Zonnepanelen Topic

Viel me vandaag ook op dat de netspanning wat hoger was dan anders. Wagen moest opgeladen worden, maar ik hield vandaag dus wel 230 V aan bij een laadstroom van 5kW
Ondertussen zitten we bijna aan de langste dag van het jaar. Ik heb op dit ogenblik bij 50% van mijn geproduceerde zonne-energie zelf verbruikt. Bovendien is mijn piekvermogen ook minder dan 4kW.
Aangezien ik nu nog wat vaker naar 't werk moet en dus toch weer wat meer km met de Tesla ga afleggen, ben ik er vrij zeker van dat ik the end echt wel meer dan 50% van de zonne-energie zelf ga verbruiken.
Pay-back van mijn installatie zonder terugdraaiende teller gaat dus minder dan de eerst berekende 6 jaar zijn.

Laatst bewerkt:
Maar je hebt natuurlijk wel een uitgave van 40 - 90k gedaan aan uw wagen :p om dan aan die 50% te zitten.

Ik steek die 40 - 90k gewoon in mijne zak en betaal dan wel 300 - 400€ extra op jaarbasis waarbij ik mijn energie maar aan 20% opsoepeer

Ik moet eigenlijk toegeven dat ik praktisch nooit kan volgen als er hier weer eens berekeningen worden gepost. Pak nu hierboven met @Renegadexxripxx en die auto. Jij hebt toch zelf ook nog een wagen nodig die dan diesel of benzine stookt en dat over x-aantal jaren. En de prijs van elektriciteit daar kan je ook al niks zinnigs over zeggen wanneer je over de horizonten van een auto spreekt.

Hoe jullie er in slagen om zinvolle berekeningen te maken met zo veel variabelen en dan over horizonten van 10 jaar of meer, ik snap het niet.

Ik moet eigenlijk toegeven dat ik praktisch nooit kan volgen als er hier weer eens berekeningen worden gepost. Pak nu hierboven met @Renegadexxripxx en die auto. Jij hebt toch zelf ook nog een wagen nodig die dan diesel of benzine stookt en dat over x-aantal jaren. En de prijs van elektriciteit daar kan je ook al niks zinnigs over zeggen wanneer je over de horizonten van een auto spreekt.

Hoe jullie er in slagen om zinvolle berekeningen te maken met zo veel variabelen en dan over horizonten van 10 jaar of meer, ik snap het niet.

In mijn geval niet, want ik heb geen wagen :p. Bus en pedalenmacht ftw ;). Ik vind het enorme zonde om voor misschien 1 keer in de maand eens naar een colruyt te gaan (op +/-1.1km van mij) en misschien eens 300km in worst case scenario per maand voor private verplaatsingen zo'n blik in mijn garage te staan te verroesten.

Daarnaast was het gewoon de intentie erachter dat je niet moet zeggen van ik koop mij een nieuwe tesla van 40 - 90k met als justificatie van awel ik pomp mijn eigenverbruik dan omhoog naar 50% om 300 - 400€ op jaarbasis te besparen. Dat rentabiliseert die investering in zonnepanelen niet. Al kan het dat natuurlijk wel.

In uw geval, moet je gewoon kijken ofdat binnen uw aankoopmogelijkheden voor een voertuig een elektrische variant valt binnen degene waarvoor je zou opteren.
Daarna moet je het prijsverschil meenemen in de berekening. En dan kun je een geraamd percentage zeggen over het eigenverbruik (geraamd, omdat zoals je zelf al zei de variabelen enorm hard veranderen).

Maar dan nog is het zoals jij effectief zegt, allemaal koffiedik kijken.

Maar je hebt natuurlijk wel een uitgave van 40 - 90k gedaan aan uw wagen :p om dan aan die 50% te zitten.

Ik steek die 40 - 90k gewoon in mijne zak en betaal dan wel 300 - 400€ extra op jaarbasis waarbij ik mijn energie maar aan 20% opsoepeer
Euhh. Ik betaal exact 0 EUR voor die wagen, net zoals voor de vorige (maar zoals eerder aangegeven, privé zou ik nu ook een EV aankopen, maar dan wel een iets minder dure, eerder een ID.3 ofzo). Indien ik geen EV had kunnen nemen, had ik gewoon geen bedrijfswagen meer genomen.
Voor mensen met een EV als bedrijfswagen kan een zonnepaneelinstallatie erg rendabel zijn, dat was eigenlijk mijn boodschap.
En begin nu niet over het decadente fiscale stelsel voor bedrijfswagens, dat is een discussie voor elders, en daar moet je niet met mij over discussiëren, ik zie dat ook liever verdwijnen.

Ik spreek niet over een lange horizon voor mijn berekening. 5-6 jaar. En de energieprijzen gaan echt niet dalen.
Ik heb vijf jaar lang professioneel niets anders gedaan dan projecties te maken van de impact van strategische projecten op de bewerkingskost voor de groep waar ik werk, ik heb dat wel een klein beetje in de vingers. :cool:

Eens een berekening gedaan via luminus. 7x370wp
kostprijs 3500eur.
Terugverdiend in 16jaar tegen 30% zc
Daar pas ik toch voor 🤣

Ik spreek niet over een lange horizon voor mijn berekening. 5-6 jaar. En de energieprijzen gaan echt niet dalen.
Ik heb vijf jaar lang professioneel niets anders gedaan dan projecties te maken van de impact van strategische projecten op de bewerkingskost voor de groep waar ik werk, ik heb dat wel een klein beetje in de vingers. :cool:

Dat geloof ik gerust. 't is daarmee dat ik schrijf dat ik niet begrijp hoe jullie aan die cijfers komen.

Euhh. Ik betaal exact 0 EUR voor die wagen, net zoals voor de vorige (maar zoals eerder aangegeven, privé zou ik nu ook een EV aankopen, maar dan wel een iets minder dure, eerder een ID.3 ofzo). Indien ik geen EV had kunnen nemen, had ik gewoon geen bedrijfswagen meer genomen.
Voor mensen met een EV als bedrijfswagen kan een zonnepaneelinstallatie erg rendabel zijn, dat was eigenlijk mijn boodschap.
En begin nu niet over het decadente fiscale stelsel voor bedrijfswagens, dat is een discussie voor elders, en daar moet je niet met mij over discussiëren, ik zie dat ook liever verdwijnen.
Maar hoe zit het dan fiscaal los van het stelsel?
Als je een paal met teller hebt van de werkgever die je terugbetaalt, is dit weldegelijk een louche stelsel :p

Indien niet, betekent dat dus dat de energie (naft/diesel) op kosten van het bedrijf was hiervoor bij een niet-EV. Indien van je werkgever, steek je nu dus eigen opgewekte energie met privé betaalde PV installatie in de wagen waar anders je brandstof door je werkgever betaald werd.
Indien zelfstandig: is de PV installatie ingebracht in je bedrijf? Indien niet, zie hierboven.

Maar hoe zit het dan fiscaal los van het stelsel?
Als je een paal met teller hebt van de werkgever die je terugbetaalt, is dit weldegelijk een louche stelsel :p

Indien niet, betekent dat dus dat de energie (naft/diesel) op kosten van het bedrijf was hiervoor bij een niet-EV. Indien van je werkgever, steek je nu dus eigen opgewekte energie met privé betaalde PV installatie in de wagen waar anders je brandstof door je werkgever betaald werd.
Indien zelfstandig: is de PV installatie ingebracht in je bedrijf? Indien niet, zie hierboven.
Nochtans is het makkelijk, teller erop en factuur sturen naar de werkgever.
In plek van die energie te verkopen aan 6cent verkoop je deze nu aan 24cent (ofzo) aan uw werkgever, zeer fiscaal vriendelijk.
Dit systeem is nog perverser dan het vorige met de tankkaart. Want die tankkaart leverde u geen geld op, je reed gratis en dat was alles. Nu rij je gratis en krijg je nog eens geld voor brandstof die je zelf voorziet.

Werkgevers betalen terug aan het tarief van de CREG meestal. Of dat nu jouw opgewekte energie is of energie van het net.. Niets louche aan.

Nuja, jouw EV opladen met alleen zonne-energie is wishful thinking. Winters, avonden, nachten anyone? Het voordeel is eerder klein. En voor energie die je van het net pakt krijg je niet alles terug, want met die vergoeding van de CREG tarief kom je er niet.

Werkgevers betalen terug aan het tarief van de CREG meestal. Of dat nu jouw opgewekte energie is of energie van het net.. Niets louche aan.

Nuja, jouw EV opladen met alleen zonne-energie is wishful thinking. Winters, avonden, nachten anyone? Het voordeel is eerder klein. En voor energie die je van het net pakt krijg je niet alles terug, want met die vergoeding van de CREG tarief kom je er niet.
Maar hij zei dat hij nog met terugdraaiende teller zit. Dus momenteel is het een andere zaak.

En dan kan hij ook niet stellen dat hij op zoveel % zelfconsumptie zit. Want een grote brok daarvan wordt dus eigenlijk door de WG overgekocht en dus ook verbruikt in dat geval ;)

Vanaf 1 maart heb ik 843 kWh afname van het net (waarvan 570 kWh 's nachts) . Dat is dus 8.2 kWh per dag. Met drie volwassenen die thuis zitten werken op een PC. En het is echt niet iedere dag goed weer, zeker in maart kook je 's avonds vaak met stroom die je afneemt.
En ondanks 't feit dat ik in dezelfde periode 769 kWh elektriciteit verbruikt heb met mijn wagen.
Maar hij zei dat hij nog met terugdraaiende teller zit. Dus momenteel is het een andere zaak.
Neen, slimme meter, niet terugdraaiend, was een foutje in mijn tekst. Aangepast, mijn excuses.
En dan kan hij ook niet stellen dat hij op zoveel % zelfconsumptie zit. Want een grote brok daarvan wordt dus eigenlijk door de WG overgekocht en dus ook verbruikt in dat geval ;)
Kan ik dus wel.

Een ietwat normaal persoon gaat (post Corona) minstens enkele dagen van huis zijn per week, met zijn wagen, om te gaan werken en wordt die consumptie van die panelen terug een stuk kleiner. Jij zit waarschijnlijk heel veel thuis dus.

Werkgevers betalen terug aan het tarief van de CREG meestal.
...
En voor energie die je van het net pakt krijg je niet alles terug, want met die vergoeding van de CREG tarief kom je er niet.
Waar kan ik dat tarief vinden?
De werkgever gaat dus niet aan een normale prijs mijn elektriciteit terugbetalen?

Eens een berekening gedaan via luminus. 7x370wp
kostprijs 3500eur.
Terugverdiend in 16jaar tegen 30% zc
Daar pas ik toch voor 🤣

Te weinig details om hierop exact te kunnen reageren.

Is de premie daar al af? Is dat 6 of 21% BTW in?

Met 2500 Wp gaat je autoconsumptie normaal gezien een pak hoger liggen, procentueel gezien.
Een frigo/diepvries/... dat is namelijk bij iedereen gelijk. Als je nu 4000 kWh of 2500 kWh verbruik hebt.

Als je dan nog rekent op 2500 kWh * 0.3 @ 0.27 ct (zonder indexering dan). Is dit 202,50 euro.
Dan is er nog injectie 2500 * 0.7 @ 4 ct (zonder indexeringen dan). Is dit 70 euro.

3500 / 272,5 = 12,85 jaar, niets van indexeringen gerekend.
Hoe je dan in godsnaam aan 16 jaar komt, geen idee. Maar dat is sowieso onmogelijk.

Met 40% autoconsumptie, wat een heel pak realistischer is, kom je op 330 euro per jaar.
3500 / 330 = 10,6 jaar, niets van indexeringen gerekend.

Waar kan ik dat tarief vinden?
De werkgever gaat dus niet aan een normale prijs mijn elektriciteit terugbetalen?
Bij mij betaalt de werkgever €0,28/kWh terug. Wat bijn exact mijn eigen kostprijs is. Dus mooi meegenomen als dit van de zonnepanelen komt. Minder goed dan een terugdraaiende teller maar beter dan de terugleververgoeding...

Geen VAA ? Of wordt die gecompenseerd ?

De ID3 gaat van 31k tot 44k ongeveer.

Maar puur elektrisch gaan enkel en alleen omdat je hiermee 300 - 400 (of whatever dat voor u is) aan jaarkost om uw eigen gebruik omhoog te pushen is en blijft op dit moment niche.
Het is een mooi extraatje Indien jij sowieso van plan was om een nieuwe wagen in die prijsmarge aan te kopen en het aanbod aan elektrische wagens is naar uw gading (of je krijgt er 1 van uw bedrijf ter beschikking). Dan is die synergie natuurlijk mooi meegenomen. Maar er zijn hier mensen die geen bedrijfswagen hebben, of die geen 30 - 40k kunnen of willen geven aan een nieuwe wagen hé elke xj. Voor hen is dit eventueel een overweging waard in de toekomst wanneer de huidige ev's maar belangrijker nog de toekomstige ev's (die effectief car to grid aankunnen) overvloedig op de 2de handsmarkt aanwezig zijn.

Maar enkel en alleen daarvoor een uitgave te doen van 30k om ermee neem nog 1000€ per jaar uit te sparen is niet efficiënt. Of persé een wagen van 30k kopen (terwijl je anders 1tje van 5-10k zou kopen) omdat je het eigengebruik van uw zonnepanelen wilt omhoog duwen naar 50 - 70%. Neen, doe het niet. Dat is en was mijn boodschap. En ik vond het belangrijk dat dit signaal ook vertegenwoordigd werd in deze thread ;).

Dat was mijn enige boodschap. Net zoals nu een batterij kopen voor de gemiddelde vlaming echt niet interessant is. Maar dit het eventueel wel kan zijn voor specifieke gebruikspatronen.

Van beide blijf ik voorlopig met mijn beide poten vanaf.

Ik zie niet in wat daar aan te berekenen valt. Je krijgt van uw werkgever een wagen met x budget. Indien binnen x een elektrische wagen naar uw gading te vinden valt. Dan is het een nobrainer. Daar valt toch niets aan te bereken? Voor zolang het nog duurt en de werkgever effectief uw stroom aan volle pot gaat terugbetalen.

Ik merk dat mijn zonnepanelen de laatste dagen niet meer hun max. halen door de warmte. Zonnige en koude dagen presteren beter dan nu; te weinig wind ook om de zonnepanelen nog af te koelen.

Ongeveer 1% rendementsverlies per 2-3 graden Celcius geteld vanaf 25 graden. Reken maar na voor gloeiend hete panelen in volle zomer.

Laatst bewerkt:
Ik merk dat mijn zonnepanelen de laatste dagen niet meer hun max. halen door de warmte. Zonnige en koude dagen presteren beter dan nu; te weinig wind ook om de zonnepanelen nog af te koelen.
Zelfde hier. Omvormer ligt meer uren aan, maar de piek van 5kwh haalt hij maar 2u per dag meer, in april was dat 3 a 3.5u per dag. Totale opbrengst is wel ongeveer gelijklopend, maar dus lager per uur. Nu, nog steeds gemiddeld 35kwh per dag de laatste 4 weken en terugdraaiende teller, dus ik mag niet klagen. Volgende week gaat het een stuk minder zijn.
Gisteren ook voor de eerste keer de koeling van de omvormer gehoord, dacht dat dat passief was, maar er zit dus een ventilator in. Staat in de garage en we laten de poorten nu wel openstaan zolang het niet regent, dus ook serieus warm daar binnen. :p

Terug
Bovenaan