Zonnepanelen Topic

VREG heeft simulator voor capaciteitstarief online geplaatst.

In 2022 verandert uw energiefactuur, dankzij simulator kan u nu al impact op de kosten berekenen

Ik vraag me nog steeds af hoe ze dit gaan berekenen bij mensen met een analoge teller?

Edit: ik had het artikel nog niet gelezen. Het gaat een vast bedrag worden. Ook hier kunnen weer addertjes zitten.
Edit2: net wat verder gezocht. Blijkbaar het minimum bedrag, maar zouden de verbruikte stroomkosten hoger liggen dan bij een digitale meter. Dat laatste is nog een vraagteken dan.
Edit3: ik heb de berekening gemaakt via die simulator en ik val letterlijk van mijn stoel.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me nog steeds af hoe ze dit gaan berekenen bij mensen met een analoge teller?

Edit: ik had het artikel nog niet gelezen. Het gaat een vast bedrag worden. Ook hier kunnen weer addertjes zitten.
Edit2: net wat verder gezocht. Blijkbaar het minimum bedrag, maar zouden de verbruikte stroomkosten hoger liggen dan bij een digitale meter. Dat laatste is nog een vraagteken dan.
Edit3: ik heb de berekening gemaakt via die simulator en ik val letterlijk van mijn stoel.
Bij mensen zonder een digitale teller, zoals ik het versta :

1) zij betalen in functie van een piek van 2.5kw. Ergo de minimumpiek.
2) zij betalen voor elektriciteit aan de volle prijs.
3) zij betalen een vaste en variabele kost voor de huur van de meter, De variabele kost per kwh.

Bij mensen met een digitale teller :

1) zij betalen x€ voor elke kwp. Deze berekening wordt gedaan op jaarlijkse basis, maar deze neemt de maandpiek die men over 12 maanden heen uitmiddelt. Ik schrijf x, aangezien deze afhankelijk is van de locatie. De maandpiek wordt bepaald over een kwartier. En je moet die piek maar 1 keer in de maand halen, om deze ook als maandpiek vastgesteld te laten worden. Hier is geen uitmiddeling.
2) zij betalen 11+€ voor het consulteren van het maand/jaarverbruik of 12+€ voor het consulteren van het kwartierverbruik. Dus de data daarvoor. Deze kost is een jaarkost.
3) zij betalen in principe 6cent minder per kwh. (6 cent is een ruwe raming)

Ik heb die simulatie eens gedaan en ben eigenlijk aangenaam verrast. Ze gaan uit van 50% zelfconsumptie wat met zaak aan huis wel klopt en dan komen we redelijk goed uit.

Dat kan je alleen bewijzen wanneer die panelen versleten zijn tbh
Een leverancier plaatst die data niet zomaar in zijn datasheets eh.
Allez dat is wel effectief gebaseerd op testen en metingen voor alle duidelijkeid :P

Van gerenommeerde merken alvast toch. Dat en Chinese merken gaat vinden die niet voldoen aan hun eigen sheet dat is een andere zaak.

Dubbel zo duur?! Waarom heb ik dan eigenlijk zonnepanelen?

NfkiQKQ.png

Dubbel zo duur?! Waarom heb ik dan eigenlijk zonnepanelen?

NfkiQKQ.png
En maak nu eens de vergelijking zonder het feit dat je zonnepanelen hebt ;).

Maar dat het duurder ging uitkomen zonder terugdraaiende teller, dat wist ik al. En 1100-1200€ zit ongeveer in de richting tov de 600 - 700€ die ik betaalde met de terugdraaiende teller.

Die premie compenseert dan ongeveer de meerprijs voor x jaar. Daarna moet ik het berekenen in functie van het niet hebben van zonnepanelen om te bepalen of ik in de toekomst mijn omvormer al dan niet vervang indien die de geest geeft.
Maar des te duurder elektriciteit / gas wordt, des te logischer dat het antwoord ja gaat zijn.

Zit die prosumententarief daar eigenlijk bij?
Prosumententarief is enkel wanneer je een analoge meter hebt. Dus volgens mij zijn kostprijs van 2021. Bij een digitale valt dat prosumententarief weg omdat je uw effectief stroomverbruik betaalt ipv een forfait (wat dat prosumententarief is, op basis van +/- 38% eigenverbruik)

Prosumententarief is enkel wanneer je een analoge meter hebt. Dus volgens mij zijn kostprijs van 2021. Bij een digitale valt dat prosumententarief weg omdat je uw effectief stroomverbruik betaalt ipv een forfait (wat dat prosumententarief is, op basis van +/- 38% eigenverbruik)
Ik bedoel in die grafiek, van 2020 en eerder.

Ik bedoel in die grafiek, van 2020 en eerder.
Die kost voor 2020 en eerder is mijn inziens juist inclusief het prosumententarief.
Dat was namelijk de origine van de lage jaarlijkse factuur. Maar het was al een pak duurder tov de tijd dat het prosumententarief er effectief niet was, en je dus quasi toen nog een nulfactuur had.

In principe kan de digitale meter samen met het piektarief goedkoper zijn dan de digitale teller aan het huidige tarief. Juist omdat je ipv 25 cent betaald voor elke kwh die je van het net haalt, dit nu 19cent is. (ruwe bedragen, afhankelijk van de effectieve prijszetting)

Zijn hier al forumleden die gebruik maken van een thuisbatterij?
Ik heb altijd gedacht dat dit geen oplossing zou zijn, maar ben mijn mening aan het herzien omwille van de stijgende prijzen...

In mijn huidig energiecontract betaal ik een nettoprijs van 6,11ct/kWh (vast) voor elektriciteit. Gisteren, via een berekening via 'mijnenergie.be', was het bestekoop tarief 9ct/kWh (vast). Dat is al +50%. op minder dan 6 maanden tijd

Ik overweeg dus een batterij, als DIY pakket. 3000€ voor 5kW of 4000€ voor 7,5kW. Garantie op batterij en omvormer van 10jr.
Zelf installeren wil zeggen, geen recht op premie. Maar: premie aanvragen is verplicht bidirectioneel en nog maar max 60% injectie. DWZ injectielimiet! Injectielimiet is dus ook minder terugkrijgen van je teruglevercontract.

Stel me dus serieus de vraag, is het de investering waard, rekening houdend met de toenemende prijzen en het capaciteitstarief?
(reeds digitale meters sinds 08/2020)

Laatst bewerkt:
Zijn hier al forumleden die gebruik maken van een thuisbatterij?
Ik heb altijd gedacht dat dit geen oplossing zou zijn, maar ben mijn mening aan het herzien omwille van de stijgende prijzen...

In mijn huidig energiecontract betaal ik een nettoprijs van 6,11ct/kWh (vast) voor elektriciteit. Gisteren, via een berekening via 'mijnenergie.be', was het bestekoop tarief 9ct/kWh (vast). Dat is al +50%. op minder dan 6 maanden tijd

Ik overweeg dus een batterij, als DIY pakket. 3000€ voor 5kW of 4000€ voor 7,5kW. Garantie op batterij en omvormer van 10jr.
Zelf installeren wil zeggen, geen recht op premie. Maar: premie aanvragen is verplicht bidirectioneel en nog maar max 60% injectie. DWZ injectielimiet! Injectielimiet is dus ook minder terugkrijgen van je teruglevercontract.

Stel me dus serieus de vraag, is het de investering waard, rekening houdend met de toenemende prijzen en het capaciteitstarief?
(reeds digitale meters sinds 08/2020)
Kan interessant zijn om eens in detail uit te werken. Hou ons op de hoogte 😜

Misschien ben je hier al deels iets mee?

Terug
Bovenaan