Archief - Algemeen Nederlands

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rivers

Legacy Member
Wij zeggen thuis een 'benaan' in plaats banaan. Net zoals pyjama, dat spreken wij piejema uit (met de j van javel en jam).

clubje

Legacy Member
Killer Queen zei:
Over heel Vlaanderen wordt er door de jeugd een tussentaaltje gesproken,
door vele leerkrachten ook.

Dat haat ik dus. 't Is dialect, of 't is AN, maar niet tussen de twee eh!

Killer Queen zei:
Jullie gaan mij niet vertellen dat jullie 'dialect' spreken zoals jullie ouders dat deden / doen.
(Jaja, misschien kan je dat wel maar doe je dat niet spontaan (met vrienden, etc.))

Ik spreek net hetzelfde als mijn moeder en mijn grootouders...en heel spontaan, in het dagelijks leven is het altijd dialect. AN praten in het dagelijks leven en met je vrienden is echt wel iets wat hier simpelweg niet gedaan wordt...

Killer Queen zei:
En mensen die beweren AN te spreken,
ik durf er voor wedden dat dat in 9/10 gevallen geen AN is hoor.

Mja misschien niet, niet aan mij om te oordelen. Maar ik meen toch te mogen zeggen dat ik kan praten zoals de nieuwslezers het doen (van wie je mag verwachten dat ze het goed doen). Misschien niet even vloeiend en mooi uitgesproken zoals zij ( 't is hun job!) maar wel dezelfde taal...

th43ns

Legacy Member
Killer Queen zei:
Hou eens allemaal op met de ander af te breken :)
Elke dialect en tongval heeft z'n charmes imo.
't Is te jammer dat dat allemaal verloren gaat.

Over heel Vlaanderen wordt er door de jeugd een tussentaaltje gesproken,
door vele leerkrachten ook.
Dit mag dan wel veel ver-AN'd zijn, maar dat is GEEN AN.
Jullie gaan mij niet vertellen dat jullie 'dialect' spreken zoals jullie ouders dat deden / doen.
(Jaja, misschien kan je dat wel maar doe je dat niet spontaan (met vrienden, etc.))

En mensen die beweren AN te spreken,
ik durf er voor wedden dat dat in 9/10 gevallen geen AN is hoor.
Ik ken anders genoeg mensen die met hun ouders/vrienden puur dialect spreken. Ik versta wat ze zeggen maar kan het zelf niet praten. Ich en stich enzo.. Vooral mensen van de kanten van maaseik, rotem, ...

ComputerVISTA

Legacy Member
Killer Queen zei:
Hou eens allemaal op met de ander af te breken :)
Elke dialect en tongval heeft z'n charmes imo.
't Is te jammer dat dat allemaal verloren gaat.

Compleet mee eens!

Dialecten moeten blijven bestaan, en gesproken worden!

Dieleman_F

Legacy Member
Zot, waarom zou ik in godsnaam AN praten tegen de west-vlaming naast mij :p

Kampen met mensen van overal zijn trouwens zalig, altijd grappig die verschillende dialecten :D

demon326

Legacy Member
Rivers zei:
Wij zeggen thuis een 'benaan' in plaats banaan. Net zoals pyjama, dat spreken wij piejema uit (met de j van javel en jam).

zalig dialect vind ik :D spreek het zelf ook aangezien ik 17 jaar in maasmechelen heb gehoord.

als ik tegen mijn vriendin zo praat verstaat ze mij niet dus praaten we beide AN maja ik versta haar dialect ook niet(lokers):unsure:

clubje

Legacy Member
benny zei:
zalig dialect vind ik :D spreek het zelf ook aangezien ik 17 jaar in maasmechelen heb gehoord.

als ik tegen mijn vriendin zo praat verstaat ze mij niet dus praaten we beide AN maja ik versta haar dialect ook niet(lokers):unsure:

ik zou wel nooit een lief kunnen hebben waartegen ik mijn dialect niet mag praten. Ik kan wel AN, maar het is toch iets meer zoeken naar die woorden om precies te beschrijven wat ik voel. AN praten met mijn lief is not done, daarom kan ik enkel samenzijn met een West-Vlaamse :D

alexii

Legacy Member
Ik weet niet of het vermeld is, maar hetgene wat je zoekt is tussentaal.

ugh

Legacy Member
clubje zei:
Typevoorbeeld: het woord "pagina". Velen zullen het steevast uitspreken met de klemtoon op de tweede lettergreep (en er heilig van overtuigd zijn dat het zo is!). Fout, fout en nog eens fout, de klemtoon moet liggen op de eerste lettergreep.
+rest van uitleg

Ge hebt wel een punt in wat ge zegt. En ik besef dat ook (ben brabander dicht bij de waalse grens (tss brussel en walonie)
En ik spreek geen dialect op enkele dinge na.
Ik laat de 'n' opt einde valle, of verkort sommige woordjes zoals 'opt' ipv op het. En ik spreek met gij en ge ipv jij en je.

Maar ge moet ook ni veralgemene over alle brabanders.

Ik kan zonder problemen overschakelen naar AN, want ik weet wat dat ik sommige dinges ni helemaal an uitspreek.
Maar ivm klemtonen moet ik toch zegge da da hier in de streken ni het geval is.
u Voorbeeldje pagina zou ik dus nooit op een andere manier uitspreken en vrijwel alle woorden hebben dezelfde uitspraak als het AN van het journaal.

Ook een woord als exaams wordt hier ni gebruikt (althans ni in mijn vriendekring /familie) . (kan ni spreke over de middelbare schooljeugd van nu.

Ik blijf toch bij mijn standpunt dat de brabanders het makkelijkst AN spreken.Want de limburgers, w/o-vlamingen, antwerpenaren die ik tegenkom op de VUB kunnen helemaal geen AN spreken vgl met de brabanders die ik tegekom.

En het dingske 'elk dialect heeft zijn charme', klopt wss enkel als ge zelf een echt dialect spreekt...

Killer Queen

Legacy Member
Ook Brabant hier en wij zeggen "exames" (doffe e natuurlijk).

Typisch van mijn streek nog is geen onderscheid maken tussen de gedekte of open a, u en i.
En geen diftongen uitspreken, maar dat geld volgens mij voor over heel Vlaanderen.

Maar allez, da's toch tof :)


clubje zei:
Dat haat ik dus. 't Is dialect, of 't is AN, maar niet tussen de twee eh!

:wtf: Dat is nu eenmaal zo hoor.

Ik spreek net hetzelfde als mijn moeder en mijn grootouders...en heel spontaan, in het dagelijks leven is het altijd dialect. AN praten in het dagelijks leven en met je vrienden is echt wel iets wat hier simpelweg niet gedaan wordt...

Tsjah, bij mij is dat verdeeld.
Met oudere mensen praat ik spontaan dialect. Hangt er soms ook vanaf hoe ik aangesproken wordt.
Met leeftijdsgenoten spontaan, wat ik 'Vlaams' noem.
Wij hebben van kleins af aan geleerd 'mooi Nederlands' te spreken, op school, maar ook van thuis uit zelfs. Het is geen dialect meer, maar AN toch ook niet hoor.
Mijn ouders spreken tegen elkaar dialect, maar met mij Vlaams. Probeer daar wel verandering in te brengen ^^
En in deze streken is dat vaak zo. Met het verschil dat er heel veel jongeren zijn die al geen dialect meer kunnen.
Zullen jullie nog een stap achter zitten in die evolutie he :)

Mja misschien niet, niet aan mij om te oordelen. Maar ik meen toch te mogen zeggen dat ik kan praten zoals de nieuwslezers het doen (van wie je mag verwachten dat ze het goed doen). Misschien niet even vloeiend en mooi uitgesproken zoals zij ( 't is hun job!) maar wel dezelfde taal...

Mjah, kan ik niet op ingaan he, kan het niet controleren :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan