Zuid-Afrika

Omdat het gemakkelijker is?
Aangezien dit hun specialiteit is vermoed ik dat ze ook wel beter weten waarop ze allemaal moeten letten etc..
Maar als dat dan een pak duurder is lijkt het mij dat ook niet helemaal waard inderdaad.

Ik zou ook zelf boeken: zal je inderdaad geld besparen + dan verblijf je echt in iets dat je eigen goesting is. Gewoon via booking (en dan evt. rechtstreeks op de website van het verblijf, vaak nog iets goedkoper) of airbnb. ZA is ook erg 'ontwikkeld', dus communicatie is gewoon vlot/professioneel, net zoals je hier iets zou boeken dus.

+ ik vind dat net leuk en al een deel van de vakantie (om dat allemaal uit te zoeken), maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Een reisbureau/organisatie is wel ook gewoon een peace of mind vind ik. Wij hebben het extreme wel gehad met Covid, maar daardoor is onze reis naar Zuid-Afrika met twee jaar uitgesteld geweest.
Reisbureau heeft alles opgevolgd, verzet,... Zonder dat wij der ook maar twee minuten last van hadden. Als je daar met je zelf geboekte reis zit heb je het wel vlaggen, of met ziekte, iets dat ter plaatse gebeurt,...

Afin, vanuit financieel standpunt moet je het niet doen, maar de gemoedsrust is ook wel veel waard (imo)

Een reisbureau/organisatie is wel ook gewoon een peace of mind vind ik. Wij hebben het extreme wel gehad met Covid, maar daardoor is onze reis naar Zuid-Afrika met twee jaar uitgesteld geweest.
Reisbureau heeft alles opgevolgd, verzet,... Zonder dat wij der ook maar twee minuten last van hadden. Als je daar met je zelf geboekte reis zit heb je het wel vlaggen, of met ziekte, iets dat ter plaatse gebeurt,...

Afin, vanuit financieel standpunt moet je het niet doen, maar de gemoedsrust is ook wel veel waard (imo)

Ik had precies hetzelfde voor met onze reis naar Uganda. Gewoon alles zelf netjes kunnen uitstellen, zonder dat dat eigenlijk voor enige stress heeft gezorgd.

Ik heb wel telkens een goede reisverzekering, da's sowieso een must.

Soit, ik ga natuurlijk niet ontkennen dat het een comfort biedt, das in the end waarvoor je ook betaalt.

Welk reisbureau gebruikt aub?

Ik ben in maart 3 weken in Z-Afrika geweest om de Garden Route te doen (van Kaapstad tot Port Elizabeth via de kust en dan terug landinwaarts). Heel mooie reis, prachtig land, veel mooie stranden en leuke zaken om te eten en te drinken. De Zuid Afrikanen zelf waren ook sympathiek.
Als ik het opnieuw zou doen zou ik wel niet helemaal tot PE gaan, daar was niet zoveel te zien en ik vond de stukken rond Cape Town leuker (Hermanus, Gansbaai, Knysna, ...).

Van de onveiligheid geen last gehad, je merkt wel dat de mensen hun huizen goed beveiligen, maar ik heb mijzelf nergens onveilig gevoeld.

Ik ben in maart 3 weken in Z-Afrika geweest om de Garden Route te doen (van Kaapstad tot Port Elizabeth via de kust en dan terug landinwaarts). Heel mooie reis, prachtig land, veel mooie stranden en leuke zaken om te eten en te drinken. De Zuid Afrikanen zelf waren ook sympathiek.
Als ik het opnieuw zou doen zou ik wel niet helemaal tot PE gaan, daar was niet zoveel te zien en ik vond de stukken rond Cape Town leuker (Hermanus, Gansbaai, Knysna, ...).

Van de onveiligheid geen last gehad, je merkt wel dat de mensen hun huizen goed beveiligen, maar ik heb mijzelf nergens onveilig gevoeld.
Wij zouden deze ook volgend jaar willen doen, zou je je reisschema eens willen delen? thx

Wij zouden deze ook volgend jaar willen doen, zou je je reisschema eens willen delen? thx

Stukjes in het grijs vond ik minder, ik zou wat langer blijven rond Hermanus/Gansbaai.
Hoogtepunten voor mij: bungee sprong, dierentuin in Oudtshoorn was cool, Chapman's Peak drive, Cederberg, Knysna, ...

Totale reis heeft (vliegtickets inbegrepen) een dikke 1.500€ gekost pp en we zijn elke dag gaan uiteten. Veel goedkoper dan verwacht allemaal.

@Straddle

Was dit een planning van uw zelf of door 1 of andere organisatie?

Knysna is leuk idd en al zeker als je op een woonboot verblijft.

Wat vind je zo leuk aan Hermanus/gansbaai?
Plett denken wij bvb om extra huis te komen.

Maar de garden route itself vind ik altijd zo meh compared met de rest van ZA.

Volledig zelf gemaakt, m.b.v. online reisverslagen.
Ik vond de omgeving rond Knysna ook tof, ik ben vanuit daar de bungee sprong gaan doen en naar Tsitsikamma geweest. Jeffrey's bay vond ik ook tof, die enorme stranden deden me denken

Hermanus, Gansbaai en co vond ik mooi omdat het zo'n woeste grote stranden zijn, er zijn tal van goede seafood restaurants langs de weg, je kan er gaan surfen/zwemmen/chillen/... en je hebt mooie natuur als je dieper landinwaarts trekt. Het deed mij enorm denken aan mijn Australië reis langs de East coast daar.
Port Elizabeth vond ik dan weer minder, in die stad was niet veel te zien en je voelt je ook niet superveilig (het zit er vol met groepjes zwarte mannen/jongens die gewoon op straat liggen drugs te gebruiken).

Ook een aanrader: de drive langs Chapman's peak, waarschijnlijk de meest epische baan waar ik al op heb gereden met zonsondergang :)

Mijn partner en ik zijn twee jaar geleden naar Tanzania geweest en hebben daar een week safari gedaan (Serengeti etc.).

Nu zouden we in Oktober graag naar ZA gaan (max. 3-tal weken). Nu twijfelen of we Kruger park wel of niet zouden doen om verschillende reden:
  1. We hebben dus recent een safaritrip gedaan in Tanzania.
  2. Beste vlieguren zijn naar en van Kaapstad via KLM. Rechtstreeks, waar je telkens in de ochtend vertrekt = geen nachtvlucht.
  3. Daardoor spaar je ook veel gedoe/tijd/geld, want anders is het van Port Elizabeth vliegen naar Johannesburg voor paar dagen, om dan terug te vliegen naar Kaapstad.
  4. De mooiere/fijnere lodges zijn erg duur (makkelijk €400/pp/pn.). I know, je kan zeker goedkoper, maar om dan in een gigahotel te zitten aan ergens dicht bij een inkom is voor mij dan ook niet echt safari gevoel.
Wat raden jullie aan? :)

Edit: ik heb zo goed als alleen gekeken naar de regio Sabi Sands voor Kruger. Andere/betere tips zijn welkom!

Laatst bewerkt:
We hebben dus recent een safaritrip gedaan in Tanzania.
Kruger is zelf rijden en dat is wel een andere ervaring dan met een gids (vond ik)
Beste vlieguren zijn naar en van Kaapstad via KLM. Rechtstreeks, waar je telkens in de ochtend vertrekt = geen nachtvlucht.
Een nachtvlucht is juist heel interessant naar ZA omdat er geen uurverschil is en je dus 's morgens toekomt ipv 's avonds laat bij een dagvlucht. Allez als je een beetje kan slapen op het vliegtuig toch. Zo spaar je eigenlijk een dag uit.
Daardoor spaar je ook veel gedoe/tijd/geld, want anders is het van Port Elizabeth vliegen naar Johannesburg voor paar dagen, om dan terug te vliegen naar Kaapstad.
Als je 3 weken wil gaan ga je ook wel meer willen doen dan enkel de Kaap denk ik. Tenzij je echt u tijd wil nemen voor die Tuinroute.
Niemand zegt ook dat je terug moet vliegen naar Kaapstad. Jo'burg is ook een internationale luchthaven met dagelijks vluchten naar Europa.
De mooiere/fijnere lodges zijn erg duur (makkelijk €400/pp/pn.). I know, je kan zeker goedkoper, maar om dan in een gigahotel te zitten aan ergens dicht bij een inkom is voor mij dan ook niet echt safari gevoel.
Toen ik er was kon je logeren in van die reststops in het park en dat was nu niet overdreven duur eigenlijk.

Dit is er wel allemaal vanuit gaande dat je Kruger zelf bedoelt en niet de lodges in Greater Kruger met gamedrives. Al vond ik persoonlijk het contrast tussen die 2 wel heel leuk.

Een nachtvlucht is juist heel interessant naar ZA omdat er geen uurverschil is en je dus 's morgens toekomt ipv 's avonds laat bij een dagvlucht. Allez als je een beetje kan slapen op het vliegtuig toch. Zo spaar je eigenlijk een dag uit.
Ik bekijk het net omgekeerd: Als je 'smorgens kunt vertrekken en in Kaapstad kunt aankomen tegen 22u, dan kruip je meteen jouw bed in en kan je de volgende dag meteen starten. Veel liever zo, dan niet kunnen slapen tijdens een nachtvlucht en dan "grumpy" de ochtend starten in Kaapstad.

Als je 3 weken wil gaan ga je ook wel meer willen doen dan enkel de Kaap denk ik. Tenzij je echt u tijd wil nemen voor die Tuinroute.
Niemand zegt ook dat je terug moet vliegen naar Kaapstad. Jo'burg is ook een internationale luchthaven met dagelijks vluchten naar Europa.
Dit is momenteel onze planning:
DatumPlaatsActiviteitPlaats overnachting
3-oktCape townChillCape town
4-oktCape townVerken de Tafelberg, Bo-Kaap, V&A Waterfront en Robbeneiland. Ontspan bij Camps Bay en bezoek Kirstenbosch Botanische Tuinen.Cape town
5-oktCape town -> Cape PeninsulaDeels nog Cape town en pas later doorrijden cape peninsula?Simonstad (Cape Paninsula)
6-oktCape PeninsulaChapman's Peak Drive, Kaap de Goede Hoop, Boulders Beach (pinguïns), en Hout Bay. Bezoek een wijngaard in Constantia.Simonstad (Cape Paninsula)
7-oktCape Peninsula -> Stellenbosch en FranschhoekWijnproeverijen, fietstochten door wijngaarden, en een bezoek aan kunstgalerijen.Stellenbosch
8-oktStellenbosch en FranschhoekBabylonstoren bezoekenStellenbosch
9-oktStellenbosch en Franschhoek -> HermanusHele dag nog in Stellenbosch blijven, pas 's avonds doorrijden naar HermanusHermanus
10-oktHermanusWalvisspotten, klifwandelingen langs de Whale Coast en ontspannen aan zee.Hermanus
11-oktGarden Route (Knysna en Plettenberg Bay)Bezoek Knysna Heads, verken het Robberg Nature Reserve, en geniet van avontuurlijke activiteiten zoals ziplinen of kajakken.Mossel Bay
12-oktGarden Route (Knysna en Plettenberg Bay)Bezoek Knysna Heads, verken het Robberg Nature Reserve, en geniet van avontuurlijke activiteiten zoals ziplinen of kajakken.Plettenbergbaai
13-oktGarden Route (Knysna en Plettenberg Bay)Bezoek Knysna Heads, verken het Robberg Nature Reserve, en geniet van avontuurlijke activiteiten zoals ziplinen of kajakken.Tsitsikamma
14-oktGarden Route (Knysna en Plettenberg Bay)Bezoek Knysna Heads, verken het Robberg Nature Reserve, en geniet van avontuurlijke activiteiten zoals ziplinen of kajakken.Port Elizabeth
15-oktPort Elizabeth -> Johannesburg -> KrugerVliegen naar Johannesburg, meteen doorrijden naar KrugerKruger
16-oktKruger National ParkSafariKruger
17-oktKruger National ParkSafariKruger
18-oktKruger National ParkSafariKruger
19-oktKruger National Park -> SabieSabie is start van PanamarouteSabie?
20-oktPanorama RouteBezoek de Blyde River Canyon, God's Window en Bourke's Luck Potholes.?
21-oktPanorama Route -> JohannesburgBezoek de Blyde River Canyon, God's Window en Bourke's Luck Potholes.Johannesburg
22-oktJohannesburg -> BelgiumHuiswaarts & Stad bezoeken (indien tijd over)Thuis
Toen ik er was kon je logeren in van die reststops in het park en dat was nu niet overdreven duur eigenlijk.

Dit is er wel allemaal vanuit gaande dat je Kruger zelf bedoelt en niet de lodges in Greater Kruger met gamedrives. Al vond ik persoonlijk het contrast tussen die 2 wel heel leuk.
1) Weinig plek, 2) Ik vrees te basic voor de partner :p Er is weinig tussen-in: ofwel echt cheap, ofwel echt (zeer) duur. Daar had je in Tanzania meer keus had ik het gevoel. Ivm. self-drive: aan te raden? Want ik vond gamedrives toch aangenaam: die gidsen geef ook extra info, die spotten veel sneller dieren, krijgen extra info etc.

Dit is momenteel onze planning:
DatumPlaatsActiviteitPlaats overnachting
3-oktCape townChillCape town
4-oktCape townVerken de Tafelberg, Bo-Kaap, V&A Waterfront en Robbeneiland. Ontspan bij Camps Bay en bezoek Kirstenbosch Botanische Tuinen.Cape town
5-oktCape town -> Cape PeninsulaDeels nog Cape town en pas later doorrijden cape peninsula?Simonstad (Cape Paninsula)
6-oktCape PeninsulaChapman's Peak Drive, Kaap de Goede Hoop, Boulders Beach (pinguïns), en Hout Bay. Bezoek een wijngaard in Constantia.Simonstad (Cape Paninsula)
7-oktCape Peninsula -> Stellenbosch en FranschhoekWijnproeverijen, fietstochten door wijngaarden, en een bezoek aan kunstgalerijen.Stellenbosch
8-oktStellenbosch en FranschhoekBabylonstoren bezoekenStellenbosch
9-oktStellenbosch en Franschhoek -> HermanusHele dag nog in Stellenbosch blijven, pas 's avonds doorrijden naar HermanusHermanus
10-oktHermanusWalvisspotten, klifwandelingen langs de Whale Coast en ontspannen aan zee.Hermanus
11-oktGarden Route (Knysna en Plettenberg Bay)Bezoek Knysna Heads, verken het Robberg Nature Reserve, en geniet van avontuurlijke activiteiten zoals ziplinen of kajakken.Mossel Bay
12-oktGarden Route (Knysna en Plettenberg Bay)Bezoek Knysna Heads, verken het Robberg Nature Reserve, en geniet van avontuurlijke activiteiten zoals ziplinen of kajakken.Plettenbergbaai
13-oktGarden Route (Knysna en Plettenberg Bay)Bezoek Knysna Heads, verken het Robberg Nature Reserve, en geniet van avontuurlijke activiteiten zoals ziplinen of kajakken.Tsitsikamma
14-oktGarden Route (Knysna en Plettenberg Bay)Bezoek Knysna Heads, verken het Robberg Nature Reserve, en geniet van avontuurlijke activiteiten zoals ziplinen of kajakken.Port Elizabeth
15-oktPort Elizabeth -> Johannesburg -> KrugerVliegen naar Johannesburg, meteen doorrijden naar KrugerKruger
16-oktKruger National ParkSafariKruger
17-oktKruger National ParkSafariKruger
18-oktKruger National ParkSafariKruger
19-oktKruger National Park -> SabieSabie is start van PanamarouteSabie?
20-oktPanorama RouteBezoek de Blyde River Canyon, God's Window en Bourke's Luck Potholes.?
21-oktPanorama Route -> JohannesburgBezoek de Blyde River Canyon, God's Window en Bourke's Luck Potholes.Johannesburg
22-oktJohannesburg -> BelgiumHuiswaarts & Stad bezoeken (indien tijd over)Thuis
Mijn planning van de Garden Route staat hierboven, ik ben er in maart van dit jaar geweest.
Persoonlijk vind ik dat je te land rond Knysna/Plettenberg blijft hangen, dat zou ik korter maken (2-3 dagen max) en dan ook ineens de bungeesprong van Bloukrans Bridge eraan toevoegen.
Wij zijn ook in Cederberg/Citrusdal geweest, ik vond dat persoonlijk de moeite, maar je moet van woestijnachtige landschappen houden.

Mijn planning van de Garden Route staat hierboven, ik ben er in maart van dit jaar geweest.
Persoonlijk vind ik dat je te land rond Knysna/Plettenberg blijft hangen, dat zou ik korter maken (2-3 dagen max) en dan ook ineens de bungeesprong van Bloukrans Bridge eraan toevoegen.
Wij zijn ook in Cederberg/Citrusdal geweest, ik vond dat persoonlijk de moeite, maar je moet van woestijnachtige landschappen houden.
Hoe ben je zo goedkoop kunnen gaan? Goedkoopste ticket H/T pp. is alleen al €1500pp.

Wat dan in de plaats van Knysna? Cederberg?

Hoe ben je zo goedkoop kunnen gaan? Goedkoopste ticket H/T pp. is alleen al €1500pp.
Vliegticket voor maart was BRU-CAP 550€ (tussenstop in Ethiopië).

Wat dan in de plaats van Knysna? Cederberg?
Knysna in je planning houden, het is de moeite om te bezoeken, maar 4 dagen daar lijkt me gewoon wat lang. Tenzij je het chill aan wilt doen.
Cederberg kan je 1 dag langs stoppen als het op je planning past (en mocht dat je meevallen kan je i/d toekomst Namibië overwegen).

Vliegticket voor maart was BRU-CAP 550€ (tussenstop in Ethiopië).

Knysna in je planning houden, het is de moeite om te bezoeken, maar 4 dagen daar lijkt me gewoon wat lang. Tenzij je het chill aan wilt doen.
Cederberg kan je 1 dag langs stoppen als het op je planning past (en mocht dat je meevallen kan je i/d toekomst Namibië overwegen).
Amai, da's extreem goedkoop! Waarschijnlijk dan via Ethiopian Airlines.

Ok, top! Quid Kruger park dilemma? :p

Amai, da's extreem goedkoop! Waarschijnlijk dan via Ethiopian Airlines.
Yes, en het jaar daarvoor ermee naar Namibië gevlogen. Goede luchtvaartmaatschappij imo, bij de betere waarmee ik de laatste jaren gevlogen heb (beter dan Iberia/Lufthansa).

Ok, top! Quid Kruger park dilemma? :p
Ik zou daar wat extra tijd doorbrengen en je trip aan de Garden Route 1 of 2 dagen inkorten.
Toffe reis alvast gewenst, ik vind het een geweldig land!

Yes, en het jaar daarvoor ermee naar Namibië gevlogen. Goede luchtvaartmaatschappij imo, bij de betere waarmee ik de laatste jaren gevlogen heb (beter dan Iberia/Lufthansa).

Ik zou daar wat extra tijd doorbrengen en je trip aan de Garden Route 1 of 2 dagen inkorten.
Toffe reis alvast gewenst, ik vind het een geweldig land!
Absoluut! Ook reeds mee gevlogen en zeer tevreden van.

Vluchten zijn geboekt: 10 Oct - 30 Oct. Planning een beetje gewijzigd op basis van feedback/extra opzoekwerk en interesse:

10-oktBE > Nairobi
11-oktNairobi > Cape Town
12-oktCape Town
13-oktCape Town > Cape Peninsula (1u)
14-oktCape Peninsula > Stellenbosch & Franschhoek
15-oktStellenbosch & Franschhoek
16-oktStellenbosch & Franschhoek
17-oktStellenbosch & Franschhoek > Hermanus (2u)
18-oktHermanus
19-oktHermanus > Wilderness (4u)
20-oktWilderness > Knysna > Plettenberg Bay (1u)
21-oktPlettenberg > Tsitsikamma NP > Storms River > PE (1u)
22-oktPort Elizabeth > Durban (vlucht) > Drakensberg (3,5u)
23-oktDrakensberg
24-oktDrakensberg > Panorama Route (6-7u)
25-oktPanorama Route
26-oktPanorama Route > Kruger
27-oktKruger National Park
28-oktKruger National Park
29-oktKruger National Park > Johannesburg
30-oktJohannesburg > BE

Terug
Bovenaan