Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

de hamster

Legacy Member
kay-gell zei:
Vandaag een terrasje gevonden dat zo goed als leeg was en mij geïnstalleerd.
Als ge dan rondkijkt ziet ge toch veel mensen hun voeten eraan vegen.
Kon bij een kapper binnen kijken. Klant had geen masker, kapper had 't alleen over zn mond.

In de fitness ook veel volk dat de boel niet ontsmet gewoon.

...en grof gezegd is het door dat soort lakse piewie's en gasten zoals die van een paar posts hier boven, die ondanks alles, met een grote smile blijven verkondigen dat ze weigeren een masker te dragen....dat andere mensen zoals ik nauwelijks buiten mogen komen.

Japser

Legacy Member
Misschien moet ge u ook inbeelden dat voor die kleine percent zwakkeren er veel mensen het beu zijn om hun leven volledig om te gooien.

Verder kan jij je altijd aanpassen door alle voorzorgsmaatregelen wel heel strikt te volgen.

Het is nog altijd geen verplichting van mondmaskers te dragen in het openbaar, tenzij op het openbaar vervoer. En daar zal ik er met plezier een dragen over mond en neus.
Op het werk word ik verplicht dus heb ik de hele dag eentje aan. Als ik buiten de muren stap vind ik het juist aangenaam om te genieten van mijn vrijheid.

nestorius

Legacy Member
de hamster zei:
...en grof gezegd is het door dat soort lakse piewie's en gasten zoals die van een paar posts hier boven, die ondanks alles, met een grote smile blijven verkondigen dat ze weigeren een masker te dragen....dat andere mensen zoals ik nauwelijks buiten mogen komen.

en waarom mag precies jij niet buiten komen en een ander wel?

de hamster

Legacy Member
nestorius zei:
en waarom mag precies jij niet buiten komen en een ander wel?

Auto immuun ziekte en dokters die er blijven op hameren dat als ik de ziekte oploop ik het erg lastig ga krijgen. Het maakt me op zich niet bitter dat ik zo veel mogelijk binnen moet blijven en van mij moet iemand als Japser in open lucht of zo geen mondmasker dragen...in open lucht is het risico minder dan indoors en ik hou sowieso afstand de weinige keren dat ik buiten kom, alleen indoors op publieke plekken...daar zou er toch wat meer bereidwilligheid onder het volk mogen zijn om zichzelf en voorzl ook anderen te beschermen.

...zelf winkelen of eens naar de bibliotheek of whatever gaan zit er voorlopig echt niet in, omdat niemand de moeite neemt om een mondmasker te dragen ( wat in andere landen bvb wel de richtlijn is)

Als je dan iemand met een grote smile ziet verkondigen dat ze weigeren een masker te dragen, of dat het allemaal maar zever is, of ziet en hoort dat mensen zich geen zak van de distancing aantrekken en de besmettingscijfers ziet stijgen...okay, dan reageer ik misschien even een tikje gepikeerd.

Uiteindelijk zou ik ook graag eens terug zorgeloos uit mijn kot willen kunnen komen dit jaar.

puni

Legacy Member
de hamster zei:
Auto immuun ziekte en dokters die er blijven op hameren dat als ik de ziekte oploop ik het erg lastig ga krijgen. Het maakt me op zich niet bitter dat ik zo veel mogelijk binnen moet blijven en van mij moet iemand als Japser in open lucht of zo geen mondmasker dragen...in open lucht is het risico minder dan indoors en ik hou sowieso afstand de weinige keren dat ik buiten kom, alleen indoors op publieke plekken...daar zou er toch wat meer bereidwilligheid onder het volk mogen zijn om zichzelf en voorzl ook anderen te beschermen.

...zelf winkelen of eens naar de bibliotheek of whatever gaan zit er voorlopig echt niet in, omdat niemand de moeite neemt om een mondmasker te dragen ( wat in andere landen bvb wel de richtlijn is)

Als je dan iemand met een grote smile ziet verkondigen dat ze weigeren een masker te dragen, of dat het allemaal maar zever is, of ziet en hoort dat mensen zich geen zak van de distancing aantrekken en de besmettingscijfers ziet stijgen...okay, dan reageer ik misschien even een tikje gepikeerd.

Uiteindelijk zou ik ook graag eens terug zorgeloos uit mijn kot willen kunnen komen dit jaar.

Bij mijn weten moet ge nog altijd eerst ziek worden, van iemand te kruisen in de supermarkt gaat ge echt geen corona krijgen.. Met het risico om cru te klinken, ge kunt moeilijk verwachten dat gans de maatschappij zijn leven on hold blijft zetten voor een paar (beperkte) risicogroepen. Ik vind het ook ronduit ondankbaar dat ge de bereidwilligheid van de bevolking in twijfel trekt, wat heeft die de voorbije drie maanden gedaan denkt ge?

de hamster

Legacy Member
puni zei:
Bij mijn weten moet ge nog altijd eerst ziek worden, van iemand te kruisen in de supermarkt gaat ge echt geen corona krijgen.. Met het risico om cru te klinken, ge kunt moeilijk verwachten dat gans de maatschappij zijn leven on hold blijft zetten voor een paar (beperkte) risicogroepen. Ik vind het ook ronduit ondankbaar dat ge de bereidwilligheid van de bevolking in twijfel trekt, wat heeft die de voorbije drie maanden gedaan denkt ge?

....verplicht thuis gezeten zodat de icu niet overbelast zou worden? Waar zie je mij uberhaupt zeggen dat ik verwacht dat anderen hun leven on hold moeten zetten? Of is dat gewoon weer een staaltje selectief lezen en klakkeloze conclusies trekken zoals je wel vaker lijkt te doen op dit forum?
Dat van die bereidwilligheid van het volk is misschien wat ongelukkig gefraseerd, maar hoe vaak is nu al getoond dat het besmettingsrisico significant daalt als iedereen een masker draagt op openbare binnenruimtes? Is vrijwillig een maskertje dragen als je gaat winkelen dan zo een groot offer om te maken, als het de besmettingsgraad laag kan houden en beletten dat we weer in lockdown moeten?

Het enige wat ik dus opmerk is dat , moesten mensen de regels rond social distancing wat beter opvolgen en mondmaskers dragen in openbare binnenruimtes ( zoals..weet je wel..word aanbevolen), het een stuk veiliger zou zijn om buiten te komen voor risicogroepen en ouderen.

nestorius

Legacy Member
de hamster zei:
Auto immuun ziekte en dokters die er blijven op hameren dat als ik de ziekte oploop ik het erg lastig ga krijgen. Het maakt me op zich niet bitter dat ik zo veel mogelijk binnen moet blijven en van mij moet iemand als Japser in open lucht of zo geen mondmasker dragen...in open lucht is het risico minder dan indoors en ik hou sowieso afstand de weinige keren dat ik buiten kom, alleen indoors op publieke plekken...daar zou er toch wat meer bereidwilligheid onder het volk mogen zijn om zichzelf en voorzl ook anderen te beschermen.

...zelf winkelen of eens naar de bibliotheek of whatever gaan zit er voorlopig echt niet in, omdat niemand de moeite neemt om een mondmasker te dragen ( wat in andere landen bvb wel de richtlijn is)

Als je dan iemand met een grote smile ziet verkondigen dat ze weigeren een masker te dragen, of dat het allemaal maar zever is, of ziet en hoort dat mensen zich geen zak van de distancing aantrekken en de besmettingscijfers ziet stijgen...okay, dan reageer ik misschien even een tikje gepikeerd.

Uiteindelijk zou ik ook graag eens terug zorgeloos uit mijn kot willen kunnen komen dit jaar.
Perfect begrijpbaar en in uw geval heb je wel een serieus punt. Dat is echt balen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

onxot

Legacy Member
de hamster zei:
...zelf winkelen of eens naar de bibliotheek of whatever gaan zit er voorlopig echt niet in, omdat niemand de moeite neemt om een mondmasker te dragen ( wat in andere landen bvb wel de richtlijn is)

Uiteindelijk zou ik ook graag eens terug zorgeloos uit mijn kot willen kunnen komen dit jaar.

Het is vrij nutteloos om nu nog uw pijlen te richten op het dragen van mondmaskers in winkels. Als dit 3 maanden geleden, toen de besmettingen veel hoger lager, niet nodig was zal dit nu ook niet nodig zijn.
Er zijn nog altijd beperkingen op het winkelen: beperkte hoeveelheid personen per oppervlakte en max 30 min.
Momenteel zijn de fitnessen, cafe's en restaurants al terug open. Daar kan je zelfs geen mondmasker aan hebben, terwijl je daar in een veel beperktere ruimte stil zit, dichter op elkaar en waar je langer gaat zitten dan in een winkel. Waarom zou ik dan voor mijn weekelijkse boodschappen een mondmasker moeten dragen.

Je gaat dan ook bij niemand op bezoek of bezoek ontvangen? Kerstmis en nieuwjaar (tegen dan zal er nog geen vaccin zijn) ga je dan ook alleen vieren?
Het risico op besmetting is veel groter als je uren met dezelfde personen in een beperkte ruimte binnen zit, dan eens een halfuurtje naar de winkel of naar de bibliotheek te gaan, hoor.
Ik vraag mij af hoeveel besmettingen (van klanten) er opgelopen zijn geweest in winkels, ik denk dat dat dicht bij 0 zal zijn.

puni zei:
Bij mijn weten moet ge nog altijd eerst ziek worden, van iemand te kruisen in de supermarkt gaat ge echt geen corona krijgen..

Dit. De overreactie van sommige mensen gaat zelfs al zo ver dat ze precies al een besmetting gaan oplopen als je ze kruist op het straat.

Loser

Legacy Member
onxot zei:
Het is vrij nutteloos om nu nog uw pijlen te richten op het dragen van mondmaskers in winkels. Als dit 3 maanden geleden, toen de besmettingen veel hoger lager, niet nodig was zal dit nu ook niet nodig zijn.
Er zijn nog altijd beperkingen op het winkelen: beperkte hoeveelheid personen per oppervlakte en max 30 min.
Momenteel zijn de fitnessen, cafe's en restaurants al terug open. Daar kan je zelfs geen mondmasker aan hebben, terwijl je daar in een veel beperktere ruimte stil zit, dichter op elkaar en waar je langer gaat zitten dan in een winkel. Waarom zou ik dan voor mijn weekelijkse boodschappen een mondmasker moeten dragen.

Je gaat dan ook bij niemand op bezoek of bezoek ontvangen? Kerstmis en nieuwjaar (tegen dan zal er nog geen vaccin zijn) ga je dan ook alleen vieren?
Het risico op besmetting is veel groter als je uren met dezelfde personen in een beperkte ruimte binnen zit, dan eens een halfuurtje naar de winkel of naar de bibliotheek te gaan, hoor.
Ik vraag mij af hoeveel besmettingen (van klanten) er opgelopen zijn geweest in winkels, ik denk dat dat dicht bij 0 zal zijn.



Dit. De overreactie van sommige mensen gaat zelfs al zo ver dat ze precies al een besmetting gaan oplopen als je ze kruist op het straat.

Dit vind ik toch een beetje gemakkelijk praten voor iemand die geen verhoogd risico heeft, hoor.
Het een "overreactie" noemen om richtlijnen te willen opvolgen (mondmaskers in openbare gesloten ruimtes), met een hellend vlak het standpunt in het belachelijke trekken (dan moet je Kerstmis ook alleen vieren). En dan nog een zelfverzonnen feitje erbij (0 besmettingen van klanten in winkels).

Da's allemaal fijn in theorie, maar als je zelf ofwel een risicopatiënt bent, of een risicopatiënt in de directe omgeving hebt, is dit een potentieel dodelijk virus. En dan wordt het ietsjes minder theoretisch.

onxot

Legacy Member
Loser zei:
Dit vind ik toch een beetje gemakkelijk praten voor iemand die geen verhoogd risico heeft, hoor.
Het een "overreactie" noemen om richtlijnen te willen opvolgen (mondmaskers in openbare gesloten ruimtes), met een hellend vlak het standpunt in het belachelijke trekken (dan moet je Kerstmis ook alleen vieren). En dan nog een zelfverzonnen feitje erbij (0 besmettingen van klanten in winkels).

Ik trek het niet in het belachelijke, hoor. Jij mag mij gerust aantonen het risico om besmettingen op te lopen in privesfeer (zelfs als je alle mogelijke voorzorgen neemt) lager is dan in winkels. (Als je ervan uitgaat dat elke onbekende in een winkel besmettelijk kan zijn, moet je er ook vanuit gaan dat elke naaste besmettelijk kan zijn). Bij kerstmis en nieuwjaar wordt er wel al eens iets gegegeten of gedroken en is het over het algemeen toch laster om afstand te houden dan in een winkel.

(Dit is trouwens gebaseerd op het begin van de lockdown wanneer bijna niets mocht buiten naar het warenhuis gaan (zonder mondmasker) en op uitspraken van de experten)

Ja, ik zou graag eens willen weten hoeveel % van de besmettingen er zijn opgelopen in (grote) publieke ruimtes, zoals winkels, vergeleken met meer risico vollere plaatsen, zoals in woonzorgcentra, op het werk, in privesfeer, op cafe (voor de lockdown), ...

Loser zei:
Da's allemaal fijn in theorie, maar als je zelf ofwel een risicopatiënt bent, of een risicopatiënt in de directe omgeving hebt, is dit een potentieel dodelijk virus. En dan wordt het ietsjes minder theoretisch.

Als ik effectief zelfs de grootst mogelijke risico zou lopen, zou ik nog altijd niets anders doen, dan wat ik nu doe. Ik zou nog altijd naar de winkel gaan, zou ik nog altijd bij familie op bezoek gaan (persoonlijk nog altijd zonder te verlangen dat ze mondmasker aan hebben). Als ik effectief de keuze zou moeten maken om mij van alles en iedereen af te sluiten tot wanneer er vaccin is of te gaan en staan waar ik wil met het risico te lopen om besmet te worden, dan zou ik het wel weten. Als ik ervan zou sterven (zelfs zonder risicopatiënt te zijn), so be it.

De 'overreactie' was trouwens niet op het dragen van mondmaskers, maar louter op ervaringen van de reacties van mensen als je ze al kruist (op straat) tijdens de lockdown. Als je effectief bang bent om een besmetting op te lopen als je iemand kruist (wat geen enkele wetenschappelijke basis heeft), dan moet je thuis blijven, ja.

Nineshots

Legacy Member
onxot zei:
Als ik effectief zelfs de grootst mogelijke risico zou lopen, zou ik nog altijd niets anders doen, dan wat ik nu doe. Ik zou nog altijd naar de winkel gaan, zou ik nog altijd bij familie op bezoek gaan (persoonlijk nog altijd zonder te verlangen dat ze mondmasker aan hebben). Als ik effectief de keuze zou moeten maken om mij van alles en iedereen af te sluiten tot wanneer er vaccin is of te gaan en staan waar ik wil met het risico te lopen om besmet te worden, dan zou ik het wel weten. Als ik ervan zou sterven (zelfs zonder risicopatiënt te zijn), so be it.

Ik denk dat je totaal niet beseft wat het inhoudt om te weten dat je een risicopatiënt bent.

Timothy555

Legacy Member
Nineshots zei:
Ik denk dat je totaal niet beseft wat het inhoudt om te weten dat je een risicopatiënt bent.

Ik ben ook risicopatiënt, en volg onxot. Het leven ‘zonder’ risico is gewoon géén leven voor mij.

Ik doe enkel een mondmasker aan waar het verplicht is, dus niet in winkels. En de mensen tellen die ik in een week zie doe ik allang niet meer. Zijn dat er al eens meer dan 10 geweest? Misschien.

Ik heb echt geen zin meer in al die beperkingen, dus ga er mezelf niet nog meer opleggen dan strikt gezien noodzakelijk is.

puni

Legacy Member
Nineshots zei:
Ik denk dat je totaal niet beseft wat het inhoudt om te weten dat je een risicopatiënt bent.

Uiteraard niet, dat betekent daarom niet dat ge er geen gefundeerde mening over moogt hebben. Ik vind dat ge als risicopatiënt niet kunt verwachten dat mensen bvb. mondmaskers gaan dragen in winkels of supermarkten waar de kans op transmissie al onnozel klein is. Zoals ook al aangehaald is, was dat zelfs tijdens de lockdown al niet nodig en heeft menig viroloog al gezegd dat hij dat ding in de supermarkt ook niet draagt. Ik ga ervan uit dat die mensen daar ook een gegronde reden voor hebben.

Er is ook nog altijd geen enkel sluitend bewijs dat mondmaskers in ruimtes waar ge amper in elkaars buurt komt, en al zeker niet voor langere periodes, überhaupt een verschil maken.

A propos, Hamster, het risico op overbelasting op ICU was niet de enige reden waarom iedereen binnen moest blijven. Ook om mensen die in de risicogroepen zaten te beschermen, ik denk dat dat wel duidelijk is.

Destel

Legacy Member
puni zei:
A propos, Hamster, het risico op overbelasting op ICU was niet de enige reden waarom iedereen binnen moest blijven. Ook om mensen die in de risicogroepen zaten te beschermen, ik denk dat dat wel duidelijk is.

Nu niet doen alsof we ons allemaal zo hebben ingezet voor de risicopatiënten :D

De lockdown was er om iedereen te beschermen, ook voor wie niet in een risicogroep zit. Gezonde mensen zouden anders ook onvoldoende hulp krijgen in geval van nood, denk maar aan blindedarmontsteking, vrouwen die keizersnede nodig hebben tijdens de zwangerschap, botbreuk met bloedverlies, slachtoffers in het verkeer of door geweld, ...

Carrion

Legacy Member
Destel zei:
Nu niet doen alsof we ons allemaal zo hebben ingezet voor de risicopatiënten :D

De lockdown was er om iedereen te beschermen, ook voor wie niet in een risicogroep zit. Als de ziekenhuizen vol zitten, gaan we nog altijd dood aan banale zaken als blindedarmontsteking, vrouwen die keizersnede nodig hebben tijdens de zwangerschap, botbreuk met bloedverlies, slachtoffers in het verkeer of door geweld, ...

Maar dat is ook zever want de ziekenhuizen hebben gewoonweg nooit vol gelegen. Het is niet alsof alle ziekenhuizen plots exclusief coronaziekenhuizen werden. Alle belangrijke ingrepen gingen gewoon door, zonder enig probleem. Ja, met uw wijsheidstanden zal je waarschijnlijk een paar maanden moeten wachten. Maar alle ingrepen die in enige mate het leven kunnen bedreigen werden gewoon uitgevoerd zoals normaal.

puni

Legacy Member
Destel zei:
Nu niet doen alsof we ons allemaal zo hebben ingezet voor de risicopatiënten :D

De lockdown was er om iedereen te beschermen, ook voor wie niet in een risicogroep zit. Gezonde mensen zouden anders ook onvoldoende hulp krijgen in geval van nood, denk maar aan blindedarmontsteking, vrouwen die keizersnede nodig hebben tijdens de zwangerschap, botbreuk met bloedverlies, slachtoffers in het verkeer of door geweld, ...

Ik zeg niet dat dat dé reden is waarom we ons allemaal zo hebben ingezet, wel is het een van de redenen (onrechtstreeks althans) waarom de maatregelen er gekomen zijn. :)

Loser

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ik ben ook risicopatiënt, en volg onxot. Het leven ‘zonder’ risico is gewoon géén leven voor mij.
Ik doe enkel een mondmasker aan waar het verplicht is, dus niet in winkels. En de mensen tellen die ik in een week zie doe ik allang niet meer. Zijn dat er al eens meer dan 10 geweest? Misschien.
Ik heb echt geen zin meer in al die beperkingen, dus ga er mezelf niet nog meer opleggen dan strikt gezien noodzakelijk is.

