Zonnepanelen Topic

Advies van mijn rech tsbijstand:
"
Indien u kiest voor een compensatie:

De eigenaar heeft zekerheid dat hij een compensatie krijgt en kent ook
onmiddellijk het bedrag. Hij zal de premie relatief snel ontvangen. Deze
eigenaars hebben 6 maanden om de premie aan te vragen (na de publicatie van
het Besluit).
Om beroep te doen op de retroactieve investeringspremie, moet de aanvrager
uitdrukkelijk afstand doen van iedere rechtsvordering t.a.v. het Vlaamse
Gewest. Dit is een van de opschortende voorwaarden voor het ontvangen van
de premie.

Het blijft een moeilijke zaal om de concrete schade aan te tonen. Dat maakt
dat er grote onzekerheid blijft bij het starten van een proces. Het is geen
uitgemaakte zaak dat een rechter de verzekerde een schadevergoeding zal
toekennen. Als er wel een vergoeding wordt toegekend, is het bovendien niet
zeker dat deze hoger zal liggen dan de investeringspremie die zou worden
uitgekeerd. "

Dusja, denk dat ik maar gewoon die premie ga aanvragen zodat die zever gedaan is...

Als ik es zal binnen geraken zal ik het weten. Al 3 pogingen ondernomen maar telkens na een half u moeten afleggen wegens vergadering of iets anders. Volgende week iets meer tijd om een uur of 2 de lijn laten open te liggen. Keep you posted :)
Toevallig al iets meer van vernomen?

Premie is aan te vragen vanaf nu :)
Ik heb het ingediend, maar bij Mijn Fluvius vragen ze het AC vermogen van de omvormer. De vergoeding is toch op het totale vermogen van de zonnepanelen? Dat moet je nergens ingeven... Heb nu een aanvulling gedaan en nog en PDF upgeload. Heb heb ook eens gevraagd aan Fluvius zelf.
Want als het op het vermogen van de omvormer is is die premie nog een stuk lager bij mij... ( 2,5 omvormer en 3850 Wp)

Ik heb het ingediend, maar bij Mijn Fluvius vragen ze het AC vermogen van de omvormer. De vergoeding is toch op het totale vermogen van de zonnepanelen? Dat moet je nergens ingeven... Heb nu een aanvulling gedaan en nog en PDF upgeload. Heb heb ook eens gevraagd aan Fluvius zelf.
Want als het op het vermogen van de omvormer is is die premie nog een stuk lager bij mij... ( 2,5 omvormer en 3850 Wp)
Ik had het ook fout gedaan, maar je kan aanklikken dat je NIET akkoord bent met de berekening op basis van de omvormer, en dan moet je zelf de WP ingeven alsook een bewijs (keuring, factuur) meesturen.
Heb de premieaanvraag nogmaals gedaan, en gemaild dat ze de oorspronkelijke maar moeten schrappen.

Ik had het ook fout gedaan, maar je kan aanklikken dat je NIET akkoord bent met de berekening op basis van de omvormer, en dan moet je zelf de WP ingeven alsook een bewijs (keuring, factuur) meesturen.
Heb de premieaanvraag nogmaals gedaan, en gemaild dat ze de oorspronkelijke maar moeten schrappen.
Thanks, heb het nu ook zo gedaan

Premie is aan te vragen vanaf nu :)
vanavond eens bekijken als ik in aanmerking kom

In de aanvraagprocedure staat het volgende waarmee je u akkoord moet verklaren :

Ik verklaar uitdrukkelijk afstand te doen van iedere rechtsvordering ten aanzien van het Vlaamse Gewest tot vergoeding van enige vermeende directe of indirecte schade ten gevolge van het arrest nr. 5/2021 van 14 januari 2021 van het Grondwettelijk Hof

Ik weet dat het altijd zo wordt beschreven, maar dat de overheid hier nog durft spreken van vermeende geleden schade is de zoveelste klap in het gezicht.

Inderdaad, ik heb juist hetzelfde gedaan. Had het pas ook achteraf door. Aanvraag 2x ingevuld en gemaild naar helpdesk dat ze originele aanvraag moeten verwijderen.

Ook mijn aanvraag ingediend.
Ik vind het weeral smerig van de overheid om direct het vermogen van uwe omvormer te selecteren voor uw premie in plaats van het piekvermogen. Hoeveel mensen gaan daar wel niet intrappen?
Bah bah bah. Kan ik van rotten. Zij zijn diegene die in de fout zijn gegaan en toch proberen ze iedereen nog langs alle kanten te naaien.

Ook net gedaan...
Vond nu wel dat het duidelijk vermeld was dat zij enkel het vermogen van je omvormer kennen en dat dit voor een iets lagere premie zal zorgen.

slightly OFF topic misschien, maar al weken gebeld door fluvius voor hun digitale meter te willen komen installeren.

heb toegelegd en gezegd dat ik aant werk ben , en geen tijd heb op telefoontjes.... nummer geblokkerd :p
nu bellen ze al met een Privé nummer :D

maar hoe zit dat nu juist? wat mag je en kan je doen? ik dacht dat je tot 2025 mocht weigeren?

soit, wat doe je dan best? gewoon opnemen en zeggen van, laat mij gerust tot 2025 ?
Staat gewoon in dat artikel vermeldt dat hier gepost is geweest.

Je kan aangeven dat je de digitale meter niet wilt en je mag uitstel vragen tot 1 januari 2025. Tenzij je zonnepanelen in 2021 hebt laten plaatsen, maar dan heb je recht op de andere premie en moeten ze sowieso een digitale meter plaatsen. Of als je al 15 jaar gebruikt heb gemaakt van de terugdraaiende teller, dient deze vervangen te worden.

Als een digitale meter wordt geplaatst heb je 6 maanden de tijd om de retroactieve premie aan te vragen. Dit kan dan tot eind december 2025.

Toevallig al iets meer van vernomen?
Ik was aan het twijfelen om dit te vragen, maar nu is het sowieso te laat aangezien ze nu geen teller tarief wijziging gaan doen, als ze terug digitale meters mogen plaatsen denk ik dan. Als hier toch iemand het risico heeft genomen, gelieve dan aub iets te laten weten of het gelukt is. Of is iedereen hier echt van de mening om slapende honden niet wakker te maken?

Edit: net even deze faq erbij gehaald dus het is dan toch nog mogelijk, ze hebben dit aangepast naar het volgende:
Normaal vervangen we dan automatisch je klassieke elektriciteitsmeter door een digitale. Maar als je zonnepaneleninstallatie niet ouder is dan 15 jaar en voor 1 januari 2021 geplaatst, doen we een tariefwissel op je klassieke elektriciteitsmeter en kan je de klassieke meter behouden. Bij de aanvraag staat op je offerte nog wel 'tariefwissel met metervervanging' vermeld, maar jouw klassieke elektriciteitsmeter blijft dus wel staan.

Terug
Bovenaan