Zolder isoleren

200 uur om een dak te isoleren. Dat kan toch helemaal niet? Dat zijn 25 mandagen. Zelfs de grootste amateur doet daar geen 25 dagen over?
hangt er een beetje vanaf hé. hoeveel moet er afgetaped worden etc
Zijn er veel hoeken en kantjes. Als dwitght zelf al schat dat ie er 300-400 u over gedaan zou hebben

@DwightSchrute schat natuurlijk 300 a 400 ómdat de pro's er 200 uur over deden.

Ik weet dat toen ik mijn zolder liet issoleren er bij de offerte er ne lokale kerel afkwam, woonde werkelijk 3 straten van mijn deur , daarom ook hem gekozen ook al was het niet de goedkoopste optie.

En als ze er aan begonnen reed er een camionette voor, kwamen er 3 roemenen uit de schuifdeur met een stelling en issolatie en reed de camionette verder.

Mannen wisten niet of ze het horizontaal of verticaal moesten steken en hebben der dus uren liggen staan moosen.
Die waren ook 2 weken bezig in een variatie van 1 tot 5 man op dien zolder.
En ik heb regelmatig hunne chef kunnen bellen als het er volgens mij niet kosher uit zag.

In mijn huis komen enkel nog mijn kameraden dingen doen, de rest vogel ik zelf wel uit.

hangt er een beetje vanaf hé. hoeveel moet er afgetaped worden etc
Zijn er veel hoeken en kantjes. Als dwitght zelf al schat dat ie er 300-400 u over gedaan zou hebben
Zoals hier boven ook aangegeven, Dwight schat dat omdat die pro's er zelf zo lang over gedaan hebben hé.

Als je efkes rekent is die 200u toch echt onbegrijpelijk veel, zelfs al zijn er veel hoekjes en kanten.

Ik heb het hier zelf ook gedaan, zowel de zoldervloer (+-145m²) als het dak (dacht +-230m²), vloer met 2 man hebben we een kleine week over gedaan (+- 4 dagen, wel zonder dampscherm te moeten plaatsen), dak zelf heb ik alleen ongeveer 12 dagen (96u) over gedaan met dampscherm.

Waren inderdaad Polen en Oekraïners, wel wat dakkapellen die langs binnen ook moesten geïsoleerd worden. Heel hoog dak en combinatie van rotswol en platen. Alles is afgetaped dus van de kwaliteit kan ik niets zeggen. Oude isolatie moest ook nog verwijderd worden. De prijs kregen we enkel als we ook andere zaken lieten doen door de aannemer.

Als ik even nareken.

1 dag met 4 = 32u
5 dagen met 3 = 120u
1 dag met 2 = 16u

168u in totaal dus beetje overdreven maar goed. Zouden er echt nog Belgen isolatie komen steken ?

Bv. Nu voor de leidingen was hier steeds 1 Belg die duidelijk de touwtjes in handen had aangevuld met 2 Polen.

Excuses, gaat om een dak van 200m2 en niet 130m2 zoals eerder gezegd.
Op zo'n momenten denk ik dat ik beter een kleiner huis had gekocht :D

Net even zelf opgezocht met de huidige isolatieprijzen,

Zachte isolatie zou me 1,500 EUR gekost hebben.
Harde isolatie zou me 2,800 EUR gekost hebben.
Dan nog wat materiaal bij zit ik rap aan 4,5-5K dus dan heb ik een 6K aan manuren betaald. Daar kan ik al iets beter mee leven uiteindelijk.

Het was me uiteindelijk wel zelf gelukt maar ik voel me al iets minder slecht hierdoor :D

Laatst bewerkt:
Ok, 168u voor 200m², paar dakkapellen, oude isolatie verwijderen,... dat klinkt al iets aannemelijker hoewel ik het nog best lang vind.

Mijn eigen topic even terug nieuw leven inblazen:p

2 jaar geleden hebben we hier thuis dus de zoldervloer geïsoleerd met wat vrienden (PIR platen op bestaande OSB platen waaronder reeds gele wol lag, de openingen langs de muren hebben we met PUR opgespoten) en de openingen tegen het dak zelf opgevuld met repen glaswol. Ook voor het toegangsluik hebben we een "op maat gesneden" PIR plaat gebruikt die we er telkens op en af leggen.
Zie hieronder wat foto's.

De meningen waren destijds wat verdeeld ( "gewoon PIR platen op bestaande OSB platen waaronder reeds wol ligt is geen probleem" vs "dat kan wel kwaad, kans op condensatie, je moet steeds een dampscherm gebruiken" ) maar uiteindelijk hebben we dus gewoon de PIR platen erop gelegd zonder dampscherm.

Nu is mijn vraag: kan ik op een simpele manier (dus zonder een plaat te verwijderen) controleren of er toch geen vochtprobleem is is? En if yes: hoe ( vochtmeter?) en waar doe ik dat dan best? Ik zou denken ter hoogte van de badkamer?

Bedankt alvast!

Sorry dat ik niet op je vraag kan antwoorden & zelf een vraag lanceer...

Mijn architect zei ons dat voor het dak we beter duurdere houtvezel zou gebruiken ter isolatie dan PIR.
De hoofreden hiervoor was dat PIR wel goed isoleert tegen de koude, maar niet zo goed tegen de hitte in de zomer.
Houtvezel zou dat wel doen.

Maar natuurlijk vraagt houtvezel wel veel meer werkuren voor de dakwerker. Iemand die hier zijn eigen ervaring kan geven?
Zou die meerkost dat waard zijn?

Sorry dat ik niet op je vraag kan antwoorden & zelf een vraag lanceer...

Mijn architect zei ons dat voor het dak we beter duurdere houtvezel zou gebruiken ter isolatie dan PIR.
De hoofreden hiervoor was dat PIR wel goed isoleert tegen de koude, maar niet zo goed tegen de hitte in de zomer.
Houtvezel zou dat wel doen.

Maar natuurlijk vraagt houtvezel wel veel meer werkuren voor de dakwerker. Iemand die hier zijn eigen ervaring kan geven?
Zou die meerkost dat waard zijn?
kan ook niet meteen op uw vraag antwoorden , maar kan u wel al zeggen dat mijn huis net gerenoveerd is naar een A label, maar het dak is nog hetzelfde als toen het een C had ( pannendak van rond het jaar 2000 met glaswol geisoleerd en maar een centimeter of 10) en ik kan u zeggen dat de warmte buiten houden veel moeilijker is dan ze binnen houden.

dus hecht daar zeker belang aan.

Het is hier nooit koud, maar ondanks ons triple glas, systeem D met zomer bypass,en kleine raamoppervlakte was het hier binnen toch van 28-29 graden en onder mijn dak waar mijn bureau is heb ik de helft van de zomer in mijn onderbroek en een t-shirt die klaar lag voor als k gebeld werd getelewerkt omdat het niet uit te houden was van de warmte :')

hier komt dus binnen enkele jaren airco.

je moet je natuurlijk wel de vraag stellen of het niet goedkoper is om gewoon airco te voorzien. Dat verbruik is bijna 0 gezien de zon toch schijnt als het heel warm is.

Wat is het verschil in warmte buiten houden en wat is het verschil in kostprijs.
Warmte komt bij een uitstekende isolatie (en 10cm glaswol hoort daar niet bij) toch vooral via de ramen en de ventilatie binnen (ook met bypass, want in huis is het dan ook gewoon warm).

Als dat veel kost, investeer dan in screens en vloerkoeling als eerste. Is dat niet voldoende kan je nog steeds airco voorzien.

Hier met triple glas (voornamelijk Noord en Oost), PIR isolatie en ventilatie D was het max 24.5 graden afgelopen zomer.
Geen screens, geen vloerkoeling of airco.

Het verschil zit hem in de thermische inertie (hoe lang duurt het eer het de warmte doorlaat).
Op dat gebied is houtvezelisolatie meetbaar stukken beter, omdat het veel langer duurt tot het zelf.

Vergelijk het met een vrachtwagen (10-tonner of zo) aan naar 100 km/u te brengen en een Mini naar 100 km/u te brengen, beiden uit stilstand. Het zal veel meer moeite kosten om de vrachtwagen naar die snelheid te krijgen door zijn gewicht (massa eigenlijk, maar bon). Dat is ook inertie, maar een ander soort.

Het staat hier eigenlijk goed uitgelegd: https://www.wienerberger.be/duurzaamheid/duurzaam-wonen/thermische-inertie-onder-de-loep.html

Warmte buiten houden is natuurlijk in gebruik veel goedkoper dan te moeten koelen, maar het vergt een (extra) investering...

Mijn eigen topic even terug nieuw leven inblazen:p

2 jaar geleden hebben we hier thuis dus de zoldervloer geïsoleerd met wat vrienden (PIR platen op bestaande OSB platen waaronder reeds gele wol lag, de openingen langs de muren hebben we met PUR opgespoten) en de openingen tegen het dak zelf opgevuld met repen glaswol. Ook voor het toegangsluik hebben we een "op maat gesneden" PIR plaat gebruikt die we er telkens op en af leggen.
Zie hieronder wat foto's.

De meningen waren destijds wat verdeeld ( "gewoon PIR platen op bestaande OSB platen waaronder reeds wol ligt is geen probleem" vs "dat kan wel kwaad, kans op condensatie, je moet steeds een dampscherm gebruiken" ) maar uiteindelijk hebben we dus gewoon de PIR platen erop gelegd zonder dampscherm.

Nu is mijn vraag: kan ik op een simpele manier (dus zonder een plaat te verwijderen) controleren of er toch geen vochtprobleem is is? En if yes: hoe ( vochtmeter?) en waar doe ik dat dan best? Ik zou denken ter hoogte van de badkamer?

Bedankt alvast!

De platen liggen los op OSB vermoed ik? Kan je dan niet gewoon 1 plaat lossnijden en achteraf terug plaatsen en de spleten wat purren?

Wat is het verschil in warmte buiten houden en wat is het verschil in kostprijs.
Warmte komt bij een uitstekende isolatie (en 10cm glaswol hoort daar niet bij) toch vooral via de ramen en de ventilatie binnen (ook met bypass, want in huis is het dan ook gewoon warm).

Als dat veel kost, investeer dan in screens en vloerkoeling als eerste. Is dat niet voldoende kan je nog steeds airco voorzien.

Hier met triple glas (voornamelijk Noord en Oost), PIR isolatie en ventilatie D was het max 24.5 graden afgelopen zomer.
Geen screens, geen vloerkoeling of airco.

Ik heb nu 2 offertes binnen, firma A een heel pak duurder dan firma B.
Firma B ziet er wel maar louche op, ik vind heel weinig info in de nbb. Is ook nog maar enkele maanden geregistreerd.

Maar in hun offertes is er een verschil ook in de PIR die ze zouden willen leggen:
Firma A heeft een PIR rendement 6.45m² K/W. Firma B 5.40m² K/W.

Is dat een groot verschil?

Hoe hoger de R waarde, hoe beter deze isoleerd.

Als je firma B niet vertouwd moet je voor firma A gaan hè.
Of afspraken maken over de betalingsregeling.

Hoe hoger de R waarde, hoe beter deze isoleerd.

Als je firma B niet vertouwd moet je voor firma A gaan hè.
Of afspraken maken over de betalingsregeling.
danku voor je antwoord. Maar mijn vraag is niet alleen of het beter isoleert, maar hoeveel het beter isoleert. Is dit een groot verschil denk je?

danku voor je antwoord. Maar mijn vraag is niet alleen of het beter isoleert, maar hoeveel het beter isoleert. Is dit een groot verschil denk je?
In theorie 12,3% beter. Maar eigenlijk ga je het moeten uitrekenen, en dat is bijna niet te doen, tenzij ze met heel veel factoren rekening gaat houden. Je kunt een vloer of dak kei goed isoleren bijvoorbeeld, maar als je er vervolgens gaten in maakt heeft al die isolatie weinig zin.

Je kunt een vloer of dak kei goed isoleren bijvoorbeeld, maar als je er vervolgens gaten in maakt heeft al die isolatie weinig zin.
Dat is wel heel extreem gesteld. Het is niet zo dat één of meerdere gaten in de isolatie de hele isolatie teniet doen. Zou nogal mooi zijn, aangezien je vaak gaten door de isolatie hebt voor leidingen. In kruipkelders wordt ook vaak rondom leidingen geïsoleerd wanneer er geen andere optie is en heb je zelfs helemaal geen isolatie zitten waar leidingen lopen. Dat zijn dus fameuze gaten in de isolatielaag. Zolang het overgrote deel geïsoleerd wordt, gaat het al een heel verschil geven en heeft het zeker zin.

Mag ik hier even dit topic gebruiken:

Ik heb een garage binnen de schil vd woning. Hier is een garagepoort met enkel glas. In de winter wordt de garage enorm koud, is ook onverwarmd.

Nu heb ik pir platen met gips gekocht, gezien erboven een verwarmde kamer ligt.

Ik begin me nu alleen af te vragen of dit de.kost wel waard was. Ik verwarm met gas en het gaat om een garage van 23m2. Het gaat over een prijs van 1.100€. Als ik er zo even over nadenk lijkt me dit niet terug te verdienen op een redelijke termijn. De epc waarde van ons huis is ongeveer 300.

Wat denken jullie ?

Terug
Bovenaan