Prima, en dat is jouw keuze. Ik denk daar het mijne van, en we zullen elkaar vast niet vinden daarin. Maar dat hoeft ook niet.
Maar een autoimmuunziekte maakt het wel veel problematischer dan maar gewoon "een leven zonder risico".

Maar net als onxot mag jij daarvoor kiezen. Maar jij mag niet voor Hamster kiezen, hè. Die komt niet buiten door de keuzes voor een ander. Jij kiest ervoor om toch buiten te komen. Daar zit voor mij toch een duidelijk verschil. En dan het grootste probleem daarmee: En als je iemand in je directe omgeving hebt die in de hoge risicogroep zit, denk je daar dan nog hetzelfde over? Want jij kunt degene zijn die hem ongewild aansteekt. Dan heb jij ervoor gekozen om buiten te gaan "een leven zonder risico is geen leven", maar die ander niet, hè.

Van in het begin is het dragen van mondmaskers niet voor jezelf geweest, maar voor de ander. Een solidair gegeven. Ik vond het mooi om veel mensen met een mondmasker te zien, omdat dat aangeeft: we geven om elkaar, en we willen elkaar niet aansteken. En als je dan de kans kunt verminderen daarop door een mondmasker aan te doen in de winkel, dan vind ik dat niet veel te veel gevraagd. Het is geen verplichting, maar een wens van hem. En ik snap heel goed dat het misschien frustrerend is als je ziet dat anderen daar niet om geven, en denken aan hun eigen gemakje.

Destel

Legacy Member
Carrion zei:
Maar dat is ook zever want de ziekenhuizen hebben gewoonweg nooit vol gelegen. Het is niet alsof alle ziekenhuizen plots exclusief coronaziekenhuizen werden. Alle belangrijke ingrepen gingen gewoon door, zonder enig probleem. Ja, met uw wijsheidstanden zal je waarschijnlijk een paar maanden moeten wachten. Maar alle ingrepen die in enige mate het leven kunnen bedreigen werden gewoon uitgevoerd zoals normaal.

Omdat we maatregelen gehad hebben, en ik ga er van uit dat die zo'n scenario hebben doen voorkomen.

Als we zien wat er in Italië gebeurd is ... Moet heel leuk zijn om te kiezen bij wie je het beademingsapparaat loskoppelt en op de gang legt zodat je iemand met een blindedarmontsteking in de plaats kan leggen.

onxot

Legacy Member
Loser zei:
Van in het begin is het dragen van mondmaskers niet voor jezelf geweest, maar voor de ander. Een solidair gegeven. Ik vond het mooi om veel mensen met een mondmasker te zien, omdat dat aangeeft: we geven om elkaar, en we willen elkaar niet aansteken. En als je dan de kans kunt verminderen daarop door een mondmasker aan te doen in de winkel, dan vind ik dat niet veel te veel gevraagd. Het is geen verplichting, maar een wens van hem. En ik snap heel goed dat het misschien frustrerend is als je ziet dat anderen daar niet om geven, en denken aan hun eigen gemakje.

Oke, trek jij dit dan voor alles door, ook voor de risicovollere situaties? (oprechte vraag)
Jij gaat niet op cafe of op restaurant of gaan werken, zonder mondmasker? Ook ga jij niet op bezoek bij iemand zonder mondmasker of je bezoek te vragen om een mondmasker te dragen? Jij wil die mensen dan ook niet besmetten (en jij weet misschien dan niet of die personen ook altijd in de winkel een mondmasker ophebben?)

(Jij zegt dus dat al diegene nu op cafe of restaurant gaan, niet solidair zijn met andere. Ah ja, want jij kan daar geen mondmasker dragen en de risico op cafe of restaurant om iemand te besmetten is (objectief) groter dan wanneer je om boodschappen gaat)

puni

Legacy Member
Los daarvan kan een mondmasker dragen in situaties waar het moet wel degelijk als een teken van solidariteit gezien worden, in situaties waar het weinig tot geen verschil maakt is het gewoon onnozel.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan