Zonnepanelen Topic

Begin hier al schrik te krijgen voor de nieuwe zonnepanelen ...
Den transfo staat namelijk 50m verder van het aftakpunt :unsure: van het huis.

Huis moet nog gebouwd worden dus kan niet meten wat er nu is van spanning.

Zitten er veel huizen met zonnepanelen in de lijn?
Uiteindelijk kan het goed meevallen hoor, als je niet te afgelegen woont dan is de kans groot dat je niks van problemen hebt.
Hoe dan ook is zelfconsumptie belangrijk.

Ik zou het beperken. En misschien ook kijken voor omvormers per zonnepaneel ipv 1 centrale.
Dat maakt het wat makkelijker om achteraf zonnepanelen bij te leggen lijkt me.
En kijk ook naar het voordeel dat je hebt in KI korting als je E30/E20 haalt.
Als dat voordeel ongeveer gelijk komt met de kost voor extra zonnepanelen om aan dat voordeel te komen, dan kan je dat ook beter doen.
Bedankt. Ik dacht dat dus ook...
Ik heb alleen geen zicht op welk KI zal aangerekend worden, dus dat is wat moeilijker.
Schitterend hoe men zo een ecologische oplossing teniet doet, niemand legt zijn dak nog vol.

Bij de buren gaan vragen of je uw meterke is in hun stopcontact kunt steken dan.

Wat ze achteraf van u gaan zeggen da's iet anders

Afgelopen vrijdag nog antwoord gekregen op mijn email naar Fluvius, wat nog best snel is:

Bij spanningsproblemen of problemen met de omvormer mag je rechtstreeks contact opnemen met onze defectenlijn. Op die manier kunnen we een interventie regelen en komt een technieker het probleem vaststellen. Je kan deze dienst bereiken op het telefoonnummer 078 35 35 00. Deze dienst is 24/7 beschikbaar.
Ze lijken dus toch wel snel te willen reageren op zo'n problemen, gezien ze je doorverwijzen naar een dienst die 24/7 bereikbaar is en ze hier sowieso een interventie voor regelen.

Morgen komt Fluvius langs om de spanning binnen en in de elektriciteitskast buiten op te meten. Gisteren is onze omvormer 9x uitgevallen, dus ik hoop dat het morgen zo'n dag wordt als gisteren zodat het probleem zeer duidelijk is voor de technieker.

Effe vraag. Wij hebben in 08/2020 een huis gekocht met zonnepanelen en de stand van de meter is die maand doorgegeven, nl

piekuren: 59779
Daluren: 39440

we hebben hier wegens grote verbouwingen niet gewoond en ondertussen heeft onze teller flink terug gedraaid. Onze nieuwste stand op 25/05 bedroeg:

piekuren: 57971
Daluren: 38803

netto komt dit neer op:

piekuren: -1808 kwh
Daluren: -637 khw

nu krijgen we net een afrekening en betalen we nog altijd 258,85€ aan abonnementskosten, huur van een meter en prosumententarief. Dit wordt wel gecompenseerd door onze maandelijkse betaling van 31€ maar uiteindelijk krijgen we nog steeds maar 44€ terug.

Hoe wordt onze volgende meteropname nu opgenomen ?

Dienen we dan de laatste stand van 57971 op te geven en wordt het verbruik opnieuw berekend tov deze laatste stand. of nemen we de teruggave van 1808kwh mee en wordt de stand bekeken tov de stand wanneer we er kwamen wonen ?

Effe vraag. Wij hebben in 08/2020 een huis gekocht met zonnepanelen en de stand van de meter is die maand doorgegeven, nl

piekuren: 59779
Daluren: 39440

we hebben hier wegens grote verbouwingen niet gewoond en ondertussen heeft onze teller flink terug gedraaid. Onze nieuwste stand op 25/05 bedroeg:

piekuren: 57971
Daluren: 38803

netto komt dit neer op:

piekuren: -1808 kwh
Daluren: -637 khw

nu krijgen we net een afrekening en betalen we nog altijd 258,85€ aan abonnementskosten, huur van een meter en prosumententarief. Dit wordt wel gecompenseerd door onze maandelijkse betaling van 31€ maar uiteindelijk krijgen we nog steeds maar 44€ terug.

Hoe wordt onze volgende meteropname nu opgenomen ?

Dienen we dan de laatste stand van 57971 op te geven en wordt het verbruik opnieuw berekend tov deze laatste stand. of nemen we de teruggave van 1808kwh mee en wordt de stand bekeken tov de stand wanneer we er kwamen wonen ?

Het verbruik word altijd berekend tov de vorige meterstand. Die 1808kwh ben je dus spijtig genoeg kwijt.

Dit is altijd zo geweest bij een analoge meter.
Daarom werd ook altijd gezegd dat je van energieleverancier moest veranderen zo kort mogelijk tegen de jaarlijkse meteropnames zodat je je reserves niet kwijt zou zijn.
Wat helpt veranderen van energieleverancier hieraan ?

De tool van Enige gebruikt om een offerte voor zonnepanelen aan te vragen. Ze kondigen dat zelf aan als een team experten die meedenken en nauwkeurige opmeting via satelliet, enz...

Wat een joke! In werkelijkheid krijg je een call-center medewerker aan de lijn die paar vragen stelt en op basis van de flowchart beslist. Daar is dus geen enkele expertise voor vereist:

- oriëntatie Z/W... "dat is uitstekend, meneer."

- hellend dak... "dat is prima, meneer."

- dakbedekking: tegelpannen in klei... "dat ken ik niet, meneer... Is dat dat grote donkerrode vlak op mijn satellietbeelden?" Euh... waarschijnlijk wel he! Die satellietbeelden zijn volgens mij gewoon Google Maps.

- "Vermits het systeem hier geen informatie over heeft zullen zonnepanelen op uw dak niet mogelijk zijn"... Euh, ik heb 's opgezocht en dat zou wel kunnen op dat type dak... Op YT staan zelf instructiefilmpjes...

- Bijgebouw met Z/W oriëntatie heeft leisteen als dakbedekking, natuurleien geen kunstleien of asbesthoudende shizzle... The real thing. Adviseert die expert van Engie om eerst dat dak te vernieuwen want ze leggen geen zonnepanelen op een leien dak ouder als 20 jaar... Zo'n dak in natuurleien, mits correct gelegd, gaat een leven lang mee. Dat zijn daken die 80 - 100 jaar op de teller hebben vooraleer ze worden vervangen.

Op zoek naar een dynamischere partner voor de zonnepanelen.

Door de nieuwsberichten van te hoge spanning dat hier ook eens gecontroleerd.

De spanning loopt hier geleidelijk op tot 242V. Dan zie je telkens een dip naar ongeveer 238V. Zou dat een mechanisme in de transformator zijn dat overspanning detecteert en afvoert?

Herhaalt zich op zonnige dagen een 4-5 keer.

Wat helpt veranderen van energieleverancier hieraan ?
Niets.
Van energieleverancier veranderen, een nieuw contract afsluiten (of verhuizen) gaat altijd gepaard met een meteropname. Deze opname bij een analoge teller kan nooit een negatief getal zijn. Dus, zoals bij jou, wordt dit 0kWh.

Zou dat een mechanisme in de transformator zijn dat overspanning detecteert en afvoert?
Neen een transfo is "dom" en is enkel een doorvoer in altijd dezelfde ratio...

Moet ergens een grote verbruiker zijn die ze inschakelen of een bron die ze uitschakelen.
Perfecte voorbeeld is de waterkrachtcentrale van Coo.

Te weinig energie op het net : Zet de sluizen open
Teveel energie : Pomp alles maar terug naar boven

Door de nieuwsberichten van te hoge spanning dat hier ook eens gecontroleerd.

De spanning loopt hier geleidelijk op tot 242V. Dan zie je telkens een dip naar ongeveer 238V. Zou dat een mechanisme in de transformator zijn dat overspanning detecteert en afvoert?

Herhaalt zich op zonnige dagen een 4-5 keer.
Schakelt de omvormer zichzelf uit? Want de veiligheid van oude installaties staat vaak nog lager afgesteld dan nodig.

Morgen komt Fluvius langs om de spanning binnen en in de elektriciteitskast buiten op te meten. Gisteren is onze omvormer 9x uitgevallen, dus ik hoop dat het morgen zo'n dag wordt als gisteren zodat het probleem zeer duidelijk is voor de technieker.

Fluvius is langsgeweest en de spanning was relatief hoog op alle fases. Hij heeft de fase dus niet veranderd. Er is een dossier opgesteld door hem en binnen de week zou ik horen welke actie ze gaan ondernemen. Een mogelijkheid is om de spanning in de kast op straat aan te passen, maar daarvoor heeft hij daar ook eerst allerlei metingen moeten doen en de resultaten in het dossier moeten vermelden.

Schakelt de omvormer zichzelf uit? Want de veiligheid van oude installaties staat vaak nog lager afgesteld dan nodig.

Nee, de Sunny Boy heeft nog geen enkele keer zichzelf uitgeschakeld tenzij snachts. Ik vind het wel opmerkelijk dat er altijd een dip was bij 242V.

Bedankt voor de verduidelijking @Japser

Terug
Bovenaan