Archief - Algemeen Nederlands

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FEW

Legacy Member
de vriend van mijn zus (west-vlaming) en ik (brabander) hadden pas een discussie over het "algemeen nederlands".

volgens hem spreek je algemeen nederlands als je geen accent hebt. limburgers spreken dus absoluut geen AN volgens hem. ik zei dat de uitspraak niet uitmaakt maar dat het om dialect ging.

ooit heb ik zelfs eens gehoord dat limburgers over het algemeen het beste AN spreken, weet niet of het klopt.

wat klopt dus:
a) AN heeft niets te maken met accenten
b) AN heeft niets te maken met dialecten
c) ergens tussen de 2
d) ik pas walter of weet beter

volgens mij is het dus A
google gaf hierover ook niet meteen een duidelijk antwoord imo :)

Stimpy

Legacy Member
a
tis ni omda ge bv de R ni goed kunt uitspreken dat ge ni an kunt spreken imo

/\quila

Legacy Member
Volgens mij is AN het gebruik van woorden die over het hele Nederlanstalige gebied verstaanbaar zijn en het toepassen van de algemeen geldende regels.

Als ne limburg wat zingt maar geen gebruik maakt van woorden/regels uit zijn dialect is dat voor mij AN. Wat hier wel tegen te argumenteren valt is dat het zingen zorgt voor een andere nadruk van klanken wat dan tegen de regels zou zijn. Maar dat argument kunt ge ook wel tegen alle provincies gebruiken.

Het heeft dus niet alles met accenten te maken, maar ik denk dat Vl Brabant en Limburg de provincies zijn waar het accent het makkelijkst is op te heffen.

bulldog567

Legacy Member
idd AN heeft te maken me het gebruik van dialectwoorden
(wat niet wegneemt da sommigen west-vlamingen onverstaanbaar zijn :p)

bludgeoned

Legacy Member
bulldog567 zei:
idd AN heeft te maken me het gebruik van dialectwoorden
(wat niet wegneemt da sommigen west-vlamingen onverstaanbaar zijn :p)

West-Vlamingen beseffen tenminste dat ze moeilijk verstaanbaar zijn.
Andere dialectsprekers denken van zichzelf dat ze AN praten (wat dus allesbehalve zo is)

Kepa

Legacy Member
An heeft niks te maken met accenten, anders zouden hollanders en belgen nooit gemeenschappelijke regels kunnen vastleggen.

Ivm limburgers, heel veel limburgse dialecten zijn even onverstaanbaar als bijvoorbeeld antwerps, maar ik heb gemerkt dat doorgaans limburgers meer letten op hun woordkeuze en zodanig gewoon vertraagd AN spreken.

Rivers

Legacy Member
Ik ben limburger :p ik spreek niet perfect AN, maar de enige 'dialect' woordjes die ik gebruik zijn 'ge zult' 'gij hoeft' 'zij wouden', zo van die dingen. Ik kan zelfs geen dialect :p. Ik ben vorig jaar eens met mijn vriend alleen naar Blankenberge gegaan. Ik vroeg daar een vrouw de weg. Wat die allemaal uitbrabbelde. Het enige wat ik verstond was "altied mor rechte deure". Was eigenlijk wel grappig.
En ik krijg echt stress van Antwerpenaren :p altijd dat 'iek' van plaats 'ik' en 'tot sebiet hé'. Dat zinnetje haat ik.
Wat mij ook opgevallen is, hier in limburg zeggen ze vb. "Die ken je wel ?". Ergens anders zeggen ze "Die ken je wel ?". Klinkt echt gek, voor mij dan toch :p.

pieta

Legacy Member
Kepa zei:
An heeft niks te maken met accenten, anders zouden hollanders en belgen nooit gemeenschappelijke regels kunnen vastleggen.

Ivm limburgers, heel veel limburgse dialecten zijn even onverstaanbaar als bijvoorbeeld antwerps, maar ik heb gemerkt dat doorgaans limburgers meer letten op hun woordkeuze en zodanig gewoon vertraagd AN spreken.

imo zijn heel veel limburgse dialecten aan het verdwijnen, wat wel nog is, is het gebruik van accenten wat in verschillende regio's wordt gebruikt...

ook altijd als er een limburger op tv is, is het iemand met een zwaar accent...

volgens mij kent iedereen Jozef wel van dat autorij programma:p

Rivers

Legacy Member
pieta zei:
imo zijn heel veel limburgse dialecten aan het verdwijnen, wat wel nog is, is het gebruik van accenten wat in verschillende regio's wordt gebruikt...

ook altijd als er een limburger op tv is, is het iemand met een zwaar accent...

volgens mij kent iedereen Jozef wel van dat autorij programma:p

Ja, mij lijkt het soms of die express zo traag praten :sop:. Ik heb hier nog nooit iemand zo horen praten, in mijn streek waar ik woon dan toch niet.

Darkness

Legacy Member
Rivers zei:
Ja, mij lijkt het soms of die express zo traag praten :sop:. Ik heb hier nog nooit iemand zo horen praten, in mijn streek waar ik woon dan toch niet.
ik zou zeggen idem, maar ik woon natuurlijk in dezelfde streek. heb dat al aan veel mensen proberen duidelijk te maken, dat wij niet zo zingen, maar de meesten houden het liever bij het simpele stereotype beeld.

heb al van west-vlamingen gehoord dat ik veel sneller praat als het in het dialect is, misschien is dat zoals kepa zegt omdat we meer letten op de woordkeuze in het AN...

NL-=Chielio=-

Legacy Member
Ik ga voor antw. a

ABN = heeft niets te maken met accent, accent is na mijn weten, een manier HOE je woorden uitspeekt. Dialect daarentegen ...

Maar mijn vraag aan de TS: Hoe kom je ingodsnaam aan zo'n discussie ??

Hellrabbit

Legacy Member
Rivers zei:
En ik krijg echt stress van Antwerpenaren :p altijd dat 'iek' van plaats 'ik' en 'tot sebiet hé'. Dat zinnetje haat ik.
Wat mij ook opgevallen is, hier in limburg zeggen ze vb. "Die ken je wel ?". Ergens anders zeggen ze "Die ken je wel ?". Klinkt echt gek, voor mij dan toch :p.

Erm, sinds wanneer zeggen die "iek"?
En goddank dat ze hé zeggen ipv hè ... hemel, hoe hard ik mij daar wel niet aan stoor

Tweak37

Legacy Member
Antwerps is veruit het lelijkst, maar daar gaat het zeker niet over?

Klanken zijn wel degelijk een deel van het AN, en over het algemeen spreken de limburgers wat dat betreft inderdaad het best. Het is dus een combinatie van beide. Zoals ze bijvoorbeeld hier in brabant "ui", "ie", "ei" enz uitspreken is het dus absoluut NIET! :p
In antwerpen is dat nog veel erger: het grootste deel van "het antwerps" zit hem in het (lelijk :p) uitspreken van woorden, niet in de woordenschat. En dat kan evengoed tot onverstaanbaarheid leiden...
Maar goed, tot een bepaalde hoogte zijn klank"afwijkingen" niet echt storend, tenzij je een taalpurist bent of dat bepaalde accent niet kunt horen... :D

Rogue

Legacy Member
FEW zei:
de vriend van mijn zus (west-vlaming) en ik (brabander) hadden pas een discussie over het "algemeen nederlands".

volgens hem spreek je algemeen nederlands als je geen accent hebt. limburgers spreken dus absoluut geen AN volgens hem. ik zei dat de uitspraak niet uitmaakt maar dat het om dialect ging.

ooit heb ik zelfs eens gehoord dat limburgers over het algemeen het beste AN spreken, weet niet of het klopt.

wat klopt dus:
a) AN heeft niets te maken met accenten
b) AN heeft niets te maken met dialecten
c) ergens tussen de 2
d) ik pas walter of weet beter

volgens mij is het dus A
google gaf hierover ook niet meteen een duidelijk antwoord imo :)

'k Denk dat woordenschat en uitspraak allebei van belang zijn als je AN wil spreken. Maar over het algemeen vind ik de meeste dialecten wel goed verstaanbaar. Ge moet gewoon een beke effor doen ;).

http://www.youtube.com/watch?v=-wXUCnY1E0o

passero

Legacy Member
wat mij opvalt aan west vlamingen is dat die toch het meest dialect spreken... Ik werk in west vlamingen en zit dus constant tussen een 80 tal west vlamingen... Ik hoor hier heel veel dat ik niet versta... Toen ik in Gent werkte werd er naar mijn mening minder van die woordjes gebruikt, misschien omdat ik zelf gentenaar ben en het minder opvalt maar ik denk het niet. We hadden ook een collega van antwerpen en die heeft nooit "wablief" moeten zeggen. Ik daar en tegen hier in harelbeke... ik sta regelmatig te kijken van "wa zegt die nu?".

Pitter

Legacy Member
het grote deel van de west-vlamingen is ook onverstaanbaar. Heb zo eens in een bus gezete met allemaal mensen van ieper. twarer ni alleen gabbers en jumpers, ma ik verstond er ook nog geen klote van. als ze iets tege mij zeiden moest ik altijd "wablief of wa?" zegge :-D.

andere ervaring: aan zee moest ik ooit eens bij de ehbo zijn, en ik was mn probleem (mijne vinger lag helemaal open en stopte ni bloede, ik was 10 jaar:p) aant uitleggen, en toen was die verpleegster of wa het ook was tege mij bezig ma ik verstond er nix van. Ik moest blijkbaar mn naam opschrijve :p

en zo heb ik nog vele ervaringe met slecht pratende westvlaminge :lol:

En die ervaringen heb ik niet zo fel met mensen van een andere provincie, dusja..
mss kunne de west-vlaminge geen AN of ze doen helemaal geen moeite

Cedric

Legacy Member
who cares da jullie denken dat we geen AN kunnen of geen moeite doen. Zegt gewoon veel over jullie kennis van wat er hier aan de hand is. Ik spreek vloeiend alle dialecten (bijna niet hoorbaar dat het niet mijn thuisdialect is) maar van alle dialecten zijn de westvlamingen onder elkaar imo nog altijd de sympatiekste :)

Ali_

Legacy Member
Wa is dees voor gezever en geween en gekak :p

Ge kunt allemaal ''perfect AN'' lere prate, soms hebt ge wa oef nodig om bepaalde klanken weg te krijgen (bijvoorbeeld de antwerpse ''a'' :p) maar ook die krijgt ge weg.
En als nen allochtoon zonder ''allochtoons'' accent of zonder antwerps accent mooi nederlands kan prate zou iedereen da in principe kunnen aanlere :p

Tis soms voor sommigen gewoon moeilijk die knop om te zette. ik praat nooit deftig als ik onder vrienden ben, ook nie in de klas. Maar voor een mondelinge taak bij nederlands of bij mondelinge examens doe ik da wel en lukt da ook zonder moeite eigenlijk.

Cedric

Legacy Member
Ali_ zei:
Tis soms voor sommigen gewoon moeilijk die knop om te zette. ik praat nooit deftig als ik onder vrienden ben, ook nie in de klas. Maar voor een mondelinge taak bij nederlands of bij mondelinge examens doe ik da wel en lukt da ook zonder moeite eigenlijk.

net zoals 80 % van de westvlamingen kunnen ze perfect AN spreken. Ik werk al 7 jaar in de horeca op de dijk en je bent verplicht om je aan te passen. Want niemand doet er moeite om zijn spraak aan te passen, als het nu een west-vlaming, een antwerpenaar, een brusselaar, zelf duiters, fransen, engelsen...

ze verwachten allemaal dat je ze verstaat

Ik vind het eigenlijk meer dan normaal dat je bij je maten dialect spreekt. Thuis spreek ik AN, net zoals op school, werk, als ik aangesproken wordt op straat,...


Wat wel opvalt is dat, als er 10 verschillende dialectsprekende in 1 kamer zitten, waarvan er 2 W-vl zijn, zullen die 2 dialect spreken terwijl de rest zal normaal spreken. Ik weet ook niet hoe dat komt maar het is dus effectief zo, heb het al meermaals meegemaakt toen we nog op kamp gingen, 30 antwerpenaars, 15 limburgers en 2 west vlamingen, en dat ging gewoon niet om AN te spreken tegen elkaar :lol:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan