Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Er zit blijkbaar een bug in de pack dynamics waardoor opschuiven in de groep moelijker is als ik het goed begrijp.

Zoeken naar post van David DavidP.
Ergens verschiet ik hier niet van maar ik dacht eerder dat het kwam door wat hij zelf omschrijft als "because when you are in a bigger pack everybody at the back starts panicking and accelerating to go to the front." en dat je achteraan het pak dus niet alleen meer vermogen moet trappen dan de mensen vooraan maar vooral ook nóg meer vermogen voor de mensen die net voor u ook achteraan rijden en hetzelfde proberen te doen.
Waarschijnlijk is dit een indirect gevolg van het uitschakelen van die slingshot beweging die je vroeger had. Ik heb er dinsdag tijdens de ZRL op gelet van zoveel mogelijk mooi vooraan te blijven rijden (2-3de rij) ipv helemaal achteraan de groep en ik had het gevoel dat dat veel makkelijker was dan achteraan te hangen zoals vorige week (of ik had gewoon een betere dag, dat kan ook natuurlijk).

Wel cringe reactie voor een support medewerker, effe calimero gaan spelen "(irony)Because we at Zwift don’t care anymore about feedback from users…(/irony)". Redelijk schaamteloos eigenlijk. Klagers heb je toch overal... de meeste mensen komen ook niet naar zo'n support forum om te zeggen hoe goed het allemaal wel niet is.

Gisteren last minute nog gestart in Flanders:De ronde.
Na de snelheidstraining (lopen) van s'middags voelden de beentjes niet super aan maar ik wou het parcours voor WTRL dinsdag al eens zien en wat testen met die nieuwe pack dynamics.
Eerste beklimming van de reverse petit KOM vlot kunnen meeschuiven met de eerste groep. We waren met een 25 man voorop maar achter ons was er nog een grote groep die echt wel aan het rijden was om terug te komen. Vooraan viel het tempo meestal stil waarop er dan enkele weg probeerden te rijden, iedereen schuift mee en dan valt het weer stil. Met als gevolg de groep achter ons kan terug komen aansluiten.
Met een grote groep +-40 man de laatste platte km's afgelegd. Zelf ook nog wat proberen weg te rijden met groepjes maar alles kwam altijd terug samen.
We beginnen aan de petit KOM en er wordt vooral stevig tempo gereden waardoor er veel zijn die al laten lopen. Ik kan vlot mee en op 900m van de streep valt er iemand stevig aan en pakt direct 3-4 seconden. Het tempo in de groep gaat stevig omhoog en we rijden er rustig terug naartoe. Op 500m ga ik recht op de trappers lopen en ik kom tot bij de eerste. Ik schakel bij en gans mijn cassette blokkeert. Ik kan niet meer trappen en mijn avatar valt stil op 300m van de streep. Cassette was volledig losgekomen sluitring kapot. Gelukkig was de draad in de body niet beschadigd.
Ik had al een nieuwe cassette gekocht omdat ik toch van plan was deze vlak voor de winter te vervangen. Rap een nieuwe cassette er op en uiteindelijk nog 31ste op 1:40 van de winnaar.

Dus jij kan ongepland, en vol de finale van een race een nieuwe cassette steken in minder dan 2 minuten?

Ik ben in die tijd nog niet in mijn garage om het juiste gereedschap te nemen.
Ja, valt op zich wel mee. Gereedschap lag binnen handbereik, fiets losgemaakt en de cassette die er op zat was al volledig los dus die er gewoon afpakken. Nieuwe cassette open doen en door die guidance die erbij zit schuif je die gewoon in 1 vlotte beweging op de body.
Vastdraaien is op zich ook niet zo moeilijk en rap gedaan met de sleutel.

Als het moest gepland zijn doe ik dat onder de minuut.

Geschift. Misschien denken aan een carriere als (de snelste) fietsenmaker.
Het is niet omdat ik een cassette rap kan versteken dat ik goed aan een fiets kan werken eh.
Ik zou na 1'40" nog niet gedaan hebben met vloeken 😅. Vrij zeker dat ik mijn rit gewoon zou beëindigen, fck it.
Ik heb vroeger nog als mecanicien in de volgwagen gezeten. Hoofd koel houden en gewoon kijken en handelen.

Ik had een rustweek vandaag in de WTRL tot iemand 20 minuten voor aanvang van de TTT zei dat hij niet kon meedoen.
Ingevallen zodat we met zes konden starten.

Als kneusje van het team weer enorm afgezien om mee te zijn.
Ik heb welgeteld één kopbeurt gedaan en toen voelde ik dat een tweede fataal zou zijn en ik zou moeten afhaken.

39'53" @ 263 watt (70kg)

Wij rijden de wtrl met 5 man en er was iemand die vandaag niet kon. Dus slechts met 4 man aan de start.

Ik had vandaag een dagje verlof om van de mooie nazomer te genieten. Vandaag 2u gebold, gisteren 2u en zondag 5u. Laten we zeggen dat de benen niet zo fris waren.

Met 4 man is het ongelofelijk snel weer aan u en enkel de laatste heeft 100% draft. Tegen dat we halfweg waren was ik al aardig choco, en aangezien de 4e man zijn tijd telt moest ik wel mee tot het eind. Op de slotklim hebben ze wat moeten wachten op mij, er zit niet meer op. Uiteindelijk 38'56" als eindtijd.

Had vandaag niet de beste benen en de klim net na de start hakte er meteen goed in. Heeft redelijk lang geduurd eer ik daar van bekomen was...
Uiteindelijk 2e geworden met ons team in 38'38".

TTT's zijn echt niet mijn sterkste kant en het was zeer lang geleden (denk van de vorige WTRL) dat ik er nog 1 gereden had.
Last minute toch 6 man aan de start gekregen en vlot met 6 kunnen blijven tot aan de laatste klim.
Ik kon volgen maar moest regelmatig eens een beurtje overslaan.
Op de klim viel het een klein beetje uit elkaar waardoor onze 4de man enkele seconden na ons binnen komt maar wel een mooie team prestatie.
9/18 in 38'36"

Afgelopen dinsdag is er iemand overleden tijdens de Dirt Racing Series. Verschillende teams zijn nu aan het bekijken om via Discord een ICE-contact toe te voegen aan de profielen. Om in worst case scenario misschien toch nog iets te kunnen betekenen.

A large number of people are already aware but to quell rumours and give clarity, Jason AKA Sausage who rode with Valhalla in group rides and races tragically passed away last night while racing.
We will organise a Tribute ride and will speak with his family in order to raise funds either for his kids or a charity of their choosing.
We often take our bodies for granted and think we’re indestructible but please, take care of yourselves!
Those who race with us will see some voluntary changes within the Discord server so please pay attention.
Hopefully one day it may help save a life.

15/100 hier.
Was wel bij de 5 besten in koers denk ik maar nooit echt weg geraakt. Op het einde met de ~10 besten weg over de laatste klim maar omdat er niemand wou rijden viel een achterliggende groep ons nog in de nek op 300m...

Eigenlijk echt fletsen boel dees koersen. Field sizes zijn veel te groot waardoor je ondanks PD4.1 toch weer hetzelfde "wachten op de sprint" scenario krijgt.

Hier 34/58, mijn beste uitslag van de reeks.

Bij de eerste ronde door de steile s-bocht brak het peloton in stukken, na enkele minuten achtervolging zijn we nog terug kunnen komen met een groepje.
Dan op de eerste klim van ronde 2 begon het weer te breken, half de groep haalde hun veertje boven terwijl ik zo'n aambeeld had 😣. Als je al geen overschot hebt valt dat wel tegen. Boven waren we dan in een groepje van 10 toen de voorlaatste het wiel loste, met 2 gelost, manman 🙈.

Ik zal eens wat meer kortere intervals moeten trainen. De 3e heeft zowaar dezelfde w/kg op 20' als mij, maar gaat (herhaaldelijk) naar 7w/kg voor 1'.

Mooi resultaat!

volgende week TTT dacht ik. Dat wordt weer harken denk ik
Volgende is puntenrace. De laatste race is opnieuw een TTT

14/56 hier in een groepje van 14 man achter 2 mensen die weggereden waren net na steile klim (denk ik). Mij nog op kop proberen zetten om het gat wat kleiner te krijgen voor een ploeggenoot die ook mee was maar dat is niet echt meer gelukt.

Uiteindelijk toch nog iets geprobeerd wat op een spurt moest lijken 🙈.

37/104
Mee met de eerste groep van 36 tot op 2 km van de streep ofzo en dan even connectie weg.
Voeling met de groep kwijt en erachter gewoon binnen gebold.
Jammer want had nog wat over voor de spurt :wallbash:

De trainingen zijn duidelijk hun vruchten al aan't afwerpen.
46/82.

De eerste klim overleefd.
Op de tweede klim om 15 seconden van de top moeten lossen. Tot vorige week had ik de eerste klim niet eens overleefd.

Op de gravelklim helaas pop up van mijn laptop 'gelieve stekker in te steken' dus mijn groepje was gaan vliegen toen ik van de fiets moest stappen. Op die zandklim wel nog veel mensen ingehaald.

Hopelijk volgende week bevestiging dat de conditie in stijgende lijn is.

18/96 gisteren. Wel team overwinning. In de standings opgeschoven naar plaats 4/19 teams overall.

Vlotjes over de Rooftop klim maar mij wel een beetje laten wegdrummen en een beetje laten verrassen waardoor ik van heel ver moest komen en uiteindelijk niet verder kwam dan een 10de plaats voor de punten. (FAL, geen FTS punten)
Castle climb was bruut: 10de plaats FAL en FTS. Er reed ne man of 8 weg maar die hielden boven de benen stil en daar kwam het uiteindelijk opnieuw samen met ne man of 20 maar ik voelde wel dat het beste er daar al af was.
Daarom beslist van voor de Temple Climb een bike swap te proberen voor FTS points, die verliep héél vlot en ik was snel terug weg maar merkte daar dat 2 andere die naar de gravel bike geswapped waren veel sneller gingen dan ik op mijn MTB: ik dacht dat de gravel bike enkel in Schotland de beste keuze was maar mogelijks is er ook elders met de CRR geprutst :unsure: waarschijnlijk waren de Aspero of de Crux de betere keuze geweest.

Enfin, ik reed vrij snel terug naar de kopgroep na de bike swap maar daar ontplofte mijn benen en het duurde heel lang voor ik uit die groep weg geraakte. Uiteindelijk 4de plaats FAL en FTS maar ik had hooguit een 10-tal seconden om te swappen en bij de achtervolgers in te pikken en die bike swap ging volledig de mist in... zweet + laptop track pad is een heel slechte combi en ik selecteerde dan ook nog per ongeluk de handcycle ipv de Tron. Eerste groepje van ~12man weg... :( anders had ik misschien toch nipt kunnen aanpikken.

In het slot reden er in de achtervolgende groep in de tunnel naar Neokyo nog 4man weg met de Steamroller en lieten ze in Neokyo er nog iemand van onder muizen vóór de sprint. Uiteindelijk wel 36 punten verzameld wat toch niet slecht is.

Terug
Bovenaan