Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JorisBlack

Legacy Member
Stoffen mondmasker afgehaald van bij de apotheek.

Eerlijk gezegd: zit heel comfortabel. Maar dan zeggen ze bij de apotheek: alleen wassen op 30 graden, en best zelfs met de hand, anders is het direct kapot :unsure:
Heel nuttig dus :ironic:

LSDsmurf

Legacy Member
Spiros zei:
Als je op een vrijdag- of zaterdagavond naar de oude markt in Leuven gaat, dan zit het daar echt helemaal vol en het is absoluut niet zo dat daar die 1,5m regel overal gerespecteerd wordt.
Echter blijft het aantal mensen in het ziekenhuis maar dalen desondanks alle zaken die terug toegestaan zijn. Toch straf..

Ik heb zo de indruk dat bij mensen die elkaar kennen (ook al is het maar van ziens) en in vertrouwde settings er zelden 1.5m afstand gehouden wordt. Mensen mispakken hun er ook aan hoeveel afstand 1.5m is.

bassie82

Legacy Member
Deckard zei:
Maar horeca is nog maar kleine twee weken open. Te vroeg om al het effect daarvan te zien in de cijfers. Pas volgende week zal dat mogelijk zijn.

euh gemiddeld gezien krijg je na 5 dagen eerste symptomen.

Dus we zouden al een effect moeten zien.

Loser

Legacy Member
bassie82 zei:
euh gemiddeld gezien krijg je na 5 dagen eerste symptomen.

Dus we zouden al een effect moeten zien.

Gemiddeld gezien ga je ook niet met zulke symptomen op d1 naar de dokter.

bassie82

Legacy Member
Loser zei:
Gemiddeld gezien ga je ook niet met zulke symptomen op d1 naar de dokter.

gemiddeld niet neen, maar in coronatijden gaan mensen wel rapper reageren zou ik verwachten.

Dan nog zou je een stijging moeten zijn na 13 dagen :)

Loser

Legacy Member
bassie82 zei:
gemiddeld niet neen, maar in coronatijden gaan mensen wel rapper reageren zou ik verwachten.

Dan nog zou je een stijging moeten zijn na 13 dagen :)

Dat natuurlijk wel :)

puni

Legacy Member
Los van het feit dat er wel degelijk meer milde besmettingen worden vastgesteld op dit moment, grootste bewijs daarvan is waarschijnlijk het feit dat uw besmettingscurve al weken constant is maar uw ziekenhuisopnames en ICU wel blijven dalen. Dus lijkt het mij inderdaad dat er sneller getest wordt bij milde symptomen. :)

Ik zou meer en meer beginnen denken dat ofwel het virus is geëvolueerd naar iets dat neigt naar een verkoudheid, en dus besmettelijker is maar veel minder gevaarlijk, ofwel dat het bij zijn eerste doortocht gewoon, cru gesteld, bijna iedereen heeft meegenomen die er enorm vatbaar voor was. Ik hoop alleszins dat er vanuit de medische en wetenschappelijke wereld onderzoek naar die dingen gedaan wordt, want dat zou wel een serieuze factor zijn in hoe noodzakelijk bepaalde maatregelen eigenlijk nog zijn momenteel.

Avilowca

Legacy Member
puni zei:
Los van het feit dat er wel degelijk meer milde besmettingen worden vastgesteld op dit moment, grootste bewijs daarvan is waarschijnlijk het feit dat uw besmettingscurve al weken constant is maar uw ziekenhuisopnames en ICU wel blijven dalen. Dus lijkt het mij inderdaad dat er sneller getest wordt bij milde symptomen. :)

Ik zou meer en meer beginnen denken dat ofwel het virus is geëvolueerd naar iets dat neigt naar een verkoudheid, en dus besmettelijker is maar veel minder gevaarlijk, ofwel dat het bij zijn eerste doortocht gewoon, cru gesteld, bijna iedereen heeft meegenomen die er enorm vatbaar voor was. Ik hoop alleszins dat er vanuit de medische en wetenschappelijke wereld onderzoek naar die dingen gedaan wordt, want dat zou wel een serieuze factor zijn in hoe noodzakelijk bepaalde maatregelen eigenlijk nog zijn momenteel.

Wat zijn de indicatoren dat het virus momenteel minder gevaarlijk zou zijn?

eniac

Legacy Member
Avilowca zei:
Wat zijn de indicatoren dat het virus momenteel minder gevaarlijk zou zijn?
Daar opent hij toch mee? Besmettingen nemen niet zo gigantisch af maar de druk naar de ziekenhuizen blijft gestaag afnemen.

puni

Legacy Member
Avilowca zei:
Wat zijn de indicatoren dat het virus momenteel minder gevaarlijk zou zijn?

Het feit dat uw besmettingscurve al weken relatief constant is (als ik mij de cijfers van JPV goed herinner gaat het om ongeveer 3% positieve testen per dag) terwijl uw ziekenhuisopnames, ziekenhuisbezetting en IC-bezetting blijft dalen. Of dat er vanuit Italië ook al dokters zijn die vermelden dat het virus ginds serieus aan kracht heeft ingeboet (zie ook https://www.reuters.com/article/us-...potency-top-italian-doctor-says-idUSKBN2370OQ).

puni

Legacy Member
Toch maar even meegeven dat het WHO de voorbije maanden al genoeg de bal heeft misgeslagen, en dat ik die hun uitspraken (net zoals die van de Italiaanse dokter trouwens, voor alle duidelijkheid) met een serieuze korrel zout neem.

Ge kunt trouwens inderdaad wel zeggen dat de hoeveelheid viruspartikels op een swab an sich weinig zegt over hoeveel viruspartikels er effectief nog zijn, maar als die consistent allemaal weinig partikels bevatten, is er wel degelijk een patroon natuurlijk.

Het zou mij trouwens verbazen dat Van Gucht toegang heeft tot de Italiaanse data. :)

Soit, ik wil hier geen onnozele semantische discussie van maken. Ik heb enkel gezegd dat er indicatoren zijn die erop wijzen dat het wel eens zou kunnen dat. Als er iemand hier een andere logische verklaring heeft waarom het virus cijfermatig in kracht blijft afnemen ondanks serieuze versoepelingen en het duidelijke feit dat een alsmaar groter deel van de bevolking eigenlijk minder en minder bezig is met het volgen van bepaalde maatregelen (beperkte contacten, afstand houden), dan hoor ik die graag. :)

RB26DETT

Legacy Member
Donderdag test laten doen en nog altijd de uitslag niet gekregen. Wat een klucht.

Wilcao

Legacy Member
RB26DETT zei:
Donderdag test laten doen en nog altijd de uitslag niet gekregen. Wat een klucht.
Weet ge zeker dat ze je niet alleen iets laten weten indien je positief test?

Avilowca

Legacy Member
eniac zei:
Daar opent hij toch mee? Besmettingen nemen niet zo gigantisch af maar de druk naar de ziekenhuizen blijft gestaag afnemen.

Lijkt mij allemaal maar voorbarig hoor.

Is het virus momenteel minder dodelijk voor het individu als bij het begin van de uitbraak? Dat is de indicator die voor mij het belangrijkst is.

knight-rider

Legacy Member
Ik denk ook wel dat de meeste mensen die een groot risico lopen, momenteel ook nog altijd het meeste opletten en voldoende voorzorgen proberen te nemen en dat daardoor het aantal besmettingen vrij stabiel blijft.

JPV

Legacy Member
Kelderke zei:
Ahzo naar welke ronde van Frankrijk, Olympische spelen of EK voetbal ga jij gaan kijken? Of welke festivals ga jij doen?

en zonder RvF (augustus), olympische spelen (lokale atletiekwedstrijden) of EK voetbal (15 uur op een ganse zomer voor mij?) kan je niks doen? Wij gaan wat extra op reis (ja, enkel buurlanden, maar dat kan ook leuk zijn)

Be-Li

Legacy Member
RB26DETT zei:
Donderdag test laten doen en nog altijd de uitslag niet gekregen. Wat een klucht.

Tis echt ridicuul hoe lang de resultaten op zich laten wachten. De laatste tijd is dit bijna altijd minstens 48u. Je kan online ook uitslagen checken, maar ook dat heeft meestal wat achterstand.

JorisBlack

Legacy Member
puni zei:
Het feit dat uw besmettingscurve al weken relatief constant is (als ik mij de cijfers van JPV goed herinner gaat het om ongeveer 3% positieve testen per dag) terwijl uw ziekenhuisopnames, ziekenhuisbezetting en IC-bezetting blijft dalen. Of dat er vanuit Italië ook al dokters zijn die vermelden dat het virus ginds serieus aan kracht heeft ingeboet (zie ook https://www.reuters.com/article/us-...potency-top-italian-doctor-says-idUSKBN2370OQ).

Ik zie hier net op de zevende dag dat ongeveer de helft van de doden in woonzorgcentra zijn gevallen. Als je dat soort uitbraken vermijdt, dan kan dat die cijfers al verklaren. M.a.w. de mensen die nu ziek worden zitten misschien niet in een risicogroep en belanden dus minder gemakkelijk in het ziekenhuis...

Er zijn gewoon nog veel andere mogelijke factoren die dat kunnen verklaren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan