Archief - Gaming pc - €2000

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GTXpower

Legacy Member
Musk zei:
Ik weet niet of je het goed beseft, maar een X-fi is slechts een opgewaardeerde versie van de meeste onboard-geluidskaarten. (realtek)

Ik ben dagelijks bezig met hoogwaardig audiomateriaal en ik kan je verzekeren dat zelfs op monitors van om en bij de €1000 euro het verschil met een onboard en zo'n x-fi-kaart miniem zal zijn.

Pas wanneer je met degelijke audio-interfaces werkt in combo met gebalanceerde uitgangen/ingangen zal je een meerwaarde krijgen. Ook zullen de audiobestanden van hoogwaardige kwaliteit dienen te zijn om dit verschil kleur te geven. (FLAC/wav/...)


Dus met een Logitech-set of eender welke set die je in pakweg de mediamarkt kan kopen zal je geen verschil horen.

onboard chip: (ac97)
http://tech2.in.com/media/images/2008/Dec/img_106171_audiochip.jpg
xfi chip:
http://www.theinquirer.net/img/5115/Xfi-chip-and-xram-jpg.jpg?1241332049

Zoals ge kunt zien, is die Xfi echt een processorke, terwijl onboard, gewoon.. ne chip is me een paar beentjes (48 versus 120+ van de xfi). Kan ni hetzelfde zijn.. Alleen al daarop kun je het zien. Dat je het verschil ni hoort zal wel aan u oren liggen wrschijnlek. Ofcourse zijn Xfi's nog cheap, ma toch beter dan den onboard. en 30 eur voor een verbetering is geen geld

phate_13

Legacy Member
Ne Ferrari is in theorie ook sneller dan ne Lada. (= geluidschip) Maar op de autostrade moogde niet meer dan dan 120km/h rijden dus is er geen verschil (= uw boxen.)

Andere vergelijking: Als je 48GB geheugen in je pc steekt, dat is in theorie ook beter, echter zul je enkel bij een server zoveel kunnen gebruiken.

Ge kunt zo'n dingen niet in cijferkes gieten en zo bekijken...


Ik ga niet zeggen dat er geen verschil is, als ik een echte high-end pc zou samenstellen zou ik het er ook in steken. Echter moet je ook niet gaan overdrijven. Het zijn in de eerste plaats je boxen waar je in moet investeren.
Alsook gebruiken de meeste mensen gewoon (brol-)mp3's en geen degelijke audiofiles. Wat ook al veel uitmaakt.

Salasander

Legacy Member
De nieuwe sandybridges processoren, iemand daar al enig nieuws over gehoord?

GTXpower

Legacy Member
phate_13 zei:
Ne Ferrari is in theorie ook sneller dan ne Lada. (= geluidschip) Maar op de autostrade moogde niet meer dan dan 120km/h rijden dus is er geen verschil (= uw boxen.)

Andere vergelijking: Als je 48GB geheugen in je pc steekt, dat is in theorie ook beter, echter zul je enkel bij een server zoveel kunnen gebruiken.

Ge kunt zo'n dingen niet in cijferkes gieten en zo bekijken...


Ik ga niet zeggen dat er geen verschil is, als ik een echte high-end pc zou samenstellen zou ik het er ook in steken. Echter moet je ook niet gaan overdrijven. Het zijn in de eerste plaats je boxen waar je in moet investeren.
Alsook gebruiken de meeste mensen gewoon (brol-)mp3's en geen degelijke audiofiles. Wat ook al veel uitmaakt.

dude, 30 euro, is echt ni overdreven voor zo'n kaartje. Moest da nu 200 eur kosten zouk u nog verstaan. Ik zou alleen al zo'n Xfi nemen door het grote controle panel. zit oa zo'n mp3 crystalizer in dat die veel beter klinken enz. Mr als ge geen HD films kijkt en niet constant mp3's beluisterd zouk ook voor den onboard gaan. ma tverschil is er echt, op mijn setjes allesinds. Op een philips 5.1 met 43watt rms zouk het bv totaaal ni merken want daar zit geen kracht achter :p

phate_13

Legacy Member
Voor 30 euro hebde geen kaartje dat echt beter is dan onboard, als ge zoiets koopt, koopt dan iets deftigs.

Anaranathon

Legacy Member
Salasander zei:
De nieuwe sandybridges processoren, iemand daar al enig nieuws over gehoord?

yup enkel maar goed!

de 'k' versies werken met een nieuw multiplier systeem. frquentie is 100 en wordt x33 gedaan (voor een i5) en die multiplier kun je tot 57 zetten. (aangeraden 4.5-5ghz, met aangepaste koeler)

:)

flyingdutchman

Legacy Member
Jullie gooien een aantal dingen door elkaar.

De Creative X-fi xtremeAudio is een doodgewone realtek-chip (of een derivaat daarvan). De rest van de X-fi's hebben wel degelijk een eigen audio processor.
Echter ik ben er van overtuigd dat je in de eerste plaats beter in een paar boxen investeert, die x-fi kaarten zweven grotendeels op een wolk van grote marketing praat.
En dat van die heatsinks... als ik een mugen 2 op een intel P4 zet, dan wordt dat nog geen snelle processor he, dan ziet die er enkel 'snel' uit.

Anaranathon

Legacy Member
flyingdutchman zei:
Jullie gooien een aantal dingen door elkaar.

De Creative X-fi xtremeAudio is een doodgewone realtek-chip (of een derivaat daarvan). De rest van de X-fi's hebben wel degelijk een eigen audio processor.
Echter ik ben er van overtuigd dat je in de eerste plaats beter in een paar boxen investeert, die x-fi kaarten zweven grotendeels op een wolk van grote marketing praat.
En dat van die heatsinks... als ik een mugen 2 op een intel P4 zet, dan wordt dat nog geen snelle processor he, dan ziet die er enkel 'snel' uit.

ik ben toch van plan naar de 4,5 te clocken :) met een standaard cooler wil ik dit niet echt proberen

mja dit is toch wel bescheten. Ik moet nu wachten tot dinsdag tot ik mijn stukken heb. Op de factuur stond het verkeerde adres dus, en nu worden de goederen pas maandag terug gebracht naar antwerpen -> nieuwe factuur -> disndag heb ik ze dan.

Voor tzelfde geld is er nu iets aan kapot door dat constante vervoer

Ik ben erdoor geërgerd

Musk

Legacy Member
GTXpower zei:
onboard chip: (ac97)
http://tech2.in.com/media/images/2008/Dec/img_106171_audiochip.jpg
xfi chip:
http://www.theinquirer.net/img/5115/Xfi-chip-and-xram-jpg.jpg?1241332049

Zoals ge kunt zien, is die Xfi echt een processorke, terwijl onboard, gewoon.. ne chip is me een paar beentjes (48 versus 120+ van de xfi). Kan ni hetzelfde zijn.. Alleen al daarop kun je het zien. Dat je het verschil ni hoort zal wel aan u oren liggen wrschijnlek. Ofcourse zijn Xfi's nog cheap, ma toch beter dan den onboard. en 30 eur voor een verbetering is geen geld

Ik heb studiomonitoren aan mijn systeem hangen van over de €1200 euro. Zelfs dan nog kan ik je verzekeren dat het verschil van m'n onboardkaart met m'n audio-interface zeker wel hoorbaar is, maar nog niet een openbaring qua geluid.

Dus zeg me nu niet dat jij met je wss Logitech/iets anders het verschil zo massaal hoort tussen een onboard audio-chip en een X-fi-dingetje.

Aan mijn oren ligt het alvast niet.

flyingdutchman

Legacy Member
Het is hetzelfde als met die G1 Killer NIC... toch zie ik daar niemand over zagen?

GTXpower

Legacy Member
Musk zei:
Ik heb studiomonitoren aan mijn systeem hangen van over de €1200 euro. Zelfs dan nog kan ik je verzekeren dat het verschil van m'n onboardkaart met m'n audio-interface zeker wel hoorbaar is, maar nog niet een openbaring qua geluid.

Dus zeg me nu niet dat jij met je wss Logitech/iets anders het verschil zo massaal hoort tussen een onboard audio-chip en een X-fi-dingetje.

Aan mijn oren ligt het alvast niet.

Hmmz ooit al is bij stilgestaan dat Xfi geluidskaarten mischien geoptimaliseerd zijn om goedkopere setjes wat beter te laten klinken? Mischien daardoor dat je geen verschil hoort op dure sets die alle tonen uit zichzelf al kunnen weergeven? EAX,CMSS 3D,24bit crystalizer,SRS wow effects,Crossfading,Autovolumeleveling,"Difference between loud & soft sounds".. Die functies staan waarschijnlijk niet op dure versterker/audio systemen? Waarom? Omdat ze het niet/veel minder nodig hebben. Aan dure luidsprekers kan je zelfs een cheape MP3 hangen en ze klinken nog goed. Aan setjes zoals de mijne (Z2300's) heb je hier echter wel veel aan. En die monitoren die je hebt, daar zit toch nog een versterker tussen? Zo kun je echt niet afgaan op de geluidskaart van een pc, zo ga je af op de kwaliteit van je versterker

Oldskooler

Legacy Member
Idd, vooral in games komen al die technieken tot uiting.

Veel betere 3d weergave en diepte.

Uiteraard moet je dan ook een deftige headset hebben.

De echte capaciteiten blijven vaak wel onbenut.
In battlefield 2 had je een x-fi modus, wat gewoon wow was.

Je weet pas wat je mist één keer je het gehoord hebt, anders klinkt het steeds wel goed.

De X-fi xtremeAudio is trouwens basic, en idd het geld niet waard.
De modellen van 200 euro zijn dan weer pure verkwisting.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan