Rellen en de aanpak ervan

Als ik een groepje zie amok maken waarbij er de hele tijd in het Arabisch naar elkaar geroepen wordt zou ik toch durven vermoeden dat het niet over afstammelingen van Diederik van den Elzas gaat.
Ik wist niet dat whoaaa en hoe hoe hoe al arabisch was. Ik versta helemaal geen ballen van wat er in dat filmpje geroepen wordt omdat het eigenlijk meer oergeluiden zijn maar ik ben blij dat er iemand voor mij kan aanduiden dat dat arabisch was. :sarcastic:

Ik wist niet dat whoaaa en hoe hoe hoe al arabisch was. Ik versta helemaal geen ballen van wat er in dat filmpje geroepen wordt omdat het eigenlijk meer oergeluiden zijn maar ik ben blij dat er iemand voor mij kan aanduiden dat dat arabisch was. :sarcastic:
Het is het zomerrellen topic, een terugkerend fenomeen op verschillende plekken en tijdstippen. Er zijn meer filmpjes dan nu enkel dat ene van die vis.

Ik heb het niet over dit filmpje maar over in het algemeen definiëren van iemand van allochtone afkomst,. Het steevast blijven gebruiken van de moedertaal ook al is men hier reeds de tweede of derde generatie is voor mij toch een parameter om iemand als allochtoon of als persoon met een migratieachtergrond te definiëren.

Maar bon, wat baten kaars en bril... Wanneer geven ze nog eens goed weer trouwens?

Ik heb het niet over dit filmpje maar over in het algemeen definiëren van iemand van allochtone afkomst,. Het steevast blijven gebruiken van de moedertaal ook al is men hier reeds de tweede of derde generatie is voor mij toch een parameter om iemand als allochtoon of als persoon met een migratieachtergrond te definiëren.

Maar bon, wat baten kaars en bril... Wanneer geven ze nog eens goed weer trouwens?
En dan beticht je anderen ervan om te blijven hameren over die definitie van allochtonen en niet in te willen gaan op posts over oplossingen.
Welke oplossing had jij precies voor ogen waarbij afkomst cruciaal is?

Lijkt mij vrij duidelijk dat die groepen opgevoed zijn met andere normen en waarden dan de rest, ja. Is toch vrij duidelijk als je zulk gedrag tentoonstelt dat je van thuis uit toch net iets te weinig normen en waarden hebt mee gekregen? Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar hier zijn het geen uitzonderingen maar een structureel probleem.
Kort door de bocht toch?
Een mens/jongere wordt gevormd door veel meer dan zijn opvoeding, tuurlijk is opvoeding er een deel van, maar met welke vrienden/mensen je omgaat, in welke omgeving je opgroeit, welke kansen je krijgt en hoe je ondersteund wordt door anderen en de maatschappij zijn toch ook allemaal factoren?

Het is niet voor niks dat er bv. in bepaalde banlieues rond Parijs ook zeer veel "probleemjongeren" zijn. Dat zijn hele districten waar men vanuit de overheid kiest voor een "managed decline" door er enkel maar of geweld (klop er maar op politie) of niks tegenaan te gooien, in plaats van een (structurele) oplossing te zoeken.

Dat diegenen die die fratsen (in bepaald gevallen nog zeer zacht uitgedrukt) uithalen gestraft moeten worden? Absoluut. Moet je de politie een free pass geven om er op te kloppen? Nee bedankt. Zoals gezegd is dat iets dat al lang aan de gang is in Frankrijk en dat zorgt enkel voor nog meer spanning en vooral voor nog een grotere afstand tussen die jongeren en de maatschappij.

Maar stop dan toch met door te gaan op een "definitie" van iemand van allochtone afkomst en discussieer over oorzaken en oplossingen. Buiten dat het niet uitmaakt of de onruststokers van allochtone afkomst zijn, draagt het niks meer bij tot de discussie.

Noch jij, noch derp, samen goed voor een dozijn reacties en de complete offtopic discussie over het belang van het kleurtje en de term allochtoon, hebben letterlijk iets over een mogelijke oplossing of een mogelijke oorzaak vermeld, tot op die moment in de discussie.
Het gaat hier betrekkelijk weinig over mogelijke oplossingen, helaas. Altijd diezelfde "oh nee, ze zeggen bruin/allochtoon, verdamde racisten" trein die ontspoort. Helaas nooit iets in de trant van "ik ga niet akkoord met uw benaming/profilering van de daders, maar er is inderdaad een probleem, wat kan de maatschappij doen. Hmm, misschien dit en dat en zus en zo."

Zoals je in je laatste post (#414) bv wel doet, en dat we hier collectief op die voorstellen, haalbaarheid en slaagkansen, palaveren ipv onzinning elkaar racist noemen (of impliceren) en dan als wederwoord de vraag krijgen waarom er toch enkel maar gefocusd wordt op een klein gedeelte van hun uitleg en waarom ze niet begrepen worden.

Pol&Actua zou een pak interessanter en toegankelijker worden.
Het is niet aan mij om mijn manier van discussiëren aan te passen, het is aan de mensen die met iets te veel graagte de woorden 'krapuul' en 'allochtoon' graag kort bij elkaar gebruiken. Het is aan de mensen die allerlei opmerkingen over de huidskleur en de afkomst maken om hun manier van discussiëren aan te passen.

Ik heb de toon van het gesprek hier nergens gezet, ik heb enkel gereageerd op de toon die door andere mensen al gezet was.

Maar stop dan toch met door te gaan op een "definitie" van iemand van allochtone afkomst en discussieer over oorzaken en oplossingen. Buiten dat het niet uitmaakt of de onruststokers van allochtone afkomst zijn, draagt het niks meer bij tot de discussie.
Qua omdraaien van de rollen kan dit wel tellen.

Qua omdraaien van de rollen kan dit wel tellen.
Voel u toch niet zo snel aangevallen, jij was nu toevallig de laatste die er nog eens op doorging, ik kon ook andere posts quoten, maar kies nu toevallig die van jou. Ik ga er ook niet meer op in, ik heb inhoudelijk gepost wat ik wilde posten en ik ga nu ook enkel nog inhoudelijk reageren.

Het is maar gewoon wachten tot ze eens een onschuldige in coma slaan, een dochter van iemand een groepsverkrachting of aanranding meemaakt of misschien een kleuter/peuter verdrinkt omdat de redders zichzelf moesten redden.
Misschien dat men dan wel kan reageren, al kan men dan nog steeds wijzen richting de ouders en de redders natuurlijk.

Maar hoe kan je het aanpakken volgens de zachte zijde ?
Financieel ? Een steen kan je niet stropen.
Toegang verbieden ? Ze geraken wel illegaal binnen.
Hardhandig optreden mag ook niet want dan voelen ze zich geviseerd (non-argument maar soit) en dat willen we niet.
Prijzen omhoog jagen ? Dan straf je ook weer de onschuldige en zie punt 2, men vind wel een achterpoortje

De boel sluiten voor iedereen ? Het kind met het badwater wegsmijten :unsure: Of alles maar negeren, zolang we het niet zien bestaat het niet
Gelukkig woon ik gedecentraliceerd, heb ik een eigen tuin en zwembadje (BG-style) en moet ik of mijn vriendin zich daar niet tussen begeven om een dagje van de zon te genieten

Het is maar gewoon wachten tot ze eens een onschuldige in coma slaan, een dochter van iemand een groepsverkrachting of aanranding meemaakt of misschien een kleuter/peuter verdrinkt omdat de redders zichzelf moesten redden.
Misschien dat men dan wel kan reageren, al kan men dan nog steeds wijzen richting de ouders en de redders natuurlijk.

Hardhandig optreden mag ook niet want dan voelen ze zich geviseerd (non-argument maar soit) en dat willen we niet.
Prijzen omhoog jagen ? Dan straf je ook weer de onschuldige en zie punt 2, men vind wel een achterpoortje

De boel sluiten voor iedereen ? Het kind met het badwater wegsmijten :unsure: Of alles maar negeren, zolang we het niet zien bestaat het niet
Gelukkig woon ik gedecentraliceerd, heb ik een eigen tuin en zwembadje (BG-style) en moet ik of mijn vriendin zich daar niet tussen begeven om een dagje van de zon te genieten
Ben het er niet mee eens dat het maar gewoon afwachten is op een zwaarder incident. Dat zou weinig veranderen, ik vind het nu al dringend en erg dat er niet meer gebeurt. Ik heb mijn voorstellen op een rijtje gezet. Ik heb er echter nog geen van jou gezien.

Hoezo zouden ze illegaal binnenraken bij het identiteitskaartenvoorstel van de provinciale domeinen zelf? En uiteraard horen er bij zulke zware overtredingen ook geldboetes en mogelijk gevangenisstraffen.

Hoe moet je het aanpakken volgens jou dan (waar ik ervan uitga dat je jezelf wil afzetten tegenover de zachte zijde)?

Lijkt me dat het ook wel gemakkelijk is om die zaken zo af te schieten, er zal altijd wel iemand een weg rond zo'n maatregelen vinden. Maar volgens mij is het toch net nuttig dat men meer moeite moet doen om na bv. buitengegooid te worden terug binnen te raken, en ook al kan je een kei niet stropen, het is niet zo eenvoudig om gewoonweg niet te betalen hoor.

Ben het er niet mee eens dat het maar gewoon afwachten is op een zwaarder incident. Dat zou weinig veranderen, ik vind het nu al dringend en erg dat er niet meer gebeurt. Ik heb mijn voorstellen op een rijtje gezet. Ik heb er echter nog geen van jou gezien.

Hoezo zouden ze illegaal binnenraken bij het identiteitskaartenvoorstel van de provinciale domeinen zelf? En uiteraard horen er bij zulke zware overtredingen ook geldboetes en mogelijk gevangenisstraffen.
Ik kan volledig mis zijn, maar klommen ze vorig jaar niet gewoon over de hekken van Blaarmeersen (of was het ergens anders?). Ik kan me er vaag iets van herinneren, maar ik kan het niet direct pinpointen.

Uiteraard is het dringend, het had zelfs al nooit zo ver mogen komen in de 1e plaats.

Allé kom, jij gaat nu doen alsof ze allemaal braaf via de kassa passeren en een ID-check doorlopen.
Op elk provinciaal domein geraak je wel ergens binnen via de struiken of over een hek hoor.

Onze gevangenissen zitten nu al overvol, een steen kan je niet stropen dus wie ga je daar financieel op aanpakken ? Van mij mogen ze loonsbeslag doen hoor, alleen als het brusselse jongeren zijn is de kans dat ze een job/loon hebben ook klein (zie werkloosheidscijfers in Brussel)

Van mij mag je iedereen die zich misdraagt op een zwarte lijst zetten, maar wie gaat bepalen wie zich misdragen heeft of niet ? Heeft iedereen zich misdragen op dat ene filmpje ? Of enkel diegene die de vis vast hadden ?
Dan moet je ze nog te pakken krijgen, hun identiteit kunnen vaststellen, we hebben nu al amper manschappen genoeg en we willen geen politiestaat worden
Camera's zetten dan maar ? Dan krijg je weer de kritiek van een BigBrother maatschappij te worden

@Sylverscythe ik heb ook geen pasklare oplossing zonder gaten in, want men gaat altijd wel een een klein detail vinden om over te discuteren
Met zachte zijde bedoelde ik eerder de discussie die hier gaat over wie allochtoon is en wie niet ipv het gewoon over het uitschot te hebben dat er rondloopt.

ALS hier al een oplossing voor zal komen dan zal er toch op veel vlakken een gigantische ommezwaai moeten komen

Ik denk dat de eerste stap een landelijke database is. Niet alleen voor recreatiedomeinen, maar breder; bioscopen, pretparken, evenementen, voetbalwedstrijden,... Bega je één misstap krijg je nog een kans. Bega je er twee; één jaar lang van alles verbannen. Je moet u maar leren gedragen. Drie misdragingen; vijf jaar tot levenslang verbannen. Wie dan nog probeert; beslag op loon leggen; geen recht meer op bepaalde uitkeringen, gevangenisstraf.
En ook meldingsplicht bij de politie. In de vakantie elke dag en elke dag van het weekend 3x bij de politie verplicht melden. Bij het voetbalgeweld hebben ze dat ook toegepast.

Trouwens je kan toch niet ontkennen dat die plegers vaak eenzelfde profiel hebben. Allochtoon? Een overgroot deel toch wel. Dat kan je niet ontkennen. Trouwens niet alle vreemdelingen doen dat. Ik zie in die filmpjes of foto's bijvoorbeeld geen mensen met een (Zuid-)Oost-Aziatisch uiterlijk.

Ik zie in die filmpjes of foto's bijvoorbeeld geen mensen met een (Zuid-)Oost-Aziatisch uiterlijk.
Die mensen leven in vele aspecten naast onze samenleving (zoals joden). Wat dan ook weer niet goed is imo.
Maar dat heeft niets met zomerrellen te maken.

Geldboetes maakt die gasten niets uit en gevangenisstraffen kunnen niet worden uitgevoerd. Dat legt dan weer een andere problematiek bloot : Ons juridisch apparaat dat sputtert langs alle kanten.

Een geldboete voor iemand met niets is gewoon de uiteindelijke strop rond de nek verder aanspannen. Uiteindelijk gat die er permanent aan te onder maar in tussentijd maakt het hem/haar geen reet uit. Die boete moet er wel zijn imo, er moet IETS tegenoverstaan maar toch is het maar een slag in het water.

Ik vind een oplossing zoeken iets énorm moeilijk. Het is een kwestie waar je op den duur door het bos de bomen niet meer ziet en omgekeerd. Je kan niet straffen dus in real time heb je niets om repressie uit te delen. Preventie komt neer op (meer) inkom vragen en geld te pompen in afscherming en kordate security. Goed voor het etablissement en haar brave klanten, maar die jongens verdwijnen daardoor nog niet. Je gaat een bende gefrustreerde wezens gewoon verplaatsen.

Hoe haal je uiteindelijk een beetje de angel er uit zonder 15-20 jaar te hoeven wachten tot alles wat meer socio-economisch 'egaal' is? Want dat laatste gaat ook gewoon niet lukken aangezien alles er naar uit ziet dat de kloof tussen arm en rijk reeds groter wordt.

Want je wilt ook niet enkel dat die gasten 'kalm' worden, je wilt ook dat die vervolgens integreren en dat men gebruik maakt van alle kansen die België te bieden heeft. Maw, je zoekt naar volledige participatie, zonder de mensen te moeten forceren want dat laatste werkt natuurlijk niet.

Je moet iets hebben om 'af te nemen' zonder dat je daarbij iemand meteen compleet keldert. Een uiterst moeilijke oefening. Zeker voor minderjarigen. Wat ga je doen? Beslag op loon van de ouders voor een stuk? Uitkering verminderen per vergrijp?

Bovendien is het ook belangrijk op openlijk en duidelijk tegelijk te jagen op racisme binnen onze ordediensten waar nodig. Ik zeg niet dat het is vergeven van de racisten. Maar als dat beeld speelt in het hoofd van die jongeren, dan kunnen wij wel op die manier tonen dat het geen algemene regel is en dat we er actief aan werken. Wel ook niet door mensen instant te ontslaan. Idem ook door mensen een tweede kans te geven, bijscholing enzvoort.

Maar bon, de oplossing is echt een reusachtig kluwen van maatregelen dat vanalle facetten doorkruist. Maar als er zoals hier al duidelijk wordt dat er inderdaad een probleem is dan kan je al ver komen.

Een verder probleem is dat je op politiek vlak gaat stoten op mensen die denken in termen van stemmen ipv vooruitgang.

Laatst bewerkt:
Waarom investeert Brussel in geen openluchtzwembad? Ze hadden Oceade maar dat is gesloten omdat het versleten was, maar op die plek kan er toch iets nieuws komen waar Brusselse jongeren terecht kunnen op hete zomerdagen.

Waarom investeert Brussel in geen openluchtzwembad? Ze hadden Oceade maar dat is gesloten omdat het versleten was, maar op die plek kan er toch iets nieuws komen waar Brusselse jongeren terecht kunnen op hete zomerdagen.
Maar zou dat ook maar iets in de grond oplossen? Dan wil je gewoon dat ze het probleem verplaatsen.
Met dan invoeren dat iedereen naar provinciale domeinen in zijn provincie moet gaan, dan. Op zich geen probleem voor mij, maar ik geloof dat precies dat voorstel hier op nogal wat protest stootte bij KOC en volgens mij ook bij jou. Maar zonder zo'n verplichting zou het ook niet echt werken, toch?

Volgens mij wordt dat afgebroken voor een of ander project en dat was ook de reden waarom ze niet wouden investeren in vernieuwingen.

Océade is gesloten omdat ze daar dat Neo-shoppingcenter wilden gaan bouwen, waar werkelijk niemand op zit te wachten en dat ondertussen al tig keer geblokkeerd is geweest. Resultaat is dat Océade daar weggetrokken is en dat er (vooralsnog) niks in de plaats is gekomen. Er is al jarenlang een grote vraag ook vanuit de Brusselaars voor openlucht-zwemfaciliteiten, voornamelijk via Pool is Cool.

Ik ben het er mee eens dat het gebrek aan zwemfaciliteiten in Brussel een groot probleem is. Daar verandering in brengen is volgens mij de snelste manier om er voor te zorgen dat dit soort zaken minder zal voorkomen. Voor een stad als Brussel (met 1.2 miljoen inwoners) hebt ge eigenlijk meerdere opties nodig, 1 buitenzwembad zou op een zonnige dag anders direct overstelpt worden.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan