Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JorisBlack

Legacy Member
ugar zei:
Ze hebben dat geopperd, zijn nu met grondig onderzoek gestart

Nog een ander weetje : men gaat er steeds meer van uit dat de Russische griep (1889-1890) geen griep was maar een coronavirus. Er stierven toen ongeveer 1 miljoen mensen. Van Ranst publiceerde in 2005 al dat het waarschijnlijk geen griep betrof, maar een coronavirus (van runderen afkomstig), met name OC43 : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC544107/
Ook tijdens de Russische griep kloegen patiënten dat ze hun geurvermogen verloren... We hebben dat virus allemaal al wel eens gehad, maar in een afgezwakte vorm. En dat corona-virus, samen met de andere versies die de ronde doen sinds jaren, maken blijkbaar dat sommige mensen niet direct geïnfecteerd worden met covid-19, volgens de mensen van oxford

Nogmaals, bron? :p
Of waar hebt ge dat gelezen? (ik ben nieuwsgierig)

JorisBlack

Legacy Member
puni zei:
Da's niet hetzelfde als groepsimmuniteit eh, maar een weerstand waardoor de ziekte de facto iets 'verwaarloosbaar' wordt, zoals een verkoudheid.

ugar zegt: "dat mensen niet geïnfecteerd raken"
dus dat is toch immuniteit?

puni

Legacy Member
JorisBlack zei:
ugar zegt: "dat mensen niet geïnfecteerd raken"
dus dat is toch immuniteit?

Ik ga ervan uit dat hij/zijn bron bedoelt dat mensen wel het virus dragen, maar niet ziek worden.

ugar

Legacy Member
puni zei:
Lijkt mij ook gewoon logisch, da's hetzelfde met pakweg verkoudheden. Dat zijn ook zo van die ziektes waar ge eigenlijk geen antistoffen tegen hebt dacht ik (en ook coronavirussen), maar waar ge door een eerder contact eigenlijk toch een bepaalde vorm van resistentie tegen opbouwt.

Die antistoffen vertellen dus inderdaad absoluut niet het volledige plaatje.

JorisBlack zei:
Bron?
En dat gaat dan over de bevolking in het Verenigd Koninkrijk waarschijnlijk?


Pas op, ik zou ook niets liever hebben dan dat we plots zien dat er toch groepsimmuniteit is, maar dat lijkt me momenteel gewoon wishful thinking.

JorisBlack zei:
Nogmaals, bron? :p
Of waar hebt ge dat gelezen? (ik ben nieuwsgierig)

NIeuwsblad en Standaard, in een interview met Van Gucht, die aangaf dat er nog onvoldoende bewijs was

NemesisBE

Legacy Member
JorisBlack zei:
Nogmaals, bron? :p
Of waar hebt ge dat gelezen? (ik ben nieuwsgierig)

Stond enkele dagen geleden ook in De Morgen.
Maar er wordt toch getwijfeld aan de these dat het om een coronavirus ging.

LSDsmurf

Legacy Member
Interessant. Uit rioolstalen blijkt dat corona dan toch al begin december aan het circuleren was in Milaan en Turijn. Ook in Barcelona is het virus terug te vinden in stalen van rond half januari. Toch wel opmerkelijk hoe zoiets zich lange tijd kan verspreiden zonder opgemerkt te worden.

“De resultaten, bevestigd door twee verschillende laboratoria met twee verschillende methoden, bevestigen dat SARS-Cov-2 aanwezig was in stalen genomen in Milaan en Turijn op 12 december 2019 en ook in Bologna op 29 januari 2020”, meent Giuseppe La Rosa van de afdeling Waterkwaliteit en Gezondheid aan het instituut. Ook in januari en februari werden sporen van het virus gevonden, maar de stalen uit oktober en november kwamen wel negatief terug.

https://www.hln.be/wetenschap-plane...as-al-drie-maanden-eerder-in-italie~a1f54000/

JPV

Legacy Member
Zou er een correlatie kunnen zijn tussen de hevigheid van covid-19 en het aantal posts in deze topic?

Bijna 24 uur géén post hier...

reproductieratio 0.87 trouwens en nauwelijks besmettingen in de grootsteden. Nog altijd ok, ondanks de betogingen en het massaal terug gaan werken in grootsteden :).

Anoniem15

Legacy Member
JPV zei:
reproductieratio 0.87 trouwens en nauwelijks besmettingen in de grootsteden. Nog altijd ok, ondanks de betogingen en het massaal terug gaan werken in grootsteden :).

En daarvoor een hele zomer opgeofferd...

Musk

Legacy Member
JPV zei:
Zou er een correlatie kunnen zijn tussen de hevigheid van covid-19 en het aantal posts in deze topic?

Bijna 24 uur géén post hier...

reproductieratio 0.87 trouwens en nauwelijks besmettingen in de grootsteden. Nog altijd ok, ondanks de betogingen en het massaal terug gaan werken in grootsteden :).

Tuurlijk is er een correlatie. Hoe meer besmettingen/doden/.. hoe meer de media erover schrijft, hoe hotter het topic is, hoe meer wij wijsneuzen daarover willen posten :p

Anoniem15

Legacy Member
JPV zei:
Mijn zomer zit nochtans vol... Niet overdrijven, he

Ahzo naar welke ronde van Frankrijk, Olympische spelen of EK voetbal ga jij gaan kijken? Of welke festivals ga jij doen?

Wilcao

Legacy Member
Kelderke zei:
Ahzo naar welke ronde van Frankrijk, Olympische spelen of EK voetbal ga jij gaan kijken? Of welke festivals ga jij doen?
Het is toch vrij duidelijk dat organisatorische redenen daar ook een vrij grote rol in spelen. Of denk dat dat Italië afgelopen vrijdag klaar was om een massa mensen te ontvangen?

De tour gaat trouwens in augustus door.

nestorius

Legacy Member

Spiros

Legacy Member
Als je op een vrijdag- of zaterdagavond naar de oude markt in Leuven gaat, dan zit het daar echt helemaal vol en het is absoluut niet zo dat daar die 1,5m regel overal gerespecteerd wordt.
Echter blijft het aantal mensen in het ziekenhuis maar dalen desondanks alle zaken die terug toegestaan zijn. Toch straf..

Deckard

Legacy Member
Maar horeca is nog maar kleine twee weken open. Te vroeg om al het effect daarvan te zien in de cijfers. Pas volgende week zal dat mogelijk zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan