Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
) en anderen het makkelijker hebben (vlaams-brabant).Ali_ zei:Om het even simpel te stellen:
AN spreken kan iedereen, gewoon wat moeite doen om bepaalde klanken weg te krijgen. Het valt gewoon niet de ontkennen dat mensen uit bepaalde streken het ''moeilijker'' zullen hebben om die klanken weg te krijgen (ik ga er geen bij naam noemen) en anderen het makkelijker hebben (vlaams-brabant).
Pitter zei:volledig mee eens. zelf praat ik naar het schijnt heel traag (ben dus limburger) ma als ge da zelf ni merkt is da heel moeilijk om daar iets aan te veranderen

p!mp zei:het is natuurlijk gemakkelijk om de vinger te wijzen naar anderen
j/k

, vooral als ze dan proberen verstaanbaar over te komen.God_Of_Death zei:En die west-vlamingen die weigeren nederlands te praten, altijd amusant, vooral als ze dan proberen verstaanbaar over te komen.
spreek anders uzelfs nog wat meer tegen...p!mp zei:who cares da jullie denken dat we geen AN kunnen of geen moeite doen. Zegt gewoon veel over jullie kennis van wat er hier aan de hand is. Ik spreek vloeiend alle dialecten (bijna niet hoorbaar dat het niet mijn thuisdialect is) maar van alle dialecten zijn de westvlamingen onder elkaar imo nog altijd de sympatiekste![]()
"wat weet gij ervan?"
p!mp zei:die discussie is net verwijderd, maar ik wil hem gerust met u terug aangaan hoor :doc:
Ofwel zijn die mensen zo gebrainwashed ofwel doen die totaal geen moeite om verstaanbaar over te komen. Ik ga vaak naar West-Vlaanderen omdat ze mooie steden hebben, en omdat we daar een appartement hebben in blankenberge, maar voor de mensen zou'k het toch laten
(n/o aan de west-vlamingen die wel moeite doen om verstaanbaar door het leven te gaan)FEW zei:spreek anders uzelfs nog wat meer tegen...
eerst zegt ge: "wat weten jullie nu eigelijk van west-vlamingen" en dan gaat ge zelf plots afkomen met "westvlamingen onder elkaar zijn nog altijd de sympatiekste". ge weet wel waar ik naartoe ga zeker"wat weet gij ervan?"
nuja, het enige wat ik er eigelijk van weet is dat ik limburgs te traag vindt, antwèrepe en de vloanders klinken gewoon "goerelelijk"![]()
). Dat heeft niks met vooroordelen te zien, aangezien ik het AN verrevan prachtig vind. 't Accent uit de Westhoek is onevenaarbaar, en zal hoogstwaarschijnlijk met der tijd verdwijnen. 't Duits-Limburgs vind 'k het lelijkste wat er bestaat in Vlaanderen, enorm bombastische klank, geen verfijningen, niks nadda noppes. Ik moet soms nadenken hoe iets in mijn dialect klinkt, aangezien m'n vriendin in Aalst woont, en ik dus AN praat. Nog mooier vond 'k de oudere generatie die nog WO 2 hebben meegemaakt, er kwamen veel uit 't Frans geleende woorden voor. Prachtige taal. Het klopt wel dat West-Vlamingen in 't algemeen moeite hebben met AN. Ik was zowat de enige die deftig AN kon praten op school. Dat is grotendeels omdat 'k al op vroege leeftijd 'n Limburgse vriendin had, en dat verliep prima op vlak van communicatie.heel veel oude limburgse dialecten zijn aan het verdwijnen omdat de jeugd vindt dat het te ouderwets klinkt. De bejaarden op terraskes kennen nog een aparte woordenschat, maar daar blijft het ook bijpieta zei:imo zijn heel veel limburgse dialecten aan het verdwijnen, wat wel nog is, is het gebruik van accenten wat in verschillende regio's wordt gebruikt...


Voor zover je een zinnen zonder lidwoorden en vervoegde werkwoorden taal kan noemen. Ook niet vergeten dat wanneer men de kaap van 1000 verschillende woorden in een tekst bereikt, men tilt slaat. Kokhalzen moet ik van dat taalgebruik.Kepa zei:Er zijn ook dialecten die bijkomen. Ge moet maar eens in wat woonwijken (CT's) van genk rondlopen, daar is het gebruik van een soort van Italiaans-Turks-...-Nederlands dialect ontstaan. Het gangster-taaltje als het ware![]()
Kepa zei:heel veel oude limburgse dialecten zijn aan het verdwijnen omdat de jeugd vindt dat het te ouderwets klinkt. De bejaarden op terraskes kennen nog een aparte woordenschat, maar daar blijft het ook bij![]()
)