Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wordt nog grappiger als ge ze "bananenboot" laat zeggenPitter zei:bonajn![]()
bonajnboet 
ik ben van beringen btw.Killer Queen zei:Over heel Vlaanderen wordt er door de jeugd een tussentaaltje gesproken,
door vele leerkrachten ook.
Killer Queen zei:Jullie gaan mij niet vertellen dat jullie 'dialect' spreken zoals jullie ouders dat deden / doen.
(Jaja, misschien kan je dat wel maar doe je dat niet spontaan (met vrienden, etc.))
Killer Queen zei:En mensen die beweren AN te spreken,
ik durf er voor wedden dat dat in 9/10 gevallen geen AN is hoor.
Ik ken anders genoeg mensen die met hun ouders/vrienden puur dialect spreken. Ik versta wat ze zeggen maar kan het zelf niet praten. Ich en stich enzo.. Vooral mensen van de kanten van maaseik, rotem, ...Killer Queen zei:Hou eens allemaal op met de ander af te breken
Elke dialect en tongval heeft z'n charmes imo.
't Is te jammer dat dat allemaal verloren gaat.
Over heel Vlaanderen wordt er door de jeugd een tussentaaltje gesproken,
door vele leerkrachten ook.
Dit mag dan wel veel ver-AN'd zijn, maar dat is GEEN AN.
Jullie gaan mij niet vertellen dat jullie 'dialect' spreken zoals jullie ouders dat deden / doen.
(Jaja, misschien kan je dat wel maar doe je dat niet spontaan (met vrienden, etc.))
En mensen die beweren AN te spreken,
ik durf er voor wedden dat dat in 9/10 gevallen geen AN is hoor.
Killer Queen zei:Hou eens allemaal op met de ander af te breken
Elke dialect en tongval heeft z'n charmes imo.
't Is te jammer dat dat allemaal verloren gaat.
Rivers zei:Wij zeggen thuis een 'benaan' in plaats banaan. Net zoals pyjama, dat spreken wij piejema uit (met de j van javel en jam).
spreek het zelf ook aangezien ik 17 jaar in maasmechelen heb gehoord.
benny zei:zalig dialect vind ikspreek het zelf ook aangezien ik 17 jaar in maasmechelen heb gehoord.
als ik tegen mijn vriendin zo praat verstaat ze mij niet dus praaten we beide AN maja ik versta haar dialect ook niet(lokers)![]()

SoliD zei:haha idd, laat ene van neerpelt het woord "banaan" zeggen![]()


clubje zei:Typevoorbeeld: het woord "pagina". Velen zullen het steevast uitspreken met de klemtoon op de tweede lettergreep (en er heilig van overtuigd zijn dat het zo is!). Fout, fout en nog eens fout, de klemtoon moet liggen op de eerste lettergreep.
+rest van uitleg

clubje zei:Dat haat ik dus. 't Is dialect, of 't is AN, maar niet tussen de twee eh!
Dat is nu eenmaal zo hoor.Ik spreek net hetzelfde als mijn moeder en mijn grootouders...en heel spontaan, in het dagelijks leven is het altijd dialect. AN praten in het dagelijks leven en met je vrienden is echt wel iets wat hier simpelweg niet gedaan wordt...

Mja misschien niet, niet aan mij om te oordelen. Maar ik meen toch te mogen zeggen dat ik kan praten zoals de nieuwslezers het doen (van wie je mag verwachten dat ze het goed doen). Misschien niet even vloeiend en mooi uitgesproken zoals zij ( 't is hun job!) maar wel dezelfde taal...
