Archief - Algemeen Nederlands

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

passero

Legacy Member
wat eigenlijk zeer grappig of ten minste opmerkzaam is, is het feti dat alle grote dialecten van vlaanderen genoemd zijn behalve het gents :)

Ali_

Legacy Member
Om het even simpel te stellen:

AN spreken kan iedereen, gewoon wat moeite doen om bepaalde klanken weg te krijgen. Het valt gewoon niet de ontkennen dat mensen uit bepaalde streken het ''moeilijker'' zullen hebben om die klanken weg te krijgen (ik ga er geen bij naam noemen :p) en anderen het makkelijker hebben (vlaams-brabant).

Pitter

Legacy Member
Ali_ zei:
Om het even simpel te stellen:

AN spreken kan iedereen, gewoon wat moeite doen om bepaalde klanken weg te krijgen. Het valt gewoon niet de ontkennen dat mensen uit bepaalde streken het ''moeilijker'' zullen hebben om die klanken weg te krijgen (ik ga er geen bij naam noemen :p) en anderen het makkelijker hebben (vlaams-brabant).

volledig mee eens. zelf praat ik naar het schijnt heel traag (ben dus limburger) ma als ge da zelf ni merkt is da heel moeilijk om daar iets aan te veranderen

Cedric

Legacy Member
het is natuurlijk gemakkelijk om de vinger te wijzen naar anderen ;)

j/k

Ali_

Legacy Member
Pitter zei:
volledig mee eens. zelf praat ik naar het schijnt heel traag (ben dus limburger) ma als ge da zelf ni merkt is da heel moeilijk om daar iets aan te veranderen

ja das waar, zo traag da ik zelfs in slaap viel tijdens de lessen van onze limburgse leerkracht wiskunde :p

NoblesseOblige

Legacy Member
:offtopic:
Zolang de schrijfwijze maar klopt, aan de Ugent gaat zowat elke prof ervan uit dat het verschil tussen c en k verwaarloosbaar is.

Electronisch
catalysator
... .

En die west-vlamingen die weigeren nederlands te praten, altijd amusant :D, vooral als ze dan proberen verstaanbaar over te komen.

Cedric

Legacy Member
God_Of_Death zei:
En die west-vlamingen die weigeren nederlands te praten, altijd amusant :D, vooral als ze dan proberen verstaanbaar over te komen.


die discussie is net verwijderd, maar ik wil hem gerust met u terug aangaan hoor :doc:

je hebt dat bvb evengoed met rasechte antwerpenaars, brusselaars, enz...

FEW

Legacy Member
p!mp zei:
who cares da jullie denken dat we geen AN kunnen of geen moeite doen. Zegt gewoon veel over jullie kennis van wat er hier aan de hand is. Ik spreek vloeiend alle dialecten (bijna niet hoorbaar dat het niet mijn thuisdialect is) maar van alle dialecten zijn de westvlamingen onder elkaar imo nog altijd de sympatiekste :)
spreek anders uzelfs nog wat meer tegen...
eerst zegt ge: "wat weten jullie nu eigelijk van west-vlamingen" en dan gaat ge zelf plots afkomen met "westvlamingen onder elkaar zijn nog altijd de sympatiekste". ge weet wel waar ik naartoe ga zeker ;) "wat weet gij ervan?"

nuja, het enige wat ik er eigelijk van weet is dat ik limburgs te traag vindt, antwèrepe en de vloanders klinken gewoon "goerelelijk" :)

^^pathfinder^^

Legacy Member
p!mp zei:
die discussie is net verwijderd, maar ik wil hem gerust met u terug aangaan hoor :doc:

Wat tevens wederom een UITSTEKENDE beslissing was van onze crew.

sheib

Legacy Member
Menne pa komt van de limburg ma ik zeg u eh als die dialect plat limburgs begint te praten met zen vader dan is dat half duits en versta ik er niets van

SoliD

Legacy Member
de meeste limburgers praten niet traag, dat zijn enkel de streken rond Tongeren en Riemst en nog een paar streken, maar die trage manier van spreken ligt meer aan het dialect en de inburgering daarvan.
Hier (ik ben dus limburger) spreken ze normaal, afgezien van enkele woordjes die andere provincies niet zouden gebruiken in dezelfde zin.
M'n vriendin is dus van Antwerpen (brasschaat) en sinds we elkaar kennen (2j) is ze ook meer AN gaan praten. Haar familie bewondert zelfs hoe mooi een 'limburger' kan praten, want die zaten ook met het stereotiepe gezang&gezaag.

En d'r is maar 1 dialect wat ik en m'n vriendin grondig haten, het West-Vlaams :s Ofwel zijn die mensen zo gebrainwashed ofwel doen die totaal geen moeite om verstaanbaar over te komen. Ik ga vaak naar West-Vlaanderen omdat ze mooie steden hebben, en omdat we daar een appartement hebben in blankenberge, maar voor de mensen zou'k het toch laten :s (n/o aan de west-vlamingen die wel moeite doen om verstaanbaar door het leven te gaan)

Pitter

Legacy Member
FEW zei:
spreek anders uzelfs nog wat meer tegen...
eerst zegt ge: "wat weten jullie nu eigelijk van west-vlamingen" en dan gaat ge zelf plots afkomen met "westvlamingen onder elkaar zijn nog altijd de sympatiekste". ge weet wel waar ik naartoe ga zeker ;) "wat weet gij ervan?"

nuja, het enige wat ik er eigelijk van weet is dat ik limburgs te traag vindt, antwèrepe en de vloanders klinken gewoon "goerelelijk" :)

en vlaams-brabant met die lelijk "i"

"kzen ekiek"

of van waar het ook mag zijn, tis lelijk

edit: aan diegene hieerboven mij: dat zei ik dus ook en daar konden de west-vlamingen niet mee lachen, en daardoor verwijdering van vele reacties.

Terrorist_Hell

Legacy Member
Dialecten verschillen in smaken. Ik persoonlijk vind 't Poperings echt 't mooiste, maar bijlange niet alles uit West-Vlaanderen (al trekt 't vaak wel op elkaar). Antwerps vind 'k ook zeer mooi om horen (Matroesja's :love:). Dat heeft niks met vooroordelen te zien, aangezien ik het AN verrevan prachtig vind. 't Accent uit de Westhoek is onevenaarbaar, en zal hoogstwaarschijnlijk met der tijd verdwijnen. 't Duits-Limburgs vind 'k het lelijkste wat er bestaat in Vlaanderen, enorm bombastische klank, geen verfijningen, niks nadda noppes. Ik moet soms nadenken hoe iets in mijn dialect klinkt, aangezien m'n vriendin in Aalst woont, en ik dus AN praat. Nog mooier vond 'k de oudere generatie die nog WO 2 hebben meegemaakt, er kwamen veel uit 't Frans geleende woorden voor. Prachtige taal. Het klopt wel dat West-Vlamingen in 't algemeen moeite hebben met AN. Ik was zowat de enige die deftig AN kon praten op school. Dat is grotendeels omdat 'k al op vroege leeftijd 'n Limburgse vriendin had, en dat verliep prima op vlak van communicatie.

Kepa

Legacy Member
pieta zei:
imo zijn heel veel limburgse dialecten aan het verdwijnen, wat wel nog is, is het gebruik van accenten wat in verschillende regio's wordt gebruikt...
heel veel oude limburgse dialecten zijn aan het verdwijnen omdat de jeugd vindt dat het te ouderwets klinkt. De bejaarden op terraskes kennen nog een aparte woordenschat, maar daar blijft het ook bij :p


Er zijn ook dialecten die bijkomen. Ge moet maar eens in wat woonwijken (CT's) van genk rondlopen, daar is het gebruik van een soort van Italiaans-Turks-...-Nederlands dialect ontstaan. Het gangster-taaltje als het ware :)
Schriftelijk heb ik er geen last van, maar als ik eenmaal iets zeg hoort iedereen da'k van genk ben:unsure:
Zolang er ergens culturen gaan zijn die zich niet associeren met de rest van België gaan er dialecten zijn.

Gavin

Legacy Member
Kepa zei:
Er zijn ook dialecten die bijkomen. Ge moet maar eens in wat woonwijken (CT's) van genk rondlopen, daar is het gebruik van een soort van Italiaans-Turks-...-Nederlands dialect ontstaan. Het gangster-taaltje als het ware :)
Voor zover je een zinnen zonder lidwoorden en vervoegde werkwoorden taal kan noemen. Ook niet vergeten dat wanneer men de kaap van 1000 verschillende woorden in een tekst bereikt, men tilt slaat. Kokhalzen moet ik van dat taalgebruik.

Killer Queen

Legacy Member
Wat is AN?

Heel breed genomen zou je kunnen zeggen een Nederlands met woordenschat en grammatica die in Vlaanderen en Nederland voorkomen en accentloos, ja.

Maar dat bestaat gewoon niet :)
Normen die aan het Algemeen Nederlands gesteld worden zijn heel subjectief hoor.

Rivers

Legacy Member
Weet je wat ik ook lelijk vind, zo van die kleine kindjes van nauwelijks 4 jaar die dialect praten alsof ze niks anders kunnen. Dat vind ik echt niet staan met zo'n klein schattig boeleke. Klinkt meteen zo oud. Hier in mijn streek wonen veel Nederlanders, bijna al hun kinderen spreken van dat Maastrichters dialect, bah zo vies.

Pitter

Legacy Member
Kepa zei:
heel veel oude limburgse dialecten zijn aan het verdwijnen omdat de jeugd vindt dat het te ouderwets klinkt. De bejaarden op terraskes kennen nog een aparte woordenschat, maar daar blijft het ook bij :p

ik denk ni da de jeugd da ouderwets vindt, ma tis gewoon heel moeilijk. wij proberen ook vaak dialect te praten, maar das redelijk moeilijk, ik moet vaak nadenken om het woord te zoeken enz...

ligt wrs aan de opvoeding, ouders praten meer AN tegen hun kindere, (wat in sommige gedeelten van het land precies niet het geval was :p )

Ohja, dat antwerps van matrousjkas is zooo zalig
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan