Zonnepanelen Topic

Als de je premie zou aanvragen, zouden ze dan sneller komen om de teller te wisselen? Of staat die planning vast tout court?

Je kunt premie alleen aanvragen als al digitale meter hebt.

Komt vanuit veka vlaanderen...
Kan de meter wel nog 'weigeren' tot 2025, snap er niets meer van.
doelstelling is om alle premies die voor half november werden aangevraagd nog dit jaar uit te betalen.
  • Wie al over een digitale meter beschikt en zonnepanelen plaatste voor 2021, kan vanaf 20 juli 2021 de aanvraag voor de retroactieve investeringspremie indienen en heeft tot en met 19 januari 2022 de tijd (namelijk tot 6 maanden na de inwerkingtreding van de regelgeving).
  • Wie nu nog een klassieke Ferrarismeter heeft en zonnepanelen plaatste voor 2021, kan de premie tot 6 maanden na de plaatsing van de digitale meter aanvragen (en uiterlijk op 31 december 2025).

Heeft u een hoog zelfverbruik of past u uw gedrag aan om dat te bereiken en zodoende op een relatief laag elektriciteitsverbruik het nettarief moet betalen? Dan kan de digitale meter voor u een financieel voordeel betekenen: het prosumententarief valt immers weg en wie zelf een digitale meter aanvraagt, krijgt bovendien een bonus van 100€ bovenop de premie.

doelstelling is om alle premies die voor half november werden aangevraagd nog dit jaar uit te betalen.
  • Wie al over een digitale meter beschikt en zonnepanelen plaatste voor 2021, kan vanaf 20 juli 2021 de aanvraag voor de retroactieve investeringspremie indienen en heeft tot en met 19 januari 2022 de tijd (namelijk tot 6 maanden na de inwerkingtreding van de regelgeving).
  • Wie nu nog een klassieke Ferrarismeter heeft en zonnepanelen plaatste voor 2021, kan de premie tot 6 maanden na de plaatsing van de digitale meter aanvragen (en uiterlijk op 31 december 2025).

Heeft u een hoog zelfverbruik of past u uw gedrag aan om dat te bereiken en zodoende op een relatief laag elektriciteitsverbruik het nettarief moet betalen? Dan kan de digitale meter voor u een financieel voordeel betekenen: het prosumententarief valt immers weg en wie zelf een digitale meter aanvraagt, krijgt bovendien een bonus van 100€ bovenop de premie.
Er staat toch duidelijk dat je pas kan aanvragen na plaatsing digitale meter?

Wie nu nog een klassieke Ferrarismeter heeft en zonnepanelen plaatste voor 2021, kan de premie tot 6 maanden na de plaatsing van de digitale meter aanvragen (en uiterlijk op 31 december 2025).
Het staat letterlijk in je quote. "na de plaatsing van de digitale meter"

Ik was aan het twijfelen om dit te vragen, maar nu is het sowieso te laat aangezien ze nu geen teller tarief wijziging gaan doen, als ze terug digitale meters mogen plaatsen denk ik dan. Als hier toch iemand het risico heeft genomen, gelieve dan aub iets te laten weten of het gelukt is. Of is iedereen hier echt van de mening om slapende honden niet wakker te maken?

Edit: net even deze faq erbij gehaald dus het is dan toch nog mogelijk, ze hebben dit aangepast naar het volgende:
Normaal vervangen we dan automatisch je klassieke elektriciteitsmeter door een digitale. Maar als je zonnepaneleninstallatie niet ouder is dan 15 jaar en voor 1 januari 2021 geplaatst, doen we een tariefwissel op je klassieke elektriciteitsmeter en kan je de klassieke meter behouden. Bij de aanvraag staat op je offerte nog wel 'tariefwissel met metervervanging' vermeld, maar jouw klassieke elektriciteitsmeter blijft dus wel staan.
iemand interesse om te proberen ;-)

Nu met heel het gedoe van het afschaffen van terugdraaiende teller, wordt een geothermische warmtepomp niet een pak interessanter nu?
COP ligt in de winter een pak hoger dan een klassieke lucht/water warmtepomp.

Nu met heel het gedoe van het afschaffen van terugdraaiende teller, wordt een geothermische warmtepomp niet een pak interessanter nu?
COP ligt in de winter een pak hoger dan een klassieke lucht/water warmtepomp.
Die 300kWh (500? 1000?) per jaar die je gaat uitsparen (en dus 100-300 euro per jaar, aan de huidige tarieven) geeft je een terugverdientijd van de boring van 9000 euro van ongeveer 30-90 jaar. Het toestel en de installatie zelf is misschien ook net ietsje duurder, en gaat even lang mee als de L/L warmtepomp (vermoedelijk?).

Het bedrag van de boring investeren in meer isolatie brengt in de meeste gevallen meer op. En als je al genoeg isolatie hebt, dan is je verbruik ook al zo laag dat je winst nog kleiner is...

Ook mijn aanvraag ingediend.
Ik vind het weeral smerig van de overheid om direct het vermogen van uwe omvormer te selecteren voor uw premie in plaats van het piekvermogen. Hoeveel mensen gaan daar wel niet intrappen?
Bah bah bah. Kan ik van rotten. Zij zijn diegene die in de fout zijn gegaan en toch proberen ze iedereen nog langs alle kanten te naaien.
Goed dat ik dit lees voor ik mijn aanvraag indien. Ik was er anders al ingetrapt. 🥰

Die 300kWh (500? 1000?) per jaar die je gaat uitsparen (en dus 100-300 euro per jaar, aan de huidige tarieven) geeft je een terugverdientijd van de boring van 9000 euro van ongeveer 30-90 jaar. Het toestel en de installatie zelf is misschien ook net ietsje duurder, en gaat even lang mee als de L/L warmtepomp (vermoedelijk?).

Het bedrag van de boring investeren in meer isolatie brengt in de meeste gevallen meer op. En als je al genoeg isolatie hebt, dan is je verbruik ook al zo laag dat je winst nog kleiner is...
Terugverdientijd van 30-90 jaar? Best bij een investeringsfonds gaan werken als je zicht hebt over dergelijke horizonten.

Je kan afgaan van de huidige cijfers en misschien enkele jaren vooruit. Maar verder dan dat zit je met de kern uitstap, energietransitie, CO2 tax, kortom op 30 jaar en meer kan je nu hier geen zinvolle uitspraak doen

Terugverdientijd van 30-90 jaar? Best bij een investeringsfonds gaan werken als je zicht hebt over dergelijke horizonten.

Je kan afgaan van de huidige cijfers en misschien enkele jaren vooruit. Maar verder dan dat zit je met de kern uitstap, energietransitie, CO2 tax, kortom op 30 jaar en meer kan je nu hier geen zinvolle uitspraak doen
Hij extrapoleerde dan ook huidige cijfers. Punt is gewoon dat zonder zekerheid of op zijn minst duidelijk idee over de energieprijzen toekomst het een zeer moeilijk gegeven is.

Behalve dat :

1) Het W/W toestel (oF B/W of G/W - what is in a name) in principe kleiner gedimensioneerd kan worden dan de gemiddelde L/W versie. Al is dat geen certitude (hangt af van uw warmteverliezen de dimensionering).
2) De levensduur van een W/W is langer, en onderhoudsfrequentie is minder dan een L/W wegens geen bewegende onderdelen (bij L/W is de ventilator gekend als een "zwak" punt in het geheel). Maar we spreken hier over 5 - 10j dus van 15/20 tot 25 - 30j best case.
3) de bron / boring (verticaal) heeft een theoretische levensduur van 50 - 100j. Horizontale bron kan na 5j al voor problemen zorgen tgv verzilting van de bron. Nu de laatste gaat men uit van een theoretische levensduur van 15 - 25j. Dus het is goedkoper, maar het gaat niet zo lang mee en je hebt een redelijk groot stuk grond nodig voor de buizen te plaatsen.
4) elektrisch verbruik is marginaal beter bij de W/W versie. Al blijft dit afhankelijk van omstandigheden. Voor mijn simulatie kwam de W/W uit op 2200kwh, de L/W op 2100kwh. Rekening houdende met een gemiddeld Belgisch weer. In de praktijk kom ik zelfs niet aan dat verbruik van de L/W. Schommelt tussen 1600 - 2100kwh/jaar.
5) het grote voordeel is het koelende karakter en de iets grotere efficiëntie. Maar heb niet voldoende ervaring ermee om te zeggen ofdat dit mij in de toekomst zou overtuigen om 10k meer te spenderen. Ik heb uiteindelijk de L/W gekozen, en een L/L bijgezet voor de koeling. Meerprijs van de L/L was +/- 1/3de van de boring. En nu iets kiezen wat pas rendabel kan zijn 30+j in de toekomst is...

Nu een W/W versie is echter wel interessant wanneer je een beperkte investering in isolatie kunt doen of waar je een heel grote warmtevraag hebt (al dan niet naar water).

Misschien handig voor mensen die de premie nog moeten aanvragen:

Bij vraag 2 Heeft u een factuur voor de installatie? duidt ‘retroactieve investeringspremie’ aan en niet ‘ja’. Heb er zelf naar Fluvius voor gebeld en ze kregen er massale vragen over.

Misschien handig voor mensen die de premie nog moeten aanvragen:

Bij vraag 2 Heeft u een factuur voor de installatie? duidt ‘retroactieve investeringspremie’ aan en niet ‘ja’. Heb er zelf naar Fluvius voor gebeld en ze kregen er massale vragen over.
lijkt mij logisch?

Ik zoek de toegevoegde waarde van je reply. Informatie die andere forumleden kan helpen mag toch gedeeld worden of hoe zie jij dat?
uiteraard. Maar als je een retroactieve premie aanvraagt lijkt het mij maar logisch dat je in die stap ook retroactieve premie selecteert :sarcastic:

Ander vraagje, stel dat je panelen in 2012 hebt laten leggen en je hebt panelen bijgelegd in 2019. Krijg je dan een premie voor die panelen die je in 2019 hebt bijgelegd? Of wordt er enkel rekening gehouden met de aansluitdatum?

deze namiddag mail gehad met goedkeuring voor de premie. Zou binnen de 2 weken op rekening staan. Berekening is de juiste obv vermogen zonnepanelen, het foute dossier hebben ze geannuleerd

Terug
Bovenaan