Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Straddle

Legacy Member
Alle, tandartsen 20€ per patient aan coronavergoeding. Deze beroepsgroep had niet echt moeite om de touwtjes aan elkaar te knopen, maar de overheid had precies nog marge om cadeautjes uit te delen met hun begrotingstekort dat nu al in de tientallen miljarden oploopt.

JPV

Legacy Member
ilgonwe zei:
Open lucht blijft te prefereren maar zal in de herfst minder evident zijn. Grote bijeenkomsten in oa NL en FR laten ook geen effect zien, dus dat is op dit moment niet de grote infectiebron. Helaas is dat in de dagelijkse cijfers weinig belicht "+50 besmettingen" is een abstract getal waar je niet van weet hoe verspreid (of juist geconcentreerd) het is of een dagelijkse leeftijdsverdeling. Als het veelal bejaarden zijn zie je op dat Flageyplein geen effect.

ik heb de cijfers bekeken en bij de 20-40 jarigen is er wel degelijk een lichte oververtegenwoordiging de laatste weken, zeker ivm vroeger. Vooral in Vlaanderen.
aantal gevallen per leeftijdsgroep:
Code:
        0-9  10-19  20-29  30-39  40-49  50-59  60-69   70-79   80-89    90+
Maart    53    107    798    925   1465   1884   1311    1268    1416    445
April    68    155   1588   1628   1903   2457   1359    1924    4417    2512
Mei      89    178    695    615    669    812    447     413     799    403
Juni     58     66    177    162    141    150     88      91     121    37
        268    506   3258   3330   4178   5303   3205    3696    6753    3397

Nesjamag

Legacy Member
ilgonwe zei:
Volgens Zorg & gezondheid en onderzoeken van Sciensano zijn vele besmettingen van zorginstellingen, contact met een bekend geval (eigen gezin) en de pechvogels die zelfs in het ziekenhuis besmet worden.
Quasi de helft van de gemeenten kent ook geen nieuwe gevallen meer sinds 14 dagen. Dichtbevolkte gemeentes worden nog wel geraakt maar clusters blijken veelal rusthuizen te zijn.

Open lucht blijft te prefereren maar zal in de herfst minder evident zijn. Grote bijeenkomsten in oa NL en FR laten ook geen effect zien, dus dat is op dit moment niet de grote infectiebron. Helaas is dat in de dagelijkse cijfers weinig belicht "+50 besmettingen" is een abstract getal waar je niet van weet hoe verspreid (of juist geconcentreerd) het is of een dagelijkse leeftijdsverdeling. Als het veelal bejaarden zijn zie je op dat Flageyplein geen effect.

Volgens reportages op Duitse en Nederlandse zenders lijken de krappe slaapzalen van vleesverwerkingsbedrijven (en dan nog gezellig bij elkaar in busjes heen en weer) de ideale omgeving om besmet te raken. De meeste werknemers zijn gastarbeiders die zo op de werkvloer als erbuiten constant samen zitten.

Ik volg al tijdje het nieuws niet meer, maar wordt nu door experts en overheden erkend dat het virus zich via lucht verplaatst en niet enkel hoesten/niezen?
Ik weet wel dat mondmaskers nu op veel plekken verplicht zijn, maar van een erkenning dat het virus zich via lucht kan verplaatsen heb ik nog niet gehoord.

Loser

Legacy Member
Nesjamag zei:
Ik volg al tijdje het nieuws niet meer, maar wordt nu door experts en overheden erkend dat het virus zich via lucht verplaatst en niet enkel hoesten/niezen?
Ik weet wel dat mondmaskers nu op veel plekken verplicht zijn, maar van een erkenning dat het virus zich via lucht kan verplaatsen heb ik nog niet gehoord.

Omdat dat nog altijd niet het geval is, tenzij het virus ondertussen zodanig gemuteerd zou zijn.

puni

Legacy Member
Nesjamag zei:
Ik volg al tijdje het nieuws niet meer, maar wordt nu door experts en overheden erkend dat het virus zich via lucht verplaatst en niet enkel hoesten/niezen?
Ik weet wel dat mondmaskers nu op veel plekken verplicht zijn, maar van een erkenning dat het virus zich via lucht kan verplaatsen heb ik nog niet gehoord.

Dat is dan ook omdat het zich verplaatst via vochtdruppels, niet via 'de lucht', en al zeker niet zoals gij het insinueert. Daar hebben die mondmaskers ook niks mee te maken, die zorgen ervoor dat uw speekseldeeltjes zich niet verplaatsen. Het lijkt mij nogal wiedes dat als ge hoest/niest, diezelfde speekseldeeltjes zich doorheen de lucht verplaatsen eh.

ilgonwe

Legacy Member
JPV zei:
ik heb de cijfers bekeken en bij de 20-40 jarigen is er wel degelijk een lichte oververtegenwoordiging de laatste weken, zeker ivm vroeger.
Ik denk dat het te maken heeft dat er in absolute aantallen ook minder ouderen worden getest. Nu is het niet echt duidelijk of die 20-40 jarigen mss zorgverleners zijn die besmet raakten. Er wordt van een 25-jarige nogal makkelijk gedaan alsof die automatisch regels overtreedt door maar vanuit te gaan dat die van een lockdownfeestje komt. Erg transparant is de achtergrondcheck niet.

Sciensano zegt dat het aantal positieve testen per leeftijdsgroep in een gelijke range zit van rond de 1% hoewel we voorzichtig moeten zijn omdat men pas test bij "duidelijke twijfel". Mensen die niks voelen krijgen geen test en we weten nu dat er heel wat asymptomatische gevallen tussen zitten.
3fyZs45.png


Over verspreiding via de lucht is er nog wat onduidelijkheid. De druppels zijn niet louter om hoesten en niezen maar ook dichtbij elkaar spreken (of zingen) waar de druppels wat kleiner zijn, daarom ook de afstand. Japan vat het samen met 3 C's:
EURlgAZUwAAw8Nr

kay-gell

Legacy Member
Ik meende dat nabijheid van het contact en de langdurigheid ervan in combinatie een probleem vormden.

Tonerider

Legacy Member
Net het nieuws gezien. Die nie uitbraak was o.a. in een vleesfabriek, maar er zijn in totaal 3 haarden in 3 verschillende steden. De andere massaverspreiding was in appartementsgebouwen. Dat is toch al andere koek.

puni

Legacy Member
Tonerider zei:
Net het nieuws gezien. Die nie uitbraak was o.a. in een vleesfabriek, maar er zijn in totaal 3 haarden in 3 verschillende steden. De andere massaverspreiding was in appartementsgebouwen. Dat is toch al andere koek.

Idem daar eigenlijk hoor, wooncomplexen met voornamelijk migranten, dicht op elkaar gehokt, kleine ruimtes, vaak meerdere generaties onder een dak,... Ook een heel ander sociaal weefsel.

kimme1975

Legacy Member
Straddle zei:
Feest v/h einde van de lockdown en de vrijheidsbeperkingen. Ik ben momenteel op citytrip in Lissabon en hier is er ook een sluitingsuur, maar de feestjes en muziek gaan gewoon door op pleinen. En ja, zo wordt het al vlug moeilijk om 1,5m afstand te houden als de pleinen vollopen. Best asap kappen met de sluitingsuur, dan moeten de mensen niet allemaal samkroppen op een plein op hetzelfde moment.

En steeds is het niet goed of voldoende.. respecteer toch gewoonweg de maatregelen ipv daar over te zeuren. Wat er dit weekend in Brussel en op nog andere plaatsen gebeurd is gewoonweg oerdom.. Het mens-DOM was volop aanwezig op die pleinen. Geen greintje respect of begrip voor.

Tonerider

Legacy Member
puni zei:
Idem daar eigenlijk hoor, wooncomplexen met voornamelijk migranten, dicht op elkaar gehokt, kleine ruimtes, vaak meerdere generaties onder een dak,... Ook een heel ander sociaal weefsel.

kan wel zijn, maar de helft van mensen in grootsteden leeft zo (lichtelijke overdrijving). Het vroegere rabot in Gent, de blokken op het Kiel in A`pen, etc...
Alle grootsteden en zelfs grote gemeentes aan de rand van een stad hebben genoeg van die plaatsen.

Ik weet niet waarom dit hier zo geminimaliseerd wordt. Sociale en armere wijken zijn momenteel dus gevaarlijke plaatsen. Maar veel van de mannelijke migranten zijn ook vooral in fabrieken te vinden.

Bovendien zijn het drie gevallen in drie verschillende steden en geen buurgemeentes. Wat toch ook verontrustend is. Dat zijn drie onafhankelijke haarden van opflakkering en dus drie mogelijke startplaatsen voor een nieuwe golf.
En met de protesten in gedachte ook nog eens een grotere kans dat zij daar bij hoorden.

Ik vind dit echt geen schitterend nieuws en zeker niet om te bagatelliseren.

Nesjamag

Legacy Member
Als het virus volgens experts niet via lucht kan verspreiden dan is er ook geen reden waarom gezonde mensen niet zouden feesten, afstand zouden bewaren, of mondmaskers dragen.
Steven Van Gucht heeft gelijk geen mondmasker te dragen als hij overtuigt is dat het virus zich niet via lucht kan verspreiden.

Aangezien het officiële standpunt lijkt dat dit virus zich niet via lucht verspreidt hoeft niemand zich zorgen te maken over massa-bijeenkomsten en feestjes, zolang zieke mensen daar weg van blijven.

Tonerider

Legacy Member
Nesjamag zei:
Als het virus volgens experts niet via lucht kan verspreiden dan is er ook geen reden waarom gezonde mensen niet zouden feesten, afstand zouden bewaren, of mondmaskers dragen.
Steven Van Gucht heeft gelijk geen mondmasker te dragen als hij overtuigt is dat het virus zich niet via lucht kan verspreiden.

Aangezien het officiële standpunt lijkt dat dit virus zich niet via lucht verspreidt hoeft niemand zich zorgen te maken over massa-bijeenkomsten en feestjes, zolang zieke mensen daar weg van blijven.
wat met de asymptomatische zieken

Loser

Legacy Member
Nesjamag zei:
Als het virus volgens experts niet via lucht kan verspreiden dan is er ook geen reden waarom gezonde mensen niet zouden feesten, afstand zouden bewaren, of mondmaskers dragen.
Steven Van Gucht heeft gelijk geen mondmasker te dragen als hij overtuigt is dat het virus zich niet via lucht kan verspreiden.

Aangezien het officiële standpunt lijkt dat dit virus zich niet via lucht verspreidt hoeft niemand zich zorgen te maken over massa-bijeenkomsten en feestjes, zolang zieke mensen daar weg van blijven.

Nesja, alsjblieft... De thread gaat nu toch al lang genoeg mee. Ondertussen heb je de verantwoordelijkheid om een béétje kennis op te doen voor je dingen spuit die niet kloppen.
- Er is geen ALS. Het virus kan NIET via de lucht verspreid worden op de manier dat jij bedoelt.
- Mondmaskers helpen wel, want ze houden de vochtdruppels WAARIN HET VIRUS KAN ZITTEN en hoe het wél verspreid wordt, tegen.
- Ook als het virus zich niet via de lucht verspreidt, kun je besmet worden op massabijeenkomsten en feestjes, door handcontact, niezen, hoesten, kortom door alle manieren waar nu al maanden op wordt gehamerd.

En dan de grote virologische doorbraak: Als alle zieke mensen wegblijven, kun je niet besmet worden. Dat klopt, ja. Alleen weet je met een incubatieperiode van 5-10d en met symptomen die gelijken op verkoudheid of allergie, niet wie covid19 heeft en wie niet. Dat is het hele probleem. Als mensen vanaf minuut 1 paars werden, dan was het al lang uitgeroeid.

puni

Legacy Member
Nesjamag zei:
Als het virus volgens experts niet via lucht kan verspreiden dan is er ook geen reden waarom gezonde mensen niet zouden feesten, afstand zouden bewaren, of mondmaskers dragen.
Steven Van Gucht heeft gelijk geen mondmasker te dragen als hij overtuigt is dat het virus zich niet via lucht kan verspreiden.

Aangezien het officiële standpunt lijkt dat dit virus zich niet via lucht verspreidt hoeft niemand zich zorgen te maken over massa-bijeenkomsten en feestjes, zolang zieke mensen daar weg van blijven.

Shocking news, als ge hoest, niest, of zelfs maar (luid) praat, verplaatsen speekselpartikels zich door de lucht.

Het virus zelf verspreidt zich daarentegen niet via de lucht, dus stop eens met die nonsens. We hebben die tijdens uw afwezigheid niet gemist, geen enkele reden om daar opnieuw mee te beginnen.

LSDsmurf

Legacy Member
Onderstaand artikel geeft ook de redenen aan die ik vanmorgen aanhaalde. Enerzijds zijn vleesverwerkende bedrijven ideale locaties om het virus lang in leven te houden; het is binnen, er is geen zonlicht, én het is er koel. Zowat de perfecte omstandigheden om een virus lang te bewaren. Verder is het ook een luide omgeving. Wat er voor zorgt dat werknemers die met elkaar communiceren ofwel dicht bij elkaar moeten komen staan of moeten roepen (wat zorgt voor hogere productie van virale deeltjes). Bijkomende factoren zijn de slechte leefomstandigheden van de buitenlandse werkkrachten die bij ziekte dan ook nog eens minder geneigd zijn om thuis te blijven.

Calum Semple, epidemioloog aan de Universiteit van Liverpool, zegt dat de koele, donkere werkomgeving waarschijnlijk dé factor is die de verspreiding van Covid-19 bevordert. “Als ik het virus zou willen bewaren, zou ik het in een koude, donkere omgeving of een koele omgeving doen zonder ultraviolet licht - dus een koelkast of een vleesverwerkingsbedrijf”, zegt Semple. “De perfecte plek om een ​​virus lang in leven te houden, is een koude plek zonder zonlicht.”

https://www.hln.be/nieuws/buitenlan...t-in-slachthuizen-en-vleesfabrieken~a33a1415/

ugar

Legacy Member
Tussen 2009 en 2013 stierf één Europeaan op de duizend na een besmetting met de griep. Dat is dus een sterftekans van 0,1 procent. Bij corona is dat vijf tot tien keer hoger, in ons land zelfs twaalf. Zelfs als we alleen naar de niet-rusthuisbewoners kijken – wat geen correcte vergelijking is – ligt het risico nog altijd vier keer hoger.

Dus COVID-19 is 5 tot 10 keer dodelijker dan griep
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan