Review: Cities: Skylines - Remastered

Steden bouwen, het is niet veel mensen gegeven … Gelukkig kunnen creatievelingen ook gemakkelijk aan de slag in de virtuele wereld. Een week voor de aankondiging van Cities: Skylines 2, kregen we van Paradox Interactive een geremasterde versie van Cities: Skylines voor de huidige generatie consoles. Die is tenslotte gratis als je de game al hebt. Wat is er allemaal veranderd en is het de moeite om deze te spelen als je de originele versie al in je bezit hebt? Dat lees je in deze review!

Cities: Skylines was bij zijn release dé grote concurrent van Sim City, maar het is ondertussen wel duidelijk welke van de twee tot winnaar is gekroond. De bedoeling is dus dat je een stad bouwt en je begint van nul af aan. Een game die toch wel een leercurve heeft en complexer wordt hoe meer tijd je eraan spendeert. Het begint nochtans allemaal relatief eenvoudig. De mensen van je kleine stad blijven wel gelukkig, maar als je één waterstation verkeerd zet en heel de stad vuil water krijgt … Kan je eigenlijk al opnieuw beginnen. Gelukkig is de tutorial hier iets uitgebreider en krijg je meer tips doorheen je bouwproces. De originele consoleversie dateert nog maar uit 2017, dus het leek mij wel erg vroeg voor een remaster. Hoe dan ook was ik erg benieuwd om te zien hoe Paradox Interactive de game grafisch en op vlak van performantie verbeterd heeft. Dit soort games draait en speelt voor mij altijd beter op pc. De besturing is leuker en je kan bepaalde vervelende aspecten aanpassen dankzij mods. Maar toch is Cities: Skylines een van de weinige games die ik nooit verwijderd heb op mijn PlayStation 4 en 5. Ook al botste ik na een tijdje hier en daar op beperkingen. De frames daalden geleidelijk aan, de haperingen werder meer frequent en ik kon mijn stad niet verder uitbreiden dan negen extra tegels.

Cities 1.jpg


Welgekomen verbeteringen

In deze remaster van Cities: Skylines zijn de verbeteringen meteen zichtbaar, maar zijn ze niet wereldschokkend, naar mijn inziens. Maar wat is er dan juist allemaal veranderd? Om te beginnen heeft Paradox Interactive de graphics en performantie wel degelijk aangepakt. De game ziet er mooi uit en draait erg vloeiend, maar blijft nog wel luttele seconden hangen tijdens een autosave. Niets ergs, maar ergens wel vreemd dat dat nog steeds een dingetje is. Je kan nu ook zorgeloos inzoomen op delen van de stad zonder dat je naar een schokkend beeld te kijken. Je krijgt wel een waarschuwing als je 25 tiles zo goed al vol zitten, dan kunnen er wel performantieproblemen opduiken. Da’s niet meer dan normaal eigenlijk, want een stad van 25 tiles is belachelijk groot. Ik ben fan!

We kunnen helaas niet spreken van een waardige remaster.


Daarnaast is de UX fel verbeterd dankzij meer precieze plaatsingen. Zo is het plaatsen van wegen een pak intuïtiever geworden. De snapping opties roep je nu op via de rechter bumper (R2), zo krijg je een handig submenu en kan je kiezen in welke hoek de weg moet snappen of op een andere weg, grid, ... Dat klinkt misschien iets banaals, maar ik ben ervan overtuigd dat het je veel tijd gaat besparen. Je ziet nu ook hoe lang een stuk weg is in plaats van enkel de kost zoals vroeger en in welke hoek je weg ligt (45°, 90°, ...). Dankzij de quick selection tool kan je gebouwen gewoon dupliceren in plaats van in menu’s te liggen zoeken. De consoles hebben nu ook opties om graphics aan te passen: color correction, gras/water pollution color, anisotropic filtering en depth of field toggles. En de remaster heeft de After Dark DLC, wat betekent dat je een dag- en nachtcyclus hebt en je dus voldoende hotspots moet hebben die het nachtleven boeiend maken.

Cities Skylines stad.jpg


Monopolie in de city building

Als laatste kunnen we ook genieten van de map editor. Wat houdt die in? Daar kan je bijvoorbeeld een echte locatie namaken door het terrein volledig aan te passen. Bergen, rivieren, eilanden, kraters, ... Alles is mogelijk. Maar ik denk dat die modus voor een select publiek interessant is en dat de gemiddelde speler daar niet erg veel aan heeft. En de rest? Goh, dat was het zo’n beetje van noemenswaardige aanpassingen. Zoals ik al vermeld heb, vind ik het te vroeg van Paradox om een 'remaster' uit te brengen. De game voelt ook helemaal niet aan als een remaster, omdat zo weinig nieuwe en baanbrekende features toegevoegd zijn. Speelt het gemakkelijker en ziet het er net iets beter uit? Natuurlijk. Kunnen we dan spreken van een fantastische remaster? Absoluut niet. Het helpt wel dat je deze gratis kan downloaden als je de originele game (digitaal) in bezit hebt. Begrijp me niet verkeerd, Cities: Skylines blijft een absolute topgame. Maar ze hebben ook niet echt concurrentie die city building op dit niveau kan evenaren of overstijgen.

Conclusie

Cities: Skylines - Remastered is de perfecte editie voor nieuwkomers om het spel te ontdekken. De graphics zijn mooi, het voelt allemaal erg soepel aan en je wordt beter begeleid. Maar als je het spel al kent en al jaren speelt, zie ik buiten de verbeterde UX en besturing jammer genoeg niet meteen een reden om deze te spelen. Al zeker niet als je er veertig euro voor moet neerleggen.

Pro

  • Verbeterde UX
  • Graphics en performance

Con

  • Voelt niet aan als een échte remaster
  • Weinig baanbrekende vernieuwing
7

Over

Beschikbaar vanaf

15 februari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 5
  2. Xbox Series X|S

Genre

  1. Simulator

Ontwikkelaar

  1. Colossal Order

Uitgever

  1. Paradox Interactive
 
Terug
Bovenaan