Zaak Schild & Vrienden: uitspraak

Général Zantas

Well-known member

Uit het onderzoek blijkt dat de online profielen die de speurders aan Dries Van Langenhove koppelen, gelinkt worden aan 8 procent van alle beledigende berichten binnen de S&V-chatgroepen. 105 daarvan worden als racistisch gecatalogiseerd – zo gebruikt hij het n-woord tien keer –, 80 als seksistisch en 50 als agressief.

Zo vroeg gebruiker Dries (volgens de speurders Van Langenhove) op 20 augustus 2018: ‘Kan iemand deze meme eens maken? In Belgium we don’t say “diversity is our strength”, we say “handjes kappen Kongo is van ons”, and I think that’s beautiful.’

Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen hoe zo'n meme grappig is.
Nuja, meme. Gewoon een afbeelding natuurlijk. Een meme wordt het pas als het massaal verspreid wordt.
 

Uit het onderzoek blijkt dat de online profielen die de speurders aan Dries Van Langenhove koppelen, gelinkt worden aan 8 procent van alle beledigende berichten binnen de S&V-chatgroepen. 105 daarvan worden als racistisch gecatalogiseerd – zo gebruikt hij het n-woord tien keer –, 80 als seksistisch en 50 als agressief.

Zo vroeg gebruiker Dries (volgens de speurders Van Langenhove) op 20 augustus 2018: ‘Kan iemand deze meme eens maken? In Belgium we don’t say “diversity is our strength”, we say “handjes kappen Kongo is van ons”, and I think that’s beautiful.’

Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen hoe zo'n meme grappig is.
Nuja, meme. Gewoon een afbeelding natuurlijk. Een meme wordt het pas als het massaal verspreid wordt.
Was destijds gelinkt aan dat incident op Pukkelpop of een ander festival denk ik, daar begonnen enkele toffe jongens dat ook te scanderen. Voor een zeker puberaal en "anti-alles" publiek is dat waarschijnlijk ongeloofelijk grappig. En kijk, je kan er nog win-for-life-gewijs mee in het parlement raken.

EDIT: https://www.bruzz.be/samenleving/tw...ukkelpop-handjes-kappen-de-congo-van-ons-2018
 
Heerlijke reacties weer op die facebook-pagina van HLN.be weer over dit onderwerp. Die weten precies meer dan een IT-expert.
 
En dan reageren mensen gepikeerd als je Vlaams Belang een racistische partij noemt. Ik verwacht alleszins geen gepaste reactie, ik zal de bingokaart maar al bovenhalen met 'heksenjacht', 'woke samenleving' en 'het was maar voor te lachen'.
Tom Van Grieken als ideale (nuja) schoonzoon, die de eerder gematigde stemmers aantrekt en een DVL om de gedegouteerden en meer extreme mensen aan te trekken zeker.

Voor mij is het nog altijd niet duidelijk of ze eigenljk wel in een regering willen, of liever het slachtoffer blijven spelen dat wordt uitgesloten, terwijl ze hun dotatie trekken en blijven groeien.
 
Tom Van Grieken als ideale (nuja) schoonzoon, die de eerder gematigde stemmers aantrekt en een DVL om de gedegouteerden en meer extreme mensen aan te trekken zeker.

Voor mij is het nog altijd niet duidelijk of ze eigenljk wel in een regering willen, of liever het slachtoffer blijven spelen dat wordt uitgesloten, terwijl ze hun dotatie trekken en blijven groeien.

Heeft TvG ondertussen dat etiket nog niet kwijtgespeeld? Ik heb die een tijd gevolgd op Twitter en Facebook, de bagger, de ongeverifieerde claims en de generalisaties die daar voorbij komen, kunnen evengoed van DvL of FW komen. En bij fake news de post achteraf ook gewoon verwijderen, geen rechtzetting ofzo.
Misschien in TV-programma's dat hij nog zijn schoonzoon-imago probeert te handhaven, maar eenieder die hem volgt op sociale media zou toch mogen beseffen dat dat juist gewoon een komedie is.
 
Heeft TvG ondertussen dat etiket nog niet kwijtgespeeld? Ik heb die een tijd gevolgd op Twitter en Facebook, de bagger, de ongeverifieerde claims en de generalisaties die daar voorbij komen, kunnen evengoed van DvL of FW komen. En bij fake news de post achteraf ook gewoon verwijderen, geen rechtzetting ofzo.
Misschien in TV-programma's dat hij nog zijn schoonzoon-imago probeert te handhaven, maar eenieder die hem volgt op sociale media zou toch mogen beseffen dat dat juist gewoon een komedie is.
ander publiek hé.
 
Is nu ook doorverwezen naar de correctionele rechtbank.

Heeft TvG ondertussen dat etiket nog niet kwijtgespeeld? Ik heb die een tijd gevolgd op Twitter en Facebook, de bagger, de ongeverifieerde claims en de generalisaties die daar voorbij komen, kunnen evengoed van DvL of FW komen. En bij fake news de post achteraf ook gewoon verwijderen, geen rechtzetting ofzo.
Misschien in TV-programma's dat hij nog zijn schoonzoon-imago probeert te handhaven, maar eenieder die hem volgt op sociale media zou toch mogen beseffen dat dat juist gewoon een komedie is.

Velen die hem volgen op sociale media zitten dan ook al in the rabbit hole en slikken elk woord.
 
En dan reageren mensen gepikeerd als je Vlaams Belang een racistische partij noemt. Ik haal de bingokaart met 'heksenjacht', 'woke samenleving' en 'het was maar voor te lachen' alvast boven.
Bij dat artikel ook weer 'ach, alweer een expert', 'er zijn tegenwoordig meer experten dan bevolking',...
 
Ik ken veel mensen die memes posten met anti vreemdeling inhoud. Soms vind ik die memes zelf grappig. Ik ben totaal niet mee waarom dit verspreiden van haat zou zijn. Ik zie er eerder zwarte humor in. Zelfs als die mensen echt zo denken, wat heb je er aan om mensen te bestraffen voor gedachtengoed waar ze in hun prive over praten? Gaan die door een straf ineens pro kleurlingen zijn?

Zelf ben ik trouwens voor een open grenzen beleid en politiek progressief libertair. Ik heb niets met extreem rechts. DvL is vooral een karikatuur waar ik af en toe eens mee lach.
 
Ik ken veel mensen die memes posten met anti vreemdeling inhoud. Soms vind ik die memes zelf grappig. Ik ben totaal niet mee waarom dit verspreiden van haat zou zijn. Ik zie er eerder zwarte humor in. Zelfs als die mensen echt zo denken, wat heb je er aan om mensen te bestraffen voor gedachtengoed waar ze in hun prive over praten? Gaan die door een straf ineens pro kleurlingen zijn?

Zelf ben ik trouwens voor een open grenzen beleid en politiek progressief libertair. Ik heb niets met extreem rechts. DvL is vooral een karikatuur waar ik af en toe eens mee lach.
Omdat ze die haat niet privé verspreiden, maar openbaar. Op een Discordserver en op Facebook.
 
Ik ken veel mensen die memes posten met anti vreemdeling inhoud. Soms vind ik die memes zelf grappig. Ik ben totaal niet mee waarom dit verspreiden van haat zou zijn. Ik zie er eerder zwarte humor in. Zelfs als die mensen echt zo denken, wat heb je er aan om mensen te bestraffen voor gedachtengoed waar ze in hun prive over praten? Gaan die door een straf ineens pro kleurlingen zijn?

Zelf ben ik trouwens voor een open grenzen beleid en politiek progressief libertair. Ik heb niets met extreem rechts. DvL is vooral een karikatuur waar ik af en toe eens mee lach.
Wel, da's de favoriete dooddoener... "maar mijn vrije meningsuiting dan". Wel, aanzetten tot haat valt daar niet onder en is strafbaar.
Als alles onder vrije meningsuiting valt, dan vallen daar ook de haatimams onder die jongeren radicaliseren in de moskee.

Of de uitspraken van DVL effectief strafbaar zijn, dat week ik niet. Er is nog geen rechtspraak geweest.
Maar ik vind het een goeie zaak dat dit, ongeacht van de uitkomst, in het publiek domein terecht komt. Het is nog altijd een verkozen volksvertegenwoordiger.
 
Ik ken veel mensen die memes posten met anti vreemdeling inhoud. Soms vind ik die memes zelf grappig. Ik ben totaal niet mee waarom dit verspreiden van haat zou zijn. Ik zie er eerder zwarte humor in. Zelfs als die mensen echt zo denken, wat heb je er aan om mensen te bestraffen voor gedachtengoed waar ze in hun prive over praten? Gaan die door een straf ineens pro kleurlingen zijn?

Zelf ben ik trouwens voor een open grenzen beleid en politiek progressief libertair. Ik heb niets met extreem rechts. DvL is vooral een karikatuur waar ik af en toe eens mee lach.
Goh het probleem lijkt me niet de mensen die eens lachen daarmee als karikatuur, maar mensen die helemaal meegaan in alles wat zo'n DVL zegt of wat zo'n social media groep/account verspreidt. Er zijn lijkt me wel duidelijke wetten wanneer iets als (vreemdelingen)haat wordt beschouwd. Dat mensen privé allerhande zaken denken, dat is voor hun rekening, maar het verspreiden met als doel anderen te beïnvloeden is toch wat anders.

En sowieso geloof ik helemaal niet meer in enige zelfregulatie van fake news of gekke theorieën hoor, sociale media hebben een wereld geschapen waarin algoritmes beslissen wat je te zien krijgt, gebaseerd op wat het meeste wordt gedeeld, aangeklikt, of gewoon waar je bij het scrollen op blijft hangen. Verontwaardiging en bevestiging van vooroordelen is daarbij de grote winnaar.
 
Maar ik vind het een goeie zaak dat dit, ongeacht van de uitkomst, in het publiek domein terecht komt. Het is nog altijd een verkozen volksvertegenwoordiger.
Niet vergeten dat uitgerekend deze zaak er voor gezorgd heeft dat hij een volksvertegenwoordiger is. Het is op die manier dat DVL naam heeft gemaakt. Sterker nog, voor het schandaal was het gewoon een N-VA'er (of zaten er tal van die jongelui bij Jong N-VA). Ik weet nog dat Van Grieken de avond van De Afspraak zich distantieerde van S&V om dan er na op terug te komen, vermoedelijk omdat hij ook de steunende reacties op sociale media heeft gezien. Ik vermoed niet dat dat gepland was, ik vermoed dat TVG zelf verbaasd was over de respons, en zo uiteindelijk na een tijd heeft geleid tot DVL die zich - als onafhankelijke - op de lijst van VB heeft gezet. Iets waar VB wellicht niet tegen was, want ontploft de zaak toch in zijn gezicht dan was het maar een onafhankelijke die verder niets te maken had met de partij, maar ondertussen hebben wel enkele jongeren meer op de partij gestemd. DVL had een vrij goed resultaat, terwijl hij nochtans in dezelfde provincie lijsttrekker was als Theo Francken (zijn verdediging was de reden voor het oprichten van zijn clubje). Ironisch genoeg was Theo Francken plots niet goed genoeg meer... Best mogelijk dat met meer wijdverspreide veroordeling DVL nooit een plek op zijn lijst had gekregen, denk ik. Maar goed, zo een dingen zie je vaak wel. Was met Jurgen Conings ook zo, en deels ook omdat de pers dat soort dingen zelf heeft opgeblazen.
 
Omdat ze die haat niet privé verspreiden, maar openbaar. Op een Discordserver en op Facebook.
Discord, dat vind ik echt een stretch om te zeggen dat het openbaar is. Gesloten facebookgroup hetzelfde.
Nu mensen hun gedachten beperken tot hun prive, ook daarvan kan je je de vraag stellen hoe nuttig dat is.

Ik denk al heel lang dat extreem rechts veel kleiner zou zijn als hun gedachtengoed meer legitiem zou gezien worden.
 
Goh het probleem lijkt me niet de mensen die eens lachen daarmee als karikatuur, maar mensen die helemaal meegaan in alles wat zo'n DVL zegt of wat zo'n social media groep/account verspreidt. Er zijn lijkt me wel duidelijke wetten wanneer iets als (vreemdelingen)haat wordt beschouwd. Dat mensen privé allerhande zaken denken, dat is voor hun rekening, maar het verspreiden met als doel anderen te beïnvloeden is toch wat anders.

En sowieso geloof ik helemaal niet meer in enige zelfregulatie van fake news of gekke theorieën hoor, sociale media hebben een wereld geschapen waarin algoritmes beslissen wat je te zien krijgt, gebaseerd op wat het meeste wordt gedeeld, aangeklikt, of gewoon waar je bij het scrollen op blijft hangen. Verontwaardiging en bevestiging van vooroordelen is daarbij de grote winnaar.
Het is makkelijker dan ooit om je op te sluiten in je eigen bubbel, omdat je je eigen nieuws kunt selecteren. Vroeger was dat een stuk algemener. Samen thuis naar het journaal om 7u kijken en de gazet lezen voor het middagmaal in het weekend, in 1991 met VTMNieuws erbij als alternatief.

Vandaag kan je kiezen wie je volgt op Twitter of FB en kan je je "eigen" nieuws te horen krijgen zonder een krant te openen of het nieuws te kijken. Dat alleen al. Er is veel veranderd op korte tijd. En het geldt eigenlijk voor iedereen in zekere zin, zonder dat het daarom altijd schadelijk moet zijn. We gebruiken bvb. BG ook als een platform waar nieuws (van andere sites) gedeeld wordt, en discussiëren hier ook over. Allemaal opvattingen die je leest van anderen, misschien een beetje het "cafégaan" van vroeger overgenomen, maar dan niet langer mensen die staan te gapen naar wat je zegt of niets zinnigs meer te zeggen hebben omdat ze te veel gedronken hebben.
 
Wel, da's de favoriete dooddoener... "maar mijn vrije meningsuiting dan". Wel, aanzetten tot haat valt daar niet onder en is strafbaar.
Als alles onder vrije meningsuiting valt, dan vallen daar ook de haatimams onder die jongeren radicaliseren in de moskee.

Of de uitspraken van DVL effectief strafbaar zijn, dat week ik niet. Er is nog geen rechtspraak geweest.
Maar ik vind het een goeie zaak dat dit, ongeacht van de uitkomst, in het publiek domein terecht komt. Het is nog altijd een verkozen volksvertegenwoordiger.
Aanzetten tot haat is een heel fluide iets he, ik heb DVL nog nooit iets horen zeggen dat ik aanzetten tot haat zou noemen.
Van mij mag alles onder vrije meningsuiting vallen, ook hate speech. De grens mag liggen op het organiseren van daden.
Mijn grootste vrees is dat DVL effectief bestraft wordt, dat zou een winst voor extreem rechts zijn, die martelaren rol van we mogen het niet eens meer zeggen zit hen als gegoten he.
 
Discord, dat vind ik echt een stretch om te zeggen dat het openbaar is. Gesloten facebookgroup hetzelfde.
Nu mensen hun gedachten beperken tot hun prive, ook daarvan kan je je de vraag stellen hoe nuttig dat is.

Ik denk al heel lang dat extreem rechts veel kleiner zou zijn als hun gedachtengoed meer legitiem zou gezien worden.
Ben ik niet mee eens. Ik vind verder dat je het ook allemaal te veel minimaliseert. Ik kan wel eens lachen met zo een meme. Een meme waarin Assepoester van achter naar voor een soort film is waar ze haar plaats in de maatschappij leert kennen vind ik niet grappig, nooit niet. Dan is uw "maar ik ben links libertair" echt niet relevant, als je op hetzelfde moment het minimaliseert, want dan laat je dat soort dingen toe. Verder groeit bijna in elk land extreemrechts ongeacht van de aanpak van andere partijen naar extreemrechts toe. Wallonië is één van de grootste uitzonderingen op dit moment wereldwijd in een westerse regio, deels omdat extreemrechts geassocieerd wordt met Vlaamse autonomie of minder rijkdom voor de Walen/minachting voor de Walen.

Discord hangt er verder van af of de instellingen van de groep publiek of privè zijn, maar ik denk dat het wel een grote groep was dus dan kun je het wel als openbaar beschouwen, tenzij je bijvoorbeeld een site als dit als privé beschouwt [ook al kan iedereen die hier surft lezen en is BG ook groter].

Aanzetten tot haat is een heel fluide iets he, ik heb DVL nog nooit iets horen zeggen dat ik aanzetten tot haat zou noemen.
Van mij mag alles onder vrije meningsuiting vallen, ook hate speech. De grens mag liggen op het organiseren van daden.
Hate speech resulteert vaak juist tot "die daden". De hele groep dreigde "al speels of al lachend" soms al met die daden. Er waren duidelijk "plannen" om het systeem te ondermijnen, door te infrilteren binnen N-VA of de Vlaamse jeugdraad enzovoort, enzovoort. Verder valt haatberichten in het publiek ook onder "hate speech" dus is het niet relevant om DVL te verdedigen op basis van "ik heb hem nog nooit horen zeggen dat ik aanzetten tot haat zou noemen", terwijl een expert juist concludeert dat bijna 6000 berichten op die platformen van DVL als aanzetten tot haat gezien worden, bijna 1/10e van al zijn berichten.

Het is juist via die platformen dat mensen geradicaliseerd worden. Hoe is Breivik begonnen met zijn daden. Op welke manieren heeft Trump zijn volgers naar het capitool gekregen? Stop met alles met de mantel van de liefde te bedekken of te minimaliseren tot het te laat is. Als het radicaal islamextremisme was, zou iedereen hier als de kippen bij zijn om te zeggen dat als er bewijs was van "haat verspreiden" ze nog voor de daden gepleegd zouden worden moeten opgepakt worden, als er enige vorm van risico was dat er een daad van terrorisme zou uit voorkomen.

https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2018%2F09%2F12%2F16872814-b68a-11e8-9374-7591710fd416_web_scale_1.296296_1.296296__.jpg


Stel u eens voor dat het een moslim was. En dat diezelfde moslim zou schrijven: "rechts of links, ik weet welke kant klaar ga zijn, en welke niet", en vervang dan rechts vs links met niet-gelovigen en gelovigen.

Zou je dan nog steeds afkomen met "De grens mag liggen op het organiseren van daden." en "vrije meningsuiting".

___


Het is ook niet dat hij zijn spijt al heeft uitgedrukt, of gezegd heeft dat het ranzig is en veel te ver ging. Integendeel: hij blijft erbij dat de memes niet gemaakt zijn door hun, maar van 4chan komen. Sure, de afbeeldingen zelf misschien wel, maar ze gaan daar geen memes in het Nederlands maken (dat kan je met memegenerators of paint als je origineler bent). Verder is het posten van een al gemaakte racistische meme nog steeds tot haat aanzetten, dat maakt het niet lichter. Humor kan trouwens ook als wapen ingezet worden om controversiële opvattingen te verspreiden. Ook blijft hij erbij dat er iemand anders met zijn naam of tal v. namen in die groepen zaten of dat de discordgroep of hijzelf gehackt was. Eigenlijk tal v. beweringen die nooit kunnen.

Sure, ik heb het vermoeden dat het lang niet de enige groep is die zo is op tal v. sociale media. En veel mensen posten ook soms racistische "shit" op twitter of in de comment secties en worden daar dan niet voor vervolgd. Misschien omdat het minder systematisch is en omdat S&V echt wel zich als een organisatie bestempelde, en dat dat het verschil is met "gebruiker die racistische onzin post in de hln comment secties". En vandaag is het wel een politiek boegbeeld, natuurlijk. Hij zetelt in het parlement, al is dat ook een gevolg van. Ik denk dat S&V een lichtere versie is van Gouden Dageraad, maar dat was politiek meer georganiseerder en is bijvoorbeeld een politieke partij die de dood van een linkse rapper op hun geweten hebben. S&V kan je zien als een "politieke beweging", en daar zit dan de grens. Maar zonder die PANO-reportage zaten ze waarschijnlijk nog altijd te "shitposten" op discord, en zaten ze even ver als toen met misschien iets meer leden (maar minder dan nu) en hier en daar iemand die in de N-VA in een gemeenteraad zou gezeteld hebben.
 
Laatst bewerkt:
Discord, dat vind ik echt een stretch om te zeggen dat het openbaar is. Gesloten facebookgroup hetzelfde.
Nu mensen hun gedachten beperken tot hun prive, ook daarvan kan je je de vraag stellen hoe nuttig dat is.

Ik denk al heel lang dat extreem rechts veel kleiner zou zijn als hun gedachtengoed meer legitiem zou gezien worden.
Het enige wat je ervoor moet doen, is op een link klikken... Waarom zou dat niet openbaar zijn?
Hoe nuttig is het om mensen hun gedachten te beperken tot hun privé? Wel, dan stopt het toch al bij één persoon. In plaats van dat hij nog 10 anderen aanzet met "grappige" posts waarbij het racisme telkens aannemelijker en aannemelijker wordt en "gewoon" wordt. Normaal dat superracistische praat wordt verkocht en zo denkbeelden corrumpeert.

Het punt is ook net dat het geen legitiem gedachtegoed is, maar een vergaarbak van alle vuiligheid waaruit je kunt grabbelen wat je wilt als dat populistisch uitkomt. Een oneerlijk gedachtegoed, dus. Daar enige legitimiteit aan geven, is zeggen dat een beetje racisme wel oké is. Wat niet is.

Aanzetten tot haat is een heel fluide iets he, ik heb DVL nog nooit iets horen zeggen dat ik aanzetten tot haat zou noemen.
Van mij mag alles onder vrije meningsuiting vallen, ook hate speech. De grens mag liggen op het organiseren van daden.
Mijn grootste vrees is dat DVL effectief bestraft wordt, dat zou een winst voor extreem rechts zijn, die martelaren rol van we mogen het niet eens meer zeggen zit hen als gegoten he.
DVL zelf, geen idee. Maar daarop die Discordserver wel degelijk. Daar zijn bewijzen genoeg van geweest.
En zelfs het organiseren van daden werd daar al héél dicht benaderd (om niet te zeggen overtreden), door hun "raids" op halalvriendelijke supermarkten of op betogingen van andere studentenverenigingen.

Je zou het dan niet mogen bestraffen, omdat dat rechts goed uitkomt en hij zich een martelarenrol kan aanmeten... maar da's toch de wereld op zijn kop? Dat zou je bij andere misdrijven niet zeggen. En bij hetzelfde misdrijf van de andere kant ook niet dan?
 
Ik ken veel mensen die memes posten met anti vreemdeling inhoud. Soms vind ik die memes zelf grappig. Ik ben totaal niet mee waarom dit verspreiden van haat zou zijn. Ik zie er eerder zwarte humor in. Zelfs als die mensen echt zo denken, wat heb je er aan om mensen te bestraffen voor gedachtengoed waar ze in hun prive over praten? Gaan die door een straf ineens pro kleurlingen zijn?

Zelf ben ik trouwens voor een open grenzen beleid en politiek progressief libertair. Ik heb niets met extreem rechts. DvL is vooral een karikatuur waar ik af en toe eens mee lach.
Wel, ik heb het hier is gezegd: "lachen met een racistische / sexistische mop": sure, why not. Maar als 90 procent van uw jokes uit enkel _dat_ bestaat, is er wel een probleem.

Iemand anders had het ook zo is beschreven rond een subredit (ik denk dat het rond trump ging):
in het begin was dat opgezet als een grap
en toen kwamen de ironische moppen
erna kwamen de mensen die de ironische moppen niet snapten en hun vanuit-het-hart daadwerkelijk haatdragende meme's begonnen te spuien, vervolgens vertrokken de normale mensen omdat het te gortig begon te worden
en als laatste heb je dan een whirlpool van een zelf versterkende echo kamer die gewoon extremer en extremer wordt.


Kan je zoiets in een wet gieten of tegenhouden? Ik weet alleszins de oplossing niet. Maar zelfs de grootste idioot op het internet weet zich ook in de massa te verschuilen onder het mom van "it was just a joke" en "freedom of speech". Dat is ook moeilijk om een punt in de tijd te plaatsen waar het fout gegaan is of what the tipping point is.
 
Terug
Bovenaan