Zuid-Frankrijk

Ik vertrek ook uit het Westen. Ik hoor links en rechts als je om 2uur 's nachts vertrekt dat je dan gegarandeerd in de file rijdt in Lyon. Jij zegt van niet/weinig?
Die telepeage zal ik aanvragen. Hopelijk is hij binnen tegen de 23ste.
2u is inderdaad veel te laat, rij je recht in de files in Dijon.
Wij proberen steeds ook snachts te rijden. Vertrekuur hangt van het weekend af, in een zwart weekend trachten we 19-20 u s'avonds vertrekken (vroeger lukt ons meestal niet met inladen, kids, werk,...)zodat we lyon voorbij zijn rond 3-4u.
In een "gewoon" vakantieweekend 21-22 u zodat wij het stuk aan de Rhone in Lyon voorbij zijn tegen dat het licht word.
vorig jaar op vrijdag tot Lyon gereden om de dag erna naar Malaucene door te rijden en de file was gigantisch. Waze heeft ons dan via de N-wegen naar onze bestemming gebracht en hoewel we meer km's hebben gereden, hebben we gewoon kunnen rijden en is het qua zicht veel leuker. Maar hoe verder over Lyon je geraakt hoe beter zou'k zeggen.
Ooit één keer gedaan in buurt van Lyon overnacht, en dan sta je daar inderdaad vanaf 5-6u toch al in de file heb je er ook geen voordeel aan. Dan rij ik persoonlijk liever door.

Als je vrijdag ochtend kan vertrekken zou ik dat doen, en zo dicht mogelijk bij je definitieve locatie een slaapplaats zoeken.
Als je die optie niet hebt zou ik, vrijdag avond zo vroeg als mogelijk vertrekken en zo vroeg als mogelijk Lyon passeren. Afh van de drukte kan je dan ofwel asap doorrijden, of dat laatste stukje wat rustiger aan doen met een ontbijtje,..

Persoonlijk rij ik altijd liever snachts een nachtje door en doe ik dan overdag wel een dutje aan het zwambad/strand/meertje
 
Telepeage via Mango is momenteel zonder kosten (heb die van mij al binnen).
De crit'air sticker doet er even over om aan te komen (je krijgt via mail wel een soort tijdelijk vignet na betaling).
Die Mango is wel enkel met domiciliëring precies?
 
Hier ook vorig jaar zo'n Mango peage bakje gekocht... was toen gratis activatie en verzending. Gebruikt om te gaan wintersporten, alles netjes afgerekend. Geen verborgen kosten. Idd domiciliering nodig.
Wel handig dat je daarmee die 30km door-rij lanes kunt gebruiken... daar staat meestal minder volk (gaat ook rapper natuurlijk dan betalen met CC). Alhoewel, door die promo acties zijn er steeds meer buitenlanders met zo'n bakje, dus het kan op die lanes ook drukker worden.

Werkt ondertussen trouwens ook voor andere landen, dacht Italië, Zwitserland en spanje
 
Maar je moet hem dus na 1 jaar wel best annuleren dan en dan volgend jaar bij de nieuwe actie een nieuwe vragen ? :)
Of verlengen ze dat dan gewoon ? Of is het dan gewoon +1.7 euro in die maand dat je hem gebruikt (dus niet 12 maanden betalen als je toch niet door FR rijdt ? )

Beheersvergoeding Maandelijks France
Prix TTC
1,70 €
Gratuit 12 maanden lang
 
De badge werkt voor Frankrijk, Spanje en Portugal (en + Italië als je daarvoor kiest).

Maar je moet hem dus na 1 jaar wel best annuleren dan en dan volgend jaar bij de nieuwe actie een nieuwe vragen ? :)
Of verlengen ze dat dan gewoon ? Of is het dan gewoon +1.7 euro in die maand dat je hem gebruikt (dus niet 12 maanden betalen als je toch niet door FR rijdt ? )

Beheersvergoeding Maandelijks France
Prix TTC
1,70 €
Gratuit 12 maanden lang
Je betaalt sowieso enkel voor de maanden waarin je de badge gebruikt, en met die tijdelijke aanbieding vervalt ook die kost gedurende 12 maanden.
 
Wij gaan dit jaar voor de eerste keer naar Bormes Les Mimosa.
Vertrekken volgende week donderdag en zouden rond 22u ofzo willen vertrekken en in een keer tot ginder (uiteraard wel eens effe benen strekken/toiletpauze).

Zitten met 3 kinderen (9,10 en 11jaar) dus hopen dat ze dan Snachts Vooral slapen.

Bakje voor péage (mango) is al geregeld
Vignet heb ik zonet toegekregen via de post (2,5weken wachten: waarschijnlijk niet nodig maar voor die 5euro...).

Nog 1 vraag:
Mijne auto is met dakkoffer ongeveer 2m16 hoog.
Zou ik door de poortjes met aanduiding 2m geraken ( meestal toch met flappen,kettingen die mee bewegen).
Of zijn er sowieso ook Telepéage poortjes zonder limiet hoogte…(zonder lange wachttijden)
 
Ik vertrek ook uit het Westen. Ik hoor links en rechts als je om 2uur 's nachts vertrekt dat je dan gegarandeerd in de file rijdt in Lyon. Jij zegt van niet/weinig?
Die telepeage zal ik aanvragen. Hopelijk is hij binnen tegen de 23ste.

Eerlijk waar, als je via Reims gaat heb je hoedanook al tot aan Beaune (waar parijs de route du soleil oprijdt) geen enkel probleem. Vanaf dan wordt het drukker maar eerlijk gezegd heb ik van de (ongeveer) 10 jaar dat ik die trip al gedaan heb (in de absolute zwarte weekenden want altijd een zaterdag rond 21 juli) nog nooit zwaar stilgestaan in of rond Lyon. Beetje stapvoets in de tunnels hier en daar maar eigenlijk niets dat nog maar in de buurt komt van de files in Brussel. (noot: op een minuut of 15 rijd ik Frankrijk binnen, het zijn natuurlijk wel die uren die meetellen). Het werd altijd lastiger rond Valence en Orange maar als je die drukte wil voorblijven moet je echt wel op een avond vertrekken en ergens aanvaard je het wel omdat je daar dan toch al vroeg bent en je eigenlijk niet meer veraf van de bestemming bent.

Verder, in mijn reis stop ik echt niet veel. Af en toe eens beentjes strekken maar (misschien wel tot mijn schande) ik stop dus niet om de twee uur een half uur. Als je daar aan begint duurt het evident allemaal een stuk langer.

Heb soms de indruk dat er ook wel wat "dramatique" op die route wordt gelegd. Let op, een paar accidenten en ge hebt het onwaarschijnlijk vlaggen, maar dat is me tot op heden altijd bespaard gebleven.

Verder, nooit blind op Waze vertrouwen (dat beestje kan ook rare toeren uithalen eerlijk gezegd) maar zelf luisteren naar radio, kaartje erbij en combineren met Waze.
 
Nog 1 vraag:
Mijne auto is met dakkoffer ongeveer 2m16 hoog.
Zou ik door de poortjes met aanduiding 2m geraken ( meestal toch met flappen,kettingen die mee bewegen).
Of zijn er sowieso ook Telepéage poortjes zonder limiet hoogte…(zonder lange wachttijden)

Als ik het goed heb gaan de poortjes met limiethoogte aan de linkerkant staan (maar volgens mij ook aan die kant ook altijd een poortje zonder limiethoogte) en aan de rechterkant zeker poortjes zonder limiethoogte (cfr. vrachtwagens die ook wel telepeage hebben). Nadeel is dat de rechterkant waarschijnlijk minder vlot bereikbaar is omdat je daar rapper in filevorming zit.
 
Google maps vind ik trouwens accurater dan Waze. Hebben ooit de test gedaan met vrienden, zelfde traject afgelegd. Maps stuurde ons beter rond. Ik vermoed: Waze trackt Wazegebruikers, google pikt alle data. (Kan fout vermoeden zijn hoor)
 
Als ik het goed heb gaan de poortjes met limiethoogte aan de linkerkant staan (maar volgens mij ook aan die kant ook altijd een poortje zonder limiethoogte) en aan de rechterkant zeker poortjes zonder limiethoogte (cfr. vrachtwagens die ook wel telepeage hebben). Nadeel is dat de rechterkant waarschijnlijk minder vlot bereikbaar is omdat je daar rapper in filevorming zit.
Heb gisteren eens via Google maps naar paar Péages gezocht en volgens mij is het beetje zoals jij zegt:
rechts met limiet van 2m maar helemaal rechts ook 1 a 2 poortjes zonder limiet.

Soit ik zal wel zien zeker.
We rijden ’s nachts dus zal dan ook minder druk zijn.
 
2u is inderdaad veel te laat, rij je recht in de files in Dijon.
Wij proberen steeds ook snachts te rijden. Vertrekuur hangt van het weekend af, in een zwart weekend trachten we 19-20 u s'avonds vertrekken (vroeger lukt ons meestal niet met inladen, kids, werk,...)zodat we lyon voorbij zijn rond 3-4u.
In een "gewoon" vakantieweekend 21-22 u zodat wij het stuk aan de Rhone in Lyon voorbij zijn tegen dat het licht word.

Ooit één keer gedaan in buurt van Lyon overnacht, en dan sta je daar inderdaad vanaf 5-6u toch al in de file heb je er ook geen voordeel aan. Dan rij ik persoonlijk liever door.

Als je vrijdag ochtend kan vertrekken zou ik dat doen, en zo dicht mogelijk bij je definitieve locatie een slaapplaats zoeken.
Als je die optie niet hebt zou ik, vrijdag avond zo vroeg als mogelijk vertrekken en zo vroeg als mogelijk Lyon passeren. Afh van de drukte kan je dan ofwel asap doorrijden, of dat laatste stukje wat rustiger aan doen met een ontbijtje,..

Persoonlijk rij ik altijd liever snachts een nachtje door en doe ik dan overdag wel een dutje aan het zwambad/strand/meertje
Wij vertrekken ook steeds om 21/22u, lastige is dan wel dat je rond 7u/8u 's morgens op jouw bestemming bent en meestal pas rond 15u kan inchecken. In die warmte kan je ook niet gewoon even bijslapen in de wagen (in ons geval met een hond al helemaal niet) en dan loop je er eigenlijk een hele dag bij als een zombie :p.
Wij zijn aan het twijfelen om 2 dagen vroeger te vertrekken dan voorzien en ergens tussenin te verblijven om van daaruit op een deftig uur aan te zetten. Op de terugweg zouden we dit ook doen. Zo zien we misschien iets meer van Frankrijk.
We zijn eerder dit jaar naar Italië geweest en ook onderweg in Frankrijk een airbnbke gedaan, kost meestal 2 keer niets en voelde veel aangenamer aan.
 
Wat zijn eigenlijk dé zwarte weekends exact dit jaar? Ik rij vrijdag & zaterdag 15+16 juli naar't zuiden.
 
Ik rij zelf ook jaarlijks minstens 1 keer naar het zuiden van frankrijk en doe dit steeds op een weekdag en in één keer. Dan duurt het wat minder dan 12u met minstens drie keer stoppen.
Ik heb het wel al gedaan in 2 stappen. Net zoals topicstarter zegt: de dag ervoor vertrekken en op het gemak in een hotel maar sowieso NA Lyon pas stoppen. En dan de volgende ochtend de rest.
 
Wij vertrekken ook steeds om 21/22u, lastige is dan wel dat je rond 7u/8u 's morgens op jouw bestemming bent en meestal pas rond 15u kan inchecken. In die warmte kan je ook niet gewoon even bijslapen in de wagen (in ons geval met een hond al helemaal niet) en dan loop je er eigenlijk een hele dag bij als een zombie
Klopt, (alle bij ons eerder 8-9u omdat we dan onderweg al eens rustig ontbijten of zo)
Maar bij de meeste bestemmingen (campings, hotels,...) kan je ondertussen al wel gebruik maken van de faciliteiten (zwembad, ...) zonder dat je bent ingecheckt. En wij merken ook dat, als je om 9u aan de receptie staat dat je "bent aangekomen" er toch vaak vroeger iets beschikbaar is (niet noodzakelijk om 9u, maar vb het eerste dat is schoongemaakt om 12u).

Enige waarbij dit meestal niet lukt zijn losse huisjes/airbnb/... die vaak pas op (of na) het doorgegeven uur beschikbaar zijn. Maar dit lossen we meestal op door op google maps even de buurt af te speuren naar een leuk meer/waterpark/het lokale Piscine Municipale of een andere bezienswaardigheid. In onze jonge tijd en zonder kids zelfs ooit gewoon aan het zwembad van een "onbekend" hotel gaan liggen;-)
 
Klopt, (alle bij ons eerder 8-9u omdat we dan onderweg al eens rustig ontbijten of zo)
Maar bij de meeste bestemmingen (campings, hotels,...) kan je ondertussen al wel gebruik maken van de faciliteiten (zwembad, ...) zonder dat je bent ingecheckt. En wij merken ook dat, als je om 9u aan de receptie staat dat je "bent aangekomen" er toch vaak vroeger iets beschikbaar is (niet noodzakelijk om 9u, maar vb het eerste dat is schoongemaakt om 12u).

Enige waarbij dit meestal niet lukt zijn losse huisjes/airbnb/... die vaak pas op (of na) het doorgegeven uur beschikbaar zijn. Maar dit lossen we meestal op door op google maps even de buurt af te speuren naar een leuk meer/waterpark/het lokale Piscine Municipale of een andere bezienswaardigheid. In onze jonge tijd en zonder kids zelfs ooit gewoon aan het zwembad van een "onbekend" hotel gaan liggen;-)
Wij gaan voor het 3e jaar op rij naar dezelfde gîtes, de uitbaters van het domein (Nederlanders) zijn intussen goede vrienden dus wij zouden waarschijnlijk ook wel al op het domein mogen verblijven maar vind dat voor hun nogal storend omdat een wisselweekend voor hun bikkelhard werken is om alle gîtes op tijd te poetsen. Fijne is wel dat zij op de dag van aankomst altijd een diner voorzien zodat je niet meer vermoeid zelf op zoek moet naar een avondmaal.
Wij hebben intussen ook al ons vast dorpje onderweg waar we om 7u 's morgens gaan ontbijten maar je voelt de vermoeidheid branden terwijl je een hond hebt die na zo'n rit zijn energie kwijt moet :p, hij is wel uitgeslapen.
De gîtes kan je enkel van zaterdag tot zaterdag huren dus altijd aankomst op een drukke dag. We zouden op een donderdag aanzetten en 2 dagen ergens tussenin verblijven om op de terugrit ergens te blijven tot een dinsdag.

Op de terugreis van Italië (mei dit jaar) hebben we 2 uur aan de Gotthardtunnel gestaan bij 29 graden, als ik daar alleen al aan terugdenk heb ik geen zin om van't jaar nog eens te staan schuiven in Lyon :p.
 
Terug
Bovenaan