Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Kan je niets meenemen om tijdens je woonwerk te eten? Of nog op het einde van je werktijd een deftige snack eten?
In de late namiddag eet ik vaak nog wel iets, een banaan ofzo. Vroeger at ik s'avonds simpelweg pannenkoeken, heb je snel gegeten en het is licht te verteren. Maar dat is toch niet te vergelijken met een echte maaltijd. Zeker omdat ik toch 3 avonden per week probeer te rijden heb ik gemerkt dat het niet ideaal is.

Tijdens de winter vind ik het totaal geen probleem om pas om 20u op mijn rollen te kruipen hoor. Als je in de zomer buiten wil rijden is het vervelender. Dan rij je toch graag 2u, dus dan is het vertrekken met een volle maag. Of als je wat later vertrekt is het al rap 22u vooraleer je thuis bent. Zelfs als de dagen op hun langst zijn is dat al wel vrij laat.

In de late namiddag eet ik vaak nog wel iets, een banaan ofzo. Vroeger at ik s'avonds simpelweg pannenkoeken, heb je snel gegeten en het is licht te verteren. Maar dat is toch niet te vergelijken met een echte maaltijd. Zeker omdat ik toch 3 avonden per week probeer te rijden heb ik gemerkt dat het niet ideaal is.

Tijdens de winter vind ik het totaal geen probleem om pas om 20u op mijn rollen te kruipen hoor. Als je in de zomer buiten wil rijden is het vervelender. Dan rij je toch graag 2u, dus dan is het vertrekken met een volle maag. Of als je wat later vertrekt is het al rap 22u vooraleer je thuis bent. Zelfs als de dagen op hun langst zijn is dat al wel vrij laat.
Als je echt die carbs wil ervoor kan een carboloader ook zeker helpen. Licht verteerbaar en toch goeie hoeveelheid

Voor het eerst sinds lang opnieuw in de A categorie geraakt op Zwift! Nu men naar zmap en zftp kijkt moet je ook hogere waardes rijden als vroeger. Heb nu 4,42w/kg op mijn 20'.

Vorige week wou ik mijn pr op de Alpe aanvallen, was goed onderweg toen tussen bocht 7 en 6 er een zweetdruppel op mijn gsm viel, en de companion app er voor zorgde dat ik een u turn maakte 🤣. Binnenkort nog eens een poging wagen. Ik was onderweg richting 44'40" zowat.

Voor het eerst sinds lang opnieuw in de A categorie geraakt op Zwift! Nu men naar zmap en zftp kijkt moet je ook hogere waardes rijden als vroeger. Heb nu 4,42w/kg op mijn 20'.

Vorige week wou ik mijn pr op de Alpe aanvallen, was goed onderweg toen tussen bocht 7 en 6 er een zweetdruppel op mijn gsm viel, en de companion app er voor zorgde dat ik een u turn maakte 🤣. Binnenkort nog eens een poging wagen. Ik was onderweg richting 44'40" zowat.
Wat is zmap en zftp ?
Vorige zomer mijn smarttrainer verkocht maar ondertussen al wat spijt :D

Wat is zmap en zftp ?
Vorige zomer mijn smarttrainer verkocht maar ondertussen al wat spijt :D
Het grote verschil is dat men nu twee manieren hanteert om u categorie te bepalen. Vroeger was het heel simpel, men nam 95% van u beste drie 20' powers, als dat gemiddelde bijvoorbeeld boven de 4,0 zat dan was je A. Je kon dus perfect in het oog houden wat je moest doen om geen A te worden. Maar je kon op het eind wel een 1' power neerzetten al was je Jasper Philipsen.

Doordat ik zeer weinig race en vooral die ttt's doe was ik dus nog b met een hoge zftp omdat ik een lage zmap had. Maar gasten die sandbaggen kunnen dus wel gewoon A worden met een hoge zmap en lage zftp.

Toevallig waren we binnen de ttt groep de week voordien bezig over onze categorie. En weet ik dus dat mijn categorie gestegen is door een intervaltraining in erg mode. Na die training was mijn zmap hoger en was dit net genoeg om A te worden. Vroeger kon je zo hard trainen als je wou, zolang als je 3,99w reed in koers bleef je B.

zFTP
Estimate of your current Functional Threshold Power (FTP), the power you can sustain for a long period of time, i.e. > 40 min.
zMAP
Estimate of your Maximal Aerobic Power, i.e the power at which you achieve peak oxygen consumption in a short duration effort 4-6 min.

De Wahoo Kickr Core lijkt mij inderdaad qua prijs/kwaliteit wel één van de betere.

Ik zag net deze aanbieding en denk dat ik ga toeslaan. Maakt de gekozen cassette eigenlijk veel uit?

Op mijn trainingsfiets (cube nuroad) zit een Shimano CS-HG500, 11-34T cassette. Welke kies ik dan best in deze lijst? De 11/32?

NXCVDx3.png

Ik zag net deze aanbieding en denk dat ik ga toeslaan. Maakt de gekozen cassette eigenlijk veel uit?

Op mijn trainingsfiets (cube nuroad) zit een Shimano CS-HG500, 11-34T cassette. Welke kies ik dan best in deze lijst? De 11/32?

Best een beetje gelijk qua vertanding voor de kettinglengte.
Dus 11-32 is ideaal.

Thanks, hij is besteld :) Ze gaan mij weer niet liggen hebben met een ultranatte herfst en winter. Lekker thuis fietsen met Zwift.

Toegekomen! Direct een triathlon gedaan!

Uurke op gefietst, drijfnat van het zweet met deze binnenluchtvochtigheid, naar het zwembad gestrompeld en mij er laten invallen :lol:

Toegekomen! Direct een triathlon gedaan!

Uurke op gefietst, drijfnat van het zweet met deze binnenluchtvochtigheid, naar het zwembad gestrompeld en mij er laten invallen :laugh:
Die vochtigheid is killing é. Ik zwift niet veel nu om die reden. Hitte verdraag ik buiten goed maar binnen is een ander paar mouwen.

Het eerste WTRL seizoen is ondertussen al in de helft en ik heb hier nog niemand zien posten.
Nog geen BG leden die aan het racen zijn?

Vanavond nog eens een race gereden over de Alpe du Zwift, eindelijk nog eens de kans om mijn pb scherper te stellen.

Ik wou mezelf vooral niet tegenkomen naar het eind dus vanaf de voet mijn eigen tempo gekozen en de betere laten rijden. Uiteindelijk lang samen gereden met een Portugees, wat op zich wel motiverend werkt maar soms liet die het tempo net iets teveel zakken. 285w na 35' was net iets minder dan ik voor ogen had. De laatste kilometers dan een versnelling hoger geschakeld, een kleine 10' aan 308w gereden. Klimtijd werd zo 43'54".

Met iets meer durf kan het nog wel sneller. Maar ook nog 2 man voorbij gereden die half geparkeerd stonden, dat wou ik vermijden 😄.

We zijn nu een paar maanden verder en dat Zwift Racing Score systeem is toch een stevige verbetering t.o.v. vroeger. Er zijn nog wel wat groeipijnen en zaken die nog wat getweaked moeten worden. Maar sinds ze nu de 650+ categorie in een apart event gestoken hebben en de andere categoriën wat smaller gemaakt hebben en eigenlijk ook ontdubbeld hebben voor de Zracing events door om het uur de brackets lichtjes te verschuiven is het veel gemakkelijker om de sprong van een categorie naar de volgende te maken wat de kans veel kleiner maakt dat je er gewoon vierkant wordt uitgereden als je aan de onderkant van de bracket zit.
Ik spreek nu wel over de lagere categorieën, high C/low B die de laatste 2 jaar echt kapot gemaakt werden door sandbagging. Dat lijkt nu min of meer verleden tijd, er is geen incentive meer om mooi binnen de 3.2w/kg lijntjes te kleuren. Je loopt namelijk niet echt het risico van als 3.3w/kg racer tegen gasten uit te komen die 4.2-4.3w/kg FTP duwen in cat B (die op hun beurt ook sandbaggen).

Dinsdag rijd ik normaal mijn eerste zwift race in ongeveer een jaar. Benieuwd waar ik ga staan :)

Iemand die weet wat ik moet doen om mijn profiel weer te "activeren" voor wtrl?
Moet ik op voorhand 1 race rijden of meerdere? Andere manieren? Had dacht ik ergens iets gelezen van een pacer ride ofzo

Vandaag mijn eerste wedstrijd geprobeerd. Had net 1H30 zitten fietsen, maar de benen voelden nog fris.

Start ging vlot. Na enkele km's was het alsof ik gewoon een pacer aan het volgen was.
Sommigen (mezelf inbegrepen) probeerden soms tevergeefs weg te fietsen maar de groep was altijd meteen bij.
Het kwam dus op de eindsprint aan.
Omdat de kop aan de sprint begon was ik maar gevolgd, wat natuurlijk iets te snel was. 5/27 plaats.

Ik neem aan dat elke wedstrijd zo is? Wel leuk om te doen.

HWiq2IM.jpeg

De meeste koersen blijven wel bij elkaar omdat je met die categorieën zit. Als het peloton aan 3,2w rijdt kan je nu eenmaal niet wegblijven aan 3,5w. Iemand die 4w trapt zit in principe niet in jou categorie.

In de hogere categorieën vind ik dat wel beter. Daar hebben de meesten ook minder schrik om een inspanning te doen, omdat ze simpelweg een ftp hebben van (bv) 330w. Die blijven maar doorkarren terwijl het in de lagere categorieën meer om de 1' en 15" power draait.

Het hangt zéér sterk van de race af, wie er mee doet, hoeveel mensen en het parcours. Door de band genomen rijdt je altijd wel in groep naar de streep omdat je nu eenmaal met mensen van hetzelfde niveau rijdt die allemaal ongeveer hetzelfde kunnen en je hebt altijd wel die ene tactische nul die altijd de gewoon de hele groep op sleeptouw neemt ipv te springen en mee weg te rijden.

Maar er zijn uitzonderingen. Een parcours dat zich bv erg goed leent voor ontsnappingen, zeker als je steering hebt, is Crit City. Door de inspanning op die kicker elke ronde valt het na de afdaling en rollers in het parkjes altijd stil rond de lap banner, zeker een paar ronden ver als iedereen de benen al enigszins begint te voelen. Maar dan moet je echt een beetje een interval wedstrijd hebben, op de vlakke omlopen die we deze week voornamelijk hebben gekregen heb je altijd wel 1 of 2 mannen die gewoon tempo rijden op kop en dan is het heel lastig om weg te rijden en te blijven.

Ik heb mij van de week ingeschreven voor het BZR club kampioenschap van volgende maand. Hopelijk terug een beetje zoals in the old days toen de wekelijkse BZR Flanders race vaste prik was.

De groep moet vooral al wat uitgedund zijn vooraleer wegrijden kans maakt. Bijvoorbeeld nog een man of 10, waar er al 4 choco van zijn, en dan nog 2 van 60kg die op het vlakke de power niet hebben om te rijden.

Eigenlijk zouden er nog iets meer parcoursen moeten zijn met een helling van 3 à 5 minuten. Gisteren een race gereden op Outer Scotland. Daar heb je zo'n 100hm per ronde, uiteindelijk is dat een paar keer 30" a 1' goed doorrijden en je bent altijd mee. Daar kan ik nooit de gasten van 80kg losrijden 😄.

Dat was de race om 20u met herd. Is gewoon massastart, geen categorieën. De start was vrij traag waardoor er maar zoetjes aan mensen afvielen tot we nog met 20 man overbleven.
Op zich ook wel leuk voor B of C renners om hun grenzen eens te proberen verleggen. Op een vlak rondje gaan de betere B's gewoon mee tot aan de finish.

Schotland is een slecht parcours om weg te rijden. Te veel rollend terrein waardoor je altijd golf bewegingen krijgt in de groep en het tempo er nooit echt uit gaat, NYC is een beetje hetzelfde. Hellingen zijn ook niet steil genoeg waardoor het draft effect te belangrijk blijft en de meesten al bij al vrij vlot kunnen meeschuiven.

Je hoeft op zich geen echt lange klim te hebben maar liefst wel eentje waar mensen wel uit hun pijp moeten komen. Innsbruckring is bv wel een goeie. Die leg snapper duurt ook maar 45-60" in de gemiddelde B-C race maar wordt vaak zo hard opgereden dat de meeste mensen daarna vooral denken aan herstel... maar key is inderdaad een niet te grote groep en ook hopen dat er weer niet die ene tussen zit die altijd rijdt.

Terug
Bovenaan