sluiten, dan "ondernemen ze niets"...
Tonerider zei:
kan wel zijn, maar het toont toch dat het risico op snelle explosie niet weg is. 1 man in een bedrijf zorgt voor een shutdown van het bedrijf. Stel dat diezelfde man pinten was gaan pakken in een discotheek en het zou al heel wat moeilijker in te dijken zijn.
Stel dat zijn collega`s of hijzelf de dag voor de shutdown familie of vrienden hebben bezocht en het spel kan weer op de wagen zitten.

Het is een bewijs dat besmettingen nog heel snel kunnen gaan.

Niemand die zegt dat een besmettingshaard niet vlug kan gaan. Bij zo'n grote lokale besmetting moet je nu gewoon goed ingrijpen zodat die R-factor snel terug naar beneden gaat.

jack|herrer

Legacy Member
JPV zei:
typisch 9lives: Duitsland IS er mee bezig, maar als ze de grenzen niet sluiten, dan "ondernemen ze niets"....

En dat is nu exact het probleem. Europa moet hier iets ondernemen.

Er is altijd gezegd, men mag naar het buitenland wanneer er in dat land een gelijkaardige of betere situatie voordoet.

In Duitsland zit de R-waarde nu zwaar boven 1. Dus zou de schengenzone dicht moeten voor Duitsland. Of gaan we nu echt perticulieren moeten laten bepalen wat een lokaal probleem is en wat niet?

Hou het nu gewoon simpel voor 1 keer aub en bepaal dit per land. R > 1 grenzen voor dat land toe. En trek dat door naar heel de wereld voor Europa, want de epidemie zit alleen nog maar in een versnelling op wereldwijd vlak.

Pan

Legacy Member
puni zei:
Het gaat daar ook wel om een redelijk uitzonderlijke situatie, een combinatie van een bedrijf dat het blijkbaar echt niet nauw nam met de voorzorgsmaatregelen en een hoop werkkrachten uit het Oostblok die in groepen samen in kleine ruimtes leven.

Die 'uitzonderlijke' situatie hebben we hier in België ook hoor. Meer dan dat je denkt.

puni

Legacy Member
jack|herrer zei:
En dat is nu exact het probleem. Europa moet hier iets ondernemen.

Er is altijd gezegd, men mag naar het buitenland wanneer er in dat land een gelijkaardige of betere situatie voordoet.

In Duitsland zit de R-waarde nu zwaar boven 1. Dus zou de schengenzone dicht moeten voor Duitsland. Of gaan we nu echt perticulieren moeten laten bepalen wat een lokaal probleem is en wat niet?

Hou het nu gewoon simpel voor 1 keer aub en bepaal dit per land. R > 1 grenzen voor dat land toe. En trek dat door naar heel de wereld voor Europa, want de epidemie zit alleen nog maar in een versnelling op wereldwijd vlak.

De R-waarde zit boven de 1 door een lokale, weliswaar serieuze uitbraak op een plaats. Kunnen we aub de massahysterie achterwege laten? Als ge voor elke lokale uitbraak de grenzen gaat dichtsmijten, kunt ze even goed nooit meer open doen.

Over uw uitspraak ivm particulieren ga ik het zelfs niet hebben gezien dat de enige partijen zijn die momenteel roepen om de grenzen te sluiten. :lol:

LSDsmurf

Legacy Member
Het valt wel op dat vleesverwerkende bedrijven in veel landen serieuze hotspots zijn. Mogelijks komt het door de specifieke omstandigheden (lage temperatuur/luchtvochtigheid/veel lawaai (roepen)) in die bedrijven waardoor er veel meer virusdeeltjes in de lucht actief blijven.

jack|herrer

Legacy Member
puni zei:
De R-waarde zit boven de 1 door een lokale, weliswaar serieuze uitbraak op een plaats. Kunnen we aub de massahysterie achterwege laten? Als ge voor elke lokale uitbraak de grenzen gaat dichtsmijten, kunt ze even goed nooit meer open doen.

Over uw uitspraak ivm particulieren ga ik het zelfs niet hebben gezien dat de enige partijen zijn die momenteel roepen om de grenzen te sluiten. :lol:

Vraag aan 100 particulieren en ze weten hebben geen flauw idee in welke streek die "lokale" uitbraak zit. Beetje zoals lokaal in een Italiaans skigebied zeker? Dat kon ook geen kwaad. Dit heeft niks met hysterie te maken, maar met common sense. Hou de mensen weg uit die streken en regel het Europees. Overal hetzelfde. Zeker met het vakantie seizoen dat eraan komt. Want op het gezond verstand van veel mensen moeten we duidelijk niet rekenen.

Het gedrag van mensen laat zien dat er veel strenger moet opgetreden worden, want we zien duidelijk waar beslissingen van individuelen in resulteren.

Anoniem15

Legacy Member
ShApeBE zei:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200622_04997315

Misschien hadden de experts er maar eerder aan moeten denken dat hun standpunt "Voor de gewone man/vrouw in de straat helpt een mondmasker niet" een blijvend probleem zou zijn + dat sommige experts verkondigen er zelf geen te dragen.


Het feest op het Brusselse Flageyplein, afgelopen weekend, ze ziet het “met lede ogen aan”. “Dit komt niet goed.”

Kijk, we hebben nu het Paaseffect gehad, het Moederdageffect, de massa volk aan de kust en de betoging in Brussel. Nog steeds is er niets te merken aan de cijfers, al zeker niet aan de doden en overlijdens. Hoogstens wat meer besmettingen maar we hebben het raden naar de mate waarin die personen ziek zijn. Overigens na ieder weekend waarin de regels ergens zwaar overtreden zijn, komt de media aandraven met één of andere getuigenis van een Corona patiënt die verklaart hoe hij of zij nog altijd snel moe is en hoe lang het herstel heeft geduurd. Het is wel zéér doorzichtig.

Kan men nu eindelijk eens ophouden met die bangmakerij?

Sylverscythe

Legacy Member
Kelderke zei:
Kijk, we hebben nu het Paaseffect gehad, het Moederdageffect, de massa volk aan de kust en de betoging in Brussel. Nog steeds is er niets te merken aan de cijfers, al zeker niet aan de doden en overlijdens. Hoogstens wat meer besmettingen maar we hebben het raden naar de mate waarin die personen ziek zijn. Overigens na ieder weekend waarin de regels ergens zwaar overtreden zijn, komt de media aandraven met één of andere getuigenis van een Corona patiënt die verklaart hoe hij of zij nog altijd snel moe is en hoe lang het herstel heeft geduurd. Het is wel zéér doorzichtig.

Kan men nu eindelijk eens ophouden met die bangmakerij?

Kennelijk zijn de mensen niet bang genoeg (meer) als je die beelden van het Flageyplein ziet. Ongeveer de hele wereld heeft zijn economie on hold gezet voor dit virus, of tenmiste stevig beschadigd, misschien is er dan reden om bang te zijn hé.

JPV

Legacy Member
Kelderke zei:
Kijk, we hebben nu het Paaseffect gehad, het Moederdageffect, de massa volk aan de kust en de betoging in Brussel. Nog steeds is er niets te merken aan de cijfers, al zeker niet aan de doden en overlijdens. Hoogstens wat meer besmettingen maar we hebben het raden naar de mate waarin die personen ziek zijn. Overigens na ieder weekend waarin de regels ergens zwaar overtreden zijn, komt de media aandraven met één of andere getuigenis van een Corona patiënt die verklaart hoe hij of zij nog altijd snel moe is en hoe lang het herstel heeft geduurd. Het is wel zéér doorzichtig.

Kan men nu eindelijk eens ophouden met die bangmakerij?

Pasen, moederdag, volk aan de kust: daar werd nauwelijks zaken aangeraakt die buiten de familiebanden om gingen.

betoging in Brussel: massaal mondmaskers

Dan ben ik idd méér bang van cafébezoek. Terrasjes en restaurants vallen mee, daar blijf je meestal ook aan tafel met beperkt aantal mensen en dans je niet of ga je niet massaal rondlopen, dus het risico blijft beperkt. Het zijn de avondlijke festiviteiten, zowel binnen een café als daarbuiten, die jammer genoeg meer problemen kunnen veroorzaken imho. Ook al omdat je als caféganger moeilijk een mondmasker zal aandoen tussen het drinken door.

Shyheim

Legacy Member
jack|herrer zei:
Ik word ook mottig van al die beschuldigende vingertjes. Schrijf die toch gvd allemaal stuk voor stuk op.

Wil niet advocaat van de duivel spelen - en al zeker niet omdat ik het ook vrij achterlijk vind. Maar ge krijgt dat nog moeilijk verkocht als ge ziet dat er overal ter wereld tienduizenden mensen op straat zijn gekomen om te protesteren, en al zeker omdat ge uiteindelijk toch maar weinig effect van blijkt te zien op "de curve". Wel benieuwd of dat de komende dagen nog zal wijzigen.

ilgonwe

Legacy Member
Volgens Zorg & gezondheid en onderzoeken van Sciensano zijn vele besmettingen van zorginstellingen, contact met een bekend geval (eigen gezin) en de pechvogels die zelfs in het ziekenhuis besmet worden.
Quasi de helft van de gemeenten kent ook geen nieuwe gevallen meer sinds 14 dagen. Dichtbevolkte gemeentes worden nog wel geraakt maar clusters blijken veelal rusthuizen te zijn.

Open lucht blijft te prefereren maar zal in de herfst minder evident zijn. Grote bijeenkomsten in oa NL en FR laten ook geen effect zien, dus dat is op dit moment niet de grote infectiebron. Helaas is dat in de dagelijkse cijfers weinig belicht "+50 besmettingen" is een abstract getal waar je niet van weet hoe verspreid (of juist geconcentreerd) het is of een dagelijkse leeftijdsverdeling. Als het veelal bejaarden zijn zie je op dat Flageyplein geen effect.

Volgens reportages op Duitse en Nederlandse zenders lijken de krappe slaapzalen van vleesverwerkingsbedrijven (en dan nog gezellig bij elkaar in busjes heen en weer) de ideale omgeving om besmet te raken. De meeste werknemers zijn gastarbeiders die zo op de werkvloer als erbuiten constant samen zitten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan