Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Vorige week mijzelf kapot gereden op de eerste klim en dan kon ik niet mee op klim 2 en 3, dus ergens vanachter geëindigd.

Vandaag weer 3 keer dezelfde klim, op gravel.
Op het internet las je debat over of er gewisseld zou moeten worden naar een gravelbike voor de klim of niet. De echokamer van het internet besloot unaniem om gewoon op een koersfiets te rijden.

Ik verwachtte geen harde race op de tussenstukken. Alles zou beslist worden op de klim.
Ik heb dan maar de hele race op een gravelfiets gereden, zonder upgrades.

Ronde een en twee gingen eigenlijk heel erg gezapig.
In de derde ronde werd er wel gekoerst op de klim. Met mijn gravelbike kwam ik wel als 4e boven denk ik, en was ik dus mee met de eerste groep.
Met 16 gingen we naar de meet en sprint te laat aangezet en op een slechte fiets om te sprinten op asfalt -> 14/16 in voorste groep, of 14/66 in totaal

Everyone_Is_Stupid_Except_Me.jpg

Dayum

Volgens mij toch het zwaarste wtrl seizoen dat ik al heb gereden. Weer 8 segmenten en dan nog een finish bergop.

4x inspanning van meer dan een minuut
En dan nog 4x 20 seconden ofzo?
Ze volgden elkaar heel snel op.

In ronde 1 slecht gepositioneerd en in 2e groepje terechtgekomen, maar vrij snel weer aansluiting vooraan.

Dan telkens wel top 10 en laatste segment als eerste boven. Bekocht aan de finish en daar 8e.

Met het team posities 5, 7 en 8 en onderweg punten. Normaal wordt het dus een mooie uitslag.

Vandaag was de laatste race van het zrl seizoen. Ik had dit seizoen laten schieten omdat ik niet het niveau haalde dat ik wou, onze ploeg deed ook mee met de A's dus dan moet je wel echt in orde zijn. Ik wou wat specifieker trainen maar jammer genoeg aardig ziek geworden begin januari en mijn fiets letterlijk 2,5 week niet aangeraakt 😥. En pas dit weekend eindelijk het gevoel dat de ziekte gepasseerd is, 4 weken later.

De voorbije weken waren ze telkens met 5 gestart, ze konden nog 2e worden maar dan telde uiteraard elk puntje.
Dus er maar voor gekozen om de start te nemen. Gelukkig was de start heel rustig en kon ik op box hill mijn eigen tempo rijden, wou ook zeker niet over mijn limiet gaan. In een klein groepje belandt en uiteindelijk 56e geworden van de 67. En de ploeg is 2e geworden met 1 puntje voorsprong 😄

Nu hopelijk weer op niveau geraken...

Gisteren was wat een teleurstelling bij mij.
Op de eerste klim was ik nog mee, maar slechts met de hakken over de sloot.
De tweede passage was er te veel aan en heb ik moeten lossen na 2/3e van de klim ofzo.

Eind november de klim nog solo afgewerkt aan 340 watt in 6'58"
Gisteren in de race was mijn beste 5' waarde 325 watt. Redelijk pover dus in vergelijking met twee maanden geleden.

Vandaag mijn allereerste ladder race gereden. Van de ploeg waar ik al een drietal jaar bij rij hebben een aantal mensen zich afgesplitst, met meer focus op de races.

4 vs 4. Het parcours was de wk lus in Innsbruck, met dus eerst de lange klim. Het tempo werd door hen vrij strak gehouden, jammer genoeg verloren wij één iemand. En ik hing een paar keer aan de rekker, dan ging een tegenstander voor me rijden, een gat laten om mij te dwingen weer over te pakken. Leuk die tactieken 😂.
Uiteindelijk met 7 over de top, 4,61w/kg voor de kom. Was echt wel limiet voor mij.

In de afdaling begonnen zij om de haverklap aan te vallen, maar echt full sprint terwijl ze daarmee amper een seconde weg konden komen. Op het eind raakten ze met al hun sprints plots met 3 weg, maar eens beneden konden we dit weer dicht fietsen.
Op naar de legsnapper. Op het tussenstuk ging er 1 van elk aan de haal. Onze beste en 1 mindere van hun, dus eigenlijk ideaal voor ons. Op de legsnapper kon er nog eentje van ons de brug slaan, terwijl de tegenstander moest lossen. Twee teamgenoten los en ik daar achter met 2 van hen. Ipv te wachten op hun teammaats hoopten die twee het gat op de leiders nog toe te rijden. Na de legsnapper zat er eentje 40m achter ons en die hebben ze eigenhandig kapot gereden 😂. In de laatste 2km begonnen ze dan wel hun overtal uit te spelen en moest ik er telkens achteraan sprinten, lang geleden dat ik nog zo afgezien heb. Uiteindelijk 4e geworden en samen met plek 1&2 (&8) was dat genoeg voor de zege.

Wel leuk 😄. Volgende week begint het laatste seizoen van zrl. Na in januari lang ziek geweest te zijn heb ik rustig opgebouwd, ik vrees dat het nog te vroeg komt om op mijn beste niveau te geraken, maar we zien wel.

(moesten er nog mensen interesse hebben in ladder racing, zrl, ttt's, we hebben nog plaats 😉)

Vandaag mijn allereerste ladder race gereden. Van de ploeg waar ik al een drietal jaar bij rij hebben een aantal mensen zich afgesplitst, met meer focus op de races.

4 vs 4. Het parcours was de wk lus in Innsbruck, met dus eerst de lange klim. Het tempo werd door hen vrij strak gehouden, jammer genoeg verloren wij één iemand. En ik hing een paar keer aan de rekker, dan ging een tegenstander voor me rijden, een gat laten om mij te dwingen weer over te pakken. Leuk die tactieken 😂.
Uiteindelijk met 7 over de top, 4,61w/kg voor de kom. Was echt wel limiet voor mij.

In de afdaling begonnen zij om de haverklap aan te vallen, maar echt full sprint terwijl ze daarmee amper een seconde weg konden komen. Op het eind raakten ze met al hun sprints plots met 3 weg, maar eens beneden konden we dit weer dicht fietsen.
Op naar de legsnapper. Op het tussenstuk ging er 1 van elk aan de haal. Onze beste en 1 mindere van hun, dus eigenlijk ideaal voor ons. Op de legsnapper kon er nog eentje van ons de brug slaan, terwijl de tegenstander moest lossen. Twee teamgenoten los en ik daar achter met 2 van hen. Ipv te wachten op hun teammaats hoopten die twee het gat op de leiders nog toe te rijden. Na de legsnapper zat er eentje 40m achter ons en die hebben ze eigenhandig kapot gereden 😂. In de laatste 2km begonnen ze dan wel hun overtal uit te spelen en moest ik er telkens achteraan sprinten, lang geleden dat ik nog zo afgezien heb. Uiteindelijk 4e geworden en samen met plek 1&2 (&8) was dat genoeg voor de zege.

Wel leuk 😄. Volgende week begint het laatste seizoen van zrl. Na in januari lang ziek geweest te zijn heb ik rustig opgebouwd, ik vrees dat het nog te vroeg komt om op mijn beste niveau te geraken, maar we zien wel.

(moesten er nog mensen interesse hebben in ladder racing, zrl, ttt's, we hebben nog plaats 😉)
Op welke avonden racen jullie en wat voor waardes moet je halen om mee te kunnen? Heb dit jaar al iets meer races meegereden en vindt het wel tof, maar geen idee of ik goed genoeg ben om een meerwaarde te zijn!

Op welke avonden racen jullie en wat voor waardes moet je halen om mee te kunnen? Heb dit jaar al iets meer races meegereden en vindt het wel tof, maar geen idee of ik goed genoeg ben om een meerwaarde te zijn!
Dinsdag en/of donderdag. Meestal starttijd rond 20u.

Met de nieuwe ploeg is 4w/kg het minimum. Gisteren hadden we ttt en 2 gasten met een ftp van rond de 4 hebben zich dan leeg gereden voor de finish op Petit Kom. Ik moest dan als zwakste van de 4 de tijd zetten en zien dat ik niet gelost werd 😬. Mijn ftp staat nu op 4,37.

Ik rij soms ook nog mee met mijn oude ploeg, die zitten tussen de 3,5 en 4w/kg. Daar ben ik dus de betere, is wel chill om zo ook eens een ttt te kunnen rijden. We hopen in onze nieuw ploeg tegen volgende winter ook een tweede team te hebben met die waardes.

Racen met een vaste groep geeft me de motivatie om te trainen. Ik heb de laatste maand echt wel wat proberen toewerken naar de laatste zrl van deze winter.
Ik zat al jaren tussen de 3,5 a 4w, het is maar door met zo'n vaste groep te beginnen trainen die allemaal beter willen worden dat ik voorbij de 4w ben geraakt.

Na de TTT was er vanavond de eerste puntenrace in de ZRL. Jarvis island, in tegenwijzerzin.
Een +40km/u klim met punten aan de top, afdaling tot de sprint. 30" seconden lucht happen en dit x6 😂.

Met de leeftijd begin ik precies meer en meer een diesel te worden. De eerste beklimming ging het behoorlijk hard en boven was ik samen met een man of 10 gelost. Gelukkig viel het tempo richting de sprint wat stil waardoor we terug konden komen. Later eigenlijk nooit meer in de problemen geraakt. Ik moet bekennen dat ik de sprints op 90% reed omdat ik schrik had gelost te worden. Er deden 10 A+ renners mee dus die schrik was niet ongegrond denk ik 😛

Qua punten zelf 14e geëindigd en als team 2e, zeer nipt voor de 3e. Jammer genoeg had onze sterkste renner een slechte internetverbinding waardoor hij lange tijd niemand zag en dus ook geen draft kreeg.

Exact 300w NP voor 46'. Qua 3' power wel mijn beste van deze winter, wel nog 31w onder mijn pb. Er zit (hopelijk) nog rek op.

Wij slaan dit seizoen over. Het zou ook dramatisch zijn bij mij.
In de laatste 3 maanden zo'n 5 uur in totaal gefietst denk ik.

Vrijdag komt er wel een Zwift Ride toe
Mijn vriendin wil ook kunnen fietsen en betaalt dus de helft mee. De fiets zal wel voor 99.5% van de tijd door mij gebruikt worden vermoed ik de eerste maanden. En daarna 100%

Ronde 3, vier rondjes croissant, 41 vrij vlakke kilometers.
De start werd gegeven en één iemand bleef achter in de startbox. Bleek dat iemand te zijn van het team dat op kop stond! Met 15 seconden achterstand begon die als een bezettene te achtervolgen, hij kwam tot op 10 seconden, 8 seconden. En dan vond het peloton het welletjes, het tempo ging voor een minuut of twee strak de hoogte in en een goeie eindnotering kon hij vergeten.

Voor het overige werd er relatief rustig gereden, op enkele stevige stroomstoten na. Wat uiteraard wel enkele mensen hun kop kostte. Van de 39 starters bleven er nog 27 over.

In de laatste kilometer ging het tempo strak de hoogte in, maar bij het ingaan van de laatste 300m zat er helemaal niks meer op. Echt geen idee hoe het kwam maar eigenlijk amper een sprint gereden. Uiteindelijk 20e gefinisht. Met mindere waardes als vorige week, teleurstellend.

Een ploeggenoot pakte de zege, en met oa ook nog een 7e plaats werden we vandaag 2e. Na 3 wedstrijden staan we op kop! Volgende week alweer de laatste wedstrijd.

Nog een update van de laatste ronde!

Vijf rondjes Double Span Spin in New York, puntenrace. Oftewel 10x een minuut of 3 boven je ftp op de Brooklyn Bridge, en er dan nog een sprint proberen uitpersen om punten te pakken. Spoiler, vreselijk.

40 moedige mannen aan het vertrek. Wij hadden vooral oog voor Team Rhino in de roze uitrusting, onze rechtstreekse concurrenten voor de zege.
De eerste ronde ging het meteen bijzonder hard en brak de groep in twee. 3 van ons vooraan en 3 achteraan (ik achteraan), en de rhino's net hetzelfde. Vervolgens kwam het er op dus op aan om bij elke sprint voor zoveel mogelijk roze truitjes te eindigen.

Dat lukte behoorlijk goed, ik en een teamgenoot eindigden de meeste sprints voor de roze mannen. Ik werd uiteindelijk 18e op punten. En vooraan deden ze het fantastisch, met plekken 1, 2 en 7.

Waardoor we onszelf kampioen mogen noemen van Aqua A2, woohoo!

Voor mij persoonlijk geen topseizoen. 31w onder mijn 3' pb gebleven en 21w onder mijn 5' pb. Het ontbrak aan punch en frisheid om beter te doen. Tijd voor een weekje rust!

Ik zit net aan die 4w/kg nu, dus het zou mss net gaan, maar ik ben ook een lichtgewicht, dus qua ruwe watts minder handig, in de klimmen wel. Moet eens kijken voor het najaar om een goeie groep te vinden dan.

Het gaat voornamelijk om die korte bursts en dat kunnen blijven herhalen. De winnaar van onze ploeg had average 3,81w/kg en ik 3,78... Maar NP had hij 4,81 en ik slechts 4,31. Hij haalde in de slotsprint gewoon nog 12,1w voor 15 seconden.
Zes maanden geleden was ik gewoon nog de betere van hem tijdens ttt's. Maar hij traint heel veel op sprints en het werpt zijn vruchten af 💪.

Gewicht heeft zijn voor en nadelen. Onze winnaar weegt 69kg en de tweede is een jonge manneke van 59kg. Op de meeste parcoursen is 70kg wel beter omdat je over meer ruwe power beschikt.

We zijn onze ploeg nog aan het uitbouwen maar hopen volgende winter wel twee teams te hebben in zrl, en we doen nu ook regelmatig van die ladder races. Als je volgende winter wil racen laat je maar iets weten. Het is wel een leuke bende.

@BidonTV morgen hebben we ladder race tegen The Watt Squad. Ik merk net op dat jij daar onderdeel van uitmaakt 😄.
Je laatste ladder race was in oktober dus ik neem aan dat je niet start?

wat is een ladder race?
#schijtaangoogle
Bij ladder races nemen 2 ploegen het tegen elkaar op. Meestal 5 vs 5 of 4 vs 4. Je kan ploegen uitdagen die tot 5 plaatsen boven je staan. Win je dan neem jij hun plaats in.
De uitdager mag het parcours kiezen, als de uitgedaagde ploeg verliest kan deze een rematch aanvragen en zelf het parcours kiezen.

Vanavond dus tegen de Belgen, 5 vs 5. Zij kozen een route over de Epic kom, downhill en dan finish beneden in de jungle.
Eerst dus aan een stevig tempo de Kom over. Halverwege waren we 2 man kwijt, 1 van elke ploeg. Verrassend genoeg bleven we nog met 8 samen. Pas helemaal naar het eind sneuvelde er nog eentje. 4 vs 3 in ons voordeel! Epic kom in 19'35" of 4,68w/kg.
Maar dan de downhill. Iemand van onze ploeg gebruikte als eerste het aambeeld, sloeg een klein gat maar dan kwam de groep voorbij gevlogen. En onze lichtste renner van 62kg wapperde er mee af 😭. Van 4 vs 3 overtal naar 2 vs 3 door berg af gelost te worden, dooooh.

In de laatste kilometers probeerden ze wat aan te vallen maar uiteindelijk werd het een sprint. Nummer 1 was veel te sterk, ik werd heel nipt 3e. Met onze andere plekken niet genoeg om te winnen.

Zelf wel heel tevreden over mijn waardes. 4,68w/kg voor 20' en een nieuwe 15" pb met 898w in de sprint. De week rust na zrl heeft me deugd gedaan.

Bij ladder races nemen 2 ploegen het tegen elkaar op. Meestal 5 vs 5 of 4 vs 4. Je kan ploegen uitdagen die tot 5 plaatsen boven je staan. Win je dan neem jij hun plaats in.
De uitdager mag het parcours kiezen, als de uitgedaagde ploeg verliest kan deze een rematch aanvragen en zelf het parcours kiezen.

Vanavond dus tegen de Belgen, 5 vs 5. Zij kozen een route over de Epic kom, downhill en dan finish beneden in de jungle.
Eerst dus aan een stevig tempo de Kom over. Halverwege waren we 2 man kwijt, 1 van elke ploeg. Verrassend genoeg bleven we nog met 8 samen. Pas helemaal naar het eind sneuvelde er nog eentje. 4 vs 3 in ons voordeel! Epic kom in 19'35" of 4,68w/kg.
Maar dan de downhill. Iemand van onze ploeg gebruikte als eerste het aambeeld, sloeg een klein gat maar dan kwam de groep voorbij gevlogen. En onze lichtste renner van 62kg wapperde er mee af 😭. Van 4 vs 3 overtal naar 2 vs 3 door berg af gelost te worden, dooooh.

In de laatste kilometers probeerden ze wat aan te vallen maar uiteindelijk werd het een sprint. Nummer 1 was veel te sterk, ik werd heel nipt 3e. Met onze andere plekken niet genoeg om te winnen.

Zelf wel heel tevreden over mijn waardes. 4,68w/kg voor 20' en een nieuwe 15" pb met 898w in de sprint. De week rust na zrl heeft me deugd gedaan.
Ik hoorde het in onze whatsapp dat het wel en spannende race was.
"Die Belg was wel ook sterk" ;-)

Terug
Bovenaan