Archief - (LED) TV gezocht

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jm188

Legacy Member
of je nu 42" of 46" koopt eh, na twee weken ben je der aan gewend

FleXe

Legacy Member
Nog even vermelden dat ik mijn bestelling van de PS3 toch maar heb gecancelled. Aan een game pc en een 3DS heb ik voorlopig wel even genoeg en een gans nieuwe console voor een paar exclusives is toch net iets te veel van het goede.

Ben ook net nog even naar de MediaMarkt gegaan. De lcd led schermen van Samsung en Philips genieten toch wel duidelijk mijn voorkeur. Ook een paar plasma's gezien en hoewel ik weinig verschil in kwaliteit zag kan ik het toch niet behelpen te denken dat ik met een plasma minder gelukkig zal zijn. Ik begrijp dat jullie me willen helpen en dat apprecieer ik enorm, maar de "gewone" lcd leds spreken me toch meer aan.

't Is trouwens nog niet heel zeker of de tv daadwerkelijk in de kelder komt te staan. M'n vader stelde al voor om hem als vervanger voor de gezamenlijke tv te gebruiken, en in dat geval zou em in de living komen te staan. Hier is wel veel lichtinval (van rechts). Anderzijds hou ik ook nog in het achterhoofd dat ik binnen dit en een paar jaar een eigen stek ga zoeken, dus de tv zal hoogstwaarschijnlijk niet zijn ganse leven in de kelder doorbrengen :)

Mr. Humphries

Legacy Member
Dat in de MM de Samsungs er goed uitkomen, is normaal. Dat is ervoor gedaan :). Ik kan je begrijpen in termen van design, maar kwa beeldkwaliteit?

Ik stoor me nog steeds aan het blauwige zwart als je een beetje schuin begint te kijken. Sony heeft dit ook. Philips minder, en LG nog minder. LG krijgt het zwart dan meer naar het grijs bij een schuinere kijkhoek, en dat stoort me veel minder. Dan heb ik hier alleen over de LCD's (LED als ccfl).

Plasma heeft dit niet.

Verder kan ik je ook niet aanraden een toestel te kopen dat tegen je gevoel indruist. Je gaat je er enkel maar slecht bij voelen. Als je dan op je gevoel afgaat, zal je deze tv zeker ook een goede koop vinden (puur psychologisch). Moest het dan toch slecht gaan, zal je misschien van gedacht veranderen, maar misschien ook niet.

FleXe

Legacy Member
Ja gevoelsmatig voel ik mij nog steeds het beste bij de Philips 46PFL7605H of een Samsung uit de 5/6 reeks, maar blijkbaar vallen geen van beiden echt in de smaak hier...

jm188

Legacy Member
je krijgt gewoon veel meer bang for buck bij een plasma scherm (vergelijk de prijzen eens van een 42" plasma tegenover een led lcd van dezelfde kwaliteit)

vergeet ook niet dat ze er in de MM niet vies van zijn om de blurays aan te sluiten met hdmi op de dure tv's, terwijl de andere het met een analoge kabel moeten doen
+ de dure LED's stellen ze goed in en de andere laten ze staan, of zetten ze wat slechter

die reflecties in een plasma scherm is trouwens niet zo heel erg, hoevaak kijk je int midden van de dag naar tv? en hoe vaak savonds wanneer de zon veel minder fel is of al onder is

Dawg (oi22)

Legacy Member
Joris hierboven heeft gelijk. LEDs in MM hadden een mooie bluray terwijl mijn Plasma mediamarkt reclame afspeelde...

Eenmaal thuis wat aangepast en het beeld is echt geweldig :)

Goldrusher

Legacy Member
Zijn situatie is echter al serieus veranderd hé.

Eerst zocht hij een tv om in de kelder naar films te kijken, daarna wou hij er ook PS3 op spelen, vervolgens is die PS3 weggevallen en momenteel zoekt hij een tv om in een huiskamer vol lichtinval te zetten.

Dan zal een LCD wel volstaan... een miskoop kun je iig niet meer doen anno 2011.

FleXe

Legacy Member
Laat wel duidelijk zijn dat ik vooral de focus minder op die lichtinval wilde leggen.

Die PS3 was op het moment zelf meer een impulsaankoop die nauw samenhing met de aankoop van een tv, maar achteraf ben ik tot het besef gekomen dat ik al genoeg gametoestanden in huis heb.

Kort samengevat ben ik gewoon op zoek naar een goeie allround 46" LCD LED tv, zonder 3D poespas etc., voor zo'n 800/1000 euro.

Mr. Humphries

Legacy Member
Over die reflecties: er zijn ook vele LED's met een blinkend scherm dat veel reflecteerd, en er zijn ook plasma's met betere anti-reflectiefilters dus daar zou ik de keuze plasma/LCD niet meer van laten afhangen.

Ik zou zelf vanaf een 42" naar plasma kijken. Vooral omdat bij zulke groottes de backlightbleeding en contrasten meer gaan meespelen. En aangezien plasma hier geen last van heeft ...

Wij thuis hebben hier beide staan: plasma en LCD. Ik heb toen in de tijd de LCD gekocht om de computer hier op aan te sluiten en inbranding tegen te gaan. En ook omdat we een kleinere beelddiagonaal zochten dan 42".

^^VooDoo^^

Legacy Member
Hoe zit het nu eigenlijk met het verbruik van de nieuwere plasma's? Ik weet dat er lange tijd heel wat om te doen was van Europa uit en heel het gezever.

Om ff hier het topic te hijacken!

demon326

Legacy Member
^^VooDoo^^ zei:
Hoe zit het nu eigenlijk met het verbruik van de nieuwere plasma's? Ik weet dat er lange tijd heel wat om te doen was van Europa uit en heel het gezever.

Om ff hier het topic te hijacken!

~€ 20/jaar meer dan lcd tv aan kosten...

De Panasonic Viera TX-P50GT30 zou ongeveer 230 W gebruiken, op volledig wit scherm normaal gezien, het gebruik van een plasma is variabel en afhankelijk van de content :)

Tribal

Legacy Member
^^VooDoo^^ zei:
Hoe zit het nu eigenlijk met het verbruik van de nieuwere plasma's? Ik weet dat er lange tijd heel wat om te doen was van Europa uit en heel het gezever.

Om ff hier het topic te hijacken!

Een plasma verbruikt ongerveer 2 tot 3 maal meer tov een LCD. Een kWh kost ongeveer 27 eurocent. Als je dus 4uur tv kijkt kost een plasma (gemiddeld gecalibreerd verbruik +/- 250W) 0.27€ en een LED (gem. 100W) 0.10€. Verbruik van de meeste LED tv's is trouwens ook variabel (local dimming of dynamische dimming). Dacht ergens (voorstel) gelezen te hebben dat vanaf 2015 elke tv ongeacht de grootte nog maar slechts 110W mag gebruiken.

FleXe

Legacy Member
Stroomverbruik is voor mij ook wel een reden om geen plasma te kopen eerlijk gezegd. Factor 2 of 3 vind ik toch al een noemenswaardig verschil.

Hoewel de meesten mij hier plasma aanraden, ben ik er toch wel van overtuigd dat er ook zijn die er net als ik geen voorstander van zijn. Voor die mensen de volgende vraag: Samsung UE46D6200 of UE46D6500?

Zijn beiden wel respectievelijk gemiddeld 100 en 200 euro boven het budget dat ik voor mezelf beschikbaar had willen stellen voor een tv, maar de kritieken zijn wel lovend.

De belangrijkste verschillen die ik terug kan vinden zijn 200 hz vs 400 hz en geen PVR op de 6200. Dat eerste boeit me weinig, dat laatste wel iets meer. (Hoewel ik het meeste dat op tv vertoond wordt toch maar crap vind.) De 6200 is echter wel te koop voor zo'n 850 euro bij Azerty in Nederland. Mijn pc komt van daar en ik heb geen klachten over deze winkel, al vind ik het wel vreemd dat deze tv hier zo goedkoop is? Nadeel aan in NL kopen is sowieso wel de garantie, nl. slechts één jaar.

Aangezien ik over Samsung ook geen klachten heb denk ik dat het toch tussen deze twee gaat gaan.

Mr. Humphries

Legacy Member
Garantie is zoiezo 2 jaar: is europees geregeld.
Persoonlijk ben ik geen samsung fan, maar Tribal kan je hierbij het beste helpen.

Tribal

Legacy Member
Prijsverschil tussen beide is +/- 300€. Als je reeds Telenet of Belgacom digitale tv hebt zie ik niet echt de meerwaarde van de ingebouwde PVR, en langs de andere kant als je nu een nieuwe tv koopt kan je niet zonder digitale tv imho. Beeldkwaliteit digitaal tov analoog is wel dag en nacht verschil.

FleXe

Legacy Member
Ja ik vind het vrij vreemd eigenlijk. Op de 42" Philips LCD van een kameraad vind ik analoge kabel er toch wel echt al goed uitzien.

Over een maand zou digitale tv van Belgacom wel beschikbaar zijn, dus in de nabije toekomst komt dit er wrs wel. 't Is in elk geval zeker geen drijfveer om een tv te kopen. Ik kijk zelden "tv", maar zou wel graag de mogelijkheid hebben om eens te pauzeren of iets op te nemen wanneer ik het wel wil doen.

Ik ben vanmiddag eens in de MM gaan zien. Heb er een paar LED tv's (o.a. de Samsung UE46D6300) en plasma's vergeleken, en ik ben nu wel zeker dat ik geen plasma wil. Ervan uit gaande dat alle tv's op standje max. ingesteld stonden vond ik de 6300 toch echt wel één van de toestellen met de beste kwaliteit.

Ik denk dan ook dat ik binnenkort de 6200 of de 6500 ga bestellen bij redcoon. Moet eerst nog even voor mezelf uitmaken of die PVR en Timeshift voor mij het prijsverschil waard zijn.

Mr. Humphries

Legacy Member
Zoals we al gezegd hebben, is de MM echt geen winkel om tv's te vergelijken. Best kan je eens gaan naar een kleinere winkel om ze zo te vergelijken. Vraag ook eens om eens met ze te spelen (instellingen, andere bronnen ...). Zo krijg je een beter beeld wat je zou willen.

Dat analoge tv er goed uit zag op een philips LCD wil ik toch niet echt geloven. We hebben hier zelf zo'n 37" LCD van philips en analoog trekt echt op niets. Op onze pioneer plasma daarentegen ... Maar dat heeft eerder met het merk Pioneer te maken, dan met de plasma technologie :).

FleXe

Legacy Member
Ohja, voor ik het vergeet:

Tribal zei:
Prijsverschil tussen beide is +/- 300€.

Als ik voor de 6200 zou gaan en deze bij Azerty zou kopen wel ja, maar ik weet niet of het wel zo'n goed idee is om zulke zaken bij Azerty te kopen?

En verder; dat de MM geen geweldige winkel is om tv's uit te checken ga ik niet ontkennen, maar mijn eerste indruk was toch al niet slecht.

Zoals je ook zei zit de kans er dik in dat niet elke tv dezelfde source weergaf of niet alle toestellen met dezelfde kabel waren aangesloten. Indien dat het geval zou zijn zou het waarschijnlijk de Panasonic plasma zijn. In elk geval ben ik zo recht mogelijk voor elke tv gaan staan/zitten en ik heb er ook duidelijk op proberen te letten dat er geen licht op de schermen weerkaatste.

Algemene indruk was eerlijk gezegd wel dat het verschil tussen geen van alle schermen echt groot was, maar dat kan natuurlijk ook door de settings komen. Misschien dat ik dan best nog eens de tijd neem om enkele toestellen te testen in de winkel, maar dan in een "echte" electrozaak en op een ander tijdstip dan tijdens mijn middagpauze :)

En om ook nog even op je andere opmerking te reageren:

Mr. Humphries zei:
Garantie is zoiezo 2 jaar: is europees geregeld.

Is dat wel echt zo? Ik dacht eerder dat in Nederland geldt: het eerste jaar is sowieso garantie, daarna valt de bewijslast bij de kopende partij. En dit is in mijn ogen toch een groot verschil.

Maar bedankt alvast!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan