Zonnepanelen Topic

't Moet al héél héél veel wind zijn voor ze die gaan massaal gaan uitschakelen hoor. 'stormen' zoals we die bv dit of vorig jaar hebben gekend leiden niet noodzakelijk tot afschakeling van de turbines, die kunnen daar normaal wel tegen.
Heel veel is relatief natuurlijk. Je zit daar soms sneller aan dan je denkt hoor.
Dit is een typische werkingscurve van een windturbine (het verloop naar vf toe ligt soms niet vlak maar neemt af naarmate de windsnelhzif

De ligging van vf hangt een beetje af van het type windmolen natuurlijk. Maar grosso modo ligt dat punt rond de 22m/s voor een groot aantal geplaatste windturbines on-shore. Maar let op dat is de maximale cut-off. Het gebeurt ook dat de beveiligen iets scherper staat afgesteld, en deze dus al op 18 a 19m/s in de rem gaat. Dus ja dat is veel, maar toch iets wat niet super uitzonderlijk is.

Laatst bewerkt:
Dat moet je mij toch een goed uitleggen hoor. Voor dat stuk van uw toestellen beschermzn tegen overspanning

Als je een netspannings hebt van 250Vac en meer, en je kan op dat moment een verbruiker van 2000W inschakelen, dan zal de netspanning 4 à 5Vac zakken. Op dat moment hebben andere toestellen zoals TV, accespoint, gsm laders niet die hoge spanning aan de voedingszijde staan.

Edit: nu, om 21u30 staat er 237Vac op het net....

Laatst bewerkt:
Maar ik zou ze geen brood willen geven die personen die dit voorhebben hoor. Maar veel mensen hebben het niet door natuurlijk. Veel mensen laten het installeren en kijken daar niet naar om. Ze kijken naar hun energiefactuur en als je geluk hebt naar hun jaarlijkse opbrengst van hun zonnepanelen. Die hebben geen benul dat op heel zonnige dagen hun installatie gewoon niks aan het doen is.
Zie je dat in de opbrengst data van omvormer (SMA)? Of toont die alsof alles OK is, maar gaat het gewoon niet door naar het net?

Zie je dat in de opbrengst data van omvormer (SMA)? Of toont die alsof alles OK is, maar gaat het gewoon niet door naar het net?
Je zal zien dat deze dan gewoon injectie zal doen, en dus gewoon nul zal aanduiden op die grafiek
Het uitschakelen zie je ook in het meldingsmenu als netstoring of iets dergelijks.

Nog niet gezien in mijn SMA opbrengst data dat die midden in de dag plots voor een tijdje naar 0 gaat, en ik zie ook geen netfouten in de SMA logging, dus het zal hier wel ok zijn.

Heel veel is relatief natuurlijk. Je zit daar soms sneller aan dan je denkt hoor.
Dit is een typische werkingscurve van een windturbine (het verloop naar vf toe ligt soms niet vlak maar neemt af naarmate de windsnelhzif

De ligging van vf hangt een beetje af van het type windmolen natuurlijk. Maar grosso modo ligt dat punt rond de 22m/s voor een groot aantal geplaatste windturbines on-shore. Maar let op dat is de maximale cut-off. Het gebeurt ook dat de beveiligen iets scherper staat afgesteld, en deze dus al op 18 a 19m/s in de rem gaat. Dus ja dat is veel, maar toch iets wat niet super uitzonderlijk is.
Een van mijn hobby's is afhankelijk van de wind, dus let ik daar regelmatig op. 22m/s komt echt heel weinig voor (jammer genoeg :D )
Dat de beveiliging op 18m/s staat is niet mijn ervaring, op mijn werk zie ik een paar windmolens en ook onderweg naar mijn hobby passeer ik er wel een paar en die draaien echt nog door tot boven 18-19m/s.

Ze hebben hier gisteren zonnepanelen gelegd op een huis hier scheef-achter. En ik kan mij niet inbeelden waarom ze ze zo gelegd hebben... Iemand een verklaring?

HOB, zadeldak die N, O & W geörienteerd is.
Ze hebben 14 pannelen O geörienteerd; dat snap ik nog.
Maar dan hebben ze 16 panelen op het N geörienteerd stuk gelegd, waar nog eens een schouw opstaat...
Het W geörinteerde stuk is lang de straatkant, aan de overkant zijn geen gebouwen die hoger zijn en ook geen bomen.

Welke logica zit erachter om die 2e string op het N stuk te leggen i.p.v. het W stuk zadeldak? :unsure:

Ze hebben hier gisteren zonnepanelen gelegd op een huis hier scheef-achter. En ik kan mij niet inbeelden waarom ze ze zo gelegd hebben... Iemand een verklaring?

HOB, zadeldak die N, O & W geörienteerd is.
Ze hebben 14 pannelen O geörienteerd; dat snap ik nog.
Maar dan hebben ze 16 panelen op het N geörienteerd stuk gelegd, waar nog eens een schouw opstaat...
Het W geörinteerde stuk is lang de straatkant, aan de overkant zijn geen gebouwen die hoger zijn en ook geen bomen.

Welke logica zit erachter om die 2e string op het N stuk te leggen i.p.v. het W stuk zadeldak? :unsure:

Om s’avonds vanaf 17-18u uwe auto mee op te laden. Dat is volgens mij het enigste dat ook die hoeveelheid kan uitleggen.

Bestaat er een soort aanbieders.be voor je kWh te verkopen? Dat je wat kan vergelijken. Zullen er toch wel al een mooi aantal zijn die daar in meegaan lijkt me..

Bestaat er een soort aanbieders.be voor je kWh te verkopen? Dat je wat kan vergelijken. Zullen er toch wel al een mooi aantal zijn die daar in meegaan lijkt me..
Aanbieders hield daar bij mij in mijn berekening rekening mee. Dacht toch dat ik mijn kwh die ik aan het net aanleverde in dag en nacht teller kon aanduiden.

Aanbieders hield daar bij mij in mijn berekening rekening mee. Dacht toch dat ik mijn kwh die ik aan het net aanleverde in dag en nacht teller kon aanduiden.
Bij mij toen nog niet die optie denk ik. Zit nu bij de Vlaamse Energieleverancier. Had al gehoord dat Daikin ook zoiets doet. Er zullen wel nog interessantere deals zijn dan met decathlon?

Bij mij toen nog niet die optie denk ik. Zit nu bij de Vlaamse Energieleverancier. Had al gehoord dat Daikin ook zoiets doet. Er zullen wel nog interessantere deals zijn dan met decathlon?
Waarom zou je dat gaan geven aan decathlon of daikin. De energieleveranciers doen dat toch ook ?

Daarnaast kun je eventueel bij de vreg proberen :

Als je een netspannings hebt van 250Vac en meer, en je kan op dat moment een verbruiker van 2000W inschakelen, dan zal de netspanning 4 à 5Vac zakken. Op dat moment hebben andere toestellen zoals TV, accespoint, gsm laders niet die hoge spanning aan de voedingszijde staan.

Edit: nu, om 21u30 staat er 237Vac op het net....

Die cijfers "wanneer je 2000 W inschakelt, dan zakt de netspanning 4 à 5 V" kunnen misschien wel kloppen in jouw persoonlijke situatie maar kunnen absoluut niet 1 op 1 gekopieerd worden naar andere situaties. Hangt allemaal af van de lokale sterkte van uw net (kortsluitvermogen), kabellengte tussen uw grote verbruiker en uw omvormer enzovoort.

Maar in theorie klopt het natuurlijk wel dat je uw netspanning kunt verlagen door een grote verbruiker in te schakelen. Maar of het nu de bedoeling is van uw zonnepanelen om grote verbruikers onnodig in te schakelen is maar de vraag natuurlijk... :unsure:

Maar in theorie klopt het natuurlijk wel dat je uw netspanning kunt verlagen door een grote verbruiker in te schakelen. Maar of het nu de bedoeling is van uw zonnepanelen om grote verbruikers onnodig in te schakelen is maar de vraag natuurlijk... :unsure:
Hoe is het onnodig? Wat hij doet is toch 100% wat VREG wilt + nog eens ecologisch de beste keuze.

Hij heeft een boiler geplaatst die aanschiet bij zoveel injectie. Op die manier gaat hij naar hogere zelfconsumptie van de zonnepanelen en verbruikt hij minder gas (verbranding, dus de energie die hij opwerkt met zijn PV-installatie is ecologischer). En de verbruikte energie zit in warm water; de energie gaat dus niet volledig verloren en wordt later zelf verbruikt met een beetje verlies (maar dat beetje verlies heeft iedereen die met een boiler werkt).

Terug
Bovenaan