Nieuws Xbox gaat multiplatform

Ik zeg het hier al jaren dat gamepass gewoon niet winstgevend is. Maar iedere keer als ik kritisch ben beginnen ze hier te zeggen dat het wel echt fanboy gedrag is van mij.
Het is gewoon super duidelijk dat er serieuze power struggles(discussies) bezig zijn binnen in Microsoft over Xbox (ook met Playstation, Jim Ryan de deur uit, Bungie overpaid, studios forceren om live service games te maken,...). Voor mij is het heel logisch dat iemand hoger dan Phil Spencer de berekening eens ging maken en zich ging afvragen, hoeveel jaren en investeringen ze nodig gaan hebben om gamepass puur winstgevend te maken. Phil Spencer wordt door velen bekeken als de Messias van Xbox. 10 jaar aan het roer, 100 miljard uitgegeven en de laatste cijfers van 25 miljoen subscribers op gamepass zijn al zeer lang niet meer geüpdate. Zijn doel was om Nintendo op te kopen, dat zou zijn hoogtepunt geweest zijn. Letterlijk zijn woorden. Dan denk ik toch bij mezelf dat studios uitwerken, terug de 360 feel brengen (door gewoon kick ass games uit te brengen waar ik gerust de volle pot voor wil betalen, games zoals de originele gears of war, Fable,...) veel beter zou zijn. Maar zoals ik ook al altijd zei, als ze toch 100 procent voor subscription gaan, gaan ze het overal proberen op te krijgen, omdat je gigantisch veel subscribers nodig hebt om winstgevend te zijn. En dan zijn Xbox consoles echt pure bijzaak. Maar dan mogen ze wel eens beginnen met duidelijk te communiceren, want op dit moment is het een shitshow op vlak van communicatie...
 

En ondertussen is er een job listing opgedoken bij de ontwikkelaars van Halo.

De joblisting voor de rol van Lead Game Systems Designer bij 343 Industries zegt expliciet dat de komende Halo beschikbaar zal zijn voor 'all players, on all platforms'. Alleszins een interessante keuze van woorden die met bovengaande geruchten natuurlijk alleen maar voer voor speculatie is. Het kan ook natuurlijk geinterpreteerd worden als alle platformen in het Xbox ecosysteem, maar toch bijzonder.

Als dit hier allemaal klopt, is dat wel echt ongelofelijk absurd.
 
Geen fanboy gedoe maar ik vind de games van Xbox toch achteruit gegaan de laatste jaren buiten forza en een paar Indie hits.

En ik vind dit eigenlijk wel jammer halo was vroeger een fenomeen, de laatste kwamen niet meer in de buurt van de orginele trilogie same voor gears of wars.
 
Geen fanboy gedoe maar ik vind de games van Xbox toch achteruit gegaan de laatste jaren buiten forza en een paar Indie hits.

En ik vind dit eigenlijk wel jammer halo was vroeger een fenomeen, de laatste kwamen niet meer in de buurt van de orginele trilogie same voor gears of wars.
is dat niet omdat ze nu pas begonnen zijn met studio's op te kopen?

Dunno vroeger maar ik kan mij niet herinneren dat MS studio's had die exclusief games voor op Xbox brachten buiten de Halo en Gears of War franchises?
En tis inderdaad wel triestig PS blijft voor mij de betere consoles van alle consoles gewoon vanwege hun games.
 
Juist wanneer ik mij afvroeg of mijn GPU wel Hellblade 2 nog kan rekken. :p Ik ben gewoon benieuwd om te zien wat hun nieuwe strategie is of misschien eerder benieuwd hoe ze het zullen verwoorden. :D

Verder kan ik moeilijk zeggen dat ik echt enthousiast ben hierover omdat MS in mijn ogen nog altijd geen deftige exclusive naar voor heeft gebracht... Starfield was op veel vlakken teleurstellend, Fable krijgt bijna nooit aandacht/updates (maar ze stoppen well Richard Ayoade :love: in hun trailer), Elder Scrolls is.. hoeveel jaren nog wachten?

Nu ja, positieve hoop: ze brengen wel deftige games uit in de toekomst(die mij aanspreken) en iedereen wint. :woohoo:
 
Ik ben ook niet tegen eerlijk gezegd, heel dat exclusive gedoe begint ook gewoon veel te duur te worden. Een game maken komt met massa’s ontwikkelingskosten, dat terugverdienen op 1 console/platform is quasi onmogelijk dezer dagen.
Wat betreft gamepass, het helpt hen natuurlijk niet dat er al van in het begin ‘achterdeurtjes’ zijn die het nog een pak goedkoper maken. Ik ga tegen eind 26 6 jaar gamepass hebben gehad voor in totaal €280, dat is het equivalent van 3,5 PS-game. Niet verwonderlijk dat dat model niet houdbaar is/blijft.
 
Xbox Games met trophies, hihi.
Zou wel goed zijn. Hoewel ik een Xbox heb, speel ik er eigenlijk niet op. Voorkeur gaat altijd uit naar PlayStation en da's eigenlijk puur uit gewoonte (controller, menu's...). Moest het gebeuren, koop ik zeker enkele Xbox-games.
 
Voor de gamers is dit een goede zaak, exclusiviteit is nooit ideaal vanuit het oogpunt van de klant. Je moet ook weten dat men, zeker in het begin van de cyclus, hardware dikwijls verkoopt tegen kostprijs of zelfs met verlies. Winst word voornamelijk gehaald uit games, abo's en accesoires. Dus moesten ze nu hun games aanbieden op alle platformen en daaraan bijvoorbeeld hun game pass subscription koppelen dan bereiken ze een veel groter publiek met als gevolg meer inkomsten.
Het idee van hardware die noodzakelijk is om te gamen zal in de toekomst toch meer en meer gaan verdwijnen, dat gaat sowieso op een bepaald punt naar een cloud based service evolueren waar je enkel nog een scherm en controller zal nodig hebben. Binnen één a twee generaties zie ik ze de omslag wel al maken, je merkt nu al dat de fysieke verkopen achteruitlopen en de digitale aankopen stijgen. Kijk ook naar de succesen van Steam Deck en Portal, streamen zit in de lift. Microsoft heeft daarin natuurlijk ook een serieuze voorsprong met hun Azure service ten opzichte van Sony en Nintendo.
Dat ze in de toekomst het console idee zouden laten varen lijkt me dus niet eens zo gek.
 
Subscriptions zijn de toekomst helaas. Voor mij is enkel online gamen nog van belang en ook niet zo veel meer vanwege te weinig tijd. Maar ik koop mijn games via vpn en daar kan geen enkele subscription tegenop. Dit is ook alleen maar voor de xbox dat het zich loont. Voor Nintendo en Sony koop ik enkel de ecxlusieven
 
Als je ziet dat starfield nu al minder dan een jaar na launch naar PS5 komt...
Is dat al echt bevestigd dan want zo lijkt het wel als ik dit lees?
Maar ik lees overal wel dingen, maar niks officieel dacht ik?

Nu het kan hé, maar zolang ik dat niet van Xbox uit hoor is het eigenlijk niet meer dan speculeren.
Zoals ik zei MOGELIJK en alles is een grote mogelijk, brengen ze pas bepaalde games na een tijd op andere platforms.
Dat doet PS ook op PC, dus ik denk dat het eerder iets in de richting zal zijn.

Maar ik weet niet wat ze echt gaan of willen doen.
Ik lees ook dat ze geen consoles/hardware meer gaan maken.
Dat lijkt me ook niet echt te gaan gebeuren, maar weeral alles is in principe mogelijk.
 
Is dat al echt bevestigd dan want zo lijkt het wel als ik dit lees?
Maar ik lees overal wel dingen, maar niks officieel dacht ik?

Nu het kan hé, maar zolang ik dat niet van Xbox uit hoor is het eigenlijk niet meer dan speculeren.
Zoals ik zei MOGELIJK en alles is een grote mogelijk, brengen ze pas bepaalde games na een tijd op andere platforms.
Dat doet PS ook op PC, dus ik denk dat het eerder iets in de richting zal zijn.

Maar ik weet niet wat ze echt gaan of willen doen.
Ik lees ook dat ze geen consoles/hardware meer gaan maken.
Dat lijkt me ook niet echt te gaan gebeuren, maar weeral alles is in principe mogelijk.
Inderdaad, tot zover zijn er enkel geruchten en geen bevestigingen. Er zijn wel insiders die bepaalde dingen zeggen, maar er is nog niets 100% gestaafd.

Ik vermoed dat er wel iets van zal kloppen en dat bepaalde games ook het daglicht gaan zien op PS. Maar in welke vorm en met welke timing, dat valt nog te bezien. Geen zekerheden voorlopig.
 
is dat niet omdat ze nu pas begonnen zijn met studio's op te kopen?
De laatste 10 jaar bedoel je dan? Je zou er van verschieten hoe lang ze al studio's kopen ( vooral kleinere in het begin ) waar nog steeds niks van is voorgekomen.

Juist wanneer ik mij afvroeg of mijn GPU wel Hellblade 2 nog kan rekken.
Man!! Dat zou echt geweldig zijn als die toch naar PS komt, echt de enige game die me interesseert dat achter de Xbox deur zit.

Want ik ga niet liegen zelf al komt alles beschikbaar voor PS, zoals Gears, Halo, Forza en... ( da was het zeker? ) de kans dat ik die ga spelen blijft nihil, de kwaliteit van die games is niet meer wat ze was als tijdens het Xbox/360 era en ben er ook al op uitgekeken na 10+ games in elke franchise.
 
Hmm moeilijke situatie in te schatten.

Sommige games multiplatform uitbrengen, eigenlijk geen issue mee.
Sea of thieves, hi-fi rushen van de wereld. Great! De wat meer kleinere scope, pasion projecten naar meer mensen brengen en betere ROI hebben is goed.
Grote exclusives lijkt me eigenlijk slecht voor de markt. Dit wil gewoon zeggen dat er geen concurentie meer is voor Playstation en dat lijkt me erger dan beide consoles exclusives hebben.
 
Grote exclusives lijkt me eigenlijk slecht voor de markt. Dit wil gewoon zeggen dat er geen concurentie meer is voor Playstation en dat lijkt me erger dan beide consoles exclusives hebben.
Waarschijnlijk ga ik er een paar op hun paard zetten maar... Ik denk dat dit nog wel zal mee vallen, wat als je echt eerlijk en nuchter kijkt naar het geheel, dan zie je dat Sony nu ook geen concurrentie heeft. De enige "concurrentie" is Gamepass, maar niet de games zelf. De Sony studio's blijven voorlopig toch telkens kwalitatief hun ding doen zonder dat ze echt moeten opboksen en zichzelf bewijzen tegen de Xbox variant van het spel ( want die zijn er gewoon niet ). Dus moest alles van Xbox naar PS komen lijkt me dat weinig te veranderen voor Sony en hun studio's.

Er is denk ik maar één echt concurrerende titel tussen beide en dat is Forza en Gran Tourismo en dan nog, fans van het race genre gaan waarschijnlijk toch beide willen kopen als ze kunnen.
 
Waarschijnlijk ga ik er een paar op hun paard zetten maar... Ik denk dat dit nog wel zal mee vallen, wat als je echt eerlijk en nuchter kijkt naar het geheel, dan zie je dat Sony nu ook geen concurrentie heeft. De enige "concurrentie" is Gamepass, maar niet de games zelf. De Sony studio's blijven voorlopig toch telkens kwalitatief hun ding doen zonder dat ze echt moeten opboksen en zichzelf bewijzen tegen de Xbox variant van het spel ( want die zijn er gewoon niet ). Dus moest alles van Xbox naar PS komen lijkt me dat weinig te veranderen voor Sony en hun studio's.

Er is denk ik maar één echt concurrerende titel tussen beide en dat is Forza en Gran Tourismo en dan nog, fans van het race genre gaan waarschijnlijk toch beide willen kopen als ze kunnen.
Het is concurrentie op vlak van prijs setting, niet van gameskwaliteit. Er is een reden waarom bijna iedere overheid in de hele wereld monopolies wilt tegenhouden.
Dat is niet omdat het product zo uniek is of beter is etc...
Het gaat mij om de kost van gaming die hard kan stijgen als er geen concurent is.

Sony had of heeft nagedacht om bv spider man 3 al in 2 delen te releasen elk 50 euro, dus een prijsstijging van 30 euro.
Of wat maakt nog uit van die grote titels te brengen, als zij de enige doos hebben waarop je kan gamen? Moeten ze dan nog die high quality titels maken? Nee want er is geen concurrent ...
Waarom nog grote exclusives maken, als IEDEREEN op uw markt moet releasen, en je gewoon daar 30% op kan plukken.
Waarom nog 300 mil uitgeven, om mensen te lokken als er geen alternatief is?

Grote exclusives zijn er om u naar het platform te krijgen, niet omdat gamers toffe mensen zijn die ze graag een hebben.
 
Het is concurrentie op vlak van prijs setting, niet van gameskwaliteit. Er is een reden waarom bijna iedere overheid in de hele wereld monopolies wilt tegenhouden.
Dat is niet omdat het product zo uniek is of beter is etc...
Het gaat mij om de kost van gaming die hard kan stijgen als er geen concurent is.

Sony had of heeft nagedacht om bv spider man 3 al in 2 delen te releasen elk 50 euro, dus een prijsstijging van 30 euro.
Of wat maakt nog uit van die grote titels te brengen, als zij de enige doos hebben waarop je kan gamen? Moeten ze dan nog die high quality titels maken? Nee want er is geen concurrent ...
Waarom nog grote exclusives maken, als IEDEREEN op uw markt moet releasen, en je gewoon daar 30% op kan plukken.
Waarom nog 300 mil uitgeven, om mensen te lokken als er geen alternatief is?

Grote exclusives zijn er om u naar het platform te krijgen, niet omdat gamers toffe mensen zijn die ze graag een hebben.
Als de games beschikbaar worden op PS wilt niet zeggen dat Xbox compleet weg gaat eh en dat de games niet meer op PC uit komen. Ik zie niet in waarom de prijzen in eens zouden stijgen van Sony hun games. Gamepass bestaat nog, PC gaming bestaat nog, ... Hun prijzen belachelijk hoog maken gaat ook dan nog steeds zorgen voor een terugval in verkoop, dat veranderd toch echt niks. Ik probeer uw logica te snappen maar zie het echt niet.
 
Terug
Bovenaan