Zonnepanelen Topic

Net gebeld met installateur en hij zei me dat de curves duidelijk wijzen op een netoverspanning. Daarna meteen naar Fluvius gebeld en ze zouden binnen de 5 dagen iemand langssturen. Tot nu toe mag ik dus niet klagen van de medewerking van Fluvius. Ben benieuwd of dit zo zal blijven!

Wil je ons hier op de hoogte houden? Ik ben professioneel met een soortgelijke case bezig waar het al 2 jaar aansleept. Maar enfin, ik wil je niet ontmoedigen dus laat ons hopen dat het bij jou effectief binnen 5 dagen is.

Wil je ons hier op de hoogte houden? Ik ben professioneel met een soortgelijke case bezig waar het al 2 jaar aansleept. Maar enfin, ik wil je niet ontmoedigen dus laat ons hopen dat het bij jou effectief binnen 5 dagen is.
Doe ik. ;) Ik sta ook nog niet te juichen, want het kan evengoed zijn dat er iemand langskomt om wat uit te meten en dan te zeggen dat ze er niets aan kunnen doen. Ik hoop stilletjes dat ze ons kunnen aansluiten op een ander fase waar (nog) geen overspanning is of de spanning op de fase waar wij opzitten wat naar beneden willen halen (kan blijkbaar met een verstelknop in de elektriciteitskasten op straat). Het was trouwens niet zeker of de technieker bij ons moest binnen zijn, maar ze zouden me sowieso iets laten weten.

Als fluvius dit makkelijk kan oplossen door aan de transformator de Wisselaar te vervangen zal het wel snel opgelost zijn.

Als ze moeten met dikkere kabels te trekken omdat anders de huizen achteraan de aansluiting een te laag voltage krijgen als ze de Wisselaar veranderen... Dan kan het wss heel lang duren.

Een HS transformator kan bijna altijd in stapjes hoger of lager worden gezet. Hier zie je een voorbeeld.

Een beetje een vreemde uitleg imo. Een spanningsval kan nooit zorgen voor een stijgende spanning, tenzij het een capacitieve spanningsval is in zeer specifieke gevallen. Maar dat is hier absoluut niet het geval en dan wijken we teveel af van deze kwestie.

Je moet het zo bekijken: uw omvormers zijn standaard ingesteld op een maximale spanningsgrens van 253V. Dan zou je kunnen argumenteren dat wanneer deze grens bereikt wordt, Fluvius dan maar zijn netspanning moet verlagen.

Maar dan zegt Fluvius (deels terecht natuurlijk): wacht even, als jij bijvoorbeeld een te smalle of te lange kabel hebt gebruikt tussen uw omvormer en uw aansluitingspunt, dan kan het gerust zijn dat er op uw aansluitingspunt 245 V staat (waarbij Fluvius binnen de marge blijft dus), terwijl uw omvormer op 255 V moet gaan werken om zijn vermogen kwijt te kunnen. Onderweg bedraagt de spanningsval van omvormer naar aansluitingspunt namelijk 10V. De omvormer zal afslaan, terwijl Fluvius hier geen schuld treft.

Mocht je nu met een kortere/dikkere kabel de spanningsval kunnen reduceren tot 5V, dan moet uw omvormer slechts naar een werkpunt gaan van 250V om zijn vermogen kwijt te geraken aan het aansluitpunt (die nog steeds op 245V staat) en zal de omvormer niet afslaan. Het probleem is dan intern opgelost.

Dus ergens wel terecht dat Fluvius daar eisen aan stelt. Ze kunnen niet telkens de spanning verlagen voor één of andere pipo die zijn omvormer op honderden meters van zijn aansluitingspunt heeft staan. Maar ze hebben er natuurlijk alle belang bij om die procentuele toegelaten spanningsval zo laag mogelijk te houden. En 1% is echt wel laag, industriestandaard is namelijk meestal 2%. Hoewel bij huishoudelijke installaties het wel mogelijk moet zijn om aan die 1% te geraken.
Maar waarom zou die omvormer zelf zijn spanning te hoog gaan zetten als em dan daardoor uitvalt? Dan zou em toch direct ook weer moeten heropstarten aangezien de bron van de overspanning dan weg is, maar als ik dat zie is die overspanning toch constant? En als die kabel te veel weerstand heeft, gaat dan die kabel niet gewoon te warm krijgen ipv de spanning te stijgen?

Als je 3 x 400v + N aansluiting hebt,en je pv monifasig is. Dan is deze wss aangesloten L1 + N. Moest je nu uw pv aansluiten op L3 + N zou dit wel mogelijks een oplossing zijn. Als je nu logisch denkt is de eerste Lijn de meestgebruikte vd straat?

Maar waarom zou die omvormer zelf zijn spanning te hoog gaan zetten als em dan daardoor uitvalt?
Omdat voor terug te leveren je een hogere spanning nodig hebt als het net.
En als die kabel te veel weerstand heeft, gaat dan die kabel niet gewoon te warm krijgen ipv de spanning te stijgen?
R*i² is de formule voor de warmte te berekenen. Vermits de weerstand laag is is het vooral de stroom die voor opwarming zorgt.
Dus dikke

Maar waarom zou die omvormer zelf zijn spanning te hoog gaan zetten als em dan daardoor uitvalt?
Omdat hij anders zijn vermogen niet kwijt kan. Uiteraard zal hij dat niet onnodig doen, maar als de aangeboden spanning van het elektriciteitsnet al danig hoog is dan moet hij daar nog een (klein) schepje bovenop doen om zijn vermogen kwijt te kunnen. En dat is dan de druppel die hem ermee doet kappen.

Dan zou em toch direct ook weer moeten heropstarten aangezien de bron van de overspanning dan weg is, maar als ik dat zie is die overspanning toch constant?

De bijdrage van de eigen PV-installatie aan de spanningsverhoging van het elektriciteitsnet is marginaal. In vergelijking met het kortsluitvermogen van het elektriciteitsnet (een graad voor "de sterkte" van het net) is het kortsluitvermogen van uw PV-installatie verwaarloosbaar.
Ter vergelijking: als je uw oven zou aansluiten op een kleine generator, dan kan je de spanning misschien significant omlaag trekken. Maar uw oven aansluiten op een kerncentrale zal de spanning slechts marginaal doen verlagen. Hetzelfde principe geldt voor energieproductie. De som van al die kleine installaties kan lokaal (!) natuurlijk wel een effect hebben en voor de problemen zorgen waarover we nu over bezig zijn.

Ter info: voor grote industriële installaties (vanaf 30 à 40 kVA ongeveer) zijn bijkomende controlemechanismen verplicht door Fluvius zoals een vertragingsspoel. Dit om te vermijden dat ze inderdaad constant aan- en afslaan op het tipping point omwille van hun eigen bijdrage.

En als die kabel te veel weerstand heeft, gaat dan die kabel niet gewoon te warm krijgen ipv de spanning te stijgen?

De spanning stijgt niet door de spanningsval hé. Enkel de omvormer zal zijn eigen spanning verhogen om zijn vermogen kwijt te kunnen.

Dat de kabels daarnaast ook kunnen opwarmen bij een te hoge weerstand klopt volledig, maar als we spreken over een spanningsval over die kabel van rond de 1% is daar weinig risico toe.

Als je 3 x 400v + N aansluiting hebt,en je pv monifasig is. Dan is deze wss aangesloten L1 + N. Moest je nu uw pv aansluiten op L3 + N zou dit wel mogelijks een oplossing zijn. Als je nu logisch denkt is de eerste Lijn de meestgebruikte vd straat?

Je zou ze inderdaad eens kunnen uitmeten (bij voorkeur over de middag op een zonnige dag) om te zien welke fase de laagste spanning heeft. Op deze fase uw PV-installatie aansluiten zal het minste problemen geven.

Goh is dat niet onderhevig aan te veel variabelen om met een momentopname een zinvolle beslissing te nemen? Of je moet al een schakeling bouwen die intelligent van fase wisselt afhankelijk van wat er wordt gedetecteerd.

@C43 Waarom is de eerste fase drukker als de rest?

Wij hebben in Juli vorig jaar een installatie laten plaatsen (7Kva Omvormer, 3 Fasen) en deze kapte er bijna elke dag mee, of toch de dagen dat er zon was. Vanaf 10 uur ongeveer ging de omvormer in veiligheid omwille van te hoge netspanning +- 263V.

In Augustus gemeld en in November heeft Fluvius een volledig nieuwe cabine gebouwd op de hoek van de straat (5 tal huizen in de straat). Zo een klein gebouw van ongeveer 5 vierkante meter.

Het kan dus soms redelijk snel gaan. Bij ons hadden alle fases een redelijk grote spanning, maar ééntje stak er ook boven uit. Dit was de fase waar de buurman zijn 5KvA één fase omvormer op zat.

@C43 Waarom is de eerste fase drukker als de rest?
Waarschijnlijk puur praktisch (of luiheid afhankelijk van uw standpunt). Verdeelrails zijn L1-L2 -L3 dus eerste automaat in een rij staat meestal op L1 , aftakkingen worden ook meestal daar gemaakt. Ook uit "gewoonte", beginnen bij laagste nummer. L1 is bijna altijd de "drukste" fase

Waarschijnlijk puur praktisch (of luiheid afhankelijk van uw standpunt). Verdeelrails zijn L1-L2 -L3 dus eerste automaat in een rij staat meestal op L1 , aftakkingen worden ook meestal daar gemaakt. Ook uit "gewoonte", beginnen bij laagste nummer. L1 is bijna altijd de "drukste" fase
Je zou ervan schrikken hoe verdeeld dit effectief is hoor.
Als je kijkt in uw eigen installatie dan kan dat misschien kloppen dat L1 de drukste fase is. Maar op niveau cabine zit de verdeling vrij mooi.

Het kan zijn dat je natuurlijk pech hebt en in uw lijn er heel veel op L1 zit en jij ook, op L2 of L3 gaan staan kan dan een uitkomst zijn. Maar vaak helpt dat niet omdat alle fases hoog in spanning zitten. Het is klote, maar dat is ook de reden waarom men maximaal wilt inzetten om zoveel mogelijk zelfconsumptie. Consumptie zal uw spanning doen dalen waardoor en uw omvormer gewoon werkt en het net niet te hoog in spanning komt. Ook zijn slechte binneninstallaties een probleem. We kennen ze allemaal de panelen op het tuinhuis dat 40m diep in de tuin staat geconnecteerd op een vrij dunne kabel want men kijkt zuiver naar de stroom.

Fluvius is volop bezig met het inzetten van regelbare transfo’s, dit met boosters om te regelen. Maar dit is niet op 1, 2, 3 en vraagt tijd en geld. Zo werk je al heel veel problemen weg want als de spanning te hoog stijgt dan zakt heel het net waardoor de omvormers weer deze spanning kunnen laten stijgen naar een mooie waarde.

Ik bekijk het ook wel voornamelijk op micro-niveau natuurlijk. Binnen een 3f installatie is L1 (meestal) de meest gebruikte fase.In theorie moet de installateur natuurlijk dat allemaal even bekijken en berekenen om een gelijke verdeling over de fasen van verbruikers te krijgen, in de praktijk is de randomisatie door de rails wel voldoende. En is die invloed ook redelijk verwaarloosbaar.

Op iets hoger niveau, bij monofasige aansluitingen dan, zorgt fluvius voor de verdeling, weeral in theorie door de aanvragen (vermogen) te bekijken/berekenen maar in de praktijk (zeker vroeger) ook door op de randomfactor te vertrouwen en huizen gewoon afwisselend op de fasen te plaatsen. Die praktijk is nu wel geminderd, deels omdat die random ook tegen kan slaan als die slecht samenvalt met andere factoren (zoals PV installaties).

Het is pas een niveau hoger (op wijktransfo) dat fluvius het net kan gaan regelen, op die lagere niveaus kunnen ze het hoogstens beïnvloeden, door bvb aansluitingen op een andere fase te zetten.

Ik mag precies content zijn dan met onze 240V rond als ik alles hier lees. Toevallig wel zo twee installaties in de straat ver in een veld (100+ meter van de straat).

Waarschijnlijk domme vraag.
Maar als je 3 fase hebt, digitale teller en zonnepanelen zitten op fase 1.
Kunnen de verbruikers van fase 2 en 3 dan ook van de zonnepanelenproductie genieten of enkel alles op fase 1?

Waarschijnlijk domme vraag.
Maar als je 3 fase hebt, digitale teller en zonnepanelen zitten op fase 1.
Kunnen de verbruikers van fase 2 en 3 dan ook van de zonnepanelenproductie genieten of enkel alles op fase 1?
In de teller wordt dat allemaal verrekend.
Dus puur praktisch gezien zal f2 en f3 geen zonnepaneelproductie krijgen, maar door dit te verrekenen zal het theoretisch wel lijken alsof dat gebeurt.

Tips voor iemand die nu nog zonnepanelen MOET leggen in kader van nieuwbouw?
Beperken of toch nog voordeel te halen uit de hoeveelheid?

Ik geraak er niet aan uit als leek...

Tips voor iemand die nu nog zonnepanelen MOET leggen in kader van nieuwbouw?
Beperken of toch nog voordeel te halen uit de hoeveelheid?

Ik geraak er niet aan uit als leek...
Ik zou het beperken. En misschien ook kijken voor omvormers per zonnepaneel ipv 1 centrale.
Dat maakt het wat makkelijker om achteraf zonnepanelen bij te leggen lijkt me.
En kijk ook naar het voordeel dat je hebt in KI korting als je E30/E20 haalt.
Als dat voordeel ongeveer gelijk komt met de kost voor extra zonnepanelen om aan dat voordeel te komen, dan kan je dat ook beter doen.

Terug
Bovenaan