Archief - (LED) TV gezocht

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FleXe

Legacy Member
Hallo

Vooreerst zeggen dat de (weinige) gelijkaardige topics die ik terug heb gevonden me niet echt verder hebben geholpen, vandaar dit topic.

Ook ik ben dus op zoek naar een televisie die voornamelijk zou dienen om series en films in HD kwaliteit te bekijken. De SD CRT tv's in huis zijn hier uiteraard ongeschikt voor en mijn pc-scherm begint iets te klein naar mijn zin te worden.

Digitale tv hebben we nog niet, al kan dat in de nabije toekomst wel nog gebeuren wanneer Belgacom zijn VDSL-technologie hier eindelijk uitgerold heeft. Dat zou iets voor 01/09/2011 zijn volgens hun website.

Voorkeuren:

- +- 46 inch
- liefst LED, aangezien ik daar de beeldkwaliteit toch nog net een tikkeltje beter vind dan bij LCD-schermen, laat staan plasma schermen (al kan dat ook tussen de oren zitten)
- géén 3D, aangezien ik dit toch niet kan "waarnemen" en ik het sowieso niet meer dan een mislukte gimmick vind
- max. 1000 euro, maar liefst iets minder

Hij zou hoogstwaarschijnlijk in de kelder komen te staan en ik zou er niet meer dan 3 à 4 meter vandaan zitten.

Voorlopig is mijn oog al gevallen op:

- Samsung UE46D5700
- Philips 46PFL7605H

Ook over Sony hoor ik vrij goeie dingen, maar ik heb wel de indruk dat het beeld op hun tv's ook weer iets "grauwer" of "blauwer" is.

Tot mijn grote verbazing hoor ik ook vaker en vaker dat Samsung's tv's kwalitatief beter zijn dan die van Philips, dus ik neig eerder naar de Samsung UE46D5700.

Any thoughts/remarks?

Alvast bedankt!

Assioso

Legacy Member
Levitation zei:
- +- 46 inch
- liefst LED, aangezien ik daar de beeldkwaliteit toch nog net een tikkeltje beter vind dan bij LCD-schermen, laat staan plasma schermen (al kan dat ook tussen de oren zitten)
- géén 3D, aangezien ik dit toch niet kan "waarnemen" en ik het sowieso niet meer dan een mislukte gimmick vind
- max. 1000 euro, maar liefst iets minder

Dat van plasma zit idd tussen de oren hoor, want persoonlijk vind ik (en dat blijkt ook de mening van veel 9livers, zeker diegene die effectief zijn overgeschakeld) dat de beeldkwaliteit van plasma superieur is aan die van LCD/LED ... Je mag daarvoor wel geen plasma met led gaan vergelijken in die electro ketens door het omgevingslicht daar.

Het is natuurlijk allemaal persoonlijke voorkeur, en als je perse voor led wil gaan ga je ook daar wel je ding vinden. Maar ik denk toch dat je plasma nog eens moet overwegen (ga de vele threads hier op het forum maar eens af, de discussie is al 1001 keer gevoerd).

/edit: en mocht je het idd overwegen: Panasonic_TX_P46G30E/ 46 inch en ongeveer rond je budget ... Mss wel ff wachten op advies van mensen die er wat meer van kennen hier op het forum

Goldrusher

Legacy Member
Levitation zei:
H- liefst LED, aangezien ik daar de beeldkwaliteit toch nog net een tikkeltje beter vind dan bij LCD-schermen, laat staan plasma schermen (al kan dat ook tussen de oren zitten)
LED bestaat niet.
Enkel plasma, LCD en als je heel veel geld hebt, OLED.

Wel heb je bij LCD twee types achtergrondverlichting: CCFL (denk aan TL-lampen) en LED. Die laatste is waar jij het over hebt, een LCD met LED-backlight dus. Noem het voortaan dus geen "LED TV" meer.

Wil je de beste beeldkwaliteit: Panasonic plasma, maar vraag me niet welk model. Al denk ik dat je met een recent 1080p model geen miskoop kan doen. Een goedkope plasma is nog altijd stukken beter dan een dure LCD.

Enig nadeel is dat het verbruik hoger zal liggen dan een LCD met LED-backlight, da's namelijk zowat het enige nuttige voordeel van LED, het lage stroomverbruik.

soulreaper

Legacy Member
Goldrusher zei:
LED bestaat niet.
Enkel plasma, LCD en als je heel veel geld hebt, OLED.

Wel heb je bij LCD twee types achtergrondverlichting: CCFL (denk aan TL-lampen) en LED. Die laatste is waar jij het over hebt, een LCD met LED-backlight dus. Noem het voortaan dus geen "LED TV" meer.

Wil je de beste beeldkwaliteit: Panasonic plasma, maar vraag me niet welk model. Al denk ik dat je met een recent 1080p model geen miskoop kan doen. Een goedkope plasma is nog altijd stukken beter dan een dure LCD.

Enig nadeel is dat het verbruik hoger zal liggen dan een LCD met LED-backlight, da's namelijk zowat het enige nuttige voordeel van LED, het lage stroomverbruik.

Aangezien Goldrusher het zegt zullen we het vanaf nu dus ALLEN geen LED TV meer noemen. Jpngens toch, we zijn oud genoeg om het te noemen zoals we het willen. Licht vlotter op de tong dan CCFL of "lcd met backlight leds". Jij gaat ons eens even vertellen wat we wel en niet mogen zeggen? IEDEREEN noemt het LED. Gewoon omdat het ingeburgerd is.

Stond overlaatst in een winkel waar 3 Pana's naast elkaar stonden: Een LCD, een LED en een plasma(en dan nog 1 van de vorige generatie) en alle3 de tv's stonden op dezelfde zender(Discovery HD) en de plasma had imo het allerbeste beeld: Er werd op een bepaald moment een zwart-wit foto getoond en die was dus echt zwart-wit terwijl het bij beide andere schermen blauw wit was. Dus ik zou ook voor plasma gaan, de problemen die plasma vroeger hadden zijn zo goed als weg gewerktg.

FleXe

Legacy Member
Ok, ik wil het best geloven, maar is het niet zo dat plasma er stilaan uit aan het geraken is? Dat is nochtans dat ik nog niet zo lang geleden in een video review op Hardware.info TV hoorde.

Trouwens, 100 hz vs 200 hz, maakt dat nog veel verschil uit tegenwoordig?

(En ik zal het voortaan LCD LED noemen dan.)

Samus007

Legacy Member
plasma geeft nog steeds betere beeldkwaliteit voor je geld, al sins de beginne van ontstaan van LCD tot nu LED LCD, ik ben er quasi zeker van dat OLED het tij gaat keren maar als je nu voor 1000 euro een 46 inch scherm wil dat de knapste plaatjes tovert kan je niet rond de plasma G30 van Panasonic kan, online zit die rond die prijs.

En zeker in een kelder waar prob amper lichtinval is zou ik zowieso al niet meer twijfelen om geen plasma te kopen.

100 hz vs 200 hz maakt niet veel uit

Goldrusher

Legacy Member
24Hz is belangrijker voor films. Al die enorme hoge getallen zijn nutteloos, pure marketing.

Tribal

Legacy Member
Je mag dat gerust gewoon LED noemen, wordt ook zo verkocht onder die noemer :). De verkoopcijfers van plasma lopen terug tov de lcd markt, maar zal nog wel enkele jaren meegaan. Moesten ze verdwijnen zal het eerder aan de alsmaar strenger wordende regels ivm het verbruik liggen.
Bij een LCD of LED is het verschil niet zo groot tussen 100hz of hoger, bij een plasma al helemaal niet want die werken anders. De betere toestellen zijn tegenwoordig praktisch wel allemaal ook 3D. De Philips is al een model van vorig jaar ( laatste 2 cijfers 05 = 2010, 06 = 2011), zou eerder kijken naar de 8 reeks dan. Andere opties zijn eventueel de Sony HX720 of de Samsung D6500.

Musk

Legacy Member
soulreaper zei:
Aangezien Goldrusher het zegt zullen we het vanaf nu dus ALLEN geen LED TV meer noemen. Jpngens toch, we zijn oud genoeg om het te noemen zoals we het willen. Licht vlotter op de tong dan CCFL of "lcd met backlight leds". Jij gaat ons eens even vertellen wat we wel en niet mogen zeggen? IEDEREEN noemt het LED. Gewoon omdat het ingeburgerd is.

Stond overlaatst in een winkel waar 3 Pana's naast elkaar stonden: Een LCD, een LED en een plasma(en dan nog 1 van de vorige generatie) en alle3 de tv's stonden op dezelfde zender(Discovery HD) en de plasma had imo het allerbeste beeld: Er werd op een bepaald moment een zwart-wit foto getoond en die was dus echt zwart-wit terwijl het bij beide andere schermen blauw wit was. Dus ik zou ook voor plasma gaan, de problemen die plasma vroeger hadden zijn zo goed als weg gewerktg.

Die kerel wilt gewoon even duidelijkheid scheppen, waar jij blijkbaar niet tegenkan. Hij wil toch niemand echt de les spellen, hij wil gewoon een aantal mythes de wereld uit helpen. (en zo bestaan er wel een aantal in de tv-wereld, cfr. Dynamisch Contrast ratio etc.)


Over de plasma geef ik je dan wel weer volkomen gelijk, heb zelf zéér lang gezocht naar een tv. Het is een Panasonic plasma geworden (GT30) en mijn vader kijkt nog iedere keer met jaloezie naar mijn tv als hij op bezoek komt. (Hij heeft er ook lang over nagedacht en heeft een Sony LCD gekocht.)


Neem m'n eerste alinea niet als een belediging op hé, maar ik vind dat je nogal kort door de bocht gaat tegenover hem. :)

Mr. Humphries

Legacy Member
Voor LED's durven ze nog wel eens meer vragen.
Waarom zou een plasma duurder moeten zijn? Plasma's zijn goedkoper te produceren bij grotere beelddiagonalen.

@goldrusher: laat ons stellen dat we LED tv gebruiken als afkorting van een LED LCD TV :). Ik denk trouwens dat OLED nog even op zich zal laten wachten voor de mainstream markt. Volgend jaar zou LG met een OLED afkomen, maar ik zou die prijs nog niet wille kennen :).

@TS: die Sony's zijn idd wat blauwer in hun zwart, evenals de Samsungs (gebruiken beide dezelfde panelen). Voor uw grootte zou ik zeker naar een plasma kijken en zeker ook als je hem in een kelder gaat gebruiken, waar je de omgeving dus gemakkelijk kan verduisteren.

FleXe

Legacy Member
Ik weet niet maar ik blijf toch nogal twijfelachtig tegenover plasma staan. Tijdens de voorbije jaren heb ik veel plasmas aanschouwd in diverse electronicawinkels, en LCD (en sinds kort LCD LED) geniet toch echt wel mijn voorkeur.

I know, in de winkel kan je je eigenlijk geen goed beeld vormen van een scherm, maar plasma heeft mij nooit echt warm gekregen eerlijk gezegd...

Misschien dat ik best eerst nog eens een paar winkels binnenstap dan.

Samus007

Legacy Member
dat is deels het probleem, in veel winkel is alles overbelicht en komen plasmas minder tot hun recht tov LCD/LED toestellen, je krijgt een valse indruk.

En zoals je zegt, in een kelder met geen lichtinval echt wel plasma overwegen.

Matey

Legacy Member
Samus007 zei:
dat is deels het probleem, in veel winkel is alles overbelicht en komen plasmas minder tot hun recht tov LCD/LED toestellen, je krijgt een valse indruk.

En zoals je zegt, in een kelder met geen lichtinval echt wel plasma overwegen.

²

Heb mijn Panasonic G30 in een speciaalzaak gekocht waar de tv's in een verduisterde toonzaal hangen. De G30 hing boven de VT30 (topmodel), daarnaast hingen een Samsung (LED - of in deze discussie LCD LED :p) en Sharp (LED). Beide toestellen waren zelf duurder, verkoper leek me ook wat verliefd op de Pana plasma's btw, maar beeld was echt wel mooier op de plasma's. Vermits ik ook vaak in een verduisterde kamer tv kijk, plasma overwogen.

FleXe

Legacy Member
Alvast bedankt voor de hulp!

Vandaag heb ik dus wel nog een PS3 weten te scoren op de iBood hunt. De tv zal dus m.a.w. ook geschikt moeten zijn voor games. Een goede allrounder is dus wat ik momenteel zoek.

Verandert er in dat geval iets wat betreft plasma vs. LCD vs. LCD LED?

En hoewel ik de voorbije jaren wel vaker overwogen heb een PS3 te kopen was dit toch een redelijke impulsaankoop. Daarom ben ik me ook beginnen af te vragen of 46" niet iets te veel van het goede is. Ik zit er tenslotte "maar" 3,5 meter vandaan.

Is een 42" dan niet een verstandigere keuze, of toch maar best gewoon bij 46" blijven?

Goldrusher

Legacy Member
Zoveel scheelt dat niet in de praktijk. Zeker op 3.5m, wat toch al een redelijke afstand is hoor. Da's zeker niet "maar".

Zoek eventueel een paar oude posters waaruit je het formaat van de tv knipt en aan de muur hangt om te zien wat het geeft.

Dawg (oi22)

Legacy Member
Voor de mensen die nog interesse hebben:

De Panasonic GT20 42" staat voorlopig in vele winkels aan 699,- wat een koopje is. 3D zit er ook nog eens bij. De TV kreeg ook geweldige reviews en kostte normaal rond de 1500,- .

De enige reden dat deze zo goedkoop staat is omdat Panasonic nu de G30/GT30/VT30 reeks heeft. Snel kopen voor de stock leeg is zou ik zeggen. (Al blijft de GT30 interessanter als je geld genoeg hebt)

Tribal

Legacy Member
Voor de PS3 is 46" op 3.5m zeker niet te groot. Vind ik eerder de maximum afstand, als je er verder vanaf zit gaat er al veel detail verloren.

Matey

Legacy Member
Tribal zei:
Voor de PS3 is 46" op 3.5m zeker niet te groot. Vind ik eerder de maximum afstand, als je er verder vanaf zit gaat er al veel detail verloren.

Inderdaad, ik zit op 2 à 2,5m van 42" en besef nu dat ik vroeger veel gemist heb op een kleiner scherm :p. Bijvoorbeeld de 'map' aan de onderkant van games zoals COD of Rockstar Games (RDR, GTA, L.A. Noir,...). 46" lijkt mij vanzelfsprekend ideaal op die afstand. In het begin zul je schrikken dat het groot is, maar het zal je zeker niet storen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan