Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Loser

Legacy Member
onxot zei:
Oke, trek jij dit dan voor alles door, ook voor de risicovollere situaties? (oprechte vraag)
Jij gaat niet op cafe of op restaurant of gaan werken, zonder mondmasker? Ook ga jij niet op bezoek bij iemand zonder mondmasker of je bezoek te vragen om een mondmasker te dragen? Jij wil die mensen dan ook niet besmetten (en jij weet misschien dan niet of die personen ook altijd in de winkel een mondmasker ophebben?)

(Jij zegt dus dat al diegene nu op cafe of restaurant gaan, niet solidair zijn met andere. Ah ja, want jij kan daar geen mondmasker dragen en de risico op cafe of restaurant om iemand te besmetten is (objectief) groter dan wanneer je om boodschappen gaat)

Ik weet niet waarom het hier nu plots over mij gaat? Ik heb toch heel duidelijk gezegd dat ik het een teken vind van solidariteit. En dat ik Hamster heel goed snap in zijn frustratie. En tegelijk dat zowel jij als Timothy555, als eender wie, zijn eigen keuzes mag maken.

Maar je probeert het door te trekken tot in het absurde, en dat is niet wat ik doe. De richtlijn is: Doe een mondmasker op wanneer je die 1,5 meter niet kunt garanderen of aanhouden. Op restaurant kan dat, op terrasjes kan dat. In cafés kan dat. In de winkel als je gaat boodschappen doet, kruist er heel vaak iemand op minder dan 1,5 meter. Om die dan niet aan te steken, draag ik een mondmasker, ja. Dat die andere dan ook de verantwoordelijkheid heeft om zelf afstand te houden, spreekt voor zich. Maar ik kan zijn gedrag niet bepalen, wel het mijne.

Ik zie ook dat je de iets ongemakkelijkere vragen in de eerste twee alinea's ontwijkt. Nergens probeer ik te zeggen wat een ander moet doen, dat staat er heel duidelijk. Maar je mag prat gaan op dat jij zelf mag kiezen voor jouw leven, maar jij kiest het ook voor een ander z'n leven. Daar moet je toch ook op z'n minst een beetje bij stilstaan?

puni zei:
Los daarvan kan een mondmasker dragen in situaties waar het moet wel degelijk als een teken van solidariteit gezien worden, in situaties waar het weinig tot geen verschil maakt is het gewoon onnozel.

Bwa, gewoon onnozel... Niet onnozeler dan andere maatregel ietsje verder doordrijven dan normaal. Ik zit niet zo in met "cool" genoeg te zijn. Als ik ga lopen, is dat in een te wijde boog om iedereen heen, en soms stop ik om een opeenhoping te vermijden.

onxot

Legacy Member
Loser zei:
Ik weet niet waarom het hier nu plots over mij gaat? Ik heb toch heel duidelijk gezegd dat ik het een teken vind van solidariteit. En dat ik Hamster heel goed snap in zijn frustratie. En tegelijk dat zowel jij als Timothy555, als eender wie, zijn eigen keuzes mag maken.

Maar je probeert het door te trekken tot in het absurde, en dat is niet wat ik doe. De richtlijn is: Doe een mondmasker op wanneer je die 1,5 meter niet kunt garanderen of aanhouden. Op restaurant kan dat, op terrasjes kan dat. In cafés kan dat. In de winkel als je gaat boodschappen doet, kruist er heel vaak iemand op minder dan 1,5 meter. Om die dan niet aan te steken, draag ik een mondmasker, ja. Dat die andere dan ook de verantwoordelijkheid heeft om zelf afstand te houden, spreekt voor zich. Maar ik kan zijn gedrag niet bepalen, wel het mijne.

Ik zie ook dat je de iets ongemakkelijkere vragen in de eerste twee alinea's ontwijkt. Nergens probeer ik te zeggen wat een ander moet doen, dat staat er heel duidelijk. Maar je mag prat gaan op dat jij zelf mag kiezen voor jouw leven, maar jij kiest het ook voor een ander z'n leven. Daar moet je toch ook op z'n minst een beetje bij stilstaan?

Er is misschien 1,5m tussen de tafels, maar niet iedereen aan uw tafel woont onder hetzelfde dak en dus kan jij die personen wel besmetten, he. (misschien gaan die personen dan ook andere besmetten) In een cafe blijf je vaak ook langer dan 30 min en ben je aan het praten met elkaar, wat het risico op besmetting, volgens mij wel verhoogt.
Jij mag mij ook verbeteren als het niet zo is bij jou, maar als je op bezoek gaat bij iemand ga je misschien ook niet altijd 1,5m kunnen afstand houden, ga jij ook langer dan 30 min blijven en aan het praten zijn. Aangezien iedereen wel eens om boodschappen moet gaan, gaan de bezoekersaantal tussen 3 maanden geleden en nu ook niet zoveel verschillen.

In de winkel ga jij niet zomaar aan het praten zijn, wanneer je iemand een seconde kruist. In de warenhuizen zijn ook nog altijd de voorwaarden geldig van het begin (kar verplicht, max bezetting per oppervlakte) om zoveel mogelijk die 1,5 m te kunnen bewaren.
In het begin van de lockdown (toen de besmettingswaarde veel hoger lag), waren er ook geen mondmaskers, dus tenzij je gehamsterd had (gesproken van solidariteit), dan moest je wel zonder gaan.

Ik zie geen vragen in je eerste twee alinea's die ik al niet had beantwoord. Als ikzelf of (iemand in mijn directe omgeving) een risico patient was, had ik niets anders gedaan.
Daar verschillen we dan van mening.

Het is echt niet mijn intentie om het in het belachelijke of het absurde te trekken.
Mijn punt was dat er momenteel risicovollere situaties bestaan (waar er geen mondmaskers gedragen worden) om corona op te lopen, dan naar de winkel te gaan en dat ik het nut er niet van zie om verontwaardigd te zijn (of het niet solidair te vinden) wanneer er iemand geen mondmasker aan heeft in de winkel.

Loser

Legacy Member
onxot zei:
Er is misschien 1,5m tussen de tafels, maar niet iedereen aan uw tafel woont onder hetzelfde dak en dus kan jij die personen wel besmetten, he. (misschien gaan die personen dan ook andere besmetten) In een cafe blijf je vaak ook langer dan 30 min en ben je aan het praten met elkaar, wat het risico op besmetting, volgens mij wel verhoogt.
Jij mag mij ook verbeteren als het niet zo is bij jou, maar als je op bezoek gaat bij iemand ga je misschien ook niet altijd 1,5m kunnen afstand houden, ga jij ook langer dan 30 min blijven en aan het praten zijn. Aangezien iedereen wel eens om boodschappen moet gaan, gaan de bezoekersaantal tussen 3 maanden geleden en nu ook niet zoveel verschillen.

In de winkel ga jij niet zomaar aan het praten zijn, wanneer je iemand een seconde kruist. In de warenhuizen zijn ook nog altijd de voorwaarden geldig van het begin (kar verplicht, max bezetting per oppervlakte) om zoveel mogelijk die 1,5 m te kunnen bewaren.
In het begin van de lockdown (toen de besmettingswaarde veel hoger lag), waren er ook geen mondmaskers, dus tenzij je gehamsterd had (gesproken van solidariteit), dan moest je wel zonder gaan.

Ik zie geen vragen in je eerste twee alinea's die ik al niet had beantwoord. Als ikzelf of (iemand in mijn directe omgeving) een risico patient was, had ik niets anders gedaan.
Daar verschillen we dan van mening.

Het is echt niet mijn intentie om het in het belachelijke of het absurde te trekken.
Mijn punt was dat er momenteel risicovollere situaties bestaan (waar er geen mondmaskers gedragen worden) om corona op te lopen, dan naar de winkel te gaan en dat ik het nut er niet van zie om verontwaardigd te zijn (of het niet solidair te vinden) wanneer er iemand geen mondmasker aan heeft in de winkel.

En met dat laatste ben ik het eens. Risicovoller. Dat is niet wat je eerst schreef. Toen zei je dat de besmettingskans 0 was, en dat het een overdreven reactie was. Dat iemand met een verhoogd risico er geen probleem van moest maken dat anderen geen mondmasker dragen waar het de richtlijn is.

En nee, ik hou niet overal 1,5m afstand, dat kan ik zelf wel inschatten. Maar als ik naar m'n familie ga die wel een hoog risico loopt, dan hou ik die wel. En dan zitten we buiten.
Je stelt het ook net verkeerd voor telkens: Die 1,5m op restaurants is er tussen de stoelen, niet de tafels. Ja, ooit moest je niet met mondmaskers gaan, nu vragen ze van wel. Dat verandert niks aan de zaak. En ik ben niet verontwaardigd, ik vind het solidair om ze wel te dragen. Dat jij je daardoor aangevallen voelt, daar kan ik niks aan doen, ik heb meer dan voldoende genuanceerd.

kay-gell

Legacy Member
Vandaag ook weer 4 collega's die vrolijk in een klein autootje samen een broodje waren gaan halen.
Eentje daarvan heeft nota bene 2 weken in 't ziekenhuis gelegen met corona in april. :doh:

dee

Legacy Member
Destel zei:
Omdat we maatregelen gehad hebben, en ik ga er van uit dat die zo'n scenario hebben doen voorkomen.

Als we zien wat er in Italië gebeurd is ... Moet heel leuk zijn om te kiezen bij wie je het beademingsapparaat loskoppelt en op de gang legt zodat je iemand met een blindedarmontsteking in de plaats kan leggen.

Italië is toch al even niet meer het type voorbeeld voor Covid hoor.
In het begin heeft men er iedereen, terecht, mee bang gemaakt omdat we niet beter wisten.
Het moment dat wij en andere landen piekte daarentegen is toch duidelijk geworden dat Italiaanse horror scenario's niet de norm zijn.
Kijk naar Zweden. De straten zouden vol moeten liggen met doden. De ziekenhuizen vol met stikkende mensen omdat ze niet genoeg toestellen hebben. Niets daar van is waar.

Destel

Legacy Member
dee zei:
Italië is toch al even niet meer het type voorbeeld voor Covid hoor.
In het begin heeft men er iedereen, terecht, mee bang gemaakt omdat we niet beter wisten.
Het moment dat wij en andere landen piekte daarentegen is toch duidelijk geworden dat Italiaanse horror scenario's niet de norm zijn.
Kijk naar Zweden. De straten zouden vol moeten liggen met doden. De ziekenhuizen vol met stikkende mensen omdat ze niet genoeg toestellen hebben. Niets daar van is waar.

Ik begrijp de vergelijking, maar ook daar zijn er maatregelen genomen.

Het gaat mij om waarom er maatregelen genomen worden: de ziekenhuizen niet overbelasten. Moest dat geen probleem zijn, dan zeggen we gewoon tegen de risicogroepen om thuis te blijven en is de kous af.

Vandaar ook dat er volgens mij (hier en elders) ophef is tegenover risicogroepen die verontwaardigd zijn dat mensen zich niet aan de aanbevelingen (tov verplichtingen) houden.

RB26DETT

Legacy Member
Sinds een paar dagen keelpijn en droge hoest. Huisarts vond het niet nodig te testen maar zal toch mijn ouders maar niet gaan bezoeken zondag met vaderdag.

Baldarich

Legacy Member
Ik ben toch wel eens benieuwd hoeveel van die dagelijkse besmettingen een bepaalde cluster vormen, zoals bv. een rusthuis of een barbecuetje etc.. Dat zou toch al veel opklaren denk ik.

ugar

Legacy Member
dee zei:
Italië is toch al even niet meer het type voorbeeld voor Covid hoor.
In het begin heeft men er iedereen, terecht, mee bang gemaakt omdat we niet beter wisten.
Het moment dat wij en andere landen piekte daarentegen is toch duidelijk geworden dat Italiaanse horror scenario's niet de norm zijn.
Kijk naar Zweden. De straten zouden vol moeten liggen met doden. De ziekenhuizen vol met stikkende mensen omdat ze niet genoeg toestellen hebben. Niets daar van is waar.

Appels en peren vergelijken.

1 Bevolkingsdichtheid in Zweden is veel lager dan in België en Noord-Italië
2. In Zweden waren ook maatregels, maar rekende men op de goodwill van de bevolking, en laat nu net die mensen in het Noorden wat meer respect voor regels hebben.
3. Vergelijk Zweden met Noorwegen, Denemarken en Finland, en je ziet wat het verschil is.

En dan nog, Zweden zit nog altijd dagelijks met 1000-1500 besmettingen , terwijl de hit ratio van de tests nog altijd veel hoger is dan in België (zeer veel positieve tests, dus Zweden test te weinig). Het is daar nog altijd niet onder controle, hier wel. Zoals het er nu naar uitziet zou ik het niet abnormaal vinden dat Zweden gewoon hun land niet uit mogen deze zomer.

Nineshots

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ik ben ook risicopatiënt, en volg onxot. Het leven ‘zonder’ risico is gewoon géén leven voor mij.

Ik doe enkel een mondmasker aan waar het verplicht is, dus niet in winkels. En de mensen tellen die ik in een week zie doe ik allang niet meer. Zijn dat er al eens meer dan 10 geweest? Misschien.

Ik heb echt geen zin meer in al die beperkingen, dus ga er mezelf niet nog meer opleggen dan strikt gezien noodzakelijk is.
Beetje moeilijk jou serieus te nemen als je een mondmasker al een te grote beperking vindt.
Ofwel vind je je eigen leven heel weinig waard, ofwel is je risico van totaal andere orde als van Hamster.

Er zijn er genoeg die overal rondlopen met mondmasker.

Timothy555

Legacy Member
Nineshots zei:
Beetje moeilijk jou serieus te nemen als je een mondmasker al een te grote beperking vindt.
Ofwel vind je je eigen leven heel weinig waard, ofwel is je risico van totaal andere orde als van Hamster.

Er zijn er genoeg die overal rondlopen met mondmasker.

Andere orde? Waarschijnlijk wel dan. Ik heb nog geen minuut schrik gehad, net zoals ik nooit schrik heb als ik in de wagen stap (ja, vergelijking gaat niet op, maar om aan te tonen wat ik bedoel). Ik aanvaard het risico gewoon.

Ik heb trouwens een moeder die hartpatiënt is, dus naast mezelf is er nog iemand in m’n nabije familie die risico loopt.

Leven weinig waard vinden? Het is nu al véélbeter, maar een leven zoals eind maart en in een groot deel van april? Ik heb daar een bedenking over, ja. Zo zou ik niet al te lang willen leven. Dat is persoonlijk, en hoeft voor iemand anders absoluut niet zo te zijn.

Tah_b00nz0r

Legacy Member
onxot zei:
Ik vraag mij af hoeveel besmettingen (van klanten) er opgelopen zijn geweest in winkels, ik denk dat dat dicht bij 0 zal zijn.

Hebben we t deze week nog over gehad. Werk zelf bij colruyt en ze konden concluderen dat r onder t personeel amper besmettingen via klanten waren maar dat degene die besmet zijn geraakt, dit bijna altijd van collegas overkregen die t buiten de werkomgeving opgelopen hadden.

Contact met klanten is veel te vluchtig, enkel mss aan de kassa niet maar daar kan je ook makkelijk die 1.5m behouden.

kay-gell

Legacy Member
Tah_b00nz0r zei:
Hebben we t deze week nog over gehad. Werk zelf bij colruyt en ze konden concluderen dat r onder t personeel amper besmettingen via klanten waren maar dat degene die besmet zijn geraakt, dit bijna altijd van collegas overkregen die t buiten de werkomgeving opgelopen hadden.

Contact met klanten is veel te vluchtig, enkel mss aan de kassa niet maar daar kan je ook makkelijk die 1.5m behouden.

Ik maak mij daarom ook zorgen als ik terug ga moeten vergaderen met klanten.
3-4 avonden per week groepen van 10-30 klanten in een afgesloten ruimte. Zelfs met 1.5 meter afstand is dat niet zoals 't hoort imo'

Wilcao

Legacy Member
Timothy555 zei:
Andere orde? Waarschijnlijk wel dan. Ik heb nog geen minuut schrik gehad, net zoals ik nooit schrik heb als ik in de wagen stap (ja, vergelijking gaat niet op, maar om aan te tonen wat ik bedoel). Ik aanvaard het risico gewoon.

Ik heb trouwens een moeder die hartpatiënt is, dus naast mezelf is er nog iemand in m’n nabije familie die risico loopt.

Leven weinig waard vinden? Het is nu al véélbeter, maar een leven zoals eind maart en in een groot deel van april? Ik heb daar een bedenking over, ja. Zo zou ik niet al te lang willen leven. Dat is persoonlijk, en hoeft voor iemand anders absoluut niet zo te zijn.

Het is tegenwoordig ook wel heel hip om mensen als bang te bestempelen omdat ze wat voorzichtiger zijn.

dee

Legacy Member
ugar zei:
Appels en peren vergelijken.

1 Bevolkingsdichtheid in Zweden is veel lager dan in België en Noord-Italië
2. In Zweden waren ook maatregels, maar rekende men op de goodwill van de bevolking, en laat nu net die mensen in het Noorden wat meer respect voor regels hebben.
3. Vergelijk Zweden met Noorwegen, Denemarken en Finland, en je ziet wat het verschil is.

En dan nog, Zweden zit nog altijd dagelijks met 1000-1500 besmettingen , terwijl de hit ratio van de tests nog altijd veel hoger is dan in België (zeer veel positieve tests, dus Zweden test te weinig). Het is daar nog altijd niet onder controle, hier wel. Zoals het er nu naar uitziet zou ik het niet abnormaal vinden dat Zweden gewoon hun land niet uit mogen deze zomer.

Waar ben je juist op aan het reageren?
Wat heeft de kans om te sterven van het virus te maken met hoeveel tests dat een land doet?
Het ging er over dat niet elk land uitdraait op een Italië scenario. Zelfs als ze geen lockdown hebben.

Destel

Legacy Member
dee zei:
Waar ben je juist op aan het reageren?
Wat heeft de kans om te sterven van het virus te maken met hoeveel tests dat een land doet?
Het ging er over dat niet elk land uitdraait op een Italië scenario. Zelfs als ze geen lockdown hebben.
Ik ga effe in zijn plaats reageren, aangezien het ging over mijn stelling dat we ons hebben ingezet om de capaciteit van de ziekenhuizen niet te overschrijden, zodat niemand hoefde dood te gaan door vb. een blindedarmontsteking of afgekoppeld te worden omdat er geen capaciteit is.

1. Een lockdown is niet de enige maatregel die een overheid kan nemen.
2. Niet elke maatregel is een verplichting of een verbod. Een maatregel kan een lijst aanbevelingen zijn.
3. Ik had het eigenlijk vooral over de redenen achter de maatregelen (en het opvolgen er van): de capaciteit van de ziekenhuizen niet te overschrijden, niet persé om iemand uit een risicogroep veilig te doen voelen.

Vanuit die reden stelde ik dan dat mensen die geen mondmasker dragen, verontwaardigd zijn dat mensen uit risicogroepen klagen over mensen die gaan winkelen zonder mondmasker. Ik denk dat mensen uit een risicogroep nu beter effe de bittere pil slikken en zichzelf moeten beschermen. Ik vind het zelf cru om te zeggen, maar ik vind het moeilijk te verdedigen om ingrijpende maatregelen aan te houden terwijl de ziekenhuizen leegstromen.

knight-rider

Legacy Member
Ik ben het eens met Timothy555.
Ook ik behoor tot de groep die extra risico lopen, maar ik daarom niet tot het uiterste gaan om elke mogelijkheid tot risico uit de weg te gaan.
We moeten van iets dood gaan he, en als uwen tijd van gaan gekomen is, dan kunt ge daar toch niks aan veranderen.

ugar

Legacy Member
dee zei:
Waar ben je juist op aan het reageren?
Wat heeft de kans om te sterven van het virus te maken met hoeveel tests dat een land doet?
Het ging er over dat niet elk land uitdraait op een Italië scenario. Zelfs als ze geen lockdown hebben.

Indien wij niets zouden gedaan hebben, zouden de situatie ook hier uitgedraaid zijn in een Italië scenario, net zoals in Spanje. In het VK hebben ze ook te laat gereageerd, en daar hebben ze ook dezelfde desastreuze gevolgen.
De bevolkingsdichtheid en de manier van leven in Zweden is gewoon anders dan hier, je moet Zweden vooral vergelijken met de andere Scandinavische landen.

ugar

Legacy Member
In de VS zijn zowat overal de maatregels teruggeschroefd, zonder dat de randvoorwaarden ertoe helemaal uitgevoerd waren, er wordt ten opzichte van de norm die vooropgesteld werd op veel plaatsen nog te weinig getest en tracking van zieken staat er nog niet op punt
De gevolgen laten zich dus duidelijk zien: https://www.covidexitstrategy.org/

De voorbije twee weken is er een duidelijk negatieve trend in 22 staten. Eerlijk gezegd zijn de criteria om een negatieve trend te definiëren in deze grafiek een beetje ridicuul, Alaska kleurt rood omdat het aantal besmettingen de voorbije twee weken sterk gestegen is, maar dat is een stijging van 4 naar 14 besmettingen.
Maar er zijn wel 11 staten waar het aantal besmettingen > 90 per miljoen is, dat komt dus overeen met 1000 besmettingen per dag bij ons.
Er zijn ondertussen ook 14 staten waar de IC-capaciteit voor meer dan 2/3 is ingevuld (er liggen in de states nog altijd > 16000 mensen op Intensive Care)

Voor iedereen die hier denkt dat er geen enkel risico is bij het versoepelen van de regels, die risico's zijn er dus duidelijk wel. Ook hier kan de situatie nog de verkeerde richting uitgaan. Ook al ligt het aantal besmettingen hier een flink pak lager.

Oh, en terwijl we hier goed zijn in ons de slechtste leerling van de klas te noemen, in de VS is er op heel wat plaatsen ook vandaag nog een probleem met beschermingsmateriaal in kllinieken.
De staat in de slechtste papieren lijkt Arizona, 169 besmettingen per miljoen inwoners per dag (en het aantal besmettingen per dag is de laatste twee weken flink aan het stijgen), 28% vrije ICU-capaciteit en op dit ogenblik zijn 18% van de uitgevoerde testen positief op COVID...

Nineshots

Legacy Member
Als je naar de wereldstatistieken kijkt, staan wij eigenlijk nog steeds op top qua doden in verhouding met bevolking.
Ligt dat eigenlijk echt nog altijd aan de manier van tellen, of is er meer aan de hand?

knight-rider zei:
Ik ben het eens met Timothy555.
Ook ik behoor tot de groep die extra risico lopen, maar ik daarom niet tot het uiterste gaan om elke mogelijkheid tot risico uit de weg te gaan.
We moeten van iets dood gaan he, en als uwen tijd van gaan gekomen is, dan kunt ge daar toch niks aan veranderen.

Ik kan me zeer goed vinden in de filosofie dat je niet elk risico uit de weg moet gaan.
Zelf ben ik ook een type die liever ten volle zou leven dan me te gaan beperken. (Al is dat makkelijk zeggen voor mij aangezien ik niet in een risico groep zit.)
Maar we spreken over een mondmasker ... niet echt een uiterste zou ik zeggen. Kleine moeite om al een redelijk grote risico vermindering te hebben.
Dat iemand dat al te veel vindt, kan goed zijn. Alleen is het voor mij wat moeilijker te vatten dat als je echt een groot risico loopt, dat je zoiets niet wilt dragen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan