Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Twee jaar geleden zat deze race er ook in, maar was het slechts 5 ronden ... 10 rondjes, crazy.

Als lichtere renner vooral punten proberen pakken op het klimmetje en dan op de vlakke sprint "gewoon" volgen. Al ben ik op de klim nooit top 3 geraakt. Qua aantal punten 6e geworden, de 4e en 5e 1 puntje meer als mij.

Dan vreemd genoeg wel de vlakke slotsprint gewonnen. In de laatste bocht zat ik nog 8e ofzo, kop naar beneden en sprinten. Toen ik weer omhoog keek zag ik nog maar 1 iemand voor me. Die nog vrij vlot voorbij gereden eigenlijk. Echt raar.

257w average, 306w NP.

NP en ook 15" power enzo duurt een hele tijd vooraleer het correct is. Ik bekijk het op intervals.

Twee jaar geleden zat deze race er ook in, maar was het slechts 5 ronden ... 10 rondjes, crazy.

Als lichtere renner vooral punten proberen pakken op het klimmetje en dan op de vlakke sprint "gewoon" volgen. Al ben ik op de klim nooit top 3 geraakt. Qua aantal punten 6e geworden, de 4e en 5e 1 puntje meer als mij.

Dan vreemd genoeg wel de vlakke slotsprint gewonnen. In de laatste bocht zat ik nog 8e ofzo, kop naar beneden en sprinten. Toen ik weer omhoog keek zag ik nog maar 1 iemand voor me. Die nog vrij vlot voorbij gereden eigenlijk. Echt raar.

257w average, 306w NP.
10 rondjes Glasgow Crit 🤣 en 21 sprints was dus met... sprint recht out of the gate na een paar honderd meter dan? Savage... :unsure:

Vlakke sprints zijn altijd deels RNG in Zwift, het gaat niet enkel om hoeveel vermogen je kan trappen, het gaat zeker zo hard over positie en momentum bij aanvang van die slotsprint, het feit dat die sprint zelfs grotendeels licht afhelt vergroot dat nog verder uit. Als je net forward momentum hebt op het moment van je aanzet en je zit mooi in de wielen zonder te ver te zitten dan rol je vaak nog veel mannen op.

Volgens mij is de key in Zwift sprints van vermogen geleidelijk op te bouwen en pas de laatste 5-10 seconden van je sprint nog eens te kicken. Veel mensen geven hun kick bij de aanzet van hun sprint en faden dan over de duur van hun sprint. Het probleem als je hetzelfde doet is dat je dan echt gewoon meer vermogen moet kunnen trappen dan de rest. Als je het omgekeerde kan doen ga je de laatste 100m van een sprint op moment dat je eigenlijk in de wind zou moeten rijden ook effectief meer vermogen kan trappen. Enfin, allemaal leuke theorie, niet evident als het melkzuur uit uw oren spuit na 20 sprints :laugh:

Bij nij staat er 264 watt gemiddeld en 267 watt NP.
Slaat nergens op.

Data van zwiftpower

Edit: 't Is geüpdatet naar 301
Zwiftpower heeft altijd een paar uur nodig om de correcte data weer te geven. De 20min en 5min values zijn meestal onmiddellijk vrij correct maar de scherpere randjes in uw power worden initieel altijd afgevlakt. Als je in de sprint 12-13w/kg duwt ga je de eerste paar uur waarschijnlijk 7-8 zien staan oid waardoor uw NP ook relatief lager uit valt dan je zou verwachten. https://zwiftracing.app/ heeft hetzelfde 'issue' dus ik vermoed dat dit iets Zwift side is...

Nou, dat was leuk... :wtf: ik ben er deze morgen zelfs "slecht" van opgestaan.
Als totaal niet explosief zijnde had ik er totaal geen zin in maar voor de eerste keer dit seizoen eens langer dan 2min kunnen opwarmen en dus gelijk ne bezetene uit de startbox gevlogen en meteen als 10e punten kunnen nemen (en tot de laatste ronde ook de 5e FTS tijd gehad).
De eerste 5 ronden op de kicker proberen meedoen maar daarna was daar het beste er wel af. De vlakke sprint elke keer in de top 10 gereden (behalve de eindspurt) waaronder ook vaak top 5 gewoon door er heel vroeg aan te beginnen en het principe van Reverz hierboven toe te passen.
Bij de eindspurt iets te lang gewacht en als 11e (later gecorrigeerd naar 12e) over de finish gereden.

1272 punten (blij mee als strijkijzer), 345W NP (293W avg) en een slechte nacht :)
Laatste race kan ik wsl niet meedoen dus deze ronde zit er op voor mij.

Fresh outta '25 is van start gegaan. 5 stages, relatief korte parcours (wel nooit helemaal vlak)...
Eerste race kon al tellen. Gans de boel bleef lang bijeen behalve 1 andere Belg die een hele tijd solo heeft gereden maar uiteindelijk toch opgerold werd door The blob. Het klimmetje net voor het einde zou bepalend worden dus de laatste lap daar goed doorgeduwd met nog 2 man voor mij. Maar het laatste vlakke stuk kwamen er nog een paar man opzetten (met een Powerup) en uiteindelijk als 9e over de meet. Het hielp niet dat ik gisteren 90min had gereden en vandaag ook nog woon-werk in benen had (wind tegen naar huis).

Avg 4,3 w/kg, een aantal race-points erbij en ftp van 295w naar 306w…

Nou, dat was leuk... :wtf: ik ben er deze morgen zelfs "slecht" van opgestaan.
Als totaal niet explosief zijnde had ik er totaal geen zin in maar voor de eerste keer dit seizoen eens langer dan 2min kunnen opwarmen en dus gelijk ne bezetene uit de startbox gevlogen en meteen als 10e punten kunnen nemen (en tot de laatste ronde ook de 5e FTS tijd gehad).
De eerste 5 ronden op de kicker proberen meedoen maar daarna was daar het beste er wel af. De vlakke sprint elke keer in de top 10 gereden (behalve de eindspurt) waaronder ook vaak top 5 gewoon door er heel vroeg aan te beginnen en het principe van Reverz hierboven toe te passen.
Bij de eindspurt iets te lang gewacht en als 11e (later gecorrigeerd naar 12e) over de finish gereden.

1272 punten (blij mee als strijkijzer), 345W NP (293W avg) en een slechte nacht :)
Laatste race kan ik wsl niet meedoen dus deze ronde zit er op voor mij.
Stevige wattage! Knap hoor.
Op welke gewicht is dat?

Vroeger deed ik bijna uitsluitend workouts als het geen wtrlnwas, maar ik begin die races toch steeds leuker te vinden. Ik probeer ook actiever te koersen ipv gewoon "in voorste groep eindigen is goed" mentaliteit

Voor workouts moet je jezelf toch meer opladen vind ik. Eens je vertrokken bent in een race kijk je niet meer naar de klok.

Vorige week vrijdag zo nog Stage 1 Off the maap gereden. Na dinsdag zrl en donderdag ttt wou ik niet full gas gaan. Na de start brak het vrij snel en ben ik in de 2de groep gebleven. Daar was het tempo vervolgens vrij laag dus als een idioot wat beginnen aanvallen. Soms 5km met een paar seconden voorsprong voor de groep uit blijven rijden 😂. Uiteindelijk toch bijna een uur aan 3,85w/kg gereden, maar wel volledig mijn eigen goesting kunnen doen in de race.

Dat vind ik zo leuk aan die E ritten. Er start 250 man dus je vindt altijd wel een groep waar je kan inpikken. Als je moet starten volgens racing score versus 30 anderen dan is het sowieso volle petrol. Dat hoeft niet elke keer.

Laatst bewerkt:
Eerste race kon al tellen. Gans de boel bleef lang bijeen behalve 1 andere Belg die een hele tijd solo heeft gereden maar uiteindelijk toch opgerold werd door The blob. Het klimmetje net voor het einde zou bepalend worden dus de laatste lap daar goed doorgeduwd met nog 2 man voor mij. Maar het laatste vlakke stuk kwamen er nog een paar man opzetten (met een Powerup) en uiteindelijk als 9e over de meet. Het hielp niet dat ik gisteren 90min had gereden en vandaag ook nog woon-werk in benen had (wind tegen naar huis).

Avg 4,3 w/kg, een aantal race-points erbij en ftp van 295w naar 306w…
Daarnet toch ook maar die race gedaan in de B- category. Half september deed ik daar op een goeie dag mee voor de podiumplaatsen maar dan op 2 weken tijd 2 keer goed ziek geweest en dan nog wéken gesukkeld (vermoeid, rode HRV...), ik vermoed Covid en dan wat blijven plakken... ondertussen de 3de week terug stilaan een beetje aan het trainen dus ik had eigenlijk 0 verwachtingen en hoopte vooral van gewoon zo lang mogelijk te kunnen aanklampen. Een beetje Arkaine zijn game plan dus :tongue:

Ik had verwacht dat het vooral op het knikje niet ver voor de finish telkens hard zou gaan maar in praktijk probeerden er ook in de semi vlakke aanloop daar naartoe constant mensen er vanonder te muizen waardoor het tempo overal toch vrij hoog bleef en er weinig recuperatie mogelijkheid was. In ronde 3 ontplofte het vooraan en was een kleine split van ne man of 8 met een man of 8-9 daarachter. Ik zat oorspronkelijk mee voorin maar bij het samensmelten ging ergens iets mis waardoor er plots 11 terug wegreden, waarbij ik wél aan de verkeerde kant van de split zat. Ik heb daar mijn sprint gereden om net voor de start van de afdaling het gat nog te dichten maar daarna was het vet wel volledig van de soep. Uiteindelijk nog voor de echte klim uit de wielen gereden en binnen gekomen als 12de op 39 starters.

Eigenlijk moet ik daar tevreden mee zijn, mijn FTP heeft een stevige knauw gekregen sinds september en dit was ook de 3de stevige dag na elkaar. Vrijdag had ik Off the MAAP Stage 2 gereden, oorspronkelijk met het idee van niet te zot te doen maar met het rollend parcours in Central Park rijdt je toch altijd wel harder dan de intentie was, alleen maar om bij je group te blijven.

Gisteren ook nog 3de workout van Zwift Camp: Build gedaan, ook die was zwaarder dan verwacht. Ik had een soort van 5m effort test verwacht maar in praktijk bleek daar ook een 20min effort in de workout verstopt te zitten. Ik moet zeggen dat ik die manier van workouts van Zwift Camp wel leuk vind, geen fixed ERG profiel maar een vaste route met text prompts waar je efforts doet op basis van het parcours waarover je rijdt.

Leuke afsluiter van het wtrl seizoen.
Geëindigd als 5e van 51, meteen mijn beste resultaat in een wtrl race.

Bij de race results stond mijn 5 minuten power op 4.9 W/Kg
Op dat statistiekenkadertje dat je waardes voortduren bijhoudt en update stond er 354 watt als 5' waarde of 5.06 W/Kg. Van waar die verschillende resultaten komen, weet ik niet, maar ik ga enkel het tweede onthouden =]

Als tweede power up een veertje gekregen en die gehouden tot op de laaste klim.
Zoals verwacht was bijna heel het pak nog samen aan de voet van de NYC KOM.

Vanaf het begin van de brug was het een goeie 4 minuten klimmen. Ik had vooraf in het hoofd om te mikken op 360 a 370w. Laptime genomen en me aan die waardes gehouden. Na 1' reed ik pakweg 25e, halfweg 10e ofzo. Toch straf hoeveel mensen totaal niet (kunnen) pacen...
Eveneens bij de tweede kans een veertje gekregen en dit gehouden voor het laatst, alleen hadden de meesten rond mij hetzelfde idee 😂. Uiteindelijk 4e geworden, 376w voor 4 minuten aka 5,75w/kg.
Qua waardes dus wel wat ik voor ogen had, meer zit er momenteel niet in.

Frustrerende avond gisteren. Tijdens de opwarming al gemerkt dat het internet sputterde. Uiteindelijk nog in de start pen geraakt maar zag niemand rond mij. Het internet in de garage kan soms moeilijk doen maar dat zijn nu 2 races dit seizoen die ik niet kunnen rijden heb door internet problemen :wallbash:

Stage 2: Fresh Outta '25: Scotland Smash​

Daarnet deze gereden. Kort raceje van 18 kilometer.
15e van de 45 geëindigd. Ik moest meedoen in de categorie 520 - 650 en het niveau lag duidelijk een stukje hoger dan wat ik gewend ben in het voorbije WTRL seizoen.

Op zwiftpower wordt dit dan geregistreerd als een A-race, maar aangezien er nog een categorie 650-1000 is, vind ik dat nogal 'misplaatst'.

Tot nu toe heb ik altijd van die races met slechts 10 deelnemers vermeden. Misschien binnenkort ook eens doen om te zien wat het geeft. Misschien is dat ook leuk.

Stage 2: Fresh Outta '25: Scotland Smash

Daarnet deze gereden. Kort raceje van 18 kilometer.
15e van de 45 geëindigd. Ik moest meedoen in de categorie 520 - 650 en het niveau lag duidelijk een stukje hoger dan wat ik gewend ben in het voorbije WTRL seizoen.

Op zwiftpower wordt dit dan geregistreerd als een A-race, maar aangezien er nog een categorie 650-1000 is, vind ik dat nogal 'misplaatst'.

Tot nu toe heb ik altijd van die races met slechts 10 deelnemers vermeden. Misschien binnenkort ook eens doen om te zien wat het geeft. Misschien is dat ook leuk.
Die ingreep hebben ze een tijd terug gedaan om de subcategorieën smaller te maken en dus competitiever, ik denk dat ze dat hebben uitgerold samen met de wisselende brackets: de categorieën van de officiële Zwift races 'verspringen' nu elk uur.

De 17:00 race van zo meteen heeft bv de 510-650 bracket waar jij in valt als A cat.
De 18:00 race heeft als A cat een 570-725 bracket, de B cat zit op 450-570.

Met een racing score van 540 ga je in de eerste race dus in de A group moeten rijden, in de 2de race kan je ervoor kiezen om in de B group mee te rijden. In praktijk heb je dus altijd een - en een + bracket voor je racing score, eentje waar je aan de onderkant van het veld zit, eentje waar je aan de bovenkant zit. Eigenlijk doen die A of B categorieën weinig meer ter zake, race score is wat telt, de rest dient maar om de groep een gemakkelijke naam te geven voor die specifieke race.

Succes aan iedereen die vanavond weer meedoet aan zrl.

Ik ga deze keer passen en me een maandje focussen op fatsoenlijk trainen, want ik heb deze winter het niveau niet gehaald dat ik voor ogen had. Misschien dat ik de laatste 2 races wel doe (als mijn team nog een plekje over heeft).

In praktijk heb je dus altijd een - en een + bracket voor je racing score, eentje waar je aan de onderkant van het veld zit, eentje waar je aan de bovenkant zit. Eigenlijk doen die A of B categorieën weinig meer ter zake, race score is wat telt, de rest dient maar om de groep een gemakkelijke naam te geven voor die specifieke race.
Ah, dat vind ik eigenlijk wel geen goed systeem.
Mijzelf kennende zou ik meestal meerijden in de race waar ik aan de bovenkant van de vork zit, maar ook af en toe de moeilijkere reeks voor een grotere uitdaging.

Succes aan de ZRL'ers inderdaad. Ik doe vanavond niet mee. Het is de TTT, mijn minst favoriete onderdeel, dus ik vind het niet erg dat ik hem moet missen :)

Ik had vorige keer de group ride + 20k race van de Gentse clubs gewonnen bij de C’s, dus ik ging eens meedoen bij B.

25 min in groep opwarmen en dan 35 min racen ongeveer. De Zwift classic, 7 rondjes met 1 lange loper.

De eerste passage lag ik er al af. 2 man die net voor de top begonnen kletsen en ik kon niet volgen. Dan maar een solo race gereden en druk op de pedalen gehouden. 234AP/253NP over 1u04min, PR op 30 min met 274w.

Op 1 na meeste watt van iedereen gereden, maarja, wat ben je ermee als je niet mee bent in de ontsnapping 🤣

Al bij al tevreden. Bijna al mijn beste waarden (meeste dateerden van 2021) aan het verbeteren de laatste maanden, gewoon door een paar maand heel consequent (min 5u, gemiddeld 6-7u te sporten)

nog 30 dagen FTP builder en dan een programma om mijn 90k TT te doen.

(op 77kg 185cm)

IMG_0262.jpeg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan