Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Carrion

Legacy Member
Avilowca zei:
Een stevige handdruk met bijhorende lichaamstaal is voor mij een teken van respect tegenover de andere persoon.

Dan stappen we toch gewoon over op een andere gewoonte? Al is het een buiging zoals men in Japan doet.

Archaos

Legacy Member
Die gewoonte zit er bij mij toch nog in, heb ik gemerkt. Nu ik terug wat volk over de vloer heb gekregen, had ik toch telkens de neiging om de mannen een hand te geven (niet gedaan).

Ik kan me voorlopig niet voorstellen dat ik nooit geen handen meer zou schudden of geen 3 kussen meer zou geven. Ik denk dat die gewoonte er bij veel mensen toch nog inzit.
Een 'actieve' begroeting is bij mij gewoon een vorm van beleefdheid. Zo voelt dat toch aan.

Timothy555

Legacy Member
Idem. Nu ik terug klanten zie op kantoor, wringt het. Ik excuseer me elke keer voor het geen hand geven. Ik herinner me dat we dat met de Mexicaanse Griep ook een tijd niet gedaan hebben, en dan vrij snel terug wel nadien.

Komt wel terug denk ik.

knight-rider

Legacy Member
Vandaag de mondmaskers van de overheid gaan halen bij de apotheek (Ik ging voor iets anders, maar mijn ouders hadden gevraagd om ook voor de maskers te zien)
Blijkbaar zijn de filters hier nu ook ineens bij de apotheek te verkrijgen. Maar de filters zijn niet te gebruiken met de maskers die door de overheid verdeeld worden.

Tonerider

Legacy Member

StruikGewas

Legacy Member
hazerd zei:
55 nieuwe besmettingen.. mooie cijfers.
Toch echt eigenaardig hoe dit virus werkt, alles is terug open, bubbels bestaan de facto niet meer, en het blijft dalen.

Of het is stilte voor de storm?

WHO zou zich daarmee is moeten bezig houden zeker?
Het is inderdaad heel vreemd dat tijdens de strenge lockdown er dagelijks zoveel gevallen bijkwamen. En dan bedoel ik enige tijd na de lockdown. Dat in het begin van de lockdown er veel nieuwe gevallen bijkomen is logisch. Maar na 2-3-4 weken lockdown nog zoveel nieuwe gevallen in vergelijking met nu is inderdaad bizar!

Ik heb eerder het gedacht dat het virus zijn volledige ronde heeft gedaan en maar een heel klein percentage ervan ziek geworden is.

JorisBlack

Legacy Member
StruikGewas zei:
WHO zou zich daarmee is moeten bezig houden zeker?
Het is inderdaad heel vreemd dat tijdens de strenge lockdown er dagelijks zoveel gevallen bijkwamen. En dan bedoel ik enige tijd na de lockdown. Dat in het begin van de lockdown er veel nieuwe gevallen bijkomen is logisch. Maar na 2-3-4 weken lockdown nog zoveel nieuwe gevallen in vergelijking met nu is inderdaad bizar!

Ik heb eerder het gedacht dat het virus zijn volledige ronde heeft gedaan en maar een heel klein percentage ervan ziek geworden is.

Dat is misschien uw gedacht, maar ze vinden maar bij een heel laag percentage van de bevolking antistoffen, m.a.w. bewijs dat ze het virus hebben gehad.
We zullen de komende maanden en jaren wel meer te weten komen vermoed ik.


Dat is nog zoiets dat veel mensen niet beseffen: wetenschappelijk onderzoek gaat doorgaans niet snel.
En meestal zijn er dan nog eens meerdere onafhankelijke studies nodig voordat iets algemeen aanvaard wordt.
Dat betekent ook dat in volle crisis onze virologen beslissingen moesten nemen gebaseerd op heel gebrekkige informatie, want het ging allemaal te snel om alles eerst grondig te onderzoeken...

Deckard

Legacy Member
Waarom vreemd? Het kan twee weken duren vooraleer je er ziek van wordt...

Het effect van de versoepelingen zal zich ook maar na twee weken of meer laten voelen. Blijven ze dan laag is dat heel goed. En dan wil dat waarschijnlijk zeggen dat mensen zich goed aan de maatregelen houden. Maar een kans op heropflakkering na versoepelingen is er zeker. Kijk maar weer naar Peking.

We zitten nog maar een week na de heropening van de horeca. En veel restaurants of cafés zijn nog niet open of bereiden zich nog voor. Dat wordt een eerste grote test. Om daar al een effect te zien is te vroeg imo. De horeca terug open is toch iets anders als de winkels die terug open gaan imo.

hazerd

Legacy Member
Deckard zei:
Waarom vreemd? Het kan twee weken duren vooraleer je er ziek van wordt...

Het effect van de versoepelingen zal zich ook maar na twee weken of meer laten voelen. Blijven ze dan laag is dat heel goed. En dan wil dat waarschijnlijk zeggen dat mensen zich goed aan de maatregelen houden. Maar een kans op heropflakkering na versoepelingen is er zeker. Kijk maar weer naar Peking.

We zitten nog maar een week na de heropening van de horeca. En veel restaurants of cafés zijn nog niet open of bereiden zich nog voor. Dat wordt een eerste grote test. Om daar al een effect te zien is te vroeg imo. De horeca terug open is toch iets anders als de winkels die terug open gaan imo.
Klopt, maar in Spanje en Italië zijn ze al een maand open, en daar zijn de cijfers ook nog steeds zeer gunstig.

ugar

Legacy Member
JorisBlack zei:
Dat is misschien uw gedacht, maar ze vinden maar bij een heel laag percentage van de bevolking antistoffen, m.a.w. bewijs dat ze het virus hebben gehad.
We zullen de komende maanden en jaren wel meer te weten komen vermoed ik.


Dat is nog zoiets dat veel mensen niet beseffen: wetenschappelijk onderzoek gaat doorgaans niet snel.
En meestal zijn er dan nog eens meerdere onafhankelijke studies nodig voordat iets algemeen aanvaard wordt.
Dat betekent ook dat in volle crisis onze virologen beslissingen moesten nemen gebaseerd op heel gebrekkige informatie, want het ging allemaal te snel om alles eerst grondig te onderzoeken...

"Epidemiologen van de universiteit van Oxford beweerden afgelopen weekend dan weer dat de immuniteit onder de bevolking schromelijk onderschat wordt. Besmettingen met eerdere coronavirussen, zouden ervoor zorgen dat een groot deel van de mensen niet meer besmet raken met Covid-19?"

Maar dat moet dus nog bevestigd worden, zou een verklaring kunnen zijn

puni

Legacy Member
Lijkt mij ook gewoon logisch, da's hetzelfde met pakweg verkoudheden. Dat zijn ook zo van die ziektes waar ge eigenlijk geen antistoffen tegen hebt dacht ik (en ook coronavirussen), maar waar ge door een eerder contact eigenlijk toch een bepaalde vorm van resistentie tegen opbouwt.

Die antistoffen vertellen dus inderdaad absoluut niet het volledige plaatje.

Anoniem15

Legacy Member
En hoe gaan ze die immuniteit eigenlijk bepalen? Ik kom elke dag in contact met mijn twee kinderen die én naar school én naar de crèche gaan, ik loop ook constant verkouden rond door de virussen die daar circuleren maar ik ben nog geen enkele keer getest op antistoffen. Als je nog bijna niemand van de bevolking getest hebt op antistoffen kan je ook niet anders dan concluderen dat de immuniteit laag ligt.

Japser

Legacy Member
Ben hier in het zuiden van Frankrijk. Corona kennen ze hier niet. Kusjes geven als ze elkaar tegen komen. 1.5m afstand is er ook niet.

Buiten de supermarkten waar het landelijk wordt gepusht de maatregelen en hier en daar een verloren pomp met alcogel is er hier maar weinig te merken.

Japser

Legacy Member
Ben hier in het zuiden van Frankrijk. Corona kennen ze hier niet. Kusjes geven als ze elkaar tegen komen. 1.5m afstand is er ook niet.

Buiten de supermarkten waar het landelijk wordt gepusht de maatregelen en hier en daar een verloren pomp met alcogel is er hier maar weinig te merken.

ShApeBE

Legacy Member

JorisBlack

Legacy Member
ugar zei:
"Epidemiologen van de universiteit van Oxford beweerden afgelopen weekend dan weer dat de immuniteit onder de bevolking schromelijk onderschat wordt. Besmettingen met eerdere coronavirussen, zouden ervoor zorgen dat een groot deel van de mensen niet meer besmet raken met Covid-19?"

Maar dat moet dus nog bevestigd worden, zou een verklaring kunnen zijn

Bron?
En dat gaat dan over de bevolking in het Verenigd Koninkrijk waarschijnlijk?


Pas op, ik zou ook niets liever hebben dan dat we plots zien dat er toch groepsimmuniteit is, maar dat lijkt me momenteel gewoon wishful thinking.

puni

Legacy Member
JorisBlack zei:
Bron?
En dat gaat dan over de bevolking in het Verenigd Koninkrijk waarschijnlijk?


Pas op, ik zou ook niets liever hebben dan dat we plots zien dat er toch groepsimmuniteit is, maar dat lijkt me momenteel gewoon wishful thinking.

Da's niet hetzelfde als groepsimmuniteit eh, maar een weerstand waardoor de ziekte de facto iets 'verwaarloosbaar' wordt, zoals een verkoudheid.

ugar

Legacy Member
puni zei:
Lijkt mij ook gewoon logisch, da's hetzelfde met pakweg verkoudheden. Dat zijn ook zo van die ziektes waar ge eigenlijk geen antistoffen tegen hebt dacht ik (en ook coronavirussen), maar waar ge door een eerder contact eigenlijk toch een bepaalde vorm van resistentie tegen opbouwt.

Die antistoffen vertellen dus inderdaad absoluut niet het volledige plaatje.

JorisBlack zei:
Bron?
En dat gaat dan over de bevolking in het Verenigd Koninkrijk waarschijnlijk?


Pas op, ik zou ook niets liever hebben dan dat we plots zien dat er toch groepsimmuniteit is, maar dat lijkt me momenteel gewoon wishful thinking.

Ze hebben dat geopperd, zijn nu met grondig onderzoek gestart

Nog een ander weetje : men gaat er steeds meer van uit dat de Russische griep (1889-1890) geen griep was maar een coronavirus. Er stierven toen ongeveer 1 miljoen mensen. Van Ranst publiceerde in 2005 al dat het waarschijnlijk geen griep betrof, maar een coronavirus (van runderen afkomstig), met name OC43 : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC544107/
Ook tijdens de Russische griep kloegen patiënten dat ze hun geurvermogen verloren... We hebben dat virus allemaal al wel eens gehad, maar in een afgezwakte vorm. En dat corona-virus, samen met de andere versies die de ronde doen sinds jaren, maken blijkbaar dat sommige mensen niet direct geïnfecteerd worden met covid-19, volgens de mensen van oxford
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan