Zuid-Frankrijk

Hier gaan we ook af en toe naar de cote d'azur, maar dan buiten de drukke momenten en doorheen het hele jaar. En dan vertrekken we gewoon in de vroege ochtend, zodat we Lyon voor de avondspits kunnen passeren.

Maar tijdens de drukste weken van het jaar weet ik eigenlijk niet hoe het tegenwoordig zit.
Toen ik klein was vertrokken mijn ouders in het holst van de nacht, om dan pas file tegen te komen aan de cote d'azur zelf.
Maar als het daar ook zo geëvolueerd is als in België qua verkeersdrukte, denk ik niet dat dat nog mogelijk is.
 
De badge werkt voor Frankrijk, Spanje en Portugal (en + Italië als je daarvoor kiest).


Je betaalt sowieso enkel voor de maanden waarin je de badge gebruikt, en met die tijdelijke aanbieding vervalt ook die kost gedurende 12 maanden.
Betaal je dan ook minder dan gewoon met creditcard of is het gewoon wegens het gemak dat dit handig kan zijn?
 
Betaal je dan ook minder dan gewoon met creditcard of is het gewoon wegens het gemak dat dit handig kan zijn?
Zelfde prijs, normaal ook betalen voor gebruik per maand (als je het gebruikt die maand) en 'boete' als je een jaar het niet gebruikt.

Je betaald dus voor uw gemak :p
 
Tarief is net hetzelfde. Dat bakje voor de péage is verdorie handig. Zou niet meer zonder door Frankrijk willen rijden.
 
Ik zal het niet bestellen. Voor die ene keer ik nu ga naar het zuiden zal ik wel mijn visa meedoen. Volgend jaar normaal al andere plannen. Al die abonnementen met domiciliëring heb ik de pest aan gekregen en probeer ik te mijden de laatste tijd.
 
Wij vertrekken ook steeds om 21/22u, lastige is dan wel dat je rond 7u/8u 's morgens op jouw bestemming bent en meestal pas rond 15u kan inchecken. In die warmte kan je ook niet gewoon even bijslapen in de wagen (in ons geval met een hond al helemaal niet) en dan loop je er eigenlijk een hele dag bij als een zombie :p.

Je kan de auto toch gewoon laten draaien zodat je airco hebt? In IJsland hebben we de auto zo zelfs hele nachten laten draaien omdat het zo koud was. Zoveel verbruikt een stationaire motor sowieso niet. Heb zelf geen hond dus hoe die reageert heb ik geen idee van.

Ik zal het niet bestellen. Voor die ene keer ik nu ga naar het zuiden zal ik wel mijn visa meedoen. Volgend jaar normaal al andere plannen. Al die abonnementen met domiciliëring heb ik de pest aan gekregen en probeer ik te mijden de laatste tijd.
Vind het ook geldklopperij. Het is zoals met al die abonnementen een heel gedoe om er terug vanaf te geraken ook. Je moet dat kastje dan aangetekend terug naar Frankrijk sturen met een bepaald document en enkele weken later wordt je abonnement dan opgezegd. Online kan je het niet opzeggen. Als je het kastje kwijtgeraakt, betaal je daar ook nog eens een boete voor. En als je het een jaar niet gebruikt hebt, betaal je ook een boete. Het zijn natuurlijk geen grote bedragen, maar gewoon door het feit dat je voor verschillende zaken boetes moet betalen en je het niet eenvoudig terug kan stopzetten ben ik al blij dat ik er vanaf ben.
 
Tarief is net hetzelfde. Dat bakje voor de péage is verdorie handig. Zou niet meer zonder door Frankrijk willen rijden.
Ik heb eigenlijk nog nooit langer dan een minuut of 2 - meestal zelfs kwestie van seconden - aan een peage moeten aanschuiven, met gewoon mastercard. Zelfs op zwarte zaterdagen. Dat gaat toch extreem vlot allemaal?
 
Een péage gaat toch niet per definitie vlot. Op dagen dat er 700+ km staat dan ben je het op het hoogtepunt van zo een dagen wel "geringeld" aan de peages, 't is net daardoor dat al die monsterfiles ook ontstaan.

Je kan er natuurlijk wel op anticiperen door vroeg te vertrekken en de files voor te zijn.

Maar dan nog is telepeage gewoon "gemakkelijk" om niet te moeten stoppen, "waar is die mastercard nu were naartoe, miljaarde", raampje open als je er bijna bent, wind die naar achter slaat, kinderen die wakker worden en niet meteen weer in slaap vallen maar toch moe zijn en bijgevolg in zaagmodus geraken. Nee, gewoon rustig uitbollen en doorrijden.
 
Een péage gaat toch niet per definitie vlot. Op dagen dat er 700+ km staat dan ben je het op het hoogtepunt van zo een dagen wel "geringeld" aan de peages, 't is net daardoor dat al die monsterfiles ook ontstaan.

Je kan er natuurlijk wel op anticiperen door vroeg te vertrekken en de files voor te zijn.

Maar dan nog is telepeage gewoon "gemakkelijk" om niet te moeten stoppen, "waar is die mastercard nu were naartoe, miljaarde", raampje open als je er bijna bent, wind die naar achter slaat, kinderen die wakker worden en niet meteen weer in slaap vallen maar toch moe zijn en bijgevolg in zaagmodus geraken. Nee, gewoon rustig uitbollen en doorrijden.
Ik moet wel zeggen dat mijn vrouw op dat vlak een geweldige copiloot is, mastercard en bonneke altijd perfect klaar als we bij een peage komen. Enfin ik meen dat, nooit langer dan een paar minuten, ook op zwarte zaterdagen, de files zaten bij mij vaak elders, door ongevallen vooral.

Maar goed, dat bakske zal het zeker nog vlotter maken uiteraard.
 
Ik moet wel zeggen dat mijn vrouw op dat vlak een geweldige copiloot is, mastercard en bonneke altijd perfect klaar als we bij een peage komen. Enfin ik meen dat, nooit langer dan een paar minuten, ook op zwarte zaterdagen, de files zaten bij mij vaak elders, door ongevallen vooral.

Maar goed, dat bakske zal het zeker nog vlotter maken uiteraard.
Ik ben twee jaar geleden een péage file voorbije gereden van 500m (Lyon) omdat ik dat bakje had. Dus ik hou dat bakje
 
Mastercard/VISA ligt voor zo'n ritten altijd bij mij, ik leg dat op voorhand klaar.

Maar inderdaad, ik zeg eigenlijk ook al jaren dat ik zo'n bakje moet kopen en ik vergeet dat altijd tijdig in orde te brengen.
Volgende keer dat ik over Frankrijk moet voor vakantie ga ik dat echt eens doen :)
 
Mastercard/VISA ligt voor zo'n ritten altijd bij mij, ik leg dat op voorhand klaar.

Maar inderdaad, ik zeg eigenlijk ook al jaren dat ik zo'n bakje moet kopen en ik vergeet dat altijd tijdig in orde te brengen.
Volgende keer dat ik over Frankrijk moet voor vakantie ga ik dat echt eens doen :)
Hier ligt dat ook klaar zodat mijn vrouw ook wat kan slapen, maar ik heb voor de gemakkelijkheid nu toch ook een bakje besteld.
 
Mocht ik naar Zuid-Frankrijk willen kan ik best boeken vanaf pakweg woensdag om de weekenddrukte wat te ontwijken? Of wordt dat moeilijk of maakt dat niet zoveel uit?
 
Mocht ik naar Zuid-Frankrijk willen kan ik best boeken vanaf pakweg woensdag om de weekenddrukte wat te ontwijken? Of wordt dat moeilijk of maakt dat niet zoveel uit?
Had het hier al gezet. Wij gaan eerst 2 nachten ergens tegen Nîmes en daarna door voor een weekje Spanje. Maar je kan zo wat hetzelfde doen in Frankrijk zelf he.
 
Mocht ik naar Zuid-Frankrijk willen kan ik best boeken vanaf pakweg woensdag om de weekenddrukte wat te ontwijken? Of wordt dat moeilijk of maakt dat niet zoveel uit?

Het weekend vermijden is altijd slim. 's Nachts rijden in het weekend is ook OK (ik vertrek hier weer rond 22u-23u 's avonds) maar dan moet je wel zien dat je goed geslapen hebt overdag, want anders is dat vrij zwaar.
 
Menig ervaring met rijden naar Frankrijk en Italie. Altijd fantastisch begin van de reis, recht naar beneden naar de zon sjezen.

- Italie doen we op twee dagen (rijden tot rond milaan, wat al redelijk pittig is met wat "kritieke stukken" zoals de Gothard-tunnel)
- Frankrijk op 1 dag. Wij vertrekken rond 02.00 'snachts ( vertrek westen van het land weliswaar (scheel met "de limburg") , via lille/reims) en rijden dan gewoon door het zuiden (regio Mont Ventoux). Nog nooit dramatische omstandigheden Tegen de middag zijn we er meestal en doen we een terrasje tot we in het huisje mogen.
- met kleine kinderen ook nog rond 08.00 's avonds vertrokken. Wreed vlot rijden maar dan sta je daar wel tegen een uur of 05.00 te koekeloeren, dat was nu ook niet alles.

Protip: télépeage (https://www.mango-mobilitesbyaprr.com/nl/france-espagne-portugal of andere aanbieders)
* Eenmalig 10 euro opstart/verzendkosten
* eerste 12 maanden geen beheersvergoeding (anders 1.7 euro indien gebruik)
* reële kost peage
* niet (of beperkt) wachten :)
Damn, ik ga mij ook eentje aanschaffen. Ik ga in augustus naar Zuid-Spanje en dees lijkt mij superhandig :) Goeie tip.
 
5 jaar geleden ook naar Zuid Spanje gereden en dat was inderdaad een no-brainer. :)

Helaas kwijtgeraakt bij het inleveren van mijn bedrijfswagen toen, vergeten dat dat nog aan mijn ruit plakte. :biglaugh:
 
Ik heb nooit begrepen dat zoveel mensen absoluut in een weekend willen vertrekken. Ik ben al meermaals naar Frankrijk op vakantie geweest (ook in Juli/Augustus), maar vertrek gewoon in de week.

Ik begrijp dat logementen in frankrijk vaak van zaterdag tem. zaterdag zijn, maar dan neem ik gewoon een B&B/airbnb of hotelletje voor enkele dagen in een andere regio redelijk in de buurt (100 à 300km rijden). Ik heb dus nog nooit file gehad op de Franse snelwegen.

Verder altijd VISA kaart aan de Péage.
 
Terug
Bovenaan