Zelf inloopdouche bouwen

TooChé

Well-known member
Welke technieken zijn tegenwoordig voldoende voor een inloopdouche zelf te bouwen ?
Vroeger was dat met aquapanel + coating + kerdidoek + aftapen/kitten van alles. Maar ik spreek over 15 jaar geleden, mogelijks zijn de alternatieven pak minder werkintensief (& goedkoper?)

Wand moet ik nog opbouwen, chape/vloer ook. Dus is volledig van scratch

Welke technieken zijn tegenwoordig voldoende voor een inloopdouche zelf te bouwen ?
Vroeger was dat met aquapanel + coating + kerdidoek + aftapen/kitten van alles. Maar ik spreek over 15 jaar geleden, mogelijks zijn de alternatieven pak minder werkintensief (& goedkoper?)

Wand moet ik nog opbouwen, chape/vloer ook. Dus is volledig van scratch
Die van ons (2 jaar geleden geplaatst) is op die manier geplaatst. Sommige plaatser spraken toen wel over een alternatief met een membraan dat je kan schilderen. Ik heb dit online gevonden:
Wel geen ervaring mee, maar de onze plaatser bleef graag bij wat al bewezen goed werkte (kerdidoek). Als dat goed geplaatst is heb je daar geen problemen mee.

Ik dacht voornamelijk aan die volledige douchewandpanelen die op zich al waterbestendig zijn. Daarmee vroeg ik me af of gans die coating/kerdi/aquapanel dan nog nodig is

Hier volledig in Corian gemaakt, maar in zou het niet aanraden voor de gemiddelde DIY-er
Kostprijs is ook een factor om rekening mee te houden :oink:

Kijk ook eens naar de coating van Knauf, haalbare kaart en werkt prima/makkelijk te verwerken.
Ja maar dat wordt nog steeds op aquapanels gezet & meestal met nog een kerdi erboven.

Dat was mijn vraag ongeveer: is dat nog allemaal nodig met die pvc-douchewanden?

Keramische tegels zijn ook waterdicht he, het zijn de voegen die het probleem vormen. Vanaf dat daar water door kan zit het achter je tegels in de muur. Met die panelen heb je weliswaar minder voegen en je kan alles goed afkitten maar het gevaar van vocht achter die panelen heb je nog steeds.
Als DHZ'er zou ik de muir toch eerst insmeren met zo'n waterdicht membraan en daar dan die panelen op bevestigen.

Die panelen zijn watervast (ook de voegen), speciaal gemaakt daarvoor. En met een kletsje silicone erbij zou ik denk dat er geen water meer door kan

Voor die coating, moet je alweer cementgebonden platen hangen. Da's een extra 250eur

Ik zie hier toch nergens iets staan van extra platen...
Je kan gewoon rechtstreeks tegelen op dat membraan. Dan kan je daar toch ook werken met die panelen imho.

Correct gevoegde tegels zijn ook waterdicht, maar daar kan soms ook nog water achter kruipen en dan heb je miserie. Die panelen gaan ook wat werken en er voor zorgen dat je siliconen voeg hier en daar niet meer 100% waterdicht is. Je gaat genoeg voorbeelden vinden waarbij het nooit is misgelopen, maar voor de kost die je hebt bij een lek zou ik dat niet riskeren.

Mijn douche wand ook gezet met van die grossfilex platen na wel eerst een waterdichte achtergrond te hebben geplaatst .
Als je die echt waterdicht wilt maken dan geven ze zelf de raad nog om silicone te spuiten in de naad voor je ze plaatst .

Ook al wat je erop of erin zet goed afsiliconeren want dat is een gat waar water doorkan . ;)
Heb wel geen echte inloopdouche gemaakt maar gewoon een douchebak in de grond ingewerkt en als je daar dan een verhoog inzet (van hout of tegels) waar je moet opstaan valt dat zelfs niet echt op . ;)

Bon , het zal dus gyproc WR platen worden + vloeibaar rubber & kimbanden. Daarop de panelen plakken.
Voor vloer ben ik nog in twijfel welke afwerking.

Wat ik me ook afvroeg, indien je met een glaswand werkt, de vloer loopt toch meestal cm per lopende meter af.
Hoe vang je dat verschil op met zo'n glazen wand?

Terug
Bovenaan