Archief - Discussie : aankoopadvies update.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SXe

Legacy Member
Geen schade volgens HDTune, maar precies toch een beetje trager...

Edit: Net een bench gedaan en de snelheid is enorm gedaald.

Met HDTune:

Minimum 25.7 MB/sec
Maximum 139 MB/sec
Average 110.1 MB/sec

Acces Time 15.1 sec

Burst Rate (en hier verschiet ik het meest van) 118.2 MB/sec

Twinturbo

Legacy Member
Na 6 maanden mag de sticky toch nog wel eens geupdate worden.

Dit is slechts een draft. Dit zijn enkel de onderdelen, zonder verzending/samenstelling.

Systeem 1:

Case: Antec NSK4482 (380W) ~ 85 €
CPU: AMD X2 255 ~ 55 €
Mobo: Asrock 770 Extreme ~ 70 €
GPU: AMD 5770/6770 1Gb ~ 105 €
HD: Samsung F3 500Gb ~ 40 €
RAM: 4Gb DDR3 1333mhz RAM ~ 35 €
DVD-RW ~ 18 €
Verzending ~ 20 €

Totaal: 428 €

Opties:
+ Samenstelling ~ 30 €
+ OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100 €

Systeem 2

Case: Antec NSK4482 (380W) ~ 85 €
CPU: AMD X4 955 ~ 105 €
Mobo: Asrock 770 Extreme ~ 70 €
GPU: AMD 6850 1Gb ~ 145 €
HD: Samsung F3 1Tb ~ 50 €
RAM: 4Gb DDR3 1333mhz RAM ~ 35 €
DVD-RW ~ 18 €
Verzending ~ 20 €

Totaal: 508 €

Opties:
+ Samenstelling ~ 30 €
+ OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100 €
+ AMD 6870 (+15 €)

Systeem 3:

Case: Antec Threehundred ~ 60 €
CPU: Intel i5 2400 ~ 165 €
Mobo: MSI PH67A-C43 ~ 95 €
GPU: GTX 560 Ti 1Gb ~ 205 €
HD: Samsung F3 1Tb ~ 50 €
RAM: 4Gb DDR3 1333mhz RAM ~ 35 €
Voeding: XFX Core 450W ~ 50 €
DVD-RW ~ 18 €
Verzending ~ 20 €

Totaal: 678 €

Opties:
+ Samenstelling ~ 30 €
+ OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€

Systeem 4:

Case: Cooler Master 690 II Lite/Basic ~ 70 €
CPU: Intel i5 2500K ~ 190 €
Mobo: Asrock P67 Extreme 4/MSI P67A GD65/Asus P8P67 Pro ~ 145 €
GPU: AMD 6950 2Gb ~ 230 €
HD: Samsung F3 1Tb ~ 50 €
RAM: 4Gb DDR3 1333mhz RAM ~ 35 €
Voeding: Corsair TX 650W ~ 80 €
Koeler: Scythe Mugen 2 Rev B ~ 38 €
DVD-RW ~ 18 €
Verzending ~ 20 €

Totaal: 856 €

Opties:
+ Cooler Master HAF 922 (+30 €)
+ Samenstelling ~ 30 €
+ OS: Windows 7 Home Premium 64 Bit systembuilder ~ 100€ €
+ AMD 6950 2Gb ~ 230 €
+ Crucial M4 64Gb ~ 105 €

Heb geprobeert de Belgische gangbare prijzen te gebruiken (geen Nederlandse bodemprijzen) met als basis van Alternate/Power4pc en Jaha.

Suggesties van andere onderdelen zijn natuurlijk zeer welkom. Evenals als ik ergens fout zit met de prijzen laat maar weten.

mdgf

Legacy Member
Ik zou bij de xfx 650 als opmerking vermelden dat die soms problemen hebben met de fan (naar google te zien komt het toch precies nogal vaak voor, zowel bij de xxx als de core) en een alternatief geven (de Antec HCG 620 en Corsair TX 650 vindt je in de meeste belgische shops).

Bij systeem 1 mss een tricore als optie geven, tenzij het redelijk wat scheelt in prijs (ik dacht dat het niet veel scheelde, maar kan me vergissen).
Met die earthwatts green 380 en een andere case (goedkope Cooler master 310 ofzo) kom je mss een euro of 10 goedkoper uit. Mss een µATX mobo als optie, als je dan toch budget gaat.

Mss als alternatieve case bij systeem 4 de HAF 912/922.
Evt. iets goedkopere case bij systeem 3. (cooler master elite ofzo, alhoewel die maar 1 fan heeft)

Bij dvd rw misschien gewoon zetten: goedkoopste of iets in dien trand, want de s223c hebben ze ook niet overal.

Ook een vermelding maken van assemblagekosten (25/30€) en de prijs van windows (100€).

Bij systeem 4 vermelden dat de mugen 2 een cpu koeler is.

Misschien ook nog ergens iets vermelden over een i7 dat geen goede optie is voor een normale gaming pc vanwege het kleine voordeel tov een i5 (HT dus) om dat soort vragen te vermijden (ik mag toch hopen :p).

Ook duidelijk maken dat het gaming pc's zijn, voor office of juist zwaardere taken kan het anders liggen.

bij ram vermelden dat ze (gewoon het goedkoopste) 1333MHz ram moeten nemen

EnviousBird

Legacy Member
Ik denk ook dat als je de optie neemt om een tweede 6950 erbij te steken dat het dan best is om een iets betere voeding te nemen zoals de tx750
zeker als je de 2500k gaat overclocken
(wat zeer waarschijnlijk is omdat het een unlockte CPU is)

Twinturbo

Legacy Member
Na wat googlen blijkt het inderdaad bij beide te zijn. Wat meer van de XXX editie te vinden, maar zal ook wel liggen aan het feit dat die al wat langer op de markt is. Van de XFX 450W is niets te vinden, misschien omdat die ook nog niet zo lang uit is. Misschien dan toch de voeding op Corsair TX650W zetten.

Bij p4pc staat de goedkoopste, de X3 450 65 €, bij Alternate 72 €. Dus toch gemiddeld een 10-15 € meer. Naar mijn mening het wel waard maar dan gaan we te dicht naar Systeem 2.
Het was men eerste gedacht om een Antec 380W te nemen met een Xigmatek Asgard kast (veel lovende commentaar over, zeker kwa kabel managment), maar die hebben ze dan weer niet bij p4pc en alternate. Wel bij Jaha en Tones.

Heb voor systeem 1 de Asrock 770 Extreme genomen voor de Sata3 en USB 3.0 mogelijkheid. Als we die mogelijkheden laten vallen kan het natuurlijk veel goedkoper.

Die kasten kunnen we er inderdaad als optie bijzetten. Heb zelf ook wat zitten kijken naar een Corsair 600T voor Systeem 4, prijs rond de 140 €.

Het is gewoon de bedoeling voor de sticky te updaten, de rest van de tekst van fdm zal nog 99% van de tijd nog juist zijn. Dus enkel puur de systemen. Dus het verhaal van de i7 zal nog blijven staan :p

Tenzij je de 6950 gaat flashen en overklokken naar een 6970 heb je geen 750W voeding nodig en is 650W genoeg.

EnviousBird

Legacy Member
Twinturbo zei:
Na wat googlen blijkt het inderdaad bij beide te zijn. Wat meer van de XXX editie te vinden, maar zal ook wel liggen aan het feit dat die al wat langer op de markt is. Van de XFX 450W is niets te vinden, misschien omdat die ook nog niet zo lang uit is. Misschien dan toch de voeding op Corsair TX650W zetten.

Bij p4pc staat de goedkoopste, de X3 450 65 €, bij Alternate 72 €. Dus toch gemiddeld een 10-15 € meer. Naar mijn mening het wel waard maar dan gaan we te dicht naar Systeem 2.
Het was men eerste gedacht om een Antec 380W te nemen met een Xigmatek Asgard kast (veel lovende commentaar over, zeker kwa kabel managment), maar die hebben ze dan weer niet bij p4pc en alternate. Wel bij Jaha en Tones.

Heb voor systeem 1 de Asrock 770 Extreme genomen voor de Sata3 en USB 3.0 mogelijkheid. Als we die mogelijkheden laten vallen kan het natuurlijk veel goedkoper.

Die kasten kunnen we er inderdaad als optie bijzetten. Heb zelf ook wat zitten kijken naar een Corsair 600T voor Systeem 4, prijs rond de 140 €.

Het is gewoon de bedoeling voor de sticky te updaten, de rest van de tekst van fdm zal nog 99% van de tijd nog juist zijn. Dus enkel puur de systemen. Dus het verhaal van de i7 zal nog blijven staan :p

Tenzij je de 6950 gaat flashen en overklokken naar een 6970 heb je geen 750W voeding nodig en is 650W genoeg.

idd ik weet dat algemeen genomen 650 watt genoeg is voor xfire 6950 maar als je later nog gaat upgraden of er een aantal HDD's gaat bijsteken komt zo'n extra 100 watt goed van pas...

mdgf

Legacy Member
Hdd's verbruiken niet echt veel (en ik denk dat er weinig mensen zijn die meer dan 1 of 2 hdd's bijsteken) en als je gaat upgraden naar andere grakas of cpu dan zitten we in een latere generatie waar veel betere grakas quasi evenveel zullen verbruiken. Je kunt zo ook bezig blijven als je het hebt over echt grote uitbreidingen.

Een systeem met CF 6950 en overklokte cpu en wat hdd's en dergelijke trekt in furmark (en zo zwaar worden je grakas normaal nooit belast) maximaal 500W, als je dan ook nog eens al de rest belast kom je mss wel ooit in de buurt van de 550-600W en dat zal dan maar heel eventjes zijn. En op zich zou je dan nog kunnen argumenteren dat in zo'n situatie die psu waarschijnlijk wel efkens boven zijn gerate wattage kan gaan (maar dat zal niet eens nodig zijn).
Bij Hardwaresecrets kon de xfx pro 650 tot 815W trekken voordat hij zich afsloot (wat wel niet te gezond zal zijn, maar hij overleeft het toch).

Twinturbo

Legacy Member
Zelfs dan nog. In meerdere reviews gebruiken ze i7 950+ nog eens deftig overgeklokt naar 4Ghz en die komen maar tot max 500W uit na een furmark run. Dat is nog een verschil van 150W. Daar moet je al enorm veel harde schijven voor bijsteken wil je op de rand komen van de voeding :)

Edit: Deze keer ben ik te laat :p

EnviousBird

Legacy Member
Nu ja jullie hebben op zich wel gelijk
ik probeer alleen maar te zeggen dat een 750 watt voeding iets meer fututeproof is en dat je er iets veiliger mee zit voor komende upgrades

flyingdutchman

Legacy Member
er zijn geen meningen, enkel feiten.
Een te zware voeding zorgt ervoor dat de PC in idle-stand veel te snel onder de 20% grens valt, waardoor de efficiëntie helemaal inkakt. Een voeding heeft namelijk een efficientie-curve. Onder de 20-25% en boven de 80-85% zakt de efficientie in als een pudding. Aangezien je PC 70% van de tijd idle draait, ga je zo een hoop stroom verspillen en dus geld weggooien.
Beter kiest men voor een zo efficient mogelijke voeding met sterke 12V lijnen, daar heb je meer aan dan aan die 100W extra.
Wattages zeggen niks.

PS: grappig dat de thread -precies- één jaar na creatie wordt gerevived :p.

Twinturbo

Legacy Member
Denk dat het beste is dat we toch de Antec NSK4482 bij systeem 1 en 2 gebruiken. Die zijn bijna overal verkrijgbaar.
Ik ga de Antec TP New 650W terug bij systeem 4 zetten als semi-modulaire voeding optie.
Ga de XFX core/XXX 650+ voeding er niet meer bijzetten. Als we een opmerking erbij moeten zetten dat het mogelijk is dat er een tikkende fan in kan zitten zijn we niet goed bezig :)
Kwestie van moederborden wil ik wel graag overal SataIII en USB 3.0 zien.

Voor de samenstelling/verzending zal ik ook 50 € gebruiken, zal voor de meeste winkels zo wel het geval zijn.

Ik dacht ook aan een crossfire mogelijkheid voor systeem 2, maar dan moet er ook een andere voeding en kast worden genomen evenals moederbord.

Upgrade opties en andere suggesties mogen ook altijd worden meegegeven.

Hah fdm, dat was niet express hoor :D

mdgf

Legacy Member
Voor de samenstelling/verzending zal ik ook 50 € gebruiken, zal voor de meeste winkels zo wel het geval zijn.
ik zou dat toch splitsen, levering moet iedereen betalen, assemblage een minderheid.

Twinturbo

Legacy Member
Update gedaan en schop eronder.

Iemand die trouwens iets meer weet over de Asrock H61 iCafe mobo? USB 3.0 en Sata3 voor bijna een belachelijk lage prijs voor een 1155 moederbord.

Twinturbo

Legacy Member
Mogelijk probleem gevonden bij dat ASRock H61iCafe moederbord.

ASRock > Products > H61iCafe
"Due to chipset limitation, if you plan to install three or four memory modules on this motherboard, please install only single-sided memory modules."

Dus voor 2 slots zou 2 Double-Sided modules latjes volstaan, maar voor alle 4 de sloten te gebruiken moeten er ook Single-Sided latjes worden gebruikt zover ik kan zien.

Probleem kwam hier naar boven toen iemand 4 x 4Gb kocht die niet werkte op het mobo:
Newegg.com - ASRock H61ICAFE LGA 1155 Intel H61 HDMI SATA 6Gb/s USB 3.0 ATX Intel Motherboard

Eventueel een andere mogelijkheid is een GIGABYTE GA-PA65-UD3-B3 of een ASRock H67DE3.
Maar deze zijn minstens 25-30 € duurder.

phate_13

Legacy Member
Hangt er vanaf voor wat het moet dienen natuurlijk. Dat is een budget moederbord, dus voor budget setups blijft dat gewoon ideaal.

soulreaper

Legacy Member
mdgf zei:
ik zou dat toch splitsen, levering moet iedereen betalen, assemblage een minderheid.

Niet altijd. Bij Allinonesystems is assemblage gratis mits 90% van onderdelen daar zijn aangekocht, en boven 500 euro is levering binnen Belgie dan ook nog eens gratis. Daarvoor ben ik bereid om 100 of 200 euro meer te betalen dan een Azerty of een Alternate...Nu goed, dat is een andere discussie :p

Twinturbo

Legacy Member
phate_13 zei:
Hangt er vanaf voor wat het moet dienen natuurlijk. Dat is een budget moederbord, dus voor budget setups blijft dat gewoon ideaal.

Akkoord, maar mensen die 2 x 2Gb latjes kopen zijn al gezien omdat als ze 8Gb willen steken ze toch 3-4 banken nodig hebben. Dus moet je ook ineens adviseren om direct een lat van 4Gb te nemen in het begin, zodat 8Gb zonder problemen kan.

Niet altijd. Bij Allinonesystems is assemblage gratis mits 90% van onderdelen daar zijn aangekocht, en boven 500 euro is levering binnen Belgie dan ook nog eens gratis. Daarvoor ben ik bereid om 100 of 200 euro meer te betalen dan een Azerty of een Alternate...Nu goed, dat is een andere discussie

Dat is inderdaad een andere discussie dat jij zoveel meer wilt betalen. Het zijn dan ook richtprijzen voor de levering en verzending en die houden geen rekening met dergelijke promoties. Trouwens ik zou liever hebben dat de richtprijzen te hoog zijn dan te laag.

soulreaper

Legacy Member
Twinturbo zei:
Dat is inderdaad een andere discussie dat jij zoveel meer wilt betalen. Het zijn dan ook richtprijzen voor de levering en verzending en die houden geen rekening met dergelijke promoties. Trouwens ik zou liever hebben dat de richtprijzen te hoog zijn dan te laag.

Ik betaal inderdaad liever iets meer dan dat ik een heel gedoe heb met RMA's en pakketten versturen richting noem maar op. Mijn pc deed tijdje terug rare dingen, en ik had geen idee wat het was. Pc ingeladen, naar Aios gereden, heeft daar alle mogelijke testen ondergaan. 3 dagen later nog steeds geen probleem gevonden. Half uur voor ik hem kon gaan afhalen: Pc crasht. Mobo waarschijnlijk een fout. Stuur jij maar eens case van 25kg naar Nederland... Met het risico dat ze inderdaad niets vinden, en je pc terugkrijgt, en je na x aantal de boel weer kan terugzenden omdat ie weer crasht...Dus betaal ik liever meer geld om te weten dat ik mijne pc 3 dagen later terug heb...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan