Zonnepanelen Topic

Hoe is het onnodig? Wat hij doet is toch 100% wat VREG wilt + nog eens ecologisch de beste keuze.

Hij heeft een boiler geplaatst die aanschiet bij zoveel injectie. Op die manier gaat hij naar hogere zelfconsumptie van de zonnepanelen en verbruikt hij minder gas (verbranding, dus de energie die hij opwerkt met zijn PV-installatie is ecologischer). En de verbruikte energie zit in warm water; de energie gaat dus niet volledig verloren en wordt later zelf verbruikt met een beetje verlies (maar dat beetje verlies heeft iedereen die met een boiler werkt).

Nee klopt, op die manier is het perfect nuttig.

En amai, daar verschieten we van se!

Ik gok dat momenteel enkel nog nieuwbouwwoningen en achterstallige orders van vorig jaar nog panelen willen.

En amai, daar verschieten we van se!

Ik gok dat momenteel enkel nog nieuwbouwwoningen en achterstallige orders van vorig jaar nog panelen willen.

Er zijn niet veel manieren om de investering in zonnepanelen terug aantrekkelijk te maken.
-of ze voeren de terugdraaiende teller terug in op één of andere manier
-of de injectievergoeding moet met 400% omhoog
-of de terugverdientijd mogelijks terug inkorten door de enrgieprijzen te laten stijgen zodat ze de bevolking pushen om de investering te doen, en ze hun klimaatdoelstellingen kunnen behalen.

- of de batterijen moeten serieuze stappen nemen zodat het rendabel wordt om een groot deel offgrid te gaan (maar dan gaan ze wel weer op andere manieren belastingen zoeken)

-of de terugverdientijd mogelijks terug inkorten door de enrgieprijzen te laten stijgen zodat ze de bevolking pushen om de investering te doen, en ze hun klimaatdoelstellingen kunnen behalen.
Ik weet van enkele industriële PV-projecten (100 - 500 kWh) waarbij de verwachtte stijging vd energieprijzen een doorslaggevende factor is om te terugverdientijd onder de 10 jaar te krijgen.
Is natuurlijk een andere markt doordat de verhouding tussen 'kostprijs' geïnjecteerde PV-stroom en afgenomen stroom groter is dan bij residentiële installatie's.

- of de batterijen moeten serieuze stappen nemen zodat het rendabel wordt om een groot deel offgrid te gaan (maar dan gaan ze wel weer op andere manieren belastingen zoeken)

Maar welke stappen dan? De zuivere kern van het probleem blijft dat op onze latitude zonnepanelen geen productie leveren tijdens die maanden van het jaar dat die energie effectief nodig is.

De energie is er gewoon niet in de winter. Dan zijn efficiëntiewinsten in de panelen en batterijen leuk maar verder niets als wat rommelen in de marge.

Effe iets anders, zijn er nog geen degelijke particuliere windmolens die rendabel zijn ipv nieuwe panelen te plaatsen?

Zoiets bv, nog niet te koop: https://www.euronews.com/green/2021...afest-most-powerful-wind-turbine-in-the-world

Voor een goed rendement te halen uit een particuliere windmolen zou je al een redelijke hoogte moeten hebben.

Stukje tekst uit: bron

Hou rekening met het windaanbod

Kleine windmolens wekken het meest energie op in gebieden waar het vaak hard waait. De maximale hoogte van 15 meter voor windmolens voor thuis kan daar een hindernis vormen. Op deze hoogte hebben we in ons land namelijk relatief weinig windaanbod, met uitzondering van de kuststrook.

Windmolens leveren hun beste prestaties bij een windsnelheid van minimaal 6 m/s. Deze windsnelheid wordt in België enkel bereikt aan de kust. In stedelijke gebieden loop de windsnelheid al snel terug tot 4 à 4,5 m/s. Als je weet dat een windmolen bij een zwakke wind, minder dan 3/s, geen elektriciteit opwekt, dan kan je al snel vaststellen dat een windmolen voor particulier gebruik moeilijk rendabel te maken is in België.

Om tot de juiste beslissing te komen en te bepalen of je al dan niet een particuliere windmolen wil kopen, is het dus belangrijk om de verschillende voor- en nadelen goed tegenover elkaar af te wegen.

Beetje rare stelling om te zeggen dat die snelheden enkel aan de kust bereikt worden.
In de komende 7 dagen zijn er al 3 dagen die +6m/s zullen halen in Gent volgens de voorspellingen.

Maar een (mini)windmolen in een woongebied lijkt me sowieso niet echt wenselijk.

Beetje rare stelling om te zeggen dat die snelheden enkel aan de kust bereikt worden.
In de komende 7 dagen zijn er al 3 dagen die +6m/s zullen halen in Gent volgens de voorspellingen.

Maar een (mini)windmolen in een woongebied lijkt me sowieso niet echt wenselijk.
Dat in Gent zijn rukwinden, geen wind. Met enkel een rukwind van +6m/s zijt ge niet veel met een windmolen :p

Dat in Gent zijn rukwinden, geen wind. Met enkel een rukwind van +6m/s zijt ge niet veel met een windmolen :p
Nee rukwinden heb ik er bewust uit gelaten.
Het zijn wel geen snelheden van +6m/s die de hele dag nonstop doorgaan, eerder een paar uur.
Maar dat ontkracht die stelling wel alleszins dat die snelheden enkel aan de kust bereikt worden.

Nee rukwinden heb ik er bewust uit gelaten.
Het zijn wel geen snelheden van +6m/s die de hele dag nonstop doorgaan, eerder een paar uur.
Maar dat ontkracht die stelling wel alleszins dat die snelheden enkel aan de kust bereikt worden.
Je hebt 3.4m/s nodig als ik mij nog goed herinner om een aanvaardbare opbrengst te krijgen.

Het grootste probleem dat ik er eigenlijk bij zie is :

1) vergunning
2) onderhoudskost op hoogte
3) jaarlijks verplichte controle door een erkende firma
4) serieuze investeringskost

De kleine molentjes zijn de moeite niet waard voor de beperkte opbrengst die eraan gekoppeld zijn. De grote molens vergeet je maar gewoon.

Maar goed ook, eigenlijk zou men particulieren daar echt niet moeten toe aanzetten om daar geld in te steken.

Je hebt 3.4m/s nodig als ik mij nog goed herinner om een aanvaardbare opbrengst te krijgen.

Het grootste probleem dat ik er eigenlijk bij zie is :

1) vergunning
2) onderhoudskost op hoogte
3) jaarlijks verplichte controle door een erkende firma
4) serieuze investeringskost

De kleine molentjes zijn de moeite niet waard voor de beperkte opbrengst die eraan gekoppeld zijn. De grote molens vergeet je maar gewoon.

Maar goed ook, eigenlijk zou men particulieren daar echt niet moeten toe aanzetten om daar geld in te steken.
Nog een probleem:

Als je al een digitale meter hebt ga je al een serieuze windmolen mogen plaatsen om er continue 2000W uit te halen zodat je geen afname van het net nodig hebt voor een uurtje strijken, of een droogkast....
Als we los uit de pols even berekenen: windmolen met een jaaropbrengst van 3500kWh / 365d / 24u = 400W continue vermogen.... daar doe je niet veel mee...

bron

Een gemiddeld gezin verbruikt jaarlijks zo’n 4000 kwh. De kostprijs hiervan is, afhankelijk van de energieleverancier, zo’n 700 euro. Een kleine windmolen voor de particulier levert zo’n 3500 kwh op per jaar en kost zo’n 15.000 euro. Houden we rekening met de inflatie, dan wil dit zeggen dat te terugverdientijd zo’n 20 jaar is. Als men na 20 jaar de eindafrekening maakt zal men dus kunnen constateren dat de installatie zichzelf volledig heeft terugverdiend...

Met een terugdraaiende teller!

Voor de gemiddelde belg; in mijn ogen niet rendabel.

Laatst bewerkt:
Nog een probleem:

Als je al een digitale meter hebt ga je al een serieuze windmolen mogen plaatsen om er continue 2000W uit te halen zodat je geen afname van het net nodig hebt voor een uurtje strijken, of een droogkast....
Als we los uit de pols even berekenen: windmolen met een jaaropbrengst van 3500kWh / 365d / 24u = 400W continue vermogen.... daar doe je niet veel mee...

bron

Een gemiddeld gezin verbruikt jaarlijks zo’n 4000 kwh. De kostprijs hiervan is, afhankelijk van de energieleverancier, zo’n 700 euro. Een kleine windmolen voor de particulier levert zo’n 3500 kwh op per jaar en kost zo’n 15.000 euro. Houden we rekening met de inflatie, dan wil dit zeggen dat te terugverdientijd zo’n 20 jaar is. Als men na 20 jaar de eindafrekening maakt zal men dus kunnen constateren dat de installatie zichzelf volledig heeft terugverdiend...

700 euro voor 4000kwh. Welke leverancier is dat dan? Sociaal tarief?

Net eens gekeken op de Vreg, en zelfs sociaal tarief is al 800 euro, van waar ze die 700 halen is me een raadsel. De hele berekening houdt dus geen steek.

Laatst bewerkt:
bron

Wel grappig, en op deze site staat er nog een belangrijke toevoeging achter die zin:
Een gemiddeld gezin verbruikt jaarlijks zo’n 4.000 kwh. Daarvoor betaal je, afhankelijk van de energieleverancier, ongeveer €700. Kleine windmolens voor particulieren leveren op jaarbasis gemiddeld 3.500 kwh op, althans volgens producenten en leveranciers. Uit officiële testen blijkt dit in de praktijk veel lager te liggen, tot wel 15 keer lager als vooropgesteld.

Daar waar producenten de terugverdientijd ruwweg schatten op 20 jaar, blijkt dit in de praktijk veel langer te zijn. Ga dit zeker steeds goed na en vraag naar referenties en officiële testresultaten indien je geïnteresseerd bent in een windmolen als alternatieve energiebron. Gezien de levensduur van ongeveer 20 jaar, zijn windmolens voor particulier gebruik nog niet rendabel

:p

Hopla effe een factor 15 overschat in het reclameboekje amai mijne frak :')

Is algemeen gekend hoor in de sector: kleinere windmolens zijn (nog los van financiële parameters) gewoon niet energie-efficiënt.

Bovendien kunnen ze de klant bij windmolens goed misleiden met verkoopspraatjes zoals "bij windsnelheid x heb je zoveel vermogen!", wat op zich misschien wel kan kloppen. Maar de onwetende consument gaat dat automatisch in zijn hoofd lineair interpoleren. De realiteit is echter dat het opgewekte vermogen van een windmolen evenredig is met de 3de (!) macht van de windsnelheid. Die 6m/s wordt bijna nooit gehaald, dus dat geleverde vermogen stuikt volledig in elkaar bij lagere windsnelheden.

Al veel bedrijfjes op die manier rijk proberen worden, zij het nu uit onwetendheid omdat ze denken dat ze het warm water hebben uitgevonden dan wel uit malafide ingevingen omdat je er de consument zo makkelijk mee kan misleiden.

Als je wil investeren in windenergie zou je beter wat aandelen kopen van een coöperatie die dan een grote, efficiënte windmolen zet.

Er bestaat ook zoiets als misleidende reclame en dit lijkt me toch wel een kandidaat te zijn eerlijk gezegd... Op meerdere vlakken. :unsure:

Kun je de AC spanning zien op dat moment?
Misschien is er teveel productie in jouw buurt en is de omvormer in beveiliging gegaan (ik dacht >253V voor een tijdje volgens de norm).
Ik heb in de Fusion app de netspanning kunnen uitlezen en deze gaat inderdaad zeer regelmatig boven de 253V (regelmatig naar 255V). Ik heb ondertussen de installateur van de zonnepanelen aangeschreven en Fluvius. Is er enige hoop dat één van beiden dit kan/wil oplossen?

Ik vond volgende oplossingen online:
  • Zonnepanelen aansluiten op andere fase (normaal gezien zou de installateur toch meteen de juiste fase gekozen moeten hebben?)
    --> Hoe weet ik of wij een meerfasige aansluiting hebben? Ik wou een foto nemen van de meterkast, maar het is onmogelijk om een duidelijke foto te maken door die kast er omheen. Ik zie een bruine, zwarte, blauwe en geel/groene draad binnenkomen. De blauwe en geel/groene zijn aangesloten op een schakelzekering die op de meterkast is geïnstalleerd en de bruine en zwarte draad zijn aangesloten op een soort grote "lusterklem" in de kast.
  • De netbeheerder moet de spanning op de fase waarop de omvormer zit omlaag halen
    --> Wat is de kans dat Fluvius dit zal doen en op welke termijn zouden ze dan actie moeten ondernemen?
  • De uitschakelveiligheid van de omvormer iets verhogen
    --> Zou voor zover ik lees geen probleem mogen geven als dit alleen bij ons gebeurt, maar als meerdere mensen in de straat dit zouden doen kan dit wel tot problemen leiden. Dit lijkt mij alleszins niet echt een oplossing.

Zijn er nog andere oplossingen? What to do?

Het is net de periode dat de zonnepanelen beginnen op te brengen, dus het probleem zal alleen maar erger worden met al die zonnepanelen op de daken hier in onze straat. Ik wil dit probleem z.s.m. opgelost zien...

Terug
Bovenaan