Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Kan je bij zwift companion app meer filters instellen dan gewoon 'race' en 'categorie'?
Bijvoorbeeld afstand, hoogteverschil. Eventueel parcours.

Ik moet nog twee races rijden en je moet precies op elk event klikken om te zien wat de route is.

Kan je bij zwift companion app meer filters instellen dan gewoon 'race' en 'categorie'?
In de Zwift app niet. Op Zwiftpower wel.
Daar kan je events filteren op flat or hilly, welke map, welke afstand.

Ik heb nog geen racing score, dus kan aan bijna geen enkel event meedoen . En voor wtrl hé ik denk ik een racing score nodig.

Over 5 min doe ik mee met een race. Kheb mij bij de c ingschreven, gewoon om mijn profiel te activeren :)

ok, dat was klote.
De weerstand op de trainer werd niet aangepast.
280 watt aan 125 rpm word je niet vrolijk van.

firmware trainer eens proberen updaten, eens via bluetooth ipv ANT+ proberen en hopelijk is het dan in orde.
Anders wordt het wel eens tijd voor een nieuwe trainer.

Heel vreemd, want trainingen op ERG mode doet hij wel nog gewoon goed. Je zou toch denken dat er weinig verschil zit in het weerstands-signaal dat zwift uitstuurt bij erg-mode trainingen of hellingen

edit: enig idee waarom deze race niet op zwiftpower komt? Maakt dat uit voor WTRL?

Ik moet nog twee races rijden en je moet precies op elk event klikken om te zien wat de route is.
Als je een snelle overview wilt van alle aankomende events met nen hoop meer filters is deze wel een hele leuke: https://zwifthacks.com/app/events/

Als je relatief snel een paar races wilt rijden rijdt je waarschijnlijk best gewoon de monthly racing league. Die events starten elke uur en duren ongeveer 30-45 afhankelijk van welk parcours het is die week.
Ik heb nog geen racing score, dus kan aan bijna geen enkel event meedoen . En voor wtrl hé ik denk ik een racing score nodig.

Over 5 min doe ik mee met een race. Kheb mij bij de c ingschreven, gewoon om mijn profiel te activeren :)
Ik weet niet welk WTRL event je bedoelt maar de ZRL op dinsdag werkt volgens mij gewoon nog steeds op het oude categorie systeem toch?

Normaal krijg je trouwens toch sowieso een seeding score om mee te starten? Zwift kijkt naar al je activiteiten van de laatste 90 dagen en trekt daar je best 5-minute effort uit om je seeding score te bepalen. Je moet dus in principe zelfs niet koersen om een race scoren te krijgen, je kan ook gewoon in free ride 5 minuten de longen uit u lijf rijden (of net niet :unsure:) om zo een racing score te krijgen.

Ik weet niet welk WTRL event je bedoelt maar de ZRL op dinsdag werkt volgens mij gewoon nog steeds op het oude categorie systeem toch?
blijkbaar niet.
't Is alleszins allemaal heel verwarrend als je niet mee bent met alle ontwikkelingen.

't is ondertussen in orde. Dinsdag kan ik gewoon meerijden in categorie B.
De trainer heb ik daarnet getest op de Climb Portal en de weerstand werd wel gewoon weer aangepast. Morgen nog eens een race proberen en hopelijk werkt daar ook alles gewoon

Ik heb zelf nog nooit een zwift race gedaan. In welke categorie kom ik terecht bij een eerste race? Is dat meteen op basis van je ftp of is dat een watt/kg?

Ik heb zelf nog nooit een zwift race gedaan. In welke categorie kom ik terecht bij een eerste race? Is dat meteen op basis van je ftp of is dat een watt/kg?
Op basis van je Zwift activiteiten over de laatste 90 dagen wordt een power profile opgesteld (in de achtergrond) en op basis van dat profiel krijg je een seeding score voor je racing score. Die racing score kan je terugvinden op je profielpagina in je companion app. Op basis van de resultaten die je rijdt kan je racing score stijgen of dalen (ze kan echter niet dalen onder je seeding score).

Los daarvan kan je eigenlijk gewoon een random race openen en inschrijven. Normaal is altijd 1 categorie die als recomended staat aangeduid, dat is de laagste categorie waarin je kan starten. Je kan altijd hoger racen dan je categorie maar nooit lager. Met een racing score van bv 420 start je normaal gezien dus in een range van 330-450. Je kan ook in bv 450-570 starten maar je kan niet in de 210-330 categorie starten.

Ik zie dat ik een racing score heb van 501. In welke categorie kom ik dan terecht?
Je hebt geen vaste categorieën meer zoals vroeger met a, b, c of d.

Zo zal je in de ene wedstrijd een range hebben van 450-570 en een andere wedstrijd 390-510. De ene keer zal je dus halfweg de categorie zitten en de andere keer aan de top. Op zich vind ik dat wel een goeie zaak, zo gaan renners ook minder proberen om onder bv 510 te blijven.

Zo zal je in de ene wedstrijd een range hebben van 450-570 en een andere wedstrijd 390-510. De ene keer zal je dus halfweg de categorie zitten en de andere keer aan de top. Op zich vind ik dat wel een goeie zaak, zo gaan renners ook minder proberen om onder bv 510 te blijven.
Thnx, lijkt me idd wel leuk te zijn. Zal me er toch een aan wagen denk ik volgende week

De non-zwift races gebruiken vaak nog het oude systeem met de 350-520 bracket. Het vernauwen en afwisselen van de brackets is inderdaad een grote verbetering.

@MBoddin04 : je gaat wel zien als je een event selecteert en je scrolt naar onder gaat Zwift automatisch bij één categorie aangeven "Recommend for you" in een blauw balkje.

Zonet mijn eerste race gereden en meteen gewonnen 😅
Was de zwift racing crit club - the classic. Was een aanloopronde gevolgd door 3 laps met in het midden beklimming met percentages tot 5-6%. Meteen in de eerste ronde gingen er 2 van door maar zag het verschil niet te ver oplopen. Reed heel comfortabel rond & indien het meer dan 15seconden ging oplopen ging ik proberen de oversteek te maken. Alles terug bij elkaar gekomen op 1 ronde vh einde. Zoals verwacht was het op de laatste beklimming even goed doorduwen om mee te zijn. Niet echt meteen afscheiding op de beklimming zelf maar plots op we uitloper 2-3% viel het heel uit elkaar omdat ik en 2 anderen de inspanning doortrokken.
Uiteindelijk met 3 naar de meet en werd bijna verrast omdat een van de anderen al aanging op 800 van de streep. Uiteindelijk hem nog kunnen terughalen door een bijzonder power steady sprint te rijden. ‘T waren niet de extreme wattages maar wel 20-30 seconden 10w/kg. Zag aan zijn w/kg dat ik hem ging pakken. Uiteindelijk in de sprint nog de laatste 5 seconden de benen stil kunnen houden.
Leuke ervaring maar zal niet voor iedere week zijn 😅 toch wel bizar eens het wat stijgt dat iedereen plots harder begint te duwen. Lag er de eerste ronde al bijna af
Uiteindelijk 286 watt - 3.9 w/kg (302np) gemiddeld over 27:30 min.

Laatst bewerkt:
Was de zwift racing crit club - the classic. Was een aanloopronde gevolgd door 3 laps met in het midden beklimming met percentages tot 5-6%. Meteen in de eerste ronde gingen er 2 van door maar zag het verschil niet te ver oplopen. Reed heel comfortabel rond & indien het meer dan 15seconden ging oplopen ging ik proberen de oversteek te maken. Alles terug bij elkaar gekomen op 1 ronde vh einde. Zoals verwacht was het op de laatste beklimming even goed doorduwen om mee te zijn. Niet echt meteen afscheiding op de beklimming zelf maar plots op we uitloper 2-3% viel het heel uit elkaar omdat ik en 2 anderen de inspanning doortrokken.
Uiteindelijk met 3 naar de meet en werd bijna verrast omdat een van de anderen al aanging op 800 van de streep. Uiteindelijk hem nog kunnen terughalen door een bijzonder power steady sprint te rijden. ‘T waren niet de extreme wattages maar wel 20-30 seconden 10w/kg. Zag aan zijn w/kg dat ik hem ging pakken. Uiteindelijk in de sprint nog de laatste 5 seconden de benen stil kunnen houden.
Leuke ervaring maar zal niet voor iedere week zijn 😅 toch wel bizar eens het wat stijgt dat iedereen plots harder begint te duwen. Lag er de eerste ronde al bijna af
Proficiat! Een race winnen is niet zo eenvoudig.
En dat met 3,9w/kg… was dit categorie B dan?
Mij is het nog niet gelukt een noemenswaardige race te winnen. De sprint ontbreekt altijd bij me. En ook ervaring 😅 ik heb altijd een van de hoogste w/kg gewoon door te ijverig fietsen. Maar daarmee win je dus niet altijd

Proficiat! Een race winnen is niet zo eenvoudig.
En dat met 3,9w/kg… was dit categorie B dan?
Mij is het nog niet gelukt een noemenswaardige race te winnen. De sprint ontbreekt altijd bij me. En ook ervaring 😅 ik heb altijd een van de hoogste w/kg gewoon door te ijverig fietsen. Maar daarmee win je dus niet altijd
Ik denk C categorie. Eerlijk gezegd ben ik totaal geen explosief type dus heb ook totaal geen sprint in huis zelf als ik fris ben. Denk dat doseren ook zeker onderdeel is

Ik denk C categorie. Eerlijk gezegd ben ik totaal geen explosief type dus heb ook totaal geen sprint in huis zelf als ik fris ben. Denk dat doseren ook zeker onderdeel is
Als je effectief 30" aan 10w/kg trapt dan ben je toch niet traag hoor. Ik heb dat in mijn carrière nog maar 2x gedaan 😛.

De laatste tijd worden de sprints langer en langer. Dat geeft meer voordeel aan de zwaardere renners die (op de veelal vlakke aankomsten) gemakkelijker een bepaald absoluut wattage voor 1' kunnen vasthouden.

Eigenlijk is dat niet anders dan IRL toch? :tongue: Mensen proberen hun snelheid/cadans te behouden dus als de weerstand stijgt gaat ze automatisch meer vermogen zetten. Als je buiten in groep ne viaduct oprijdt stijgt het vermogen toch ook altijd aanzienlijk?

Het is ook een beetje vicieuze cirkel: mensen weten dat het bergop harder gaat dus ze trappen zelf ook harder... je moet vooral weten waar je wel en niet de inspanning moet leveren. Soms is een uitloper inderdaad het moment om nog eens extra te duwen, er zijn namelijk veel mensen die zich daar automatisch neer zetten en verwachten/hopen dat alles terug wat in zakt. Als je daar door trekt gaat de boel vaak op het lint en kan het wel eens zijn dat het scheurt en je er een paar verrast. Aan de andere kant... als jij diegene bent die doortrekt doe je zelf een extra inspanning door op kop te rijden terwijl er wrs 3-4 anderen met goeie benen gewoon mee in het wiel zitten en vaak ga je hooguit het dode gewicht eruit kieperen.

Mijn ervaring is dat de meeste mensen héél passief koersen. Simpelweg omdat actief koersen in het verleden gewoon werd afgestraft door de w/kg categorieën. Het was op den deur een kunst geworden om zo dicht mogelijk tegen de 3.2w/kg of 4w/kg te schuren zonder er over te gaan. Het gemakkelijkste om dat te doen was om nooit uit het wiel te komen. Het ging eigenlijk zover dat als er toch eens iemand ging aanvallen dat ze die in chat vaak zaten uit te lachen van "die wordt er toch uitgefilterd", goed wetende dat ze in het pak al net onder de limiet zaten. Die mindset gaat wel beginnen veranderen nu actief koersgedrag niet meer wordt afgestraft met de racing score maar dat gaat tijd vragen.

Eigenlijk is dat niet anders dan IRL toch? :tongue: Mensen proberen hun snelheid/cadans te behouden dus als de weerstand stijgt gaat ze automatisch meer vermogen zetten. Als je buiten in groep ne viaduct oprijdt stijgt het vermogen toch ook altijd aanzienlijk?

Het is ook een beetje vicieuze cirkel: mensen weten dat het bergop harder gaat dus ze trappen zelf ook harder... je moet vooral weten waar je wel en niet de inspanning moet leveren. Soms is een uitloper inderdaad het moment om nog eens extra te duwen, er zijn namelijk veel mensen die zich daar automatisch neer zetten en verwachten/hopen dat alles terug wat in zakt. Als je daar door trekt gaat de boel vaak op het lint en kan het wel eens zijn dat het scheurt en je er een paar verrast. Aan de andere kant... als jij diegene bent die doortrekt doe je zelf een extra inspanning door op kop te rijden terwijl er wrs 3-4 anderen met goeie benen gewoon mee in het wiel zitten en vaak ga je hooguit het dode gewicht eruit kieperen.

Mijn ervaring is dat de meeste mensen héél passief koersen. Simpelweg omdat actief koersen in het verleden gewoon werd afgestraft door de w/kg categorieën. Het was op den deur een kunst geworden om zo dicht mogelijk tegen de 3.2w/kg of 4w/kg te schuren zonder er over te gaan. Het gemakkelijkste om dat te doen was om nooit uit het wiel te komen. Het ging eigenlijk zover dat als er toch eens iemand ging aanvallen dat ze die in chat vaak zaten uit te lachen van "die wordt er toch uitgefilterd", goed wetende dat ze in het pak al net onder de limiet zaten. Die mindset gaat wel beginnen veranderen nu actief koersgedrag niet meer wordt afgestraft met de racing score maar dat gaat tijd vragen.
Ja ik was eerlijk gezegd zelf aan het twijfelen om in de voorlaatste ronde gewoon een fly or die te proberen. Wijselijk gewacht gezien dit me eerste was en ook nog volop in opbouw ben

Het laatst ook eindelijk mijn eerste race kunnen winnen op zwift, twas dan wel een TT rit over 17km maar toch het deed deugd. 43,4gem had ik.. ik haal zelfs geen 40gem buiten haha en ik sta nog 7kg te dik maar dat heeft miss geholpen zwaardere Benen om te stoempen ;)

Everything Bagel stond op het programma bij WTRL.
Ik reed, zoals steeds mee in de B-reeks.

De route bestaat uit 34 km en zo'n 500 hoogtemeter.
De eerste klim (NYC KOM (reverse?)) komt er al snel aan. Hier bleef ik vrij comfortabel bij de kopgroep en nog een top tien plek kunnen verzilveren voor tussenpunten voor het team.

Niet veel verder volgde een sprint-segment. Sprinten is niet mijn ding, en mijn versnellingen zijn niet afgesteld waardoor ik niet op mijn kleinste tandwiel vanachter kan, en daar ben ik helaas aansluiting met de voorste groep verloren.

Ik heb mij laten uitzakken tot de volgende groep, en tegen dat die bij mij zat had de eerste groep al een ruime voorsprong van (bijna?) een minuut.
Het plan was dan gewoon om op de tweede beklimming nog een punten te proberen pakken. Helaas zitten op deze klim ook wat vlakkere stukken, waardoor ik bijna in het ijle aan het trappen ben en veel tijd verlies. Ik denk dat ik de 11e of 12e tijd heb gepakt hier door als tweede boven te komen in de tweede groep.

Daarna gewoon bij deze groep gebleven en als 24e over de meet gebold.

Jammer, maar helaas. Op de eerste klim ook tijd verloren met de vlakkere stukken. 3e a 5e was zeker mogelijk ipv 8e.
Top tien plek in tweede klim zou er zeker ook in gezeten hebbben.

Dat de Jetblack Victory maar snel toekomt... en hopen dat de geduwde wattages ook nog betrouwbaar zijn :D
Dat denk ik overigens wel. Ik ben al enkele maanden goed aan het trainen dus de conditie zit wel weer in orde en ik rij toch vergelijkbare wattages en plaatsen op de klims zoals in de voorgaande jaren toen de vorm wel snor zat.

Terug
Bovenaan