Zonnepanelen Topic

Zijn hier al forumleden die gebruik maken van een thuisbatterij?
Ik heb altijd gedacht dat dit geen oplossing zou zijn, maar ben mijn mening aan het herzien omwille van de stijgende prijzen...

In mijn huidig energiecontract betaal ik een nettoprijs van 6,11ct/kWh (vast) voor elektriciteit. Gisteren, via een berekening via 'mijnenergie.be', was het bestekoop tarief 9ct/kWh (vast). Dat is al +50%. op minder dan 6 maanden tijd

Ik overweeg dus een batterij, als DIY pakket. 3000€ voor 5kW of 4000€ voor 7,5kW. Garantie op batterij en omvormer van 10jr.
Zelf installeren wil zeggen, geen recht op premie. Maar: premie aanvragen is verplicht bidirectioneel en nog maar max 60% injectie. DWZ injectielimiet! Injectielimiet is dus ook minder terugkrijgen van je teruglevercontract.

Stel me dus serieus de vraag, is het de investering waard, rekening houdend met de toenemende prijzen en het capaciteitstarief?
(reeds digitale meters sinds 08/2020)
Het antwoord is simpel hé.

Is dit voordelig : misschien op voorwaarde dat je op die 10j elk jaar 3000/10 of 4000/10 € kunt uitsparen via het gebruiken van uw teruggestuurde energie.

Dus eerst moet je weten hoeveel je op dit moment gelijktijdig verbruikt. Neem om het makkelijk te maken, 30%.
Dan moet je een aanname maken van hoeveel van uw totale generatiecapaciteit dat jij gaat kunnen bufferen en hoe dit uw eigengebruik omhoog duwt. Ga uit van een voorzichtige 30%
Dan moet je berekenen per maand, lijkt mij het gemakkelijkste, wat de impact ervan zou geweest zijn op die maand. Dat is nog niet 100% correct, maar bon, indicatief.

Dan moet je voor de berekening van die x aantal euro er vanuit gaan dat je niet de volle 25 cent winst maakt, maar enkel de delta tussen die 25 cent en het terugleverbedrag. En dat moet je dan omzetten in een indicatieve aantal kwh.
Neem dan nog een conversiefactor van 95% of zo, om eventuele conversieverliezen en dergelijke in te calculeren.

Als je het laat doen, krijg je de premie. Indien je het niet laat doen, krijg je de premie niet.

Nu, maar voor een voordeel van 300 of 400€ (5k of 7.5k) ga ik echt niet beginnen met weer een extra installatie erbij te zetten waarin er iets kan stukgaan. En voor mijn geval is 500€ van mijn totaal verbruik (1300€), verbruik dat ik niet kan bufferen (ergo warmtepomp) want onvoldoende generatie in de winter.
Als mijn omvormer stuk is, dan zal ik daar nog wel eens naar kijken. Maar zolang dat niet het geval is, kijk ik persoonlijk liever de kat nog even uit de boom. Wie weet welke mogelijkheden en prijszetting er binnen dit en 6 - 10j zijn hiervoor.

Het lijkt dat mijn buikgevoel mij gelijk geeft :p. Heb die simulator even gebruikt voor mijn geval. Waarin ik uitga van 1k als zijnde de kost voor de omvormer in die kost van 3k die jij vermelde. Voor mijn geval gaf dit een theoretische terugverdientermijn van 11,5 jaar. Of anders gezegd, begin er niet aan. Verhoging naar de 7.5kw versie verandert de terugverdientermijn naar 11,3 jaar.

EDIT : vergeten te zeggen, bij een voordeel van 300 of 400€ draai je break even. Vergeet dit niet. Dan kost het u niets extra om die installatie te zetten. Je hebt pas voordeel, wanneer uw voordeel groter is als dat grensbedrag. Persoonlijk voor mij, zou ik dan graag op die 10j mijn investering ongeveer dubbel hebben terugverdiend. En dat lijkt mij voorlopig nog niet aan de orde.

Laatst bewerkt:
Het antwoord is simpel hé.

Is dit voordelig : misschien op voorwaarde dat je op die 10j elk jaar 3000/10 of 4000/10 € kunt uitsparen via het gebruiken van uw teruggestuurde energie.

Dus eerst moet je weten hoeveel je op dit moment gelijktijdig verbruikt. Neem om het makkelijk te maken, 30%.
Dan moet je een aanname maken van hoeveel van uw totale generatiecapaciteit dat jij gaat kunnen bufferen en hoe dit uw eigengebruik omhoog duwt. Ga uit van een voorzichtige 30%
Dan moet je berekenen per maand, lijkt mij het gemakkelijkste, wat de impact ervan zou geweest zijn op die maand. Dat is nog niet 100% correct, maar bon, indicatief.

Dan moet je voor de berekening van die x aantal euro er vanuit gaan dat je niet de volle 25 cent winst maakt, maar enkel de delta tussen die 25 cent en het terugleverbedrag. En dat moet je dan omzetten in een indicatieve aantal kwh.
Neem dan nog een conversiefactor van 95% of zo, om eventuele conversieverliezen en dergelijke in te calculeren.

Als je het laat doen, krijg je de premie. Indien je het niet laat doen, krijg je de premie niet.

Nu, maar voor een voordeel van 300 of 400€ (5k of 7.5k) ga ik echt niet beginnen met weer een extra installatie erbij te zetten waarin er iets kan stukgaan. En voor mijn geval is 500€ van mijn totaal verbruik (1300€), verbruik dat ik niet kan bufferen (ergo warmtepomp) want onvoldoende generatie in de winter.
Als mijn omvormer stuk is, dan zal ik daar nog wel eens naar kijken. Maar zolang dat niet het geval is, kijk ik persoonlijk liever de kat nog even uit de boom. Wie weet welke mogelijkheden en prijszetting er binnen dit en 6 - 10j zijn hiervoor.

Het lijkt dat mijn buikgevoel mij gelijk geeft :p. Heb die simulator even gebruikt voor mijn geval. Waarin ik uitga van 1k als zijnde de kost voor de omvormer in die kost van 3k die jij vermelde. Voor mijn geval gaf dit een theoretische terugverdientermijn van 11,5 jaar. Of anders gezegd, begin er niet aan. Verhoging naar de 7.5kw versie verandert de terugverdientermijn naar 11,3 jaar.

Die simulator had ik al eens gebruikt, maar je kan niet kiezen als je de premie wil, en deze houdt enkel rekening met de energieprijs van vandaag, niet die van over 3 of 7 jaar. Zelfconsumptie kan je niet invullen. Resultaat was 10,1jr met premie. Als ik de 7,5kW laat plaatsen door iemand, is de prijs al snel 6 à 7000 euro. DIY loont dus wel.

Aangezien de DM al 1 jaar hangt weet ik dus perfect mijn afname. Enkel, de eerste 6 maanden was die virtueel terugdraaiend (niet bewust van omgang met energie).
Netto afname = 2800kWh/jr
Injectie = 1800kWh/jr

huidig tarief afname all in = 0,27€/kWh
injectie = 0,0435€/kWh

Ik heb paar maanden terrug een sturing gemaakt voor een elektrische boiler (aan de ingang van de CV ketel voor warm water) dat deze enkel mag opwarmen als er voldoende injectie is. In de zomermaanden is er ook een warmtepomp voor zwembad.
En dit klinkt mss raar, maar de zelfconsumptie voor juni was +40% en juli + aug was 51%. (met batterij 40% erbij?)

Wat wel zeker is, is dat het wegvallend prosumententarief net mijn sluimerverbruik dekt. 300€ prosumententarief tov 3,2kWh x 365d = 1168kWh x 0,27 = 315€ (dit kan 100% gedekt worden door een batterij)

Het is allesinds geen berekening die je vlug kan doen... In de winter zal je je batterij moeten vullen met nachtstroom als er overdag onvoldoende licht/zon is, of als de panelen vol sneeuw liggen. Gaat er ooit een variabel tarief komen? Batterij overdag laden is minder injectie -> geen extra vergoeding.
Ergens gelezen dat je bij een goede dimensionering de huidige batterijen al een levensduur hebben van 15-20jr (6000 laadcyclussen). Als je kort door de bocht rekent --> 6000/365 = 16,4jr
Maar zoals door jou reeds aangehaald: voor het rendabel te maken moet je 400€ per jaar uitsparen.

Laatst bewerkt:
25ct gemiddeld is wel gepasseerd vrees ik.
Laat staan dat je dan hierbij ook nog een deftig injectietarief zult krijgen.

Ik zit nu aan 20 - 21cent per kwh. Deze prijszetting ligt nog vast tot mei volgend jaar. Ik krijg ook 5.5 cent terug per kwh die ik teruglever.

Het zetten van een batterij heeft niet echt een impact op de distributietarieven. Die ga ik moeten blijven betalen, of ik moet off-grid gaan. En dat raad ik niet aan vanuit een economisch standpunt.
Dus ik kan enkel een voordeel doen met de batterij op de kwh prijs.

Mijn prijszetting ligt nog vast tot eind mei 2022.
In juni / juli 2022 gaat normaliter het nieuwe tarief in die +/-6 cent afdoet van de kwh prijs. Omdat dat stuk ingewerkt zit in het vaste capaciteitstarief (dat gebaseerd is op uw piek).

Dus op dat moment komt de prijs van 25 cent die ik nu reken eigenlijk overeen met een marktprijs nu van 31 cent om hetzelfde voordeel te halen uit de batterij doordat ze een deel van die component nu kwh onafhankelijk maken (en dus iedereen laten meebetalen). Al zal het terugleverbedrag ook nog een impact geven. En des te kleiner dat is, des te sneller dat je uw terugverdientermijn haalt

Maar... persoonlijk zijn dit allemaal veel te veel aannames.

25ct gemiddeld is wel gepasseerd vrees ik.
Laat staan dat je dan hierbij ook nog een deftig injectietarief zult krijgen.

Vanaf volgend jaar gaat die stroomprijs wel dalen als het capaciteitstarief er komt. Dan spreken ze van 19cent voor een kWh en daar bovenop je boete voor hoge pieken. Voordeel met een thuisbatterij dan weer is dat je die pieken afvlakt.

EDIT : vergeten te zeggen, bij een voordeel van 300 of 400€ draai je break even. Vergeet dit niet. Dan kost het u niets extra om die installatie te zetten. Je hebt pas voordeel, wanneer uw voordeel groter is als dat grensbedrag. Persoonlijk voor mij, zou ik dan graag op die 10j mijn investering ongeveer dubbel hebben terugverdiend. En dat lijkt mij voorlopig nog niet aan de orde.

Het zou na 10jaar een break-even 'moeten' zijn... En dan doe ik het onmiddellijk, een batterij plaatsen. Maar het zou in mijn thuissituatie een pak stress (bij de vrouw) wegnemen ivm wassen, drogen, strijken en noem maar op omdat (vooral) ik er heel fel mee bezig ben om de afname zo laag mogelijk te houden...
Er is ons serieus stuk vrijheid in het huishouden ontnomen door die DM.

Er zijn NU te veel onduidelijkheden over de toekomst van energieprijzen om er nu echt een calculatie op te maken van terugverdientijd van een installatie met batterijen. En zeker als de kerncentrales moeten sluiten zullen er ook nog wel extra belastingen op energie gaan komen om nieuwe subsidies te kunnen geven voor nieuwe energiecentrales. Hetzelfde met de groenestroomcertificaten die ze al bijna 15 jaar aan eigenaars aan het betalen zijn, met de nieuwe tariefstructuren die er aankomen zullen ze het geld daarvoor ook wel willen terug halen maar dat zal wel ergens geheime informatie zijn die niet naar buiten zal komen. Ze weten wel hoe ze er van alles in kunnen steken in die energieprijzen wat verdoken is en blijft. Dus staart u best niet naar de terugverdientijd van u installatie in deze onzekere tijden van toekomstige energieprijzen.

Die simulator had ik al eens gebruikt, maar je kan niet kiezen als je de premie wil, en deze houdt enkel rekening met de energieprijs van vandaag, niet die van over 3 of 7 jaar. Zelfconsumptie kan je niet invullen. Resultaat was 10,1jr met premie. Als ik de 7,5kW laat plaatsen door iemand, is de prijs al snel 6 à 7000 euro. DIY loont dus wel.
Die houdt in mijn ogen voor de terugverdientijd geen rekening met de premie. Dus krijg je een premie, dan dien je voor de kost het bedrag in te geven van de kostprijs - de premie. Krijg je geen premie, dan geef je gewoon de kost in.
Allez zo heb ik die tool toch verstaan.
Persoonlijk lijkt mij dat ook logisch, waarom een tool moeilijk maken, indien dat geen enkele meerwaarde is voor het gros van de personen. En men dan die tool ook nog eens voor elke eventuele premie inclusief datum moet gaan opstellen.
Keep it simple, stoopid. ;)

Aangezien de DM al 1 jaar hangt weet ik dus perfect mijn afname. Enkel, de eerste 6 maanden was die virtueel terugdraaiend (niet bewust van omgang met energie).
Netto afname = 2800kWh/jr
Injectie = 1800kWh/jr

huidig tarief afname all in = 0,27€/kWh
injectie = 0,0435€/kWh
Dat maakt nog niet uit hé. Allez het helpt al iets. Maar voor een correcte inschatting zou je eigenlijk die volledige gegevens per seconde moeten kunnen ingeven in een tool. Om dan te zien hoeveel er van de batterij afgaat, hoeveel er bijkomt. Zodanig dat je uw tekorten snachts, smorgens, etc kunt opvangen met uw generatie van uw panelen van smorgens tot 18 - 20 uur. En zelfs dan zit je nog met de verschillen van herfst, winter, lente en zomer. Je moet eigenlijk zien welke impact die batterij gaat hebben op de omzetting van de injectie naar de netto afname. Indien je na het plaatsen van die batterij nog altijd 1700kwh/jr injecteert en nu maar 2700kwh afneemt. Dan heeft dat eigenlijk geen zin.

Ik heb paar maanden terrug een sturing gemaakt voor een elektrische boiler (aan de ingang van de CV ketel voor warm water) dat deze enkel mag opwarmen als er voldoende injectie is. In de zomermaanden is er ook een warmtepomp voor zwembad.
En dit klinkt mss raar, maar de zelfconsumptie voor juni was +40% en juli + aug was 51%. (met batterij 40% erbij?)
Dat hangt er echt vanaf eigenlijk. Hoeveel heb je die dag in totaal gegenereerd. Gaat uw toestel aanslaan snachts op die batterij indien die tijdens de dag al continue heeft kunnen aanstaan met die sturing. Of anders gezegd, hoeveel heeft dat toestel gebruikt buiten de generatieuren. Indien jij geen sturing hebt en die gewoon pakt, dan ga je daar een deftig percentage kunnen bijsteken, vooral omdat jij grote verbruikers hebt die vooral actief gaan zijn tijdens de maanden dat de zon wat opbrengt. In de winter gaat die batterij niet veel helpen (of je moet snachts opladen om overdag te gebruiken). Maar dat voordeel gaat in de toekomst ook beperkter zijn, omdat de component van goedkope energie snachts gedeeltelijk zat bij de distributietarieven en gedeeltelijk bij de energieprijs. En het dan zelfs zo is, dat niet elke leverancier een goedkopere nachtleveranciers component hebben. En in de toekomstige distributietarieven (dus capaciteitstariefmoment) dit voordeel wegvalt en je tijdens de dag of snachts evenveel gaat betalen.

Wat wel zeker is, is dat het wegvallend prosumententarief net mijn sluimerverbruik dekt. 300€ prosumententarief tov 3,2kWh x 365d = 1168kWh x 0,27 = 315€ (dit kan 100% gedekt worden door een batterij)
Je moet dit relateren aan uw generatiecapaciteit per dag in de winter en uw sluimerverbruik per dag in de winter. En dan kijken of dit dekkend kan zijn. Maar zelfs dan moet je uw batterij nog altijd zodanig instellen en zich laten laden opladen zodanig dat die dan ook als buffer kan werken voor het verbruik. Zodanig dat als er eens een wolk voorbij de zon schuift dat uw batterij nog voldoende lading heeft om dat te dekken, maar toch ook niet zoveel lading heeft dat die het uur ervoor waarbij de zon scheen uw batterij al niet volgeladen was tijdens de nacht op nachttarief.

Kortom slimme sturing van die batterij, zodanig dat die leert van uw verbruik, etc gaat belangrijk zijn. Al kan je met gedragsaanpassingen ook al een voordeel hebben zonder die batterij of een beperkter voordeel hebben met een batterij.
Maar daarvoor moet je de kosten en baten tov elkaar afwegen.

Het is allesinds geen berekening die je vlug kan doen... In de winter zal je je batterij moeten vullen met nachtstroom als er overdag onvoldoende licht/zon is, of als de panelen vol sneeuw liggen. Gaat er ooit een variabel tarief komen? Batterij overdag laden is minder injectie -> geen extra vergoeding.
Ergens gelezen dat je bij een goede dimensionering de huidige batterijen al een levensduur hebben van 15-20jr (6000 laadcyclussen). Als je kort door de bocht rekent --> 6000/365 = 16,4jr
Maar zoals door jou reeds aangehaald: voor het rendabel te maken moet je 400€ per jaar uitsparen.
Voor een ruwe berekening kan dat wel. Voor een diepgaande analyse die correct is. Neen dat gaan niet.
En zelfs al zou je al die parameters kunnen inschatten, dan zit je nog met :
Zie later.

Distributie kost gaat dalen of stijgen navenant u pieken.
De energieprijs niet, die volgt gewoon zoals nu de markt.
Afhankelijk van die pieken kan een batterij goedkoper zijn. Want ze kan die afvlakken.

Ja, maar je moet gewoon zien in welke maten jij specifiek die pieken gaat genereren. Ik heb op dit moment mijn verwarming (warmtepomp / elektrische boiler) ingesteld zodanig dat die enkel mag "bollen" tussen 13u en 18u (in de lente, in de winter heb ik dat aangepast naar 9u30 - 12u, 13u - 18u30) En dat voldoet dat om mijn woning ook bij -10°C mijn woning snachts op temperatuur te houden en het boilervat ook op temperatuur te houden. Ik kook meestal voor 13u of na 18u. Op die manier scheid ik al de piek van mijn verwarming en die van het koken. Andere pieken zie ik mij niet direct hebben. Het enigste wat die batterij dan nog kan doen is de piek globaal gezien een stap of een paar stappen verlagen.
Maar de piek met 1kw verlagen brengt in principe 50€ op jaarbasis op. Mijn warmtepomp kan voorlopig nog niet zeggen (of ik heb het nog niet in de instellingen teruggevonden) van kijk ik moduleer naar 40% van mijn capaciteit en ik draai de volledige dag en nacht om hetzelfde effect te hebben als tussen 13 en 18u aan volle bak te draaien. En als ik toelaat dat die de volledige dag draait, dan draait die volle bak op het voor hem optimale punt, niet op het voor mijn factuur te verlagen optimale punt.

Dus ja, slimme sturing gaat dan nog iets meer geïntegreerd moeten zijn in zijn geheel. En voorlopig lijkt mij dat nog redelijk utopisch of gewoon duur om eerlijk te zijn. Ofwel moet het een DHZ project zijn.
Maar dan draait het niet rond dat dit budgettair voordelig is, dan doe je dat omdat je dat graag uitzoekt, aanpakt, en dat ziet werken en kunt bijsturen. Het budgettaire voordeel is dan een nice to have.

Het zou na 10jaar een break-even 'moeten' zijn... En dan doe ik het onmiddellijk, een batterij plaatsen. Maar het zou in mijn thuissituatie een pak stress (bij de vrouw) wegnemen ivm wassen, drogen, strijken en noem maar op omdat (vooral) ik er heel fel mee bezig ben om de afname zo laag mogelijk te houden...
Er is ons serieus stuk vrijheid in het huishouden ontnomen door die DM.
Mja, is maar hoe je het bekijkt hé. Ik bekijk het gewoon zo. Ik ga in principe een premie krijgen. Ik ga echt mijn leefwijze daar niet op aanpassen. En ik zal dan wel met die premie dat kostprijsverschil indekken. Op die manier heb ik nog altijd eenzelfde vrijheid.

En zelfs al ZOU mij dat extra geld kosten. Indien die verhoging van 200 - 400€ op jaarbasis een probleem is voor mij. Dan schrap ik wel in andere uitgave, dan dat ik ga schrappen in mijn comfort thuis.
Dat afwasmachien opzetten wanneer ik goesting heb om dat op te zetten, strijken wanneer ik daar zin in heb, is mij meer waard dan dieje argentijnse getwiste steak van 25€ bij meetmeat in brussel. En in plaats van dat ik dat dan vb 2 keer in de maand doe. Zal dat dan 1 keer in de maand zijn, of zelfs niet. En bak ik de steak wel eens zelf.
Of schocker, in plaats van dan op verlof te gaan zal ik dat jaar niet op verlof gaan. En die 400€ * vb 4 personen op 0 zetten. En die 1.6k € dan gebruiken om x jaar die extra kost te betalen.

En laat ons eerlijk zijn hé. De mens die zo'n batterij gaat zetten. Dat zijn mijns inziens nu niet de mensen die zeggen van ik heb echt problemen om rond te komen.
Als jij 3 - 4k hebt liggen om te geven aan een batterij. Dan zal een elektriciteitsfactuur van 1200€ ipv 900€ waarschijnlijk geen probleem zijn. Onaangenaam, ja dat wel. Maar het lijkt mij niet de categorie die moet krabben om rond te komen.
Maar ok, ik bekijk dit misschien een beetje te veel met een eigen gekleurde bril.

Er zijn NU te veel onduidelijkheden over de toekomst van energieprijzen om er nu echt een calculatie op te maken van terugverdientijd van een installatie met batterijen. En zeker als de kerncentrales moeten sluiten zullen er ook nog wel extra belastingen op energie gaan komen om nieuwe subsidies te kunnen geven voor nieuwe energiecentrales. Hetzelfde met de groenestroomcertificaten die ze al bijna 15 jaar aan eigenaars aan het betalen zijn, met de nieuwe tariefstructuren die er aankomen zullen ze het geld daarvoor ook wel willen terug halen maar dat zal wel ergens geheime informatie zijn die niet naar buiten zal komen. Ze weten wel hoe ze er van alles in kunnen steken in die energieprijzen wat verdoken is en blijft. Dus staart u best niet naar de terugverdientijd van u installatie in deze onzekere tijden van toekomstige energieprijzen.

Ik denk dat zeker met de volledige heisa die wij al gehad hebben rond de digitale teller en de talloze subsidies. Met de claim dat men zoveel mogelijk van de kosten uit de energiefactuur gaat halen, zou het mij echt verwonderen indien men die kosten voor het sluiten van de kerncentrales in vlaanderen zou gaan steken in de energiecomponent of de energieportefeuille. Ik verwacht eerder dat men dit gaat begroten via de algemene begroting, zodanig dat iedereen daaraan meebetaalt. Men gaat niet eenzelfde probleem willen creëren zoals degene die we al gehad hebben waardat mensen zonder panelen opdraaien voor de subsidies die mensen met panelen krijgen.

Voor de rest, valt deze post onder het later waarop ik alludeerde. Je gaat een ruwe indicatie kunnen opstellen voor de terugverdientijd van een installatie met batterijen. Maar er zijn voorlopig gewoon te veel parameters die onbekend zijn of die te hard fluctueren waardoor dit gewoon moeilijk is om exact exact te berekenen.

Er is een reden waarom dat ons Demirtje meermaals heeft benadrukt dat mensen nu niet op de batterijen moeten springen en denken dat dit hun volledige probleem oplost. Of dat dit de nieuwe graal is, zoals dat men lang zonnepanelen door gladde of minder gladde verkopers heeft zien aanprijzen.
Maar dat ze dit goed moeten overwegen op basis van hun huidig patroon, en kijken of dit nu voordelig kan zijn. En dan beslissen of ze dat risico ervoor willen nemen. Zodanig dat het een bewuste keuze is.

En als ze er dan hun broek aan scheuren, dat ze perfect op de hoogte kan zijn, dat dit het feit kan zijn, en dat je u daar dan ook maar moet bij neerleggen.

Daarom blijf ik er voorlopig van weg. En op het moment dat mijn omvormer stuk is, zal ik het wel eens herevalueren. Maar zolang ik er niet op zeer korte termijn voordeel aan heb, dan kan dat mij echt gestolen worden hoor.

En laat ons eerlijk zijn hé. De mens die zo'n batterij gaat zetten. Dat zijn mijns inziens nu niet de mensen die zeggen van ik heb echt problemen om rond te komen.
Als jij 3 - 4k hebt liggen om te geven aan een batterij. Dan zal een elektriciteitsfactuur van 1200€ ipv 900€ waarschijnlijk geen probleem zijn. Onaangenaam, ja dat wel. Maar het lijkt mij niet de categorie die moet krabben om rond te komen.
Maar ok, ik bekijk dit misschien een beetje te veel met een eigen gekleurde bril.
Ook hier heb je volkomen gelijk, maar ik geef die 300 a 400€ per jaar liever uit aan iets dat van mezelf is, waar ik zelf de controle over heb, dan aan een instantie die .... (vul maar zelf in) ;-)

Ook hier heb je volkomen gelijk, maar ik geef die 300 a 400€ per jaar liever uit aan iets dat van mezelf is, waar ik zelf de controle over heb, dan aan een instantie die .... (vul maar zelf in) ;-)
Mja,

Zolang als je moet aankloppen bij die instantie om stroom te hebben wanneer je er tekort hebt, boeit mij dat niet. Aangezien het vinden van een manier om u te laten bijdragen aan de netkosten zo simpel is als het vaste gedeelte van de netkosten verhogen en het variabele aspect verlagen.

Zeker nu dat men de prijszetting zal veranderen van een variabel aspect naar een combinatie tussen variabel EN vast. Juist om dergelijke zaken in de toekomst al gedeeltelijk te ondervangen.

Zolang je gebruik maakt van het net, zal je er voor mogen opdraaien.
Wat ook niet meer als logisch is.

In de winter gaat die batterij niet veel helpen (of je moet snachts opladen om overdag te gebruiken). Maar dat voordeel gaat in de toekomst ook beperkter zijn, omdat de component van goedkope energie snachts gedeeltelijk zat bij de distributietarieven en gedeeltelijk bij de energieprijs. En het dan zelfs zo is, dat niet elke leverancier een goedkopere nachtleveranciers component hebben. En in de toekomstige distributietarieven (dus capaciteitstariefmoment) dit voordeel wegvalt en je tijdens de dag of snachts evenveel gaat betalen.
Als je 's nachts traag de batterij gaat opladen (onder de pieken voor het capaciteitstarief), om overdag te kunnen gebruiken om verbruikspieken af te vlakken, dan blijft dat toch een voordeel.
Of er dan een voordeliger nachttarief is maakt niet zoveel uit, al zal het voordeel met nachttarief wel groter zijn uiteraard.

Als je 's nachts traag de batterij gaat opladen (onder de pieken voor het capaciteitstarief), om overdag te kunnen gebruiken om verbruikspieken af te vlakken, dan blijft dat toch een voordeel.
Of er dan een voordeliger nachttarief is maakt niet zoveel uit, al zal het voordeel met nachttarief wel groter zijn uiteraard.
Alles zal afhangen van het capaciteitstarief, maar met de tarieven die ik al gezien heb is een batterij op die manier rendabel (puur financiëel). Om het rendabel te maken, moet je al deze voorwaarden vermijden (en mogelijks nog meer waar ik niet aan denk momenteel):
  1. Injectie minimaliseren, als je dus 'snachts oplaadt van het net en het is een zonnige dag, is dat niet optimaal.
  2. Batterij die niet genoeg volgeladen is om pieken op te vangen, dit door sluimerverbruik + niet genoeg geladen.
  3. Sturing van meerdere apparaten dat deze niet tegelijk aanslaan.
En er is bij mijn weten geen enkele slimme oplossing die met alle parameters rekening kan houden. Het is bij mijn weten altijd een of oplossing i.p.v. een en oplossing.
Puntje 1 is de moeilijkste, want je kunt nooit accuraat voorspellen wat je opbrengst de komende dag gaat zijn. Voor puntje 2 kan je (toch bij sommige omvormers) instellen dat de batterij pas gaat leveren vanaf een bepaald wattage afname, maar dan ga je hoogstwaarschijnlijk veel van de tijd met een nutteloos volgeladen batterij zitten en injecteren. Puntje 3 is ook nog eens een extra investering + werkt ook niet bij apparaten die een programma moeten doorlopen.

En dan zwijgen we nog over mensen met een warmtepomp. Want je kan (zoals @Renegadexxripxx) wel instellen dat uw verwarming getimed is; maar dat is niet 100% accuraat (wat als hij eens vroeger/later aan het eten moet beginnen bv.) + soms heb je ook warm water nodig wat met een warmtepomp niet zo efficiënt is als verwarming.

En er is bij mijn weten geen enkele slimme oplossing die met alle parameters rekening kan houden. Het is bij mijn weten altijd een of oplossing i.p.v. een en oplossing.
Puntje 1 is de moeilijkste, want je kunt nooit accuraat voorspellen wat je opbrengst de komende dag gaat zijn. Voor puntje 2 kan je (toch bij sommige omvormers) instellen dat de batterij pas gaat leveren vanaf een bepaald wattage afname, maar dan ga je hoogstwaarschijnlijk veel van de tijd met een nutteloos volgeladen batterij zitten en injecteren. Puntje 3 is ook nog eens een extra investering + werkt ook niet bij apparaten die een programma moeten doorlopen.
Er bestaat toch wel een oplossing...

Was daarstraks bij iemand die ik geholpen heb met zijn elektriciteit en PV in zijn nieuwbouw. Hij heeft ook een warmtepomp en DM.
Komende maandag gaan ze daar een thuisbatterij plaatsen van 22kW. Hier zit een 'Smart-e-grid' sturing bij dat 'leert' hoe het verbruik is (afname, injectie, laden en ontladen). De sturing houdt ook rekening met de weersvoorspellingen regionaal (laden op nachttarief of de dag erop met zonneenergie). En alle batterijen van dat type staan in 'verbinding' met elkaar. Als de ene overschot heeft in limburg, kan een ander sturing in antwerpen zijn batterij laden. Voorwaarde bij die sturing is dat ze allemaal bij dezelfde energieleverancier zitten waarmee de 'smart-e-grid' samenwerkt. Maar dit wordt allemaal geregeld door de firma die de installatie doet.

Moest onderstaand filmpje hier niet op zijn plaats zijn ivm eventuele reclame mag dit gewist worden. Het legt wel haarfijn uit hoe het systeem werkt.
Smart-e-grid

Lijkt mij een overpriced systeem van energiedelen, dat voor iedereen beschikbaar is vanaf juli 2022. Met een hoop marketing achter natuurlijk :p
Dat zal voor iedereen mogelijk zijn, zelfs zonder in te stappen op hun "smart e-grid". Maar is nu dus nog niet mogelijk in Vlaanderen.

Lijkt mij een overpriced systeem van energiedelen, dat voor iedereen beschikbaar is vanaf juli 2022. Met een hoop marketing achter natuurlijk :p
Dat zal voor iedereen mogelijk zijn, zelfs zonder in te stappen op hun "smart e-grid". Maar is nu dus nog niet mogelijk in Vlaanderen.

In vlaanderen zullen ze niets aan het energiesysteem veranderen als ze er zelf niets aan verdienen (lees 'zakken vullen').
Als 'energie delen' in vlaanderen gaat beheerd worden door Fluvius gaat de eindgebruiker hier zeker niet beter van worden.... in tegendeel....

Ik kan ook niet geloven dat 'energie delen' vlaanderen geen net -en distributiekosten zal aanrekenen. Bij bovengenoemd systeem zijn deze kosten 0 door die bepaalde energieleverancier.

In vlaanderen zullen ze niets aan het energiesysteem veranderen als ze er zelf niets aan verdienen (lees 'zakken vullen').
Als 'energie delen' in vlaanderen gaat beheerd worden door Fluvius gaat de eindgebruiker hier zeker niet beter van worden.... in tegendeel....
En hoe gaat je voorbeeld van smart e-grid werken dan? Want de energie (inkomend of uitgaand) moet ook over je teller, dus is ook beheerd door fluvius hoor... Dat zal exact dit systeem zijn, ik zie geen andere mogelijkheid. Buiten dat er een mooi marketing-verhaal achter zit waar ze geen details geven :p

Er bestaat toch wel een oplossing...

Was daarstraks bij iemand die ik geholpen heb met zijn elektriciteit en PV in zijn nieuwbouw. Hij heeft ook een warmtepomp en DM.
Komende maandag gaan ze daar een thuisbatterij plaatsen van 22kW. Hier zit een 'Smart-e-grid' sturing bij dat 'leert' hoe het verbruik is (afname, injectie, laden en ontladen). De sturing houdt ook rekening met de weersvoorspellingen regionaal (laden op nachttarief of de dag erop met zonneenergie). En alle batterijen van dat type staan in 'verbinding' met elkaar. Als de ene overschot heeft in limburg, kan een ander sturing in antwerpen zijn batterij laden. Voorwaarde bij die sturing is dat ze allemaal bij dezelfde energieleverancier zitten waarmee de 'smart-e-grid' samenwerkt. Maar dit wordt allemaal geregeld door de firma die de installatie doet.

Moest onderstaand filmpje hier niet op zijn plaats zijn ivm eventuele reclame mag dit gewist worden. Het legt wel haarfijn uit hoe het systeem werkt.
Smart-e-grid

Is een AC batterij van het merk sonnen. Versies van 10, 22, etc bestaan hiervan. Ligt eerder aan de dure kant. En je zit in principe vast aan zo'n e-grid contract van vlot 450 - 500€ excl BTW.
Dus voor het geheel zonder de sonnenprotect (soort noodbatterij dat bij stroomuitval je nog altijd stroom kunt gebruiken) zit ja aan een goede 9500€ excl BTW.

Oftewel je moet 950€ excl BTW elk jaar besparen om dat te rentabiliseren op 10j (de garantie). Daarnaast lock je uw eigen vast op hun proprietair systeem en oplossing. En moet je ofwel microomvormers hebben ofwel hun omvormer nemen. Ook heb je dan een energiecontract met hen en niet meer met luminus of eneco of... (en dit zou pas effectief ingaan / actief zijn vanaf oktober 2021)

extra info : https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=139&t=23458&start=45
KNX certifiëring : https://www.knx.org/knx-nl/voor-pro...nt-van-thuisbatterijen-met-KNX-certificering/

Laatst bewerkt:
Nog erger dan, ik had er nog niet veel moeite in gestoken om op te zoeken. Want dan hang je hoedanook vast aan die energieleverancier. En zoals je aankaart valt dat niet onder mijn uitleg van "financiëel rendabel" :)

Zo'n systeem met vrije keuze van energieleverancier + dan concept energiedelen maar dan gecentraliseerd zou volgens mij nog kunnen werken (en dat had ik ook verstaan uit @EiDirk zijn uitleg van het systeem).

Terug
Bovenaan