Loser zei:
Dit vind ik toch een beetje gemakkelijk praten voor iemand die geen verhoogd risico heeft, hoor.
Het een "overreactie" noemen om richtlijnen te willen opvolgen (mondmaskers in openbare gesloten ruimtes), met een hellend vlak het standpunt in het belachelijke trekken (dan moet je Kerstmis ook alleen vieren). En dan nog een zelfverzonnen feitje erbij (0 besmettingen van klanten in winkels).
Ik trek het niet in het belachelijke, hoor. Jij mag mij gerust aantonen het risico om besmettingen op te lopen in privesfeer (zelfs als je alle mogelijke voorzorgen neemt) lager is dan in winkels. (Als je ervan uitgaat dat elke onbekende in een winkel besmettelijk kan zijn, moet je er ook vanuit gaan dat elke naaste besmettelijk kan zijn). Bij kerstmis en nieuwjaar wordt er wel al eens iets gegegeten of gedroken en is het over het algemeen toch laster om afstand te houden dan in een winkel.
(Dit is trouwens gebaseerd op het begin van de lockdown wanneer bijna niets mocht buiten naar het warenhuis gaan (zonder mondmasker) en op uitspraken van de experten)
Ja, ik zou graag eens willen weten hoeveel % van de besmettingen er zijn opgelopen in (grote) publieke ruimtes, zoals winkels, vergeleken met meer risico vollere plaatsen, zoals in woonzorgcentra, op het werk, in privesfeer, op cafe (voor de lockdown), ...
Loser zei:
Da's allemaal fijn in theorie, maar als je zelf ofwel een risicopatiënt bent, of een risicopatiënt in de directe omgeving hebt, is dit een potentieel dodelijk virus. En dan wordt het ietsjes minder theoretisch.
Als ik effectief zelfs de grootst mogelijke risico zou lopen, zou ik nog altijd niets anders doen, dan wat ik nu doe. Ik zou nog altijd naar de winkel gaan, zou ik nog altijd bij familie op bezoek gaan (persoonlijk nog altijd zonder te verlangen dat ze mondmasker aan hebben). Als ik effectief de keuze zou moeten maken om mij van alles en iedereen af te sluiten tot wanneer er vaccin is of te gaan en staan waar ik wil met het risico te lopen om besmet te worden, dan zou ik het wel weten. Als ik ervan zou sterven (zelfs zonder risicopatiënt te zijn), so be it.
De 'overreactie' was trouwens niet op het dragen van mondmaskers, maar louter op ervaringen van de reacties van mensen als je ze al kruist (op straat) tijdens de lockdown. Als je effectief bang bent om een besmetting op te lopen als je iemand kruist (wat geen enkele wetenschappelijke basis heeft), dan moet je thuis blijven, ja